Milánó az Expo előtt III.: megélénkülő vízpartok
Milánó nem éppen vízpartjairól híres: folyó és állóvíz híján a gondosan kiépített csatornák szolgáltatták a célszerű vízi útvonalakat. A mára funkcióját vesztett kikötőt, a Darsenát az Expo megnyitására a Studio Bodin & Associés kelti életre.
Milánóban, folyók és egyéb természetes vizek nem lévén már igen korán, a 12. században csatornaépítésekkel tették lehetővé a hajózást. Az Alpok tóvidékétől a Po mellékágaiba vezető, a várost átszövő csatornarendszer a kora középkori mérnöki teljesítmények kiemelkedő eredménye. Milánót az évszázadok folyamán egyre jobban behálózták a vízi szállítást lehetővé tevő és a kereskedelmet erőteljesen megélénkítő csatornák, amelyek a város legértékesebb útvonalai lettek. Ezeken keresztül érkezett például a kő és márvány a dóm építéséhez, amiket közvetlenül az építési terület mellett tudtak kirakodni a hajókból. Még a 20. század első felében is komoly szállítási kapacitás bonyolódott a Naviglin, azaz a hajózható csatornák rendszerén, ami a II. világháború idején a város számára létfontosságú szerepet játszott.
Az 1960-as években a motorizáció egyre erőteljesebben szorította ki az akkor már hanyatló hajózást, a csatornák nagy részét befedték, fölé utakat építettek. A mutatóban megmaradt Navigilo Grande és Pavese összefolyásában idővel megszűnt a korábbi uszálykikötő, a Darsena. Míg a Grande partját az utóbbi időben a vendéglátás és a turizmus kezdte lassan meghódítani, a főútvonalakkal egyre jobban körbevett Darsena egyre inkább az enyészeté lett.
A májusban nyíló világkiállítás az élelmezés, a világ élelmiszerellátásának helyzete köré épül. Ehhez szorosan kapcsolódik a víz létfontosságú szerepe, így felmerült a Darsena a városba való újraintegrálásának gondolata. A város vezetői szeretnék, hogy a történelmi fontossággal bíró kikötő ismét fontos szerepet játsszon a város életében. A terület rehabilitációjával a Studio Bodin & Associés tervezőirodát bízták meg, akik újratervezik a folyópartot és új funkciókkal látják el a közvetlen környezetet, így zöld teraszos pihenőzónát hoznak létre a kikötő keleti csücskében levő Piazza XXIV Maggión. A forgalmas közlekedési útvonalakat elvezetik a térségből, így a gyalogosokon és a kerékpárokon kívül csak a taxik és a közösségi közlekedés járművei – főleg villamosok – jelennek meg a kikötő mellett, ahol az egész terület új burkolatot és árnyékoló fasort kap. A kikötő északi partján létesítendő vendéglőteraszok pedig a víz közelébe ereszkednek, így a vízpart közvetlenül is bekapcsolódhat a tér rekreációs zónájába. Ezt segíti még a nyugati végén létesülő park is, amelynek már az építkezés alatt kialakított infocenterrel is egyfajta előzetes kínál a kizöldülő vízpartból.
Szeptemberben nyílik meg a korábbi városi vásárigazgatóság elbontott épülete helyén az a különleges fedett és nyitott részekkel egyaránt rendelkező nemzetközi élelmiszerpiac, amely mindennap este 10-ig várja majd vásárlóit. A kikötő építése során számos régészeti emlék is előkerült, így egy 15. századi hídpillér és korábbi városfal maradványok, amelyeket szintén belekomponálnak az átalakuló térségbe.
Bán Dávid
09:39
Hogy mi újság a leendő milánói pavilonunkkal, meg se kérdezem. Mindegy. Az az egymilliárd mit számít, nemdebár? Meg hogy többen széttépték magukat pályázás közben, majd egymást az eredményhirdetés után, az állami gerjesztésű, minősíthetetlen botrányban? Tökmindegy. "Aludjunk vagy száz évet csöndben át / ágyam mellett elkattantom a villanyt / Tervek? Bolondság. Szép jóéjszakát." (Megj.: A Tóth Árpád-idézetben lehetnek apró elírások.)
12:36
@Pákozdi Imre: Kedves Imre!
Kicsit macerás, de itt többet megtalálhatsz (igaz a képek nem az építést ábrázolják, de odabiggyesztették a színpadra a csodazongorát):
http://www.expo2015.org/en/hungary
Nyitás 2015. május 1.
Friss híreket pedig itt találsz: http://www.expohungary.com/
Ryhe
Ui. Hallottam egy ismerősömtől, hogy már felevettek a kiállítás alatti stábhoz néhány embert, május 1-i határidővel kezdenek.
Még az is ott van az EXPO hivatalos honlapján, hogy Sárkány úr építész: „The pavilion, whose design was selected by a public competition, is the work of architects Attila Ertsey and Herczeg Ágnes Sándor Sárkány”