Épülettervek/Középület

Millenáris Velodrom - a Tarka Kft. III. díjas terve

1/18

Felülnézet

Helyszínrajz

Helyszínrajz

Alaprajz és koncepció

Fény - sebesség

Dinamika

Szerkezet

A két pálya

Földszinti alaprajz

Kibontott előcsarnok

Emeleti alaprajz

Emeleti alaprajz és metszetek

Távlati kép zárt oldalfalakkal

Távlati kép

Távlati kép nyitott oldalfalakkal

Távlati kép nyitott oldalfalakkal

Energetikai koncepció

?>
Felülnézet
?>
Helyszínrajz
?>
Helyszínrajz
?>
Alaprajz és koncepció
?>
Fény - sebesség
?>
Dinamika
?>
Szerkezet
?>
A két pálya
?>
Földszinti alaprajz
?>
Kibontott előcsarnok
?>
Emeleti alaprajz
?>
Emeleti alaprajz és metszetek
?>
Távlati kép zárt oldalfalakkal
?>
Távlati kép
?>
Távlati kép nyitott oldalfalakkal
?>
Távlati kép nyitott oldalfalakkal
?>
Energetikai koncepció
?>
1/18

Felülnézet

Helyszínrajz

Helyszínrajz

Alaprajz és koncepció

Fény - sebesség

Dinamika

Szerkezet

A két pálya

Földszinti alaprajz

Kibontott előcsarnok

Emeleti alaprajz

Emeleti alaprajz és metszetek

Távlati kép zárt oldalfalakkal

Távlati kép

Távlati kép nyitott oldalfalakkal

Távlati kép nyitott oldalfalakkal

Energetikai koncepció

Millenáris Velodrom - a Tarka Kft. III. díjas terve
Épülettervek/Középület

Millenáris Velodrom - a Tarka Kft. III. díjas terve

2014.01.27. 12:50

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Lévai Tamás

Új "Millenáris" Velodrom a nemzeti olimpiai központban

Tervezés éve:
2013

Stáblista

vezető tervező: Lévai Tamásépítész munkatárs: Jószai Ágnestartószerkezettervező konzulens: Sipos András tartószerkezettervező konzulens: Hegyi Dezső

A régi Velodrom revitalizációját tűzte ki célul Lévai Tamás és csapata, amikor elkészítették pályázati koncepciójukat. A kerékpárküllők által inspirált könnyed csarnok elnyerte a zsűri tetszését, így III. díjjal jutalmazták.

Hely

A Millenáris Velodrom sporttörténeti és eszmei jelentősége elvitathatatlan, de nem elég megtartani, múzeumi tárgyként kezelni, élővé kell tenni! Ez nem stiláris, hanem funkcionális és szerkezeti kérdés. Nem elegendő fragmentumokat megtartani jelzésértékkel – hiszen ez jelentené a tárlóba került múzeumi tárgyak sorsát – mert ezek elszakadnak a mindennapi élettől, távolságba kerülnek. A velodrom ereje nem a részletekben, hanem az egészben keresendő; szerkezetében, használhatóságában, az aréna-jellegben, a környezetével, az átláthatóságával együtt, ahogy magként hordozza a hazai sport kicsírázásának helyét egységes egészként.

Helyszínrajz
2/18
Helyszínrajz

Funkciók és szerkezet

A megújítva megőrzés jegyében az új fedett pálya úgy képes egységet létrehozni a meglévő elemekkel, ha azok használhatóak maradnak, ám nem csak a sportolás szempontjából, hanem mint közösségi tér, ahol a lelátókról valóban be lehet látni mindkét pályát és a központi teret is. Ez a gondolatmenet egy lebegő tetőt eredményez, ami a meglévő pálya körüli külső gyűrűből befüggeszthető. Ezen a megoldáson az anyagi aránytalansága okán léptünk túl, s a szerkezeti megfontolás vezetett a hosszanti támaszívekhez: e struktúra szintén lehetővé teszi a zavartalan rálátást a meglévő ülőhelyek négyötödéről, ami több mint 8000 ülőhelyet jelent a meglévő nézőtéren, amihez hozzáadódik az új 1500.

Ezzel a megoldással a külső küllőknek csak stabilizáló szerepük van, így azok megjelenése sokkal könnyedebb. A küllők a hagyományos bicikli kerekének szerkezetéhez hasonlóak, az analógiával emlékeztetve a kerékpár szimbolikára. A főépület szerepének megőrzéséhez szintén a szerkezeti alapokig kell lemenni, a belsőben a kitöltő falaktól, s első emeleti födémtől lecsupaszítva kibomlik a szerkezeti váza, mely egy nagyvonalú, erős, kétszintes galériás teret képez önmagában, hozzátétel nélkül.

Alaprajz és koncepció
4/18
Alaprajz és koncepció

Kert

A szerkezet megőrzéséből fakad, hogy nem kell fát kivágni, s újak telepítésére is van mód, ahol a későbbi rendezési tervvel összhangban lehet teresedést kialakítani a terület déli részén. A parkolót környezettudatos és költséghatékony módon faburkolatos mesterséges domborzattal fedjük, melyet BMX pályaként lehet használni. A mesterséges dombok közti rések segítik a parkoló természetes világítását és szellőzését. Kerítés helyett a biztonségtechnikaialag feltétlen indokolt helyeken terepalakulattal, növényzettel javasoljuk megoldani a zárhatóságot, a Nemzeti Olimpiai Központ egységét megteremtve.

Fények

A főépület homlokzatának kibontása a belső tér kivetülése, s orvosolni kívánja a jelenlegi kulisszaszerű, lakóház architektúrát. Az óriási platánfák az évszakok váltakozásában tökéletes természetes szabályozók a dél-keleti homlokzaton. A pálya felé eső észak-nyugati homlokzat kibontása nem igényel árnyékolást, funkcionálisan összeköti az előcsarnokot a sporttérrel, így a galériás térbe vizuálisan bevonja a mögöttes csarnok világát.

A csarnoktér oldalfalai kivehető panelekkel biztosítják a bővíthetőségen túl a többcélú hasznosítást. A tér alkalmas koncertek, előadások, nagy közönséget vonzó rendezvények lebonyolítására. A polikarbonát, nagy UV állóságú, hosszú életű panelek 45%-os fényáteresztő képességgel rendelkeznek így önmagukban nem kápráztatnak.

A hőtechnikai árnyékolást a küllőkre szerkesztett külső lamellás rendszer oldja meg a leghatékonyabban, beeresztve a téli napot, s a nyárit távoltartva. Ennek helye elsősorban a csarnok déli peremén indokolt, de napvitorlával a teljes Velodrom lefedhető. A fűtött tér felett szintén könnyű, két réteg áttetsző polikarbonát van, ezzel a 25%-os fényáteresztő képességgel egyenletes, káprázásmentes, természetes fény érhető el, mely minimalizálja a mesterséges megvilágításra fordítandó energiát. A belső térben megjelenő átlátszó-áttetsző anyagok, üvegfalak a folyosók természetes fényét viszik be az öltözőkbe, ezzel minimalizálva a mesterséges fény használatának szükségességét.

Fény - sebesség
5/18
Fény - sebesség

Hangok

A többcélú rendezvénytér koncepcióját erősíti a húzott szerkezetű nyeregtető szerkesztés, a tető kedvező ívelése hangvetőként irányítja a hangot.

Forgalom

A gyalogos fő megközelítés eredeti iránya nem változik, a gazdasági kiszolgálás viszont elkülönülten, hátulról történik. A buszok a Szabó József utca felől, a személygépkocsik a Szabó József köz felől érkeznek, ezáltal a látogatói járműforgalom a lehető legkevésbé nyomul be a területre, megőrizve annak egységét, park jellegét. Ezt az identitást erősíti a kiskockakő burkolat is a főbejárat előtt. A terület napközben bejárható a közönség számára, s az éjszakai felügyelet idejére zár be. A nézőtereket a látogatók a sportolóktól külön tudják megközelíteni, teljesen leválasztható módon. A gazdasági udvaron keresztül zajlik az üzemeltetés kiszolgálása, s a kamionos beszállítás.

Távlati kép nyitott oldalfalakkal
16/18
Távlati kép nyitott oldalfalakkal

A koncepció lényeges eleme, hogy a központi tér ne kerüljön olyan mély gödörbe, amire csak korlátozottan lehet rálátni, így a pályát a bécsi velodromhoz hasonló pályamozgató sínes rendszerrel lehet megbontani. E rendszer geometriáját az A-A metszet mutatja, működésének lényege, hogy a pálya közel egyenes szakaszában van, s a pálya síkjával párhuzamos egyirányú mozgatás biztosítja az elemek pontos illeszkedését rögzített állapotban. A művelethez a lépcső elemeit először ki kell emelni, ahol a könnyebbség kedvéért nem számoltunk ülőhelyekkel, bár természetesen mobil módon megoldható.

A közvetítések alkalmával a közvetítő kocsik a Szabó József utca felől megközelíthető kijelölt helyet használhatják. Minden gyalogos és kerékpáros rámpa akadálymentesen került kialakításra, ami a meglévő sportolói átjáró esetében azt jelenti, hogy oldalfalai változatlanul maradhatnak, csak csekély mértékben le kell azokat mélyíteni.

Emeleti alaprajz és metszetek
12/18
Emeleti alaprajz és metszetek

Anyagok

Az áttetsző külső falon a 0,5 m-es panelek függőleges tagolásukkal jól lekövetik az íveket. Maximum 11 m magas függesztett szerkezetet hoznak létre. Leemelhető kialakítással, árnyékoló nélkül átengedik a hőt, mivel ez az energiatudatos koncepció része, s jól sorolhatók kiegészítő szerkezet nélkül. A tetőn nagy kopásállóságú polikarbonát táblák vannak, a tartószerkezettel megegyező raszterben. A polikarbonátnak csekély a súlya és UV-védett felületébe koextrudálással kevert speciális adalékanyag van, amely a külső felületi hő 60%-át veri vissza. A nagy szerkezeti magasság lehetővé teszi a két réteg polikarbonát között áttetsző poletilén rostanyag alkalmazását, melyet olcsósága okán eredetileg a csomagolóipar használt.

A sportpályák világos fa anyagához egységesen illeszkednek a belső burkolatok, mobíliák anyaga és színe. A szerkezeti elemek fehér adalékanyagokkal készülő vasbeton anyagúak, a padló ehhez hasonló világos színű, öntött ipari padló, csúszásmentes felülettel, mely jól szórja a természetes fényt.

A két pálya
8/18
A két pálya

Üzemeltetés

A központi térben a sportesemények osztott térigényét a tetőről befüggesztett mobil függönyökkel lehet kielégíteni, a gépészeti és bevilágító rendszernek köszönhetően tetszőleges helyen. A tornaszerek süllyesztett megoldásúak, s rendezvény esetén síkba visszaalakíthatók. A leemelhető külső paneleket a külső átjárón keresztül a terület északi végében ajánlott deponálni. Ugyanezen terület alkalmas nagy forgalmat bonyolító, többezres rendezvény vizesblokkigényének mobil kialakítására. Oldalfalak nélkül akár a nézőtéren keresztül is beemelhetőek a szükséges nagy méretű elemek, színpadi kellékek. A nyári fedett-nyitott, átszellőztetett kialakítás mellett, a szerkezet magában hordozza a zárt ponyvás bővítés fűtött lehetőségét.

Energetikai koncepció
17/18
Energetikai koncepció

Gépészet

Az energetikai koncepció passzív része volt a telepítés, ahol a fák természetes mikroklímája és árnyékoló hatása tökéletesen leköveti a különböző évszakok igényeit. A nagy fénymennyiséget ellensúlyozza a föld alatti szerkezetek nagy hőtehetetlensége és szigetelő hatása. Az aktív intelligens szolártető segít a fűtésnél és kiszellőztetésük véd a felhevüléstől.

A nyári hónapokban a középső gyűrű alsó, és a külső perem felső nyílásainak megnyitásával a tető kiszellőzik, ezzel hűtve napsütötte felületét, ezáltal kevesebb hőt ad át a belső terekbe. A napos hidegebb időszakban ugyanezt a napenergiából származó hőt hasznosítja azzal, hogy befelé nyílik meg a rendszer. Ha nem süt a nap, nem indul be a folyamat, zárt nyílásokkal levegőpaplanként hőszigetel. A szellőző rendszerbe mindez a szellőztetőn keresztül kerül be. Az elhasznált levegőt a tetőhéj alatti perforált álmennyezet tere gyűjti össze, központilag megszívva, külön épített légcsatornák nélkül, a pályaosztás szerint szekcionálva. A szolárhomlokzatba költséghatékonyan tudjuk integrálni a melegvízellátást biztosító napkollektor rendszert, melynek tartálya a földben van.

A vízelvezetés a csarnok hosszanti végeiben történik, közvetlen tisztítási hozzáféréssel. Az esővizet tartályban összegyűjtve szürkevízként locsolásra és a vizesblokkokhoz lehet hasznosítani. A tetők koszolódásának megelőzésére beépített nagynyomású fúvókákkal, a kerti locsolókhoz hasonlóan lehet gépesítve tisztítani a tetőt. A két réteg miatt nem esztétikai szerepe van, hiszen nem rajzolódik ki a szennyeződés, hanem a megfelelő fénymennyiség bejutását segíti. Amikor nem elegendő a szolár-rendszer, a fűtést-hűtést hőcserélővel célszerű megoldani, melynek hőforrása a központi rendszerhez kapcsolódik.A főépület és a csarnoktér független rendszert képez, így üzemeltetésük elválasztható.

Szerkezet
7/18
Szerkezet

Tartószerkezet

Az új velodorom lefedését acél rácsos ívtartókkal gyámolított, feszített, hiperbolikus felületre szerkesztett kábelszerkezet adja. A szerkezetes előzetes méretfelvételét végeselemes számítás segítségével végeztük. Eszerint a pályázati tervben felvázolt ötlet tartószerkezeti szempontból megvalósítható, részletes számítás szükséges a kábelszerkezet pontos erőjátékának és a szükséges előfeszítés meghatározására, továbbá az aszimmetrikus teherelrendezés hatásának vizsgálatára.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.