| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Egyéb cikkek

"Művészeti Campus létrehozása a Pécsi Tudományegyetemen, oktatási és szolgáltatási épületegyüttes kialakítása"

1/17

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/17

Egyéb cikkek

"Művészeti Campus létrehozása a Pécsi Tudományegyetemen, oktatási és szolgáltatási épületegyüttes kialakítása"

2005.11.16. 09:32

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Pécs, Magyarország

Építészek, alkotók:
Janesch Péter

Tervezők: Janesch Péter, Alexa Zsolt, Rabb Donát, Schreck Ákos, Bernard Bea, Francesca Oliveri

Rangsorolás nélküli díjban részesült 1.750.000 Ft-os összdíjazással a 15. bírálati sorszámú ajánlat szerzői:
Szerző: Janesch Péter
Iroda: Minusplus Kft.
Tervezők: Janesch Péter, Alexa Zsolt, Rabb Donát, Schreck Ákos, Bernard Bea, Francesca Oliveri



A Pécsi Tudományegyetemen 1996-ban egyetemi keretek között, a megfelelő infrastrukturális háttér biztosítása nélkül jött létre a Művészeti Kar. Az intézmény rendeltetésszerű működéséhez egységes, jól működő Campusra van szükség.

A komplexumban a Művészeti Kar zenei és vizuális művészeti, illetve művészeti-informatikai képzésének, továbbá az ehhez kapcsolódó kiegészítő tevékenységeknek kell helyet adni. A tervezett építészeti keret a képzés minden szintjét szolgálja, így abban oktatóhelyiségek, műtermek, előadótermek és kiállítóhelyiségek, zenei előadó- és gyakorlótermek, valamint az egyéb közösségi és közönségterek, illetve mindezek technikai és kiszolgáló helyiségei egyaránt megtalálhatóak. A tervezési terület, a Művészeti Kar jelenlegi telke, ideális helyszín, városi kapcsolatait, elhelyezkedését és adottságait tekintve is.

A tervezés fő viszonyítási mezője az a tény, hogy a képző- és zeneművészet is jelképrendszerekre épülő diszciplínák. A kialakítás alapgondolata az összpontosításra épül, kulcsszava a kert, melyben fontos szerepe van az egyes épületeknek. A föld fölött csak a legszükségesebb elemek kaphatnak helyet, tiszta, egymással pontosan értelmezett viszonyban. A telken lévő épületek közül a kiindulási helyzetet és a hierarchiát tisztázandó, csak a főépületet és a kollégium épületét tartottuk meg. A rendszer kiteljesítésére a keretként funkcionáló, föld alá fektetett talapzat és két új, markáns tömeg szolgál.

A főépület jelképi értéke az intézményesség, ezért tradicionális, adminisztratív funkciókat foglal magába: itt kapott helyet az igazgatás, a hallgatói képviselet és a könyvtár. Az épületen áthaladva a kertbe jutunk, innen közelíthető meg a koncertterem, a "kerti-zenepavilon", mely ezúton kapcsolódik a jelképrendszerbe.

A Campus oktatási egységeinek bejárata a főépület pincéjét feltárva jön létre. Az épület alatt áthaladva az intézmény gyomrában az oktatás élő terében találjuk magunkat. Itt kap helyet az aula, a kiállítótér és a művészeti képzés helyiségei, innen közelíthetőek meg a zenei képzés egységei, és a DLA-s műtermek. A művészeti képzés termei egy szinten, részben föld alatt, illetve járható zöldtetővel fedve, egyenként átriumok köré szervezett raszterben helyezkednek el. A zenei képzés helyiségei a koncertterem tetején, két szintben, galériás, középfolyosós rendszerben alkotnak áttekinthető egységet. A DLA termek külön épületben a telek hátsó részében találhatóak.

Az egyes elemek alaprajzi szerkesztése önálló, de értékük nem pusztán ennek függvénye, hanem a komplett rendszerben elfoglalt helyzetük, jelentésük alapján értelmezhetőek. Az alkotóelemek tág jelentéstartományban mozognak, történeti, közmegegyezésen alapuló, illetve asszociatív mezőkből táplálkoznak.

A főépület eredeti állapotára visszaállítva, az emeletráépítés lebontásával, története közbülső állapotának kiiktatásával, megtisztítva, kifehérítve, korábbi funkciójának utalásaitól megfosztva újul meg. Fedése fehér mázas cserép, falai fehér vakolt felületek. A kollégiumépület utólagos hőszigetelést és szürke fémburkolatot kap. A zenei tömb sötét faburkolatú hangszer, csodaláda, a két külső homlokzata folyton változó kulturális óriásplakát-felület, mely a campus eseményeit kommunikálja a város felé. Északon a felületként megjelenő kékes-fekete üvegburkolatú DLA tömb ad hangsúlyos lehatárolást tükörszerűségével.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.