Ne csak a neve legyen nagy - A Nagykörút újragondolása
Budapest Fővárosi Önkormányzata idén ősszel a városlakókkal közös gondolkodásba kezdett a Nagykörút jövőjéről. A komplex tervezési folyamat célkitűzése, hogy a kijelölt terület ne csak kiszolgálja az itt lakók, dolgozók és áthaladók legkülönbözőbb igényeit, hanem azzal párhuzamosan a város élhetővé és szerethetővé részévé váljon.
A Nagykörút fénye mára megkopott: a máshova koncentrálódó vásárlóközönség miatt az üzlethelyiségek üresen állnak; az autósforgalom okozta zaj- és levegőszennyezés következtében élvezhetetlen az ücsörgés a vendéglátó egységek teraszain; az ingatlanok piaci értéke folyamatosan csökken az épületfelújítások hiányában; illetve a rendelkezésre álló zöld- és közterületek sem képesek már kiszolgálni a jelenkor igényeit. A Fővárosi Önkormányzat célkitűzése, hogy javítsa a belváros élhetőségét annak érdekében, hogy az újra vonzó lakó- és munkakörnyezetté váljon. Ennek elérésére hívták életre azt a koncepciótervet, amelynek részeként egy egészségesebb, biztonságosabb, tisztább és zöldebb Nagykörút jön létre, ahol egyszerre jó lakni, közlekedni, vásárolni, enni-inni, kikapcsolódni, vagy épp boltot üzemeltetni.
A tervezés 2020. őszén indul és várhatóan 2021. tavasz végére készül el az a koncepcióterv, amely megalapozza a későbbi fejlesztési munkákat. A tervezés folyamata három nagyobb lépésből áll. Elsőként a Nagykörút múltbeli és jelenlegi szerepének és állapotának megvizsgálásával feltérképezik a megőrzendő értékeket, és feltárják a javítandó problémákat. Az eredmények alapján második lépésként kijelölik azokat a célokat, amelyek meghatározzák majd a körút jövőképét. Végezetül meghatározzák azokat a tennivalókat és intézkedéseket, amelyek segítenek elérni és megvalósítani a kitűzött víziókat.
A koncepciót készítő szakcégek mellett a Fővárosi Önkormányzat számít az érintett önkormányzatok, a civil szervezetek, a körúton közlekedők és tulajdonnal rendelkezők, valamint a lakosság részvételére a tervezésben. Az ötletek és javaslatok felmérése nyilvánosan elérhető kérdőívek és workshopok formájában történik. A tervezési folyamatok legfrissebb információi, a kutatások eredményei (a legutóbb 4200-an mondták el véleményüket a Nagykörút jövőjéről), valamint az ide kapcsolódó történetek és érdekességek a Budapest Brand Zrt. tematikus aloldalán érhetőek el.
11:04
"A Nagykörút fénye mára megkopott: a máshova koncentrálódó vásárlóközönség miatt az üzlethelyiségek üresen állnak" Nem kellett volna engedni a Demszky érában a bevásárlóközpontokat a belvárosba építeni. "az autósforgalom okozta zaj- és levegőszennyezés következtében élvezhetetlen az ücsörgés a vendéglátó egységek teraszain" Nem kellett volna felesleges biciklisávokat kialakítani, ezáltal állandó dugókat létrehozni pöfögő autókkal.