építészet : környezet : innováció
Bán Ferenc rajza

Némedi Réka Kamilla: Új-Zéland, Whangarei folyóparti revitalizáció

A Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki Kara építész és településmérnök hallgatóinak munkái

Whangarei:

  • Új-Zéland legmelegebb és az északi rész legvárosiasabb városa, 2000h napsütés/év,
  • Kulturális, kiszolgáló, szórakoztató központja az egész Northlandnak,
  • Populációja meghaladja a 72 ezer főt a kerületen belül (városi központban 47 ezer fő a populáció),
  • 1996 óta a populáció 2%os növekedést mutat,
  • 70,4% a letelepülteknek rendelkezi saját otthonnal,
  • 24,2%-os a 15 év alattiak száma és 14%-os a 65 év , vagy afölöttiek száma.
 

 

 

Önkormányzati és regionális fejlesztések és infrastruktúra:

  • Wilsons vízgyűjtő (2003) mely ellátja az egész területet vízzel
  • 5 ágú körforgalom, a közlekedési dugó kiküszöbölésére - kulcs a kereszteződések megoldása a városközpontba
  • Átszervezése a Dent Street/Quay Street kapcsolatának a városközponttal a keleti városrészbe.
  • Fejlesztés a pótlólagos parkolási oldalon a városközpontban
  • Előreterjesztés ócenárium kialakítására
  • Folyamatos, összefüggő főutcaprogram a városközpontban

A tervezés során a főbb szempontok a következők voltak:

  • növelni a belváros zöldfelületeit, az emberek számára használható közösségi rekreációs tér kialakítása.
  • A jelenlegi parkoló szám megtartása, áthelyezése és az új funkcióhoz szükséges parkolók kialakítása
  • Élhető városi környezet, városközpont kialakítása
  • Gépjárműforgalom átszervezése, rendszerezése, szabályozása
  • Biciklis forgalom számara útkialakítás
  • Walton Street és James Street-ről gépkocsival megközelíthető legyen a terület (tervezési terület, mint egy körforgalom közepe)
  • John Street és a Cameron Street lezárása a gépjárműforgalom elöl, új gyalogos tengely létrehozása
  • Környezetbe illeszthető új épület kialakítása
  • Vízpart közvetlen kapcsolatának megoldása a városközponttal
  • Vízi forgalom, vízi taxi megvalósítása, öböl kialítás
  • Átkelő forgalom kialakítása-híd
  • Központi csomópont megoldása, kialakítása

A Quay Street és Dent Street valamint a Rathbone Street és Hatea Drive kereszteződése a város egyik legjelentősebb csomópontja, amibe belefut a szemközti partot összekötő híd, a sziget északi részét összekötő főútvonal, valamint itt halad keresztül az elkerülő útról beérkező gépjárműforgalom. A gyalogosforgalom átkelése a csatornán úgyszintén egy kényes és feltétlenül megoldandó probléma.

 

 

Az öböl felé a lapos tetős kialakítás belvárosias léptéket adhatna a térnek. A tömb belseje a nagy épülettömegnek köszönhetően zárt, csendesebb. Gyalogosok számara ideális terület tud kialakulni a 4 tömb között, valamint a már meglévő sétálóutca kibővítésével, folytatásával. Egyfajta összekötő kapocsként funkcionál a part és a városmag között, valamint "terelő" szerepet kap a vízpart felé. Ez a tengely alkalmas földszinti kiskereskedelmi, vendéglátó- ipari egységek kialakítására, ez a rész remekül illeszthető a város szubtrópus hangulatú arculatába.

A teresedések üvegacél szerkezettel fedettek, tekintetbe véve az éves szinten nagy mennyiségben lehulló csapadékot, valamint a magas UV sugárzást.

A nagyméretű épülettömegek a befektetői igényektől függően alkalmasak éttermek, kávézók szórakoztatási kulturális központok, valamint üzletházak kialakítására az alsó szinteken, a felsőbb szinteken lakások és szállást adó funkciók helyezhetők el. A parkolás mely az épületeket szolgálja ki, terepszint alatt került elhelyezésre, egy szinten megközelítőleg 1000 férőhelyet biztosít.

vélemény írásához jelentkezzen be »