Közélet, hírek

Othernity – A magyar pavilon nemzetközi visszhangja

1/3

Teherelosztó, Virág Csaba (LAKÓTERV) – fotó: Dömölky Dániel

Életkép a kiállításról – fotó: Gulyás Attila

?>
?>
Teherelosztó, Virág Csaba (LAKÓTERV) – fotó: Dömölky Dániel
?>
Életkép a kiállításról – fotó: Gulyás Attila
1/3

Teherelosztó, Virág Csaba (LAKÓTERV) – fotó: Dömölky Dániel

Életkép a kiállításról – fotó: Gulyás Attila

Othernity – A magyar pavilon nemzetközi visszhangja
Közélet, hírek

Othernity – A magyar pavilon nemzetközi visszhangja

2021.07.06. 14:41

Közel két hónapja látogatható a 17. Velencei Építészeti Biennálé, melynek magyar pavilonja a modern örökség újrakondicionálását tűzte ki célul. Az Othernity címet viselő kiállítás kapcsán több cikk is megjelent már az Építészfórumon, „helyi tudósítóink" például a Biennálé élmezőnyébe helyezték az öt kedvenc pavilonjukat felsorakoztató összeállításukban. Sikerességét illusztrálja az is, hogy számos külföldi sajtóorgánum méltatja a magyar kiállítást, ezekből válogattuk ki a legizgalmasabbakat.

Markus Lähteenmäki, az ETH Zürich finn származású doktorandusza a kiemelkedő példák között említi a magyar pavilont, melyről így nyilatkozik: „egy gondosan és szépen összeállított kiállítás a kelet-európai modernitás alternatív narratíváiról, amely a városi térrel kapcsolatos kortárs gyakorlatok keverékén keresztül jelenik meg, a fotográfiától a képzőművészeten át a designig."

„A kommunizmus utáni kommunista építészet talán legizgalmasabb (és minden bizonnyal a legötletesebb) megközelítése Magyarországról érkezik, ahol a Kovács Dániel vezette kurátori csapat ritka vizuális és intellektuális tömörségű kiállítást hozott létre." – írja Ian Volner építészeti újságíró az Artforum hasábjain.

Teherelosztó, Virág Csaba (LAKÓTERV) – fotó: Dömölky Dániel
2/3
Teherelosztó, Virág Csaba (LAKÓTERV) – fotó: Dömölky Dániel

Az albán származású építész, Elian Stefa cikkében Kovács Dánielt idézve kiemeli, hogy a magyar pavilon nemzetközi alkotógárdája egyfajta kritikája a nemzeti pavilonok műfajának, és „jó megoldások csak a szokásos nemzeti, politikai és társadalmi határokat átlépve várhatók."

„A történelmi asszociációkkal és politikai terhekkel terhelt épületek többsége kiváló szerkezet, amelyeket most fedez fel újra a tervezők új generációja, akik félnek attól, hogy az építészettörténet egy egész rétegét veszítik el. Továbbra is hihetetlen, bár gyakran nehezen kezelhető erőforrást jelentenek, és üdítő látni, hogy a megfelelő kérdéseket árnyaltan feltéve elismerik őket." – írja a modern építészeti örökségekről a Financial Times szerzője.

Életkép a kiállításról – fotó: Gulyás Attila
3/3
Életkép a kiállításról – fotó: Gulyás Attila

A berlini székhelyű rendszerkritikus művészeti portál városantropológus szerzője, Michał Murawski így ír az Othernity koncepciójáról: „Az ötlet - akár bonyolult, akár nem - úgy tűnik, működik, és az egész kiállítás a posztszocialista építészeti sajátosságok tipológiai szoborparkjaként olvasható. Az egész eléggé átlátszóan antiorbánista; és - mint a legjobb kiállítások közül sok más - teljesen és teljesen figyelmen kívül hagyja a Biennále üres témáját."

A lengyel építészeti magazin az Othernity két lengyel alkotójával készített interjút. A szerző bevezetője szerint a múlt felizéséből „nemcsak a megőrzendő értékeket fedezhetjük fel újra, hanem olyan gyakorlatokat is kidolgozhatunk, amelyek lehetővé teszik modernista örökségünk adaptálását, módosítását és újjáélesztését. A múltbeli hagyományok kortárs értelmezései lehetséges térbeli forgatókönyvek gyűjteménye."

Végül egy podcast ajánló: a Monocle felületén Molnár Szabolccsal, a Paradigma Ariadné építészével, a magyar pavilon társ-kurátorával hallgatható meg egy beszélgetés.

 

Szerk.: Hulesch Máté

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.