| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épülettervek/Hallgatói terv

Ötvösház a Szerb utcában

1/8

helyszín-, alaprajzok

alaprajzok

alaprajzok, vázlatok

metszetek

metszetek, homlokzatok

Krajcsi Sarolta: Ötvösház a Szerb utcában

Krajcsi Sarolta: Ötvösház a Szerb utcában

?>
helyszín-, alaprajzok
?>
alaprajzok
?>
alaprajzok, vázlatok
?>
metszetek
?>
metszetek, homlokzatok
?>
Krajcsi Sarolta: Ötvösház a Szerb utcában
?>
Krajcsi Sarolta: Ötvösház a Szerb utcában
?>
1/8

helyszín-, alaprajzok

alaprajzok

alaprajzok, vázlatok

metszetek

metszetek, homlokzatok

Krajcsi Sarolta: Ötvösház a Szerb utcában

Krajcsi Sarolta: Ötvösház a Szerb utcában

Ötvösház a Szerb utcában
Épülettervek/Hallgatói terv

Ötvösház a Szerb utcában

2008.06.18. 09:22

Krajcsi Sarolta diplomamunkájaBME Középülettervezési Tanszék 2007

Krajcsi Sarolta diplomamunkája
BME Középülettervezési Tanszék 2007
Opponens: Bach Péter

részlet a diplomatervből 

 

helyszín-, alaprajzok
1/8
helyszín-, alaprajzok

alaprajzok
2/8
alaprajzok

alaprajzok, vázlatok
3/8
alaprajzok, vázlatok

metszetek
4/8
metszetek

metszetek, homlokzatok
5/8
metszetek, homlokzatok

Krajcsi Sarolta: Ötvösház a Szerb utcában
6/8
Krajcsi Sarolta: Ötvösház a Szerb utcában

Krajcsi Sarolta: Ötvösház a Szerb utcában
7/8
Krajcsi Sarolta: Ötvösház a Szerb utcában

 

A funkció
diplomatervem témája egy ötvösművészeti központ a belvárosban, amely egyszerre 8-10 ékszerkészítő számára egy helyen biztosítja a munkavégzésükhöz szükséges feltételeket (műhelyeket, eszközöket, gépi berendezést), valamint lehetővé teszi előadások megtartását, kiállítások rendezését, az itt készülő alkotások értékesítését, vagy csak egy kávé elfogyasztását a zöld rézsűn üldögélve. Így egyszerre több eseményt, kapcsolódási pontot is biztosít a látogatók számára, ezáltal megkönnyítve egy ilyen intézmény fenntartását.

A helyszín
-
5. kerület, Szerb utca 11. A belvárosnak ez a része a maga kanyargó, szűk utcáival, elvarázsolt hangulatával, finom és nagyon emberi léptékével egyre több iparművészeti üzletet és műhelyet vonz, ebbe a sorba könnyen beilleszthető egy ötvös ház.

Az alapgondolat -
a választott funkció kapcsán az ékszerkészítés egyik alapvető, ám rendkívül sokrétű, jelentéssűrítő eleme foglalkoztatott: ékkő és foglalat kapcsolata.

Megformálás és anyaghasználat
-
a különleges térarányokkal bíró, keskeny, ám rendkívül hosszú foghíjtelken a szomszédos beépítés által meghatározott öntőformába vasbeton foglalat került. A vasbeton héj az utcafronton viszonylag zárt, finom szögtöréssel válaszol környezetére, csak a földszinti eladótéren keresztül enged betekintést a belső életébe. Ebben a traktusban helyezkedik el a látogatók számára nyitott kétszintes eladótér, majd az előadón át, fölfelé haladva elérkezünk a privát alkotó zónához.
Befelé haladva a héj a szomszédos hosszanti tűzfal formáját követi, felső éléhez érve viszont elhajlik, és tetővé formálódik. És itt, a ház belsejében, a foglalat három üvegfüggőt tart. Az ékszerkészítés különböző munkafázisaihoz kapcsolódó műhelyek ezek, amelyek hidakon keresztül közelíthetők meg a hosszanti, “oldalfolyosós" közlekedőtérből, megidézve a környező belső udvarok függőfolyosóit.
Az épület mélyebben fekvő belső tereibe a fény a vasbeton héj megformálásából adódó keskeny “udvarokon", kürtőkön és slicceken keresztül jut be, ahol a víztiszta és opálüvegek felülete visszaveri és szétszórja. A héj földalatti átlyukasztása pedig az alsóbb talajrétegeket köti össze a felső rétegekkel, ezáltal egy egészséges biológiai egyensúlyt biztosítva.
A két alapelem, a függesztett üvegdobozok és a vasbeton héj térbeli viszonya pedig elmossa a külső és belső terek közötti határt, olyan köztes, átmeneti tereket eredményezve, amiket átjár a derengő fény és a levegő.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.