Pécs, Budafok, Keszthely, Visegrád — még mindig a Médiadíj '08-ról
Ki gondolta volna, hogy az új helyszín – a Trafó előadóterme – alapvetően változtatja meg a Média Építészeti Díja idei nyilvános zsűrizésének hangulatát. A monumentális méretű vetítővászon, a széles színpad, a fejgépek az Építészfórum által szervezett események megszokott bensőségességét szinte posztmodern gesztusként tették idézőjelbe.
Ki gondolta volna, hogy az új helyszín – a Trafó előadóterme – alapvetően változtatja meg a Média Építészeti Díja idei nyilvános zsűrizésének hangulatát. A Műcsarnok alagsori konferenciaterméhez képest lényegesen nagyobb tér, a monumentális méretű vetítővászon, a széles színpad, a fejgépek az Építészfórum által szervezett események megszokott bensőségességét szinte posztmodern gesztusként tették idézőjelbe. Hozzájárult mindehhez az épület- és tervprezentációk új stílusa is: kevesebb volt a szöveg (beszéd) és több a kép; az elmúlt évek statikus „diavetítéseit" gyakran klipszerű, zenével aláfestett produkciók váltották fel.
A most is permanens szerepkereséssel küzdő zsűri soraiban történt néhány változás: új tag Csontos Györgyi, aki a HírTv Kő kövön című építészeti műsorának stábját képviselte, s építészmérnöki végzettsége révén kakukktojás a laikusokból álló testületben. Míg a HVG szerkesztőségéből érkező Jakus Ibolya helyett Vajna Tamás ugrott be, addig a többi tag már jól ismert a Média Díj estjeire minden évben ellátogató vendégek számára: Heti Válasz – Devich Márton és Sümegi Noémi, index.hu – Földes András, Népszabadság – Szalai Anna, Figyelő – Dániel András, a zsűri elnöke az MTV Kultúrház műsorvezetője – Rózsa Péter. Akárcsak tavaly, idén is Wesselényi-Garay Andor (bloggerként Wérgida, az Atrium magazin felelős szerkesztője) és Martinkó József (a hg.hu főszerkesztője) gondoskodott a szakmai részletek kifinomult elemzéséről, szubtilis szellemű kritikai megjegyzésekről.
Az este díszvendége Dr. Bitó János Ybl-díjas, Kotsis Iván érmes építész volt, akit 70. születésnapja alkalmából köszöntött a stáb. Sajnos a zsűrizés nyitányaként készített portréfilmet fájlsérülés miatt nem sikerült levetíteni, de megtekinthető itt, a weboldalon.
A zsűri immár negyedik éve nem tud maradéktalanul megszabadulni teljesen alaptalan kisebbségi érzésétől: folyton a képzetlenségre utaló fenntartásaikat és a különböző funkciójú épületek összehasonlításának lehetetlenségét ecsetelik. Pásztor Erika Katalina, az Építészfórum lapigazgatója pedig most is, mint mindig, elmondta, hogy a Média Építészeti Díja arra találtatott ki, hogy a szakma szembesüljön a kívülálló (azaz a valódi használók) véleményével, érzéseivel, benyomásaival. Azt is hangsúlyozta, hogy minden zsűrizendő épületet aszerint kell megítélni, hogy az a maga műfaján belül mennyire teljes, esztétikus és kiegyensúlyozott, milyen mértékben látja el rendeltetését. Az aggodalmak ellenére a zsűri meglehetősen jól differenciált: az egyöntetű sikert arató alkotásoktól egyértelműen elkülönültek a tagok számára kevésbé átütő erejű vagy éppen gyengébbnek tűnő épületektől, tervektől.
A holtversenyben első helyre került pécsi családi ház (Keller Ferenc) és a budafoki víztorony (Perényi Tamás, Kolossa József) mellett – a kisebb kifogásokon túl – elismeréssel fogadták a tagok a paksi kultúrház tervét (Cságoly Ferenc, Borsos Melinda, Dobos András, Galambos Miklós, Koós Marianna), a keszthelyi láp revitalizációjának és látogatóközpontjának tervét (Gerzsenyi András), a Kesztűgyár Közösségi Házat (Alföldi György, Sárkány Csilla, Kolossa József), a nógrádi vár rehabilitációjának tervét (Gerzsenyi-Sárközy Mariann) és a budaörsi családi házat (Kalmár László, Zsuffa Zsolt).
A többi döntős mű vegyesebb érzelmeket váltott ki. Miközben Rózsa Péter nagy építészeti tettnek nevezte, hogy Eleőd Ákos a klasszicista stílusú ún. Óra Villa helyreállítása során kvázi megfordította az épület főtengelyének irányát, addig Devich Márton számára nem volt egyértelmű, hogy az építész – azon túl, hogy „szépen rendbehozta" – mint tett hozzá alkotóként a házhoz. Wérgida hiányolta kreatív bátorságot, s a hátsó homlokzat új portikuszának téglaburkolatát a ház karakterétől idegennek vélte. Martinkó hasonló véleményt fogalmazott meg: ha megvolt a nyitottság arra, hogy a ház „megforduljon", akkor a karakteresebb formai megoldásokra is sort kellett volna keríteni.
Kalmár László és Zsuffa Zsolt légiforgalmi irányítóközpont-tervével kapcsolatban a zsűri „alulinformáltságra" panaszkodott, bár Wérgida izgalmas lehetőséget lát a műben, Martinkó szerint itt csupán egy nagyra pumpált Zsuffa-Kalmár-villáról van szó.
Talán nem lep meg senkit, hogy a leghosszabban Kis Péter és Valkai Csaba Práter utcai önkormányzati lakóépületéről vitatkoztak a zsűritagok és az építészek. Devich Mártonnak tetszik az ugródeszkákra emlékeztető erkélyekből eredő furcsa hangulat, Földes András méltányolta, hogy a ház megtartja a környező hagyományos beépítési struktúra sajátosságait, Rózsa Péter számára az épület inkább falanszter, börtön, mint barátságos lakóház; Szalai Anna azt emelte ki, hogy bár szociális célú beruházásról van szó, a végeredmény mégsem tűnik olcsónak, ugyanakkor hozzátette, hogy az egészben van valami hotelszerű, s bizonyos részleteiben olyan mint egy musicaldíszlet. Dániel András az erkélyek dinamikus ritmusába szeretett bele, Sümegi Noémi szerint azonban ezt a művészi hatást zavarja lakók által kirakott limlomok tömege. Természetesen az erkélyeket érte a legtöbb kritika: egyesek szerint kizárt, hogy egy ilyen hosszú, keskeny balkonon bárki is jól érezze magát, mások szerint semmire sem jó, Martinkó József ugyanakkor úgy gondolja, hogy ezek a kapcsolatokról, az emberek közötti kommunikációról szólnak. A kvázi meghosszabbított erkélyeknek tűnő függőfolyosók bizonyítják ezt – az épületből kinyúló elemek lehetőséget adnak arra, hogy a hátrányos társadalmi helyzetben élő emberek is méltósággal jelezhessék a világ számára, hogy léteznek, jelen vannak. Wérgida szerint az az izgalmas ebben a házban, hogy tele van a klasszikus pesti bérházra jellemző elemek (gang, erkély, tűzfal stb.) átirataival, s az építészek mindezt nem szájbarágva aggatták fel az épületre, hanem szinte észrevétlenül csempészték be a kompozícióba.
Megosztotta a zsűrit a Clark Hotel (Mórocz Balázs, Vannay Miklós) pályázati terve is: Rózsa Péter szerint a Clark Ádám tér miliőjéhez képest túl durva a tömegforma, de a camera obscura-koncepció izgalmas. Abszurd, hogy egy olyan fantasztikus panorámával büszkélkedő helyen, mint a budai Duna-part, olyan házat akarnak emelni, amelynek nincs ablaka, s a valódi táj helyett egy vetített képet akarnak „nézetni" a vendégekkel – véli Szalai Anna. Martinkó szerint Budapest legjobban a város utcáiról látszik, ekképp ez a hotel arra szólítja fel – a jó esetben oda csak aludni járó – vendégeket, hogy menjenek ki az épületből és nézzenek körül. Wérgida véleménye az volt, hogy ez a terv egyfajta kortárs építészeti patikaméreg: az adott lehetőségek kihasználásra tett extrém kísérlet, amelyet használóként a valóságban is kipróbálni nem biztos, hogy szerencsés.
A Gördeszkás Központ tervei (Kiss Márton) kapcsán javarészt a szóban forgó sporthoz kapcsolódó funkcionális problémákról esett szó, a mogyoróhegyi táborépület (Páricsy Zoltán) a természeti formák építészeti nagyításáról, a magyar organikus építészet megújulásának szükségességéről vitatkoztak – jórészt a kritikusok.
Haba Péter
16:54
Budapesten voltam épp, elmentem hát a Média Építészeti Díja idei nyilvános zsűrizésére. Nem maradtam végig, ezzel együtt néhány számomra igen kardinális kérdésen rágódva távoztam.1. A magyar építésznem szeret, és sajnos nem is nagyon tud a tervéről, épületéről beszélni, pláne ha időkorláttal is meg kell bírkóznia. A „nem mondanék semmit, beszéljenek a képek” típusú prezentációk lesújtóak, valódi versenyben nem is lehet velük semmire menni. Hatványozottan igaz ez például egy olyan terv esetében, amit nem könnyű első olvasatra értelmezni, pláne véleményezni. Kis Péteré volt az egyetlen olyan bemutató, ahol azt éreztem, van valami mondanivalója az építésznek. Kár, hogy rányomta bélyegét a szereplésére, ahogy Paris Hiltonként hisztizve zavarta el a rendezvény fotósát maga mellől... A vetített prezentációkból szinte teljesen kiírtották szerzőik a döntéshozatalok bemutatását, így késztermékek prospektusai alapján várták a szellemi kapacitás megértését és értékelését.2. A zsűri tagjainehezen tudtak megbírkózni azzal a kettősséggel, hogy laikusok ugyan, mégis –néhány kivételtől eltekintve- vizuális kultúrával foglalkozó műsorok, rovatok szerkesztői. Igyekeztek hát szakmainak ható kritikákkal illetni a terveket / épületeket, aztán gyorsan a laikusságukra hivatkozva tértek ki a kritikák kritikái elől (nem ér a nevem, káposzta a fejem). Dupla zárójelben adnék hangot azon magánvéleményemnek, mely szerint a Hír Televízió nem szalonképes orgánum, dupla zárojel bezárva.3. A rendezvényigazi célját sem teljesen értem. Nem tudok elvonatkoztatni attól, hogy a szervező orgánum, az Építészforum egy, az építészeti progresszió patronálását zászlajára tűző sajtótermék. A Média Építészeti Díját, annak olyan jellegzetességei miatt, mint a zsűri heterogenitása, vagy a laikusok internetes szavazatai, a legkisebb közös többszörös elvén, rendre jó színvonalú, ámde opportunista, a jól bevált megoldásokkal újabb sikereket bekaszáló munkák nyerik. Konszenzusos eredmény nem is nagyon lehetne más; elmaradnak azonban a szerkesztői megjegyzések, így megerősítve érezzük magunkat, hogy jó úton járunk: éljenek akik eddig is éltek, a rendszeridegen ötletek gazdái meg tolják el a biciklit...