Piliscsabai családi ház
Az Év Háza 2000 építészeti pályázaton a Családi Ház fődíját és a Magyar Építész Kamara különdíját nyerte.Tervező: Mikó László
Az Év Háza 2000 építészeti pályázaton
a Családi Ház fődíját és
a Magyar Építész Kamara különdíját nyerte
Piliscsabai családi ház
Tervező: Mikó László
Családi házak ritkán jelölnek ki "forradalmian" új építészeti irányokat, ha mégis, a legérdekesebbekkel előfordul, hogy az épület lakhatatlanná válik (például: P. Chareau - Maison de Verre), mert többé-kevésbé színpadszerű élettér jön létre, ahol a lakóknak állandóan szerepelniük kell(ene). Ez a díjnyertes lakóház nem tartozik ebbe a kategóriába, "igazságai" egyszerűek és megnyerően természetesek.
Közhely, de változatlan érvénnyel igaz, hogy "egy húron pendülő" építtető és építész nélkül nem születhet minőségi lakóház. Esetünkben a szerencsés egymásra találás, az összhang szembetűnő. A telek kiválasztása önmagában is dicséretes, a fasoros utca, a házat körülvevő gyönyörű fák idilli környezetet teremtenek. Az új épület a rossz műszaki állapotú régi helyére került, így a korábbi utcakép és a faállomány gyakorlatilag változatlan maradt.
Mikó László "klasszikus" építész (l. az idézetet), az általa tervezett lakóházat rendre törekvő visszafogottság, anyagszerűség és alkalmazkodókészség jellemzi. Papírmasé díszletek, divatosság és izzadságszagú geometrikus bravúrok helyett: műgond, érzékeny figyelem és kiérlelt részletek.
"A klasszikus szerző, aki úgy írja meg tragédiáját, hogy figyelembe vesz bizonyos számú szabályt, amelyeket ismer, szabadabb annál a költőnél, aki azt írja, ami eszébe jut, s közben rabszolgája olyan szabályoknak, melyekről nem is tud." (R. Queneau: Jelek, számok, betűk.)
A földszint + tetőteres befelé forduló főépületet földszintes melléképület (garázs, vendégszobák) egészíti ki a telekhatár mentén, az összekötő nyaktaggal együtt L alakú beépítést létrehozva. A funkcionális elrendezést elsősorban a lakókonyha közvetlen kertkapcsolata határozta meg, a többi helyiség ezt öleli körül. A ház kifelé kissé zárkózott (szigorú?) összhatása a telekbelsőben feloldódik, a nagyméretű, körívet követő üvegfelületen keresztül az étkező-konyha egybeolvad a pazar kerttel. Ugyanez megismétlődik az emeleten is, a szülői háló előtti terasz szó szerint benyúlik a gesztenyefa ágai közé.
Az alaprajzok logikusak, jól szervezettek. Nincsenek felesleges, túlméretezett terek, mindennek van helye. Óvatos kritika legfeljebb a lépcsőtér helyenkénti szűkösségét és a nappali természetes megvilágítását érheti. Az anyag- és színválasztás hivalkodásmentes és következetes. A homlokzatokon gondosan kiosztott téglaburkolat (remélhetőleg újra divatba jön), a Jamina cserép fedés natúrpácolású faszerkezetek és a szürke fémlemez (kiemelkedően gondos munka) harmonikus egysége példamutató. Az épület tervezése során munkatársként Nagy Attila és Ferdinánd Árpád építészek működtek közre.
Az egész épületet körüllengi a kezünkből állandóan kicsúszó, megfoghatatlan és nehezen tervezhető időtlenség.
"...bárcsak lehetséges volna egy én-en kívül fogant mű, amelyben túlléphetnénk a személyesség korlátain, nemcsak azért, hogy behatolhassunk a magunkéhoz hasonló többi én világába, hanem hogy megszólaltassuk azt, aminek nincs szava: az ereszen ülő madarat, a tavaszi és az őszi fát, a követ, a betont, a műanyagot." (Italo Calvino: Amerikai előadások.)
Nagy Iván