Design/Formatervezés

„Pöttyvándorlás” — üvegpollerek Budapest új főutcáján

1/0
Hirdetés
1/0
Design/Formatervezés

„Pöttyvándorlás” — üvegpollerek Budapest új főutcáján

2010.04.16. 14:06

Cikkinfó

A Design rovatot támogatja a 

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Bojti András

Vélemények:
6

Ülni is lehet rajtuk, este világítanak és - merészen - üvegből vannak az Egyetem téren. Bojti András üvegszobrász alkotásai a belváros új főutcáján. Egy sikeres együttműködés története, s ahogy ezt az alkotó látja. 

A Teampannon Kft. vezető építész tervezőjének, Koszorú Lajosnak megérzése volt, ezért megkeresett, hogy a nagy ívű és száz éve nem látott méretű belvárosi átalakításnak legyek én is résztvevője.

Kollégáikkal az egy síkba burkolandó járda és úttest elválasztására üvegből álmodtak utcai műtárgysorozatot. Fő szándékuk az volt, hogy ez a visszafogott, geometrikus elemsor - nappali megjelenésében inkább sejtető, kicsit misztikus tisztaságú valami legyen. Az éjszakai megjelenés pedig csaljon elő belső történéseket.

 

 
 

 

Az első benyomásaim alapján egy nagyvonalú és európai szemmel is újszerű köztér szemlélet megjelenését érzékeltem. A hatalmas és sok elem megtervezését igénylő programban érthető módon, minden egyes tárgy megtervezésénél nem mehettek bele a részletek kidolgozásába. A társszakmák bekapcsolása, egyenrangú partnerként kezelése itt mintaszerűen történt. A köztéri szobrászat, de az alkalmazott művészeti műfajok is másfajta léptékben, összefüggésekben és anyag-technológiai ismeretek alkalmazásán nevelkednek.

Fontos tehát általában is meghúzni a műfajok megjelenésének határait, és jó hangulatú, kreatív, alkotói együttműködésben továbbvinni egy egészen újszerű végeredmény érdekében. A különböző szemléletek így teremthetnek új értékeket.

 

 

 

Az eredeti terveken még kicsit a polgári bútorzatra emlékeztető utcai műtárgy áttervezésénél úgy éreztem, hogy egy, a burkolatból kinövő, „misztikusan", minden applikáció és lábazat nélküli, egyszer csak ott termő, összefüggő térkompozícióra van szükség. A felületen belül megjelenő mintázatnál az ismétlődő raszter helyett inkább egy könnyed folyamatszerű ábrasorra volt szükség. Úgy gondoltam, hogy az Egyetem tér nyugalmát segíti, ha nem önálló, a teret széttördelő műtárgyak kerülnek az utcára, hanem egy összefüggő kompozíció. Javasoltam, hogy ha már az eredeti elképzelés szerinti magassági méret közel jár az ülésmagasság méreteihez, akkor tegyük a tárgyakat arra alkalmassá.

 

 

 

A szobrászi szándék szerint nem szabályos kockát hoztunk létre. A kockák felületére dobott babos kendő (vagy halászháló) finoman csavarodó, torzuló motívuma jelenik meg az üvegelemek belső oldalán, úgy, hogy az üresen hagyott felületeknek is kompozíciós szerepük van. A motívum tovább gazdagodik az üvegtechnika sajátosságai által. Minden kockánál a motívumot egyedi grafikai hatású, de az üvegszerűséget fokozó beavatkozással tettünk érzékenyebbé. A motívumsor a teljes kompozíción belül körbeforog, így ad egy dinamikus és összefüggő térplasztikai hatást.

A bizarr és szokatlan szituációban megjelenő üveget technikai eszközökkel védtük a szándékos és véletlen behatások ellen. A 19 mm vastagságú edzett üvegeknek csak a belső, védett oldalán helyeztünk el motívumokat, illetve könnyen sérthető felületi kialakításokat. Az egyedi élcsiszolási technika kidolgozásával minimálisra csökkentettük a támadható felületeket és egyben veszélytelenné tettük a használó számára is. Az edzett üveg felülete ellenállóbb a felületi behatások ellen is. A térplasztika nem rövidéletű, a „levegőben lévő" kunsztokkal kívánta felhívni a figyelmet magára.

 

 

 

Az esti látványnál a visszafogott, lidércszerű megjelenés volt a cél. Az üveg megvilágítása mindig az elérendő karakter függvénye, így fura módon, általában nem a megszokott és kézenfekvő irányból a legideálisabb. Az erős térvilágítás ellenére, úgy tűnik, hogy finoman és érzékenyen vesz részt a városkép kialakításában.
 
Javaslatainkat az építésztervezők és a megrendelők, a kerületi önkormányzat, Cselovszki Zoltán kerületi főépítész pozitívan fogadták. Különösen pozitív hozzáállásával segítette a mű elkészültét a generálkivitelező képviseletében Kamondy Tibor. Ennek az inspiratív alkotói környezetnek köszönhetően készültek el a tér új üvegszobrászi elemei „Pöttyvándorlás" címmel.

Köszönet az együttműködőknek.

Bojti András
üvegszobrász

 

Vélemények (6)
kemtam
2010.04.19.
15:22

Hát, akkor legfeljebb reménykedhetünk a tartósságban.Végigsétálva a Kálvin téren pl. furcsállva láttam, hogy már a K-kövek vizuális egyenletességét sem képesek garantálni a gyártók... De a lepényhal meg utoljára :)

Üdv!



DSterner
2010.04.19.
19:00

@kemtam: Fordítva! A lepényhal elöl megy... :)

De tényleg szépek a kockák. Helyesek. (Látszólagos) törékenységükkel remélhetőleg nem vandalizmust váltanak ki az arra haladókból.

kemtam
2010.04.20.
08:09

@DSterner: Igaz! :))))) Ahogy a népi mondás is szól: A lepányhal megy elől, a remény hal meg utoljára!

Éveken át fordítva mondtam... Kösssszi!

kemtam
2010.04.16.
19:19

Az egész utvcabútorosdiból számomra ezek az üvegkockák elfogadhatóak egyedül Ezért aggódva kérdem: Megoldott az üvegdobozok esetleges pótlása sérülés esetén? Megvan a recept, megvan az alapanyaglista, a technológiai leírás? Ugye nem fog kámforrá válni, ha majd szükség lesz rá?

vizes
2010.04.19.
10:59

@kemtam: Kedves kemtam,

Örülök jóindulatú aggódásodnak és pozitív visszajelzésednek. Természetesen ez a választott technikai megoldás épp az egyedi és ismételhetetlen, illetve az iparilag ismételhető műfaj határán van. Kellő érzékenységgel, technológiai felkészültséggel és sok munkával pótolhatók az esetlegesen sérült darabok. Amúgy az mindenképpen jó lenne, ha a nyugati belvárosi példák nyomán, ennek is lenne karbantartó, alkalmanként tisztogató gazdája, pl. az ide terasszal kitelepülő kávézó, vagy az egyetem személyzete, például a cipőnyomok és városi por eltávolítására. Mint tudjuk az alkotáshoz kevésbé hozzáférő ember, szereti e vágyát a „birtokbavétel” vagy pusztítás eszközével kiélni. 

csipoficam
2010.04.19.
20:34

@kemtam: "úgy éreztem, hogy egy, a burkolatból kinövő, „misztikusan”, minden applikáció és lábazat nélküli, egyszer csak ott termő, összefüggő térkompozícióra van szükség."

szerintem meg nem elfogadható, egyszerűen hülyeség. nem fog működni.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.