építészet : környezet : innováció

Regionális kiállítás lesz a 2020-as Biennále magyar pavilonjában

Az Othernity. Reconditioning Our Modern Heritage című koncepció valósul meg a 2020-as Velencei Nemzetközi Építészeti Biennále magyar pavilonjában – dőlt el a prezentációkat követően augusztus 26-án, tegnap. A kiállítás kurátora Kovács Dániel művészettörténész, lapunk társfőszerkesztője, a Transmodern kollektíva tagja. 

A kiállítás olyan aktuális témához nyúl, amely nemcsak regionális, de nemzetközi szempontból is releváns és jól illik a 2020. évi Velencei Építészeti Biennále meghirdetett központi koncepciójába. Arra keresi a választ, hogy hogyan tudunk együtt élni az építészeti örökségünkkel, milyen esélyeket tartogat a modern építészet vitatott és sok szempontból elavult öröksége a jövő építészei számára - írja honlapján a pályázatot kiíró Ludwig Múzeum.

A kiállítás a közép- és kelet-európai régió tizenkét úttörő építészirodájának együttműködésében, Budapest 1962 és 1986 közötti építészetére alapozva a modern örökség megőrzésének alternatív, gondolatébresztő módjait kívánja bemutatni.

A projektben a V4-es országok – Magyarország, Lengyelország, Szlovákia és Csehország – mellett Szlovéniából, Szerbiából, Romániából, Ukrajnából és Észtországból is részt vesznek fiatal építészekből álló építészirodák. A projekt installációját a magyar Paradigma Ariadné építésziroda tervezi.


A pavilon terét a kiállítás két részre osztja: az egyikben a feldolgozott épületek történetisége jelenik meg, a másikban az újraértelmezett munkák. Kép: Ludwig Múzeum


Az Othernity tizenkét kiválasztott modern budapesti épület újratervezésén, újragondolásán keresztül egyben regionális építészeti identitásunk újrafogalmazására tett kísérlet is, annak a generációnak a bevonásával, amely képes mind a személyes ellenszenvtől, mind a nosztalgiától elvonatkoztatva vizsgálni az 1989 előtti korszakot.

A projekt felvetése állásfoglalás elődeink, a magyar építészet 20. századi úttörőinek munkássága mellett, de kiállás amellett is, hogy ezt az örökséget friss szemlélettel, kreatívan, kollektív tenni akarással lehessen újrakondicionálni.


A 12 budapesti épület listája

  • Déli pályaudvar (1962, 1977), tervező: Kővári György, MÁVTI
  • Dob utcai trafóház (1965), tervező: Léstyán Ernő, ERŐTERV
  • OTP lakóház (1967), tervező: Boross Zoltán, BUVÁTI
  • OKISZ székház (1973), tervező: Mónus János, ÁÉTV
  • Domus áruház (1974), tervező: Reimholz Péter - Lázár Antal, IPARTERV
  • Újpalotai toronyház (1976), tervező: Tenke Tibor, TTI
  • Planetárium (1977), tervező: Lux László (BME Építészmérnöki Kar)
  • Villamos Teherelosztó Központ (1979), tervező: Virág Csaba, LAKÓTERV
  • Kelenföldi Városközpont (1979), tervezők: Zilahy István - Bada József, LAKÓTERV
  • 13. kerületi pártház (1979), tervezők: V. Pázmándi Margit, KÖZTI
  • Kelenföldi református templom (1981), tervező: Szabó István (magántervezőként)
  • Újpesti Ady Endre Művelődési Ház (1986), tervező: Ferencz István, ÉSZAKTERV

 

A felkért építészirodák

A 17. Velencei Nemzetközi Építészeti Biennále kurátori pályázatát a Ludwig Múzeum írta ki. A pályázaton heten indultak, majd a zsűri döntését követően két projekt került a második fordulóba. Ezek közül született meg a döntés 2019. augusztus 26-án.

A hét pályázó, illetve pályázatuk címe:

  • Dobos András: Present
  • Katona Vilmos: Szabadstrand
  • Kovács Budha Tamás: Territórium
  • Kovács Dániel: Othernity
  • Németh Pál: Passage – Ismerős-ismeretlen
  • Papp-Fésűs Katalin: 2%. Mind the gap
  • Szabó Levente: Archeology

A döntőzsűri tagjai voltak: Dr. Fabényi Julia művészettörténész, a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum igazgatója, a Velencei Biennále nemzeti biztosa (a zsűri elnöke); Boros Géza művészettörténész, a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum Velencei Biennále Irodája vezetője; Golda János építész, a Magyar Építőművészek Szövetsége alelnöke, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja; Ritoók Pál művészettörténész, a Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ főmuzeológusa; Szalai András DLA, építész, művészettörténész, a Budapesti Műszaki Egyetem Építészettörténeti és Műemléki Tanszékének docense; Szipőcs Krisztina művészettörténész, a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum szakmai igazgató-helyettese; valamint Torma Tamás építészetkritikus.

A pályázaton induló koncepciókat a közeljövőben az Építészfórum részletesen bemutatja.

3 vélemény | vélemény írásához jelentkezzen be »