Romantikus hangulat - az Unger-ház
Az Ybl Miklós tervei alapján épült Unger-ház talán végre visszanyerheti egykori dicsőségét. A BORD Építész Stúdió által készített tervek szerint az épület műemléki rekonstrukciója mellett egyedi képzőművészeti alkotásként jelenik meg a modern kor igényeit kielégítő bővítés.
A Múzeum körút 7. szám alatt található, 1852-ben, Ybl Miklós tervei alapján épült Unger-ház már jó ideje méltatlan, elhanyagolt állapotban várja sorsát. Néhány évvel ezelőtt a társasház a tetőtér beépítése és az épület műemléki rekonstrukciója mellett döntött. A különleges tervezési feladatot a BORD Építész Stúdió kapta meg. Műemléki épületről lévén szó, a tervezés a művészettörténeti kutatással párhuzamosan már a kezdetektől restaurátor szakértők bevonásával folyik. A helyreállítással párhuzamosan a tetőtér is beépül majd; az új elemek egyedi módon, finoman illeszkednek majd a védett épülethez.
A tervek alapján az új tető vonala követi az eredeti tetőszerkezet hajlásszögét és formáját, ezáltal az eredeti épülettömeg mind a Múzeum körút felől, mind a Magyar utca felől változatlan marad. A tetőtér alsó szintjét az utca felőli oldalakon a meglévő párkányoktól visszahúzva alakítják ki, míg a galéria szint a belső udvar felé nyit majd. Ezáltal az új tetőtérben kellemesen világos, napos belső terek alakulnak ki. Az új tető pedig zavartalan, harmonikus egységet alkot a meglévő épülettel, az utcakép változatlan marad.
A belső udvar felől az új tető egyfajta könnyed, a záró tagozat felett ellebegő sík látványával jelenik majd meg. Ezáltal a modern kor lenyomata jelen van ugyan, de nem konkurál az eredeti épülettel. A megjelenő sík keretbe foglalja az Ybl tervezte épületet, megőrizve ezzel a romantikus lakóépület hangulatát, a teremszerű belső udvar és homlokzatok arányait. Az építészeti koncepció szerint a lebegő keret geometriája visszaköszön az átjáró udvar felületének szerkesztésében. A lebegő keret és az azzal összhangban kialakított udvar egysége önálló köztéri képzőművészeti alkotásként jelenik majd meg. Koncepcionális alapvetésünk volt, hogy az Ybl-féle architektúra mellett újabb építészeti elem nem jelenhet meg, ezért az új elemek a belső udvarban elhelyezett, az épülettől független szoborként jelennek meg. Éjszaka a keret és az udvari burkolat indirekt megvilágítása adja majd a belső udvar fényeit, egyedi hangulatát, ahol egyszerre fellelhető a régi és a mai kor haladó szellemisége, építőművészete.
Elképzelésünk emléket állít Ybl egy korábban nem megvalósult koncepciójának, melyet a Szent István Bazilika kupolájára készített. Ybl a Bazilika kupolájának természetes megvilágítását először indirekt fényekkel képzelte el, mégpedig a kupola alatt húzódó fehér márvány sík tükröződései által. A hatás az oszlopok felett ellebegő, könnyed, fényes kupola látványa lett volna. Erre utal az Unger-ház terveiben a kék terrazoval burkolt lebegő keret gondolata.
Jelenleg az építési és egyben örökségvédelmi engedélyezési eljárás zajlik. Az Unger-ház rekonstrukciójának és tetőtér beépítésének tervei a BORD Építész Stúdió más projektjeihez hasonlóan, kiemelkedően magas építészeti színvonalat képviselnek. Remélhetőleg az épület helyreállítása, restaurálása hamarosan megkezdődhet.
BORD Építészeti Stúdió
02:40
Sajnos már a szóhasználattal is baj van. De nem csak itt. Unger-ház műemléki rekonstrukció – hát pont itt van a probléma. Nem rekonstruálni kell, mert alapvetően nincs mit, hanem helyreállítani, részleteiben restaurálni. Egy ilyen emblematikus épülettel csak ezt szabad tenni. Téved, aki azt hiszi, hogy csak az épület tömege és sziluettje képezi a védelem tárgyát. Érdemes azért előbb elolvasni az idevonatkozó passzusokat és komolyan is venni.(496/2016 korm. rendelet 41. §. (1)-(2) bekezdés). Ebben van szó a fizikai valójában való megőrzésről, az eredeti alkotóanyag és szerkezet megőrzését elősegítő konzerváló eljárásról és hagyományos építészeti-műszaki megoldásokról. Tehát az épület megóvásra érdemes részei nem érnek véget a főpárkánnyal és attikával, hanem kiterjednek a teljes tetőszerkezetre, a párkánytól párkányig tartó tetőfedésre is. A kéményekről nem is beszélve. Érdemes figyelni a (8) jelű bekezdésre is, amely szerint: műemlékhez történő hozzáépítés, ráépítés, a védett műemléki érték fennmaradását, érvényesülését, hitelességét nem sértheti. Lehet ezt csűrni-csavarni, de lássuk be, hogy az attikát leterhelő és az időjárástól védő tető megszüntetése még a vélhetően agyonbetonozott hátfal ellenére is a díszes attika súlyos pusztulásával fog járni, már ha egyáltalán lábon marad a bontás-építés alatt a város egyik leggazdagabban kiképzett építészeti motívuma. Persze a rekonstrukció szerelmeseinek ez nem probléma, hiszen rögtön tudnak rá megoldást, kérgesített polisztirol vagy egy kis – a helyszínen is faragható – ytong falazóelem formájában. Azért ne felejtsük el, hogy ritkán volt olyan tetőtér beépítéssel egybekötött teljes felújítás a belvárosban, ahol végül nem a többi lakás súlyos károsodásáról, a ház többi részének akár csak a minimális és nem is túl különleges felújítási munkáinak elmaradásáról szóltak volna hírek. S akkor az itt szükséges legkényesebb homlokzatrestaurálási kő-, vakolat- és stukkómunkákról ne is beszéljünk. Érteni vélem a szándékot és sajnos vannak is hasonló példák városszerte: attika mögé rejtett bevilágító sáv, visszahúzott üvegfal terasszal, mindjárt kétszintes megoldás, hogy az utolsó négyzetcentiig ki legyen használva, s ehhez még az építészeti „nóvumok” és így a lelke is megnyugszik annak, aki kitalálta. Olykor üvegtető a régi és új elválasztására, vagy – mint jelen esetben – a bazilika vélt fényviszonyait idéző fémlemez és „ellebegés”, hogy itt legyen az új, a mai, a kreatív ötlet. Tudvalevő még, hogy lift is kell, abba a ma már ritkaságszámba menő üveg felülvilágítós lépcsőtérbe, nem beszélve a strangokról, amiket nyilván nem lehet a lakásokon keresztül vinni. A metszetet nézve egyébként a Magyar utcai új tetősík rendesen az attika fölé esik. Sőt az udvari látószög fókuszpontja sajnos arrébb van, hiszen a kapualj íves boltozata nagyobb rálátást enged a tetőfelépítményre. Megannyi kérdés, amiből látszik, hogy a modernség jegyei mögé bújva az egyetlen cél az egykori padlás hasznos alapterületének lehetőleg a megduplázása lenne. De ebbe a ház vélhetően tönkremegy. S noha a 60-as évekbeli gondos helyreállítás után egészen a 90-es évekig egységes formában fennmaradt, de a vagyonátadást követően, az önkormányzati tulajdont nagyrészt a bentlakóknak értékesítették. A bajok itt kezdődtek, ugyanis mindenki csak a maga szempontját nézte. Szabálytalan átalakítások, katasztrofális ablakcserék, szörnyű reklámok. Nem hiába kapott három éve citromdíjat. A lakók nem voltak képesek fővárosi vagy egyéb támogatással a szakszerű felújítás fáradságos munkáját elkezdeni, inkább jöjjön a befektető és így a kérdés le van tudva. Ha a tervezők annyira biztosak a dolgukban, annak ellenére, hogy jelenleg jogszabály nem írja kötelezően elő a tervtanácsi bemutatást, viszont tudva, hogy a város egyik legismertebb lakóházáról, Ybl korai főművéről van szó, kutya kötelesek lennének a tervtanácsi vélemény kikérésére, hiszen az épület eredeti formában való fennmaradása a tét.