Turisták a Lisszaboni Építészeti Triennálé palotájában: a KÉK TAKEOVER tapasztalatai
Milyen a jó turizmus? Hogyan lehetünk látogatóként hasznosak? Miért főztünk paprikáskrumplit egy lisszaboni barokk palotában? A Trienal de Arquitectura de Lisboa meghívására háromnapos programsorozatot szervezett a KÉK csapata november végén. A „Takeover Fest" eseményeiről Klaniczay János beszámolója következik.
A Kortárs Építészeti Központ – KÉK már 18. éve szervez változatos programokat az épített környezettel, városokkal, építészettel kapcsolatban. Az évek során kiterjedt nemzetközi kapcsolatrendszert sikerült felépíteni, aminek legújabb eredménye, hogy 2023-ban csatlakoztunk a LINA Platformhoz, egy többtucat európai építészeti szervezetet, múzeumot és fesztivált tömörítő kezdeményezéshez. Nyáron izgalmas ajánlattal keresett meg minket a Lisszaboni Építészeti Triennálé: szervezzünk egy „takeovert".
A „takeover", tehát az „átvétel" vagy „einstandolás" műfaja az elmúlt években a közösségi média felületein terjedt el újabban. Az online marketing egyik népszerű stratégiája során influenszerek veszik át az irányítást egy cég, márka, esemény fiókjai felett ideiglenesen. Két építészeti kultúrával foglalkozó intézmény között ez inkább egy kurátori felkérésnek felelt meg. Csupán anyagi megkötésünk volt, a témát, a programokat és a formátumot teljes mértékben mi alakíthattuk ki. A tavaly szervezett első takeover (mert a miénk bizony a második volt a Trienal történetében!) szervezői az alábbi egyetlen instrukciót hagyták hátra:
„Knock on at least 10 unknown doors!" (Kopogj legalább 10 ismeretlen ajtón!)
A saját jó gyakorlatok bemutatása, az itthon működő módszertanok adaptálása egy idegen városban nem egyszerű feladat. A KÉK programjai hazai közegben jól működnek, a Budapest100-on tízezerszám járják az emberek a nyitott házakat, az Építészi Filmnapok minden évben teltházzal nyitja programját, a KÉK Városi Sétákra mindig van kereslet. Látogatóként azonban fontosnak tartottuk, hogy programjaink Lisszabonban is hasznosak lehessenek. Így lett a takeover témája a fenntartható turizmus, azon belül is a kulturális események helyi közösségekre kifejtett hatása. A háromnapos program során olyan projektjeinket mutattuk be, melyek a turizmus eszközeivel szólítják meg a helyieket. Összesen hat nyilvános eseményt szerveztünk, mindet a triennálé székhelyéül szolgáló Paláció Sinel de Cordes barokk palota falai között, az épület újabb használati lehetőségeit is kutatva.
Az építész szerint
Klaniczay János, a KÉK Városi Séták projektvezetője szervezésében helyi építészirodákat kértünk fel az Alfama, Castelo és Saō Vicente negyedekből, hogy ajánljanak nekünk öt kategóriában látnivalókat. Összesen hét csapat vett részt az Architect’s View térkép elkészítésében, legjobb épületet, helyi városi legendákat, személyes történeteket, kilátópontokat és gasztro élményeket javasolva. Az ajánlások alapján a triennálé csapatával közösen készítettünk egy hajtogatható térképet, és a KÉK Takeover első napján be is jártuk a környéket az érdeklődőkkel közösen. A leporello több száz példányban a palotában továbbra is elérhető marad, így mostantól a triennálé más vendégei is könnyebben felfedezhetik a szomszédságot, építész szemmel.
A küszöb mögött
Kovács Krisztina, a Play/Act projekt vezetőjének ötlete alapján egy nyílt fotópályázatot hirdettünk, melynek eredményeként 10 ajtót ismertünk meg jobban Lisszabon és Budapest legturistásabb negyedeiből (Baixa Chiado és Zsidó negyed). A képeslapra nyomtatott képek mögött helyi történeteket ismerhetünk meg, ezzel is megörökítve a túlturizmus miatt eltűnőben lévő helyi kultúrát.
Csend! SSS!
Köves Bálint, a Budapesti Építészeti Filmnapok kurátorának szervezésében Lisszabonban nézhettük meg a Silencio – Voices of Lisbon c. filmet, melynek egyik rendezője Kalmár Judit. Az Alfama negyed híres fado kultúrájáról szóló film éppen a turizmus negatív hatásairól és a helyi kulturális örökség fenntarthatóságáról szól. A svájci származású, de két évtizede Portugáliában élő Céline Carlisle személyesen jött el a filmvetítésre, unokáját is elhozva magával. A film egyik főszereplő fado énekesét, Marta Mirandát szintén sikerült elhívni a palotában rendezett esti vetítésre, így a budapesti filmnapokhoz hasonlóan remek beszélgetés alakult a film után. A társaság egy része (a vendéglátóink bennfentes helyismeretének köszönhetően) egy igazi fado estére is eljutott később, de ott felirat hiányában csupán a fantasztikus zenét hallgattuk.
De mit tehetünk?
Az évek során a KÉK számos olyan workshop szervezésében vett részt, ahol helyi szereplőkkel (stakeholderek) közösen gondolkodtunk alulról jövő megoldásokon. Szij Barbara a Budapest100 projektvezetője, Bozsik Barbara a Tájtéka főszervezője és Magasi Dalma a Nyitva fesztivál koordinátora szervezésében Lisszabonban is tartottunk egy mini-workshopot. A Takeover programjai között fontosnak tartottuk ennek az intenzív formátumnak a bemutatását, így helyi érdeklődőkkel közösen kétórás szakmai ötletelést szerveztünk a túlturizmus helyi problémáinak megoldására. A workshop fő tanulsága, hogy a legkülönbözőbb hátterű szereplők is könnyen tudnak együttműködni alulról jövő kezdeményezések keretein belül.
És mégis mi a KÉK?
Dávida Eszter, a Pecha Kucha Budapest főszervezője segítségével felvettük a kapcsolatot a Pecha Kucha Lisboa csapatával, hogy közösen egy különleges előadói estet szervezzünk. Megismerhettük többek között a New European Bauhaus egyik helyi kezdeményezését, a Bauhaus of the Seas Sailst, és a dán Kaospilot programját is, akik éppen a palotában tartózkodnak egy rezidencia programon. Emellett bemutatkoztak a KÉK olyan meghatározó projektjei, melyek a helyi kulturális örökséggel foglalkoznak a lakók megszólításával. Prezentáltuk a DANUrB Duna menti eredményeit, a Tájtéka során gyűjtött tapasztalatokat az elmúlt év balatoni kalandjairól, a budapesti közösségi kertek történetét, a díjnyertes Budapest100 gyakorlatát, és a KÉK Városi Sétákról meséltünk.
Receptcsere
De mégis mitől lehet hasznos egy turista? Hogyan tudunk valamit adni a helyi kultúrának? A programsorozatunk záróestéjére egy közös főzésre invitáltuk a triennálé közösségét és az érdeklődőket. Kertész Monika, a Közösségi Kertek vezetője és Kádár Bálint, a KÉK elnöke vezényletével egy nagy kondér paprikáskrumplit készítettünk (kolbászt hoztunk itthonról), a triennálé csapata pedig egy Caldo Verde levest főzött nekünk. Emellett érkezett török, lengyel, szlovák, kínai és további portugál fogás is.
Mindezen programok az 1700-as években épült Palácio Sinel de Cordes falai között valósultak meg. A Triennálé szervezői abban a szerencsés helyzetben vannak, hogy a városi önkormányzat tulajdonában lévő barokk épületben dolgozhatnak, tereiben kiállításokat, udvarán programokat szervezhetnek. A KÉK programjainak többsége a kert helyett a kávézó terében valósult meg a hideg idő miatt, ami azonban a helyieknek is megmutatta a palota újabb lehetséges használati módjait.
A KÉK csapata 9 kurátorral és projektvezetővel képviselte magát a Takeover alatt, az előkészítésben és a koncepció kialakításában pedig Grócz Bíborka a KÉK projektmenedzsere és Szemerey Samu, a KÉK szakmai vezetője is kivette a részét. Programjaink megvalósulásának fontos eleme a közösség, a KÉK összetartó, de folyamatosan megújuló csapata. A portugál fővárosban persze meglátogattuk a híres LX Factory területét, a MAAT épületét és egyéb (építészeti) turista helyszínt. A lisszaboni kirándulás mindemellett egy újabb remek lehetőség volt megmutatni az idén nagykorúvá váló szervezet eddigi eredményeit a nemzetközi szakmai közegnek is. A külföldi építészeti szervezetekkel való kapcsolattartás, új nemzetközi projektekben való részvétel, és minél több szakmai utazás szervezése a következő 18 évben is fontos eleme lesz a Kortárs Építészet Központnak.
Klaniczay János
KÉK
Az ingyenes és nyilvános program sorozat a Kreatív Európa által finanszírozott LINA európai platform része, amely a Lisszaboni Triennálé által vezetett együttműködési projekt részeként valósult meg.