Újgenerációs városnegyed a Kopaszi-gátnál
Ingatlanfejlesztés vagy közösségépítés? Bevásárlóközpont vagy közösségi megosztáson alapuló gazdaság? Autómentes utcák, önvezető járművek. Applikációval tervezett parkolás, sportolás, szórakozás. Város a természetben, természet a városban. Ez mind a Kopaszi-gátnál épülő BudaPart beruházás.
A 2017. júniusában, a Property Market Kft. fejlesztésében indult BudaPart egyedülálló fejlesztés, mind elhelyezkedésének, mind a zöld- és vízfelület magas arányának köszönhetően. A szerencsés pozícióra építve a lakóépületekkel és irodákkal betöltött tér egy igazi 21. századi közösségi élmény terepe lehet, mely lakóinak a modern, személyes és minőségi életstílus lehetőségét nyújthatja.
A beruházás azzal a céllal jön létre, hogy egyszerre biztosítsa a minőségi munkához szükséges urbánus infrastruktúrát, valamint a Duna-part és a környező zöldfelületek segítségével a természetközeliséget. A klasszikus értelemben vett építési terület mindösszesen 24 hektár, a projekt gyakorlatilag egy önálló vegyes funkciós városrész-fejlesztés, ahol 3.000 lakás, 250.000 m2 nettó irodaterület, 15.000 m2 kereskedelmi felület, szálloda, óvodák, bölcsődék, orvosi rendelő, alakul ki és körülbelül 30.000 városlakó (6.000 lakó és 24.000 dolgozó) talál otthonra és munkahelyre.
Vízió
A vízió középpontjában az ember áll, így a fejlesztési koncepciót is hozzá igazítottuk. A BudaPart azokra koncentrál, akik a belváros és az agglomeráció előnyeit szeretnék ötvözni. Egy élő városszövet létrehozására törekszünk, melybe olyan funkciókat tervezünk, amelyek lehetővé teszik a közösségépítést. A BudaPart egyszerre kíván infrastruktúrában gazdag, kortárs város lenni és tágas terekben, rekreációs lehetőségekben bővelkedni.
Lokáció
Budapest belvárosának déli kapujánál helyezkedik el a terület, számos közlekedési módot és útvonalat kínálva a megközelítésre. A BudaPart az M1-M7, valamint az M6 autópályák bevezető szakaszánál, vagyis a nyugatról és délről a fővárosba tartó közlekedési folyosó közelében található. A Rákóczi-hídnak, a Könyves Kálmán/Hungária körútnak és az alsó rakpartoknak köszönhetően a város vérkeringésébe könnyen be lehet kapcsolódni.
A BudaPart fejlesztési terület egészen kivételes adottságokkal bír. A városközponttól mindössze 3,5 kilométer a távolság. A közvetlen duna-parti elhelyezkedés a Lágymányosi-öböl körül és a Kopaszi-gáton kialakult 12 hektáros közpark és rekreációs környezet, fauna és flóra megismételhetetlen adottságokat biztosít.
Koncepció
A tervezési programok kereteit elsősorban a terület egészére megalkotott beépítési koncepció adja, mely a sajátos kötöttségei mellett nagy szabadságot is ad a konkrét épületek tervezéséhez. A városi struktúrát a dán ADEPT irodával közösen álmodtuk meg, melynek eredményeképp egy változatos magasságú, szellős, az előzetes tanulmányok alapján a belvárosinál kellemesebb légtérarányú utcáit, tereit idéző beépítési koncepciót alakult ki.
Deklarált célunk volt a változatos építészeti arculat létrehozása, így az egyes épületeket más-más építész tervezi majd, míg az épületeket körülölelő táj- és szabadtérépítészet egységes lesz, melyet az S73 tájépítész iroda jegyez. Így a BudaPart további sajátossága, hogy az egyes épületek tervezői nemcsak belsőépítészekkel, hanem a tájépítésszel is együtt dolgoznak, aminek köszönhetően létrejött egy oda- visszacsatolási folyamat, mely során mindkét fél meglátásai alakítják a projektet.
Elkerülve az utcaszintű lakások és a mélygarázs szint kialakítását, a lakó- és irodaépületek egy földszinti podesztre kerülnek, melyek lobby, parkoló és kereskedelmi funkciókat rejtenek. Az egyes házak épülettömegei már a beépítési koncepció által kijelölt irány szerint is változatosak, a dunai panorámára, valamint a maximális benapozásnak megfelelően lettek optimalizálva, meghatározott helyeken felszakítva, fényt és szabad légáramlást biztosítva az épületek belsejében is.
Fontos szempont volt, hogy az utca- és térhálózat izgalmas struktúrája egyben támogassa a csökkentett autós forgalmat, s közben különböző méretű és közösségi funkciójú teresedések jöjjenek létre. A projekt egyedisége a különböző funkciójú épületek elhelyezkedésében is tetten érhető: a határoló utak mentén az irodaházak körbe veszik a leendő lakóépületeket, ezzel is biztosítva a belső területek nyugalmát. A két funkció között, a körút északi szakaszán bevásárlóutca épül számos vendéglátóegységgel, több szolgáltatást kínálva.
A Lágymányosi-öböl parkosított környezete többek között rekreációs funkciót tölt be a főváros életében. Az öbölben számos, elsősorban vízi sportlehetőség kipróbálására is van mód. A vízparti élet színesíthető kajak-kenuval, vitorlázással és sárkányhajózással, de a futók közkedvelt helyéül is szolgál.
Cégünk körültekintően ügyel arra, hogy a BudaParton ne csupán irodák és lakások épüljenek, hanem egy közös, 21. századi élettér alakuljon ki. Ezért a különleges környezeti adottságokat a messzemenőkig figyelembe véve teremtünk olyan közeget, amely az ott élők és dolgozók számára új életstílust nyújtva valódi közösségé is szervezi őket, ahol az emberközpontú közösségi terek, a kikapcsolódási lehetőségek és a természetközeliség dominálnak. Kiemelten fontos számukra, hogy egy olyan táj- és szabadtérépítészeti szövetet hozzunk létre, amely a teljes településrészt funkcionális és design szempontból egyaránt összefogja.
A városnegyed ütemeinek végiggondolása során az volt a cél, hogy már az első ütem átadása után is komplexnek érezzék az itt lakók és dolgozók. Jelenleg öt épület – az irodaház és négy lakóépület –, valamint az ezeket körülvevő út-, közműhálózat és park építése zajlik, mely során kialakulnak közlekedési csomópontok, gyalogos aluljáró és a szükséges szolgáltatások. A BudaPart főterén építi székházát Kelet-Közép-Európa egyik legnagyobb vállalata. A MOL Campus egy 83 000 m2-es, 120 méter magas, 28 emeletes magasház lesz.
Közlekedés
A lágymányosi terület a buszjáratokkal (153, 154, 33, 133, 233, 103), valamint az 1-es villamosvonal bővítését és a 4-es metró átadását követően az elmúlt években még inkább bekapcsolódott a város vérkeringésébe, azonban a BudaPart beruházással összefüggő középtávú közlekedési koncepció is számos olyan fejlesztési tervet tartalmaz, amelyek jelentős pozitív hatással lehetnek a városlakók életére és az ide látogató turistákra. Ezek közül is kiemelkedik a budai fonódó 2 villamoshálózat, amelynek tervezési munkái már befejeződtek, de közösségi kerékpár (MOL BUBI) állomás és közösségi autós szolgáltatás (MOL Limo) is szerepel a tervek között. Ezen felül menetrend szerinti BKK hajójárattal is elérhető a BudaPart - Kopaszi gát. Az EUROVELO budai pályája érinti a területet, ezt a kerékpárutat fejlesztik tovább, a fővárossal és a BKK-val együttműködve több ütemben, legalább 3 BUBI-állomással lesz így kiegészítve. Kiemelten kezelik e dinamikusan erősödő közlekedési formát, így például 15 perc alatt érhető majd el a Kálvin tér; külön kerékpárnyomon, kerékpársávon és nem utolsó sorban gyönyörű panorámával.
Fenntarthatósági szempontok
A fenntarthatóság és a környezettudatosság jegyében számos megoldást tervezünk, mint például energiatakarékos hűtési és fűtési rendszerek; mozgás-, jelenlét- és természetes fényérzékelős vezérlésű világítás; energiahatékony liftek; ivóvíz felhasználást csökkentő berendezések; negatív környezeti hatások minimalizálása.