| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Nézőpontok/Kritika

Up-to-date

1/9

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/9

Up-to-date
Nézőpontok/Kritika

Up-to-date

2007.05.26. 15:03

Cikkinfó

Szerzők:
Haba Péter

Földrajzi hely:
Győr, Magyarország

"...a kurátor nem törekedett minőségi kategóriákat, „sorrendet" felállítani, a bejárat közelében elhelyezett művek mégis a többinél nagyobb hangsúlyt – s ezáltal nagyobb elismerést – kapnak. Hogy melyek ezek, csak az tudja meg, aki arra jár." Beszámoló a Tervgondolatok – gondolattervek címmel egy hete Győrött megnyílt kortárs építészeti kiállításról.

Tervgondolatok – gondolattervek címmel nyílt kortárs építészeti kiállítás a győri Városi Múzeumban. A tárlat több mint egy tucat Győrben (vagy elsősorban Győrben) működő építésziroda és alkotócsoport huszonkét tervét mutatja be. Grasl Bernadett művészettörténész, a kiállítás kurátora az elmúlt öt év termésére koncentrált, bár a művek többsége egészen friss, 2006-2007-ben készült. Az összkép tehát igazán „up-to-date", szinte a győri építészek tevékenységének jelen pillanatát „merevíti ki". A kiállított tervrajzok, látványtervek, makettek és animációk megvalósulás előtt álló épületeket és tervpályázatokon szerepelt, de meg nem valósuló elképzeléseket mutatnak, „tervgondolatokat", amelyek inkább építészeti víziók, mint konkrét megoldási javaslatok.

 

 

A válogatás nem ideológizál, inkább regisztrálja a helyzetet, nem törekszik olyan – napjaink szakmai viszonyainak fényében szükségszerűen erőltetett – definícióra, amely a „helyi építészet", a „győriség" ismérveit rögzítené.

 

Még az országos átlagnál több lehetőséget kínáló Győr építészei is gyakran „kétlakiak", fluktuálni kényszerülnek szerte az országban (természetesen elsősorban Budapest irányába). Ennek persze előnyei is vannak: megakadályozza, hogy belterjes, zárt szakmai közösségek alakuljanak ki. A kiállításon látható művek között tehát szép számmal találunk a városon és annak körzetén kívüli helyszínre készült terveket: a közigazgatási határok figyelembevétele torz képet adna a szóban forgó építészek tevékenységéről.

 

 

Ennek ellenére a válogatás mégis magvas áttekintését adja azon fontosabb építészeti ügyeknek, amelyek az elmúlt években Északnyugat-Magyarország központjában lezajlottak (vagy éppen zajlanak), amelyek a legtöbb tervezőt mozgatták meg, amelyek a legjelentősebbnek tűnő szakmai vonatkozású fejlesztési elképzeléseknek bizonyultak. Mindenekelőtt a Széchenyi István Egyetem területén létesítendő Inno-Raab Nemzetközi Tudáspark pályázatát kell kiemelni: ebben a tekintetben három tervet is felvonultat a kiállítás. Nagyszabású elgondolás a Győri Nemzeti Színház rekonstrukciója, az Ibis Szálló átalakítása, az Intermodális Központ (Router) vagy a Frigyes Laktanya beépítése is.

 

A látogató néhány olyan alkotással is találkozhat, amelyek nagyobb budapesti beruházásokra kiírt – s ekképp nagyobb nyilvánosságot élvező – pályázatokra készültek – így a 4-es metró kelenföldi járműtelepe, vagy a Magyar Nemzeti Bank Érmemúzeuma és Lakossági Pénztára esetében.

 

 

A tárlat természeténél fogva igen vegyes – mind az egyes művek léptéke, mind szakmai színvonala tekintetében. Ezt az egyenetlenséget a kiváló grafikai minőségben készült tablók ellensúlyozzák. Bár érezhető, hogy a kurátor nem törekedett minőségi kategóriákat, „sorrendet" felállítani, a bejárat közelében elhelyezett művek mégis a többinél nagyobb hangsúlyt – s ezáltal nagyobb elismerést – kapnak. Hogy melyek ezek, csak az tudja meg, aki arra jár.

 

Haba Péter (szöveg + kép)

Kiállító tervezőirodák: a 3H Építésziroda, Comfort Tervező Kft., Czita Építésziroda Kft., Dimenzió Tervező Kft., DPi design, Fényjel Stúdió Kft., Kvadra Építésziroda, RAS Építész Kft., rmi design, Tutiterv Kft.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.