Közélet, hírek

Vajon az Építész Stúdió dolgozhat majd az M3 metró épületeinek megújításán?

1/4

Az Arany János utcai megálló, terv: Építész Stúdió - forrás: BKK

Klinikák metrómegálló - terv: Építész Stúdió - forrás: BKK

Pöttyös utcai megálló - terv: Építész Stúdió - forrás: BKK

?>
Az Arany János utcai megálló, terv: Építész Stúdió - forrás: BKK
?>
Klinikák metrómegálló - terv: Építész Stúdió - forrás: BKK
?>
Pöttyös utcai megálló - terv: Építész Stúdió - forrás: BKK
?>
1/4

Az Arany János utcai megálló, terv: Építész Stúdió - forrás: BKK

Klinikák metrómegálló - terv: Építész Stúdió - forrás: BKK

Pöttyös utcai megálló - terv: Építész Stúdió - forrás: BKK

Vajon az Építész Stúdió dolgozhat majd az M3 metró épületeinek megújításán?
Közélet, hírek

Vajon az Építész Stúdió dolgozhat majd az M3 metró épületeinek megújításán?

2015.03.04. 09:44

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Vélemények:
3

A négy pályázóból az Építész Stúdió lett a nyertes, ami egyelőre még csak annyit jelent, hogy a bíráló bizottság a nyertes pályázót a pályázatot követő, hirdetmény nélküli tárgyalásos közbeszerzési eljárásban ajánlattételi felhívásra javasolja. 

Nyílt és titkos pályázatot írt ki a FŐMTERV-UVATERV konzorcium tavaly november 19-én: az M3 metró teljes építészeti megújítási munkálatainak elenyésző részét (kb. 3%-át) pályáztatták meg, azt is - híreink szerint - a BKK közbenjárására. Aztán a sajtóban felröppent a hír, hogy az M3 felújítására nincs is pénz, így nem sok építésziroda vállalkozott arra, hogy pénzt, időt és energiát fektessen a pályázatba. Ezért aztán csak 4 pályamunka érkezett be, amelyek közül az Építész Stúdióét választotta ki nyertesnek a bíráló bizottság.

A nyertes - Magyarország egyik legnagyobb presztízsű építészirodája, az Építész Stúdió - díja egyelőre az, hogy részt vehet egy közbeszerzési eljárásban, amely a vonatkozó uniós eljárások miatt kell lefolytatni. Nyilván a tervezők azt az ígéretet kapták, hogy ebben az eljárásban más tervezőiroda nem vesz részt. Ebben egyelőre csak reménykedni tudunk, bár az is érdekes, hogy hogyan is működnek ma Magyarországon ezek a közbeszerzési pályázatok. Mindemellett érdekes látni azokat a folyamatokat is, hogy az építészetről a nagy és befolyásos (jelen esetben mérnöki) szereplők miként gondolkoznak: az építész divattervező, stylist, sminkes - kinek mi tetszik jobban -, aki csak új bőrt, ruhát, felszínt, felületet tervez. Szemben a szocialista modernizmus évtizedeinek felfogásával, azt mindenképpen pozitívumként kell megélnünk, hogy ma már legalább van egy kör, akinek egyre fontosabb, hogy egy napi milliós nézettségű ország- és városimázs objekt - a metró - hogyan néz ki. [aszerk]


Az Arany János utcai megálló, terv: Építész Stúdió - forrás: BKK
1/4
Az Arany János utcai megálló, terv: Építész Stúdió - forrás: BKK


------------------------------------------ innentől a sajtóanyag:

A pályaterveket 2015. január 20-áig lehetett benyújtani. A megadott határidőre 4 pályamű érkezett, kivétel nélkül érvényesek és elbírálhatók voltak. Az építészeti koncepcióknak tartalmazniuk kellett az M3-as metró egyes állomásainak rekonstrukciós terveit, a vonal esetleges északi meghosszabbításához az új felszíni állomások típusépületét, valamint a meglévő lépcsők lefedését. A pályázatok elbírálásakor az értékelés az alábbi szempontok szerint történt:

  • az M3-as metróállomások rekonstrukciójának építészeti minősége (funkcionalitás, városképi illeszkedés, gyalogosközlekedési útvonalak összhangja)
  • megvalósíthatósági szempontok (műszaki adottságok, építési technológia)
  • gazdasági szempontok (költségtakarékosság, időtálló megoldások, üzemeltetési költségek)
  • környezettudatossági szempontok
  • a tervek áttekinthetősége, érthetősége

A bírálóbizottság előnyként értékelte az állomások közötti egységes formanyelvre való törekvést, amely az építészeti összhangon túl a berendezési tárgyak és az utastájékoztatás lényeges elemeire is kiterjedt. Prioritást kaptak azok a pályamunkák is, amelyeknél a meglévő felszín feletti épületek mérete – tekintettel az amúgy is sűrű beépítésre – jelentősen nem növekedett.


Pöttyös utcai megálló - terv: Építész Stúdió - forrás: BKK
3/4
Pöttyös utcai megálló - terv: Építész Stúdió - forrás: BKK

A nyertes pályázat

A bírálóbizottság értékelése alapján az Építész Stúdió Kft. magas színvonalon teljesítette az elvárásokat, és megfelelő kiinduló alapot jelenthet a továbbtervezéshez.

A nyertes pályázó az Arany János utcai és a Pöttyös utcai állomás terveivel bebizonyította, hogy a meglévő épületek átalakíthatók úgy, hogy funkcionálisan és építészetileg is korszerűvé váljanak, sőt a meglévő épület továbbgondolásával a Klinikák állomáson is nagyvonalú építészeti megoldást javasolt. Magas színvonalú javaslatot készített a IV. kerületi Óceánárok utcai leendő állomás megépítésére is, amely az M3-as metró vonalának északi meghosszabbításával az új felszíni megállóhelyek típusépülete lesz. A leendő állomás stílusában a természetes fény és a légies kialakítás dominál.


Klinikák metrómegálló - terv: Építész Stúdió - forrás: BKK
2/4
Klinikák metrómegálló - terv: Építész Stúdió - forrás: BKK

Ezek alapján a bírálóbizottság a nyertes tervezőt a pályázatot követő hirdetmény nélküli tárgyalásos közbeszerzési eljárásban ajánlattételi felhívásra javasolja. Az így kiválasztott tervező feladata lesz az M3-as metróvonal egyes állomásai felújításának engedélyezési és kiviteli terveinek elkészítése, valamint az engedélyezés lefolytatása. Erre várhatóan 2015 végén, 2016 elején kerülhet sor.

forrás: BKK

 

 

Vélemények (3)
Pákozdi Imre
2015.03.04.
14:33
racsostarto
2015.03.04.
13:42

Ezekben a tervekben sajnos semmi formabontó és/vagy kimagasló tömegképzésű, anyaghasználatú építészeti érték nincs, gyakorlatilag bármelyik diák csinál ilyen már első évfolyamon.... kettes alá...de csak jóindulattal.

Egyben elszomorító, hogy azt a kevés tervezési munkát is ilyen minőségben rakják le...beleértve a stadion, villamosmegállók, városligeti múzeumok és egyéb pályázatokat is.

Azt gondolná az ember, hogy a kevés tervezési lehetőség miatt, az elvileg magukat képzett építésznek definiáló Kollégák megszívják magukat és valami olyat tesznek le az asztalra, ami nemzetközi szinten is megállja a helyét...ezzel szemben csak megfáradt ötletek jelennek meg, amire még a későbbi kivitelező is rátesz egy lapáttal azzal, hogy kritikán aluli minőségben megvalósít.   

Mizsei Anett
2015.03.13.
12:28

@racsostarto: Szerintem kár ez alapján a pár látványterv alapján ennyire messzemenő következtetéseket levonni. Gyakorlatilag nem is lehet - még a tömegre nézve csak-csak mutatnak valamit, de az anyaghasználatról és egyáltalán az építészeti minőségről nem sokat.

Amennyire látom, jobbára a meglévő tömegek felhasználásával, kvázi felújításként vázolják a megállókat, akkor aztán formabontást számonkérni rajtuk különös ötlet. (Más kérdés, hogy kell-e formabontani ahhoz, hogy korrekt, használható, minőségi megoldás szülessen. Ha meg látnánk elképesztő, kimagasló tömegképzéseket, akkor azonnal jöhetne a "de mibe fog ez már megint kerülni???" kritika...)

Szóval kicsit korai még az ördög falra festése, különösen a kivitelezést illetően...

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.