Vajon az Építész Stúdió dolgozhat majd az M3 metró épületeinek megújításán?
A négy pályázóból az Építész Stúdió lett a nyertes, ami egyelőre még csak annyit jelent, hogy a bíráló bizottság a nyertes pályázót a pályázatot követő, hirdetmény nélküli tárgyalásos közbeszerzési eljárásban ajánlattételi felhívásra javasolja.
Nyílt és titkos pályázatot írt ki a FŐMTERV-UVATERV konzorcium tavaly november 19-én: az M3 metró teljes építészeti megújítási munkálatainak elenyésző részét (kb. 3%-át) pályáztatták meg, azt is - híreink szerint - a BKK közbenjárására. Aztán a sajtóban felröppent a hír, hogy az M3 felújítására nincs is pénz, így nem sok építésziroda vállalkozott arra, hogy pénzt, időt és energiát fektessen a pályázatba. Ezért aztán csak 4 pályamunka érkezett be, amelyek közül az Építész Stúdióét választotta ki nyertesnek a bíráló bizottság.
A nyertes - Magyarország egyik legnagyobb presztízsű építészirodája, az Építész Stúdió - díja egyelőre az, hogy részt vehet egy közbeszerzési eljárásban, amely a vonatkozó uniós eljárások miatt kell lefolytatni. Nyilván a tervezők azt az ígéretet kapták, hogy ebben az eljárásban más tervezőiroda nem vesz részt. Ebben egyelőre csak reménykedni tudunk, bár az is érdekes, hogy hogyan is működnek ma Magyarországon ezek a közbeszerzési pályázatok. Mindemellett érdekes látni azokat a folyamatokat is, hogy az építészetről a nagy és befolyásos (jelen esetben mérnöki) szereplők miként gondolkoznak: az építész divattervező, stylist, sminkes - kinek mi tetszik jobban -, aki csak új bőrt, ruhát, felszínt, felületet tervez. Szemben a szocialista modernizmus évtizedeinek felfogásával, azt mindenképpen pozitívumként kell megélnünk, hogy ma már legalább van egy kör, akinek egyre fontosabb, hogy egy napi milliós nézettségű ország- és városimázs objekt - a metró - hogyan néz ki. [aszerk]
------------------------------------------ innentől a sajtóanyag:
A pályaterveket 2015. január 20-áig lehetett benyújtani. A megadott határidőre 4 pályamű érkezett, kivétel nélkül érvényesek és elbírálhatók voltak. Az építészeti koncepcióknak tartalmazniuk kellett az M3-as metró egyes állomásainak rekonstrukciós terveit, a vonal esetleges északi meghosszabbításához az új felszíni állomások típusépületét, valamint a meglévő lépcsők lefedését. A pályázatok elbírálásakor az értékelés az alábbi szempontok szerint történt:
- az M3-as metróállomások rekonstrukciójának építészeti minősége (funkcionalitás, városképi illeszkedés, gyalogosközlekedési útvonalak összhangja)
- megvalósíthatósági szempontok (műszaki adottságok, építési technológia)
- gazdasági szempontok (költségtakarékosság, időtálló megoldások, üzemeltetési költségek)
- környezettudatossági szempontok
- a tervek áttekinthetősége, érthetősége
A bírálóbizottság előnyként értékelte az állomások közötti egységes formanyelvre való törekvést, amely az építészeti összhangon túl a berendezési tárgyak és az utastájékoztatás lényeges elemeire is kiterjedt. Prioritást kaptak azok a pályamunkák is, amelyeknél a meglévő felszín feletti épületek mérete – tekintettel az amúgy is sűrű beépítésre – jelentősen nem növekedett.
A nyertes pályázat
A bírálóbizottság értékelése alapján az Építész Stúdió Kft. magas színvonalon teljesítette az elvárásokat, és megfelelő kiinduló alapot jelenthet a továbbtervezéshez.
A nyertes pályázó az Arany János utcai és a Pöttyös utcai állomás terveivel bebizonyította, hogy a meglévő épületek átalakíthatók úgy, hogy funkcionálisan és építészetileg is korszerűvé váljanak, sőt a meglévő épület továbbgondolásával a Klinikák állomáson is nagyvonalú építészeti megoldást javasolt. Magas színvonalú javaslatot készített a IV. kerületi Óceánárok utcai leendő állomás megépítésére is, amely az M3-as metró vonalának északi meghosszabbításával az új felszíni megállóhelyek típusépülete lesz. A leendő állomás stílusában a természetes fény és a légies kialakítás dominál.
Ezek alapján a bírálóbizottság a nyertes tervezőt a pályázatot követő hirdetmény nélküli tárgyalásos közbeszerzési eljárásban ajánlattételi felhívásra javasolja. Az így kiválasztott tervező feladata lesz az M3-as metróvonal egyes állomásai felújításának engedélyezési és kiviteli terveinek elkészítése, valamint az engedélyezés lefolytatása. Erre várhatóan 2015 végén, 2016 elején kerülhet sor.
forrás: BKK
14:33
Íme egy szellemes, zöldbarát diplomaterv az üvegkalicka helyett: http://epiteszforum.hu/uj-arculat-az-arany-janos-utcai-metroallomas-felszini-kapcsolata-pataki-daniel-diplomaterve
13:42
Ezekben a tervekben sajnos semmi formabontó és/vagy kimagasló tömegképzésű, anyaghasználatú építészeti érték nincs, gyakorlatilag bármelyik diák csinál ilyen már első évfolyamon.... kettes alá...de csak jóindulattal.
Egyben elszomorító, hogy azt a kevés tervezési munkát is ilyen minőségben rakják le...beleértve a stadion, villamosmegállók, városligeti múzeumok és egyéb pályázatokat is.
Azt gondolná az ember, hogy a kevés tervezési lehetőség miatt, az elvileg magukat képzett építésznek definiáló Kollégák megszívják magukat és valami olyat tesznek le az asztalra, ami nemzetközi szinten is megállja a helyét...ezzel szemben csak megfáradt ötletek jelennek meg, amire még a későbbi kivitelező is rátesz egy lapáttal azzal, hogy kritikán aluli minőségben megvalósít.
12:28
@racsostarto: Szerintem kár ez alapján a pár látványterv alapján ennyire messzemenő következtetéseket levonni. Gyakorlatilag nem is lehet - még a tömegre nézve csak-csak mutatnak valamit, de az anyaghasználatról és egyáltalán az építészeti minőségről nem sokat.
Amennyire látom, jobbára a meglévő tömegek felhasználásával, kvázi felújításként vázolják a megállókat, akkor aztán formabontást számonkérni rajtuk különös ötlet. (Más kérdés, hogy kell-e formabontani ahhoz, hogy korrekt, használható, minőségi megoldás szülessen. Ha meg látnánk elképesztő, kimagasló tömegképzéseket, akkor azonnal jöhetne a "de mibe fog ez már megint kerülni???" kritika...)
Szóval kicsit korai még az ördög falra festése, különösen a kivitelezést illetően...