Valkai Csaba kapta az idei Vedres György díjat
Az 1987. január 22-én elhunyt, néhai Vedres György Ybl-díjas építész emlékére özvegye Vedres György díjat alapított. A díjat 2013. évtől minden évben egy építészmérnök kaphatja meg. A díjat a - „Vedres György díj Bizottság" javaslata alapján – a Magyar Építőművészek Szövetsége Elnöksége ítéli oda, idén második alkalommal.
A díjazott a Vedres György díj díszoklevele mellé bruttó 100.000.-Ft, azaz Százezer forint elismerésben részesül. A MÉSZ Elnöksége olyan, 40 év alatti magyar építészmérnökök jelentkezését várta, akik iskola vagy kórház tervezésével kiemelkedő építészeti alkotásokat hoztak létre, és a megépült épület legkésőbb 2013. december 31.-ig használatbavételi engedélyt kapott.
A „Vedres György díj Bizottság" tagjai:
- Tima Zoltán Ybl-díjas építész - a Magyar Építőművészek Szövetsége elnökségi tagja
- Vadász Bence Ybl-díjas építész - a Magyar Építőművészek Szövetsége elnökségi tagja
- Marosi Miklós Ybl-díjas építész
- Földes László Ybl-díjas építész
A Vedres György díj Bizottság 2014. április 28-án tartotta ülését. A Bizottság tagjai elnöknek egyhangúan Vadász Bence Ybl-díjas építészt választották.
A Bizottság a beérkezett pályázati anyagokat megvizsgálta és megállapította, hogy mindhárom dokumentáció megfelel a Pályázati Kiírás tartalmi és formai előírásainak, így elbírálhatóak.
A beérkezett pályaművek a következőek voltak:
1 sz. pályamű: Dajka Péter – Debreceni Egyetem Műszaki Kar bővítése
2. sz. pályamű: Kolossa József – Esztergály Mihály Általános Iskola, Csomád
3. sz. pályamű: Valkai Csaba Kékvölgy Waldorf Iskola, Pilisszentlászló
A Bizottság egyhangú döntése alapján a 2014. évi Vedres György díjra a 3. sz. pályamű szerzőjét – Valkai Csaba építészt – javasolja, az alábbi indoklással.
A pilisszentlászlói dombtetőn, a templommal átellenes magaslaton épült fel a Valkai Csaba tervezte iskola. Vekerdi Tamás: Mit érnek a dogmák (OCTOGON 2013/1) című méltató kritikájában azt írja: „Az épület Waldorfot lélegzik." Hazánk legrangosabb pedagógus-pszichiáterének elismerése önmagáért beszél. Az épület szakít az iskolák hagyományos kanonizált felépítésével, mégis azok minden fontos elemét – színháztermet és a 4 db tantermet - magában foglalja. A tiszta, egyszerű szerkesztésű ház rafinált harmóniája a gyerekrajzok világát juttatja eszünkbe. A megvalósult iskolaépület egyszerű eszközökkel megvalósított őszinte és mértéktartó építészete a Bizottság véleménye szerint összhangban áll a díj szellemiségével.
Vedres György díj Bizottság