Emberek/Interjú

Városi kulturális tervezés? Mintha Pécsett nem akarna sikerülni...

1/2

Takáts József

Takáts József

Hirdetés
?>
Takáts József
?>
Takáts József
1/2

Takáts József

Takáts József

Városi kulturális tervezés? Mintha Pécsett nem akarna sikerülni...
Emberek/Interjú

Városi kulturális tervezés? Mintha Pécsett nem akarna sikerülni...

2007.12.06. 11:30

„Azok a nagy témák – a kulturális decentralizáció, a városreneszánsz, a 'déli kulturális övezet' városhálózata –, amelyek az egykori pályázat középpontját alkották, elfelejtődtek, mint ahogy azok a viselkedési modellek is, amelyeket a munkatársaimmal meghonosítani próbáltunk." Takáts Józseffel, irodalom- és politikai eszmetörténésszel – aki 2006. júniusi lemondásáig a Pécs 2010-program stratégiai főtanácsadója volt – Vargha Mihály készített interjút.

A lehetőség

Az alábbi szöveg 2006 elején készült Bozóki András kulturális miniszter és vezető minisztériumi tisztségviselők számára, egy nagyobb szövegegyüttes előszavaként. Az első alkalomra, amikor a Kulturális Főváros-pályázaton győztes város képviselői kifejthették, hogyan képzelik el kormányzat és város együttműködését, Takáts József „A lehetőség" című kis szövegben azt igyekezett összefoglalni, hogy a magyar kulturális politika egésze szempontjából mi a Pécs 2010-program tétje.

„Európa Kulturális Fővárosa – Pécs, 2010
A lehetőség
A Pécs 2010-program a magyar kulturális politika legnagyobb szabású nemzetközi dimenziójú vállalkozása az elkövetkező évtizedben.
2010 lehetőség a magyar kultúra képének, részben jellegének módosítására: közvetítő jellegűvé tételére. A Pécs 2010-program döntően a közvetítő szerep köré épül: Nyugat- és Kelet-, Nyugat- és Délkelet-Európa közötti közvetítő helyként kívánja magát Pécs megmutatni.
2010 lehetőség a magyar kulturális térszerkezet decentralizálására: egy kulturális versenyképességi pólus megerősítésére.
2010 lehetőség arra, hogy egy magyarországi középváros egy nemzetközi kisrégió egyik kulturális központjává váljon – nyitottabbá téve ezzel a magyarországi kulturális teret.
2010 lehetőség a régiófejlesztésre: az ország egyik leginkább elmaradott régiója, a dél-dunántúli régió fejlesztésére.
2010 lehetőség arra, hogy elterjedjen Magyarországon a kulturális alapú városfejlesztés korszerű modellje."


 

ÉF: Lemondásod óta közel másfél esztendő telt el, azóta talán ha egyszer találkoztunk személyesen, bár én többször is jártam Pécsett, mert az építészeti tervpályázatok – a Konferencia- és koncertközpont, a Dél-Dunántúli Regionális Könyvtár és Tudásközpont, „A pécsi belváros észak-déli tengelye" és a Nagy Kiállítótér – eredményhirdetése zajlott tavasszal-nyár elején. Közben azt látom, hogy egyik győztes sem kötött még szerződést a folytatásra. Szóval ami lemondásodhoz vezetett – hogy nehezen alakul a Pécs EKF 2010 program – valahogy azóta sem nagyon változott. Egykori pályázatírói munkádat felelevenítve, van-e magyarázat arra, hogy mintha valami nem akarna sikerülni Pécsett?

Takáts József
2/2
Takáts József

Takáts József: 2006. júniusában léptem ki a Pécs 2010-program vezetéséből; azóta nyilvánosan – egyetlen kis cikket kivéve – nem beszéltem a program állásáról. Beleírtam az önéletrajzomba, hogy 2004 és 2006 között kulturális várostervezéssel foglalkoztam (ami az angol „cultural planning of the city" vagy „urban cultural planning" fordítása), s igyekeztem visszatérni a befejezetlen könyveimhez. Persze, azt hiszem, Magyarországon nem sokat mond az a kifejezés, hogy kulturális várostervezés, úgyhogy talán legjobb lesz már az interjú elején részletezni.
Amikor 1990 táján Nyugat-Európában és városirányítók és városkutatók számára világossá vált, hogy vége a városfejlődés ipari szakaszának, s ez a fejlődési szakasz sok helyen kiüresedő ipartelepeket, csökkenő népességű várost, emiatt csökkenő bevételekkel rendelkező önkormányzatot, emiatt romló közszolgáltatásokat, lepusztuló lakótelepeket, a fiatal és képzett generációk elköltözését hagyta maga után, akkor némelyekben felmerült, hogy talán a kultúra fejlesztése lehet a kivezető út a városuk válságából.

Ha azt akarjuk, hogy egy hanyatló városba tőke települjön, képzett munkaerő vándoroljon, s ne költözzenek el a fiatalok, akkor érdekesebbé, élettel telibbé, egyedibbé kell változtatnunk a városunkat, hogy ne azt sugározza magáról, hogy hanyatló és tanácstalan, hanem hogy izgalmas és kísérletező. S ezt a városátváltoztatást elsősorban a kultúra révén tudjuk elérni, a szó tág értelmében értve ezt a fogalmat. Az egykori ipari épületeknek kulturális funkciót lehet adni; egy új múzeumépítéssel fel lehet éleszteni lepusztulóban lévő városi környezetét; ha kicseréljük egy városi tér fantáziátlan utcabútorait egyediekre és újszerűekre, többen fognak arra sétálni és hamarosan kávéház és magángaléria nyílik a most üresen álló üzlethelységekben – s mindezek több turistát vonzanak a városba, s hamarosan több diák jelentkezik a városunk egyetemére, mint korábban. A kulturális várostervezés ezzel foglalkozik: a kulturális fejlesztésen keresztüli városmegújítással.

A pályázati könyvbe, A határtalan városba beleírtam az indoklását, miért kulturális várostervezésnek nevezem „városi kulturális tervezés" helyett: „A kultúra tervezése a város tervezését jelenti, és viszont." Persze, már túl voltunk a hazai Kulturális Főváros-pályázat első fordulóján, amikor lassan rájöttem, hogy mit is csinálok valójában, s hogy angol egyetemeken diplomát lehet szerezni olyan szakokon, ahol oktatják, amit én itt a munkatársaimmal kitalálni próbálok. Úgyhogy autodidakta módon, este tanulmányokat olvasva, napközben fejlesztési projekteken vitatkozva tanultam meg, mi a kulturális várostervezés. Egy Hans Mommaas-dolgozatból lestem el a kulturális negyed-fejlesztés elveit, építész munkatársamtól, Patartics Zorántól a katalizátor-jellegű köztérfejlesztését, és így tovább.

ÉF: 2005. októberében, egy héttel Pécs győzelmének a bejelentése után – a pályázatokat értékelő szakmai zsűri tagjaként – cikket írtam az Élet és Irodalomba, amelynek az volt az alcíme, hogy „Urbanista alkotómunka város-sámánokkal". E cím rátok, a pályázat íróira utalt. Neked, aki elsősorban irodalmár vagy, lennie kell személyes vonzódásodnak ahhoz, hogy fel tudtad vállalni ezt a szerepet, ami egy térség fokozott megértését és féltő gondozását, elevenítő megfogalmazását jelenti. Tájékozódást a teljesség felé.

Takáts József:
A „város-sámán", gondolom, az angol „urban guru" fordítása, Charles Landryt vagy Richard Floridát nevezik így a nyugati világban. Ezek a guruk tényleg hatottak rám; nem is szövegszerűen, inkább a kisugárzásuk által. Emlékszem, amikor először rákattintottam a Florida honlapjára: a képernyő felét a fotója foglalta el, a fotó felét pedig a cipőtalpai, asztalra feltett lábbal ült és nevetett bele a kamerába – ez a vidám egyéniség-hangsúlyozás tanulságosabb volt szinte, mint a kreatív osztályról írt passzusai. De inkább elmesélek egy történetet a saját város-sámáni múltamból.
Van egy bilbaói képeslapom, amelyen a Guggenheim Múzeum látható, előtte Puppyval, Jeff Koons hatalmas növénykutyájával. Egy alkalommal, amikor önkormányzati politikusoknak és hivatalnokoknak tartottam tájékoztatót a munkánkról (persze, a meghívottak tizede sem jött el rá), elvittem magammal a képeslapot, hogy a segítségével magyarázzam el, mire jó a művészeti beruházás a városfejlesztésben. Hogy nem költséges dísz, hanem a fejlesztés motorja; hogy ha Puppy Pécsett állna a jövendő Zenei és Konferenciaközpont előtt, csak e szobor miatt százezerrel nőne Pécs turizmusa egy év alatt.

„Mindegy, hogy tetszik-e nekünk Puppy vagy sem, mondtam; ha a kutya itt állna, többszörösére nőne a város tőkevonzó képessége, ez a kutya közvetve több munkahelyet hozna létre a városban, mint tíz bevásárlóközpont idetelepítése." Egy másik alkalommal azt mondtam nekik, hogy nincs sok értelme, hogy az önkormányzat hivatalában elkülönítve működik a kulturális és a városfejlesztési osztály: ezt a két területet valójában egységesen kellene irányítani. Gondolom, azt hitték, hogy viccelek.

ÉF: A város-sámán akkor ugyan rögtönzött szókapcsolat volt, de természetesen lehet, hogy volt előzménye olvasmányaimból – gondolok itt például Meggyesi Tamás vagy Vidor Ferenc urbanisztikai publikációira. S persze az ő írásaikban is előfordulhatott hivatkozás olyan erős személyiségekre, akik megtestesítik a guruságot. Nálad van-e valaki, akit a Pécsi pályázattal kapcsolatban ki tudsz emelni?


Takáts József: Bert van Meggelent, aki Rotterdam Kulturális Főváros-programjának az intendánsa volt 2001-ben. Egy budapesti konferencián hallottam előadni, s néhány mondata után már tudtam, hogy ő a mi emberünk: az európai és az arab tér közötti szerkezeti és használati különbségről beszélt, a városi nyilvános terek európai hagyományáról és visszaszerzésük lehetőségéről. Az előadása utáni szünetben odamentünk hozzá, felkértük tanácsadónak, ő pedig szúrós szemmel nézte a három, visszautasítástól szorongó fiatalembert, aki próbálja neki elmagyarázni, hogy hol van a térképen Pécs, miért érdekes város, és miért őt kérjük föl tanácsadónak.

Aztán amikor ott tartott Tarrósy István barátom, hogy hány bauhäusler származott Pécsről, közbevágott, hogy a Bauhaus története milyen fontos számára és hogy szívesen lesz a tanácsadónk. Akkorra már eléggé kialakult bennünk a jövendő koncepció, tudtuk, hogy mit akarunk, de Bert kellett ahhoz, hogy magabiztosak legyünk. A holland kapcsolat később kiszélesedett, aztán megszakadt: még én kezdeményeztem, Tarrósy István vitte végig „A kulturális negyed mint városfejlesztési modell" című pécsi holland-magyar építészszimpóziumot, amelynek azóta kis könyvben meg is jelentek az előadásai és ajánlásai. Az volt a tervünk, hogy minden pécsi fejlesztési projekt előkészítéseként szervezünk ilyen nemzetközi szimpóziumokat: múzeumépítészetről, köztérfejlesztésről, hangversenyterem-építésről stb. – hogy elméleti műhelymunkával vesszük körül a konkrét tervezést. De a folytatásra már nem volt időnk.

ÉF: A felkészülési idő felénél tart a város. Pánik-hangulat nincs még nincs? , bár ha az általános hazai helyzetet vesszük figyelembe, és abba „ágyazva" gondolunk a pécsi kétezertízre, akkor igen borús a kép. Hogyan látod most, lehetett volna mégis valahogy másképpen kezelni a dolgot, és nem hagyni, hogy így legyen?

Takáts József: A mi kísérletünk, azt hiszem, nem nagyon érhetett más véget, mint amit ért. Két héttel Pécs pályázati sikerének bejelentése után az egyik helyi szocialista politikus feljegyzést írt a polgármester számára az EKF-programról: „még egyszer nem engedhetjük meg, hogy a civilek [ezek voltunk mi, a pályázat kis »agytrösztje«] kivegyék a kezünkből a kezdeményezést". És nem is engedték meg.

Az akkori polgármester első dolga volt, hogy a fejlesztési projekteket kivette a kezemből – utána fél évig senki sem foglalkozott velük. Ő maga az első oldalnál nemigen jutott tovább városa pályázati könyvében, s ezzel így lehet a helyi politikusok többsége is. Amikor lemondtam a Pécs 2010-programban viselt tisztségeimről, egy televíziós interjúban megkérdezték a város akkori alpolgármesterét, hogy vajon miért mondtam le, mire azt válaszolta, azért alakult ki köztünk vita, mert én mindenféle nyugati modelleket akartam itt bevezetni – de hát ez Kelet-Európa, itt azok nem működőképesek. Ugyan a maga egyszerű módján, végül is telibe találta a lemondásom okát.

ÉF: Azt persze már nem tőled kéne megkérdeznem, hogy mégis mi várható? Stratégiai főtanácsadói tisztedről lemondtál ugyan, és visszatértél egyetemi oktatói munkádhoz, de gondolom, valamennyire mégiscsak tájékozódsz a fejleményekről.


Takáts József: Bizonyára lesznek 2010-ben mindenféle kulturális programok a városban, talán megépülnek a tervezett épületek, bár inkább 2011-re vagy 2012-re, mint a kulturális főváros-évre, de a gondolati keret, a szemlélet, amely egykor összefogta őket, már eltűnt. A program mai irányítói, azt hiszem, nemigen értenék, hogyan függ össze a kulturális decentralizáció elve a „nagy kiállítótér" megépítésével; hogy a köztérfejlesztésben érvényesülő szemlélet hogyan folytatódhat a programok ösztönzésekor; hogy a Pécs 2010-program nemzetközi óriásplakátjai vizuális nyelvének hogyan kellene átértelmeznie a város kulturális örökségének szerkezetét.

Mindezek – az elvek, a beruházások tervei, a programtervek, a kommunikációs tervek – valaha összefüggtek, mára elkülönültek és feledésbe merült hajdani kapcsolódásaik értelme. Azok a nagy témák – a kulturális decentralizáció, a városreneszánsz, a „déli kulturális övezet" városhálózata –, amelyek az egykori pályázat középpontját alkották, elfelejtődtek, mint ahogy azok a viselkedési modellek is, amelyeket a munkatársaimmal meghonosítani próbáltunk.

2007. november


Takáts József
1/2
Takáts József

Takáts József (1962) egyetemi oktató (PTE BTK), irodalom- és politikai eszmetörténész. 2004-ben az Európa Kulturális Fővárosa-pályázatra beadott pécsi előpályázati koncepció írója, 2005-ben a pályázat elkészítését irányító Pécs 2010 Pályázati kabinet vezetője, A határtalan város* című pályázati könyv szerzője. 2006-ban, júniusi lemondásáig, a Pécs 2010-program stratégiai főtanácsadója.



függelék

* A határtalan város / Borderless City. Európa Kulturális Fővárosa – Pécs, 2010. Szöveg: Takáts József. Angol fordítás: Bocz András. Grafikai terv: Czakó Zsolt. Pécs, Európa Centrum Kht., 2005.

Takáts József a Kulturális Főváros-programról:
Európa magyar kulturális fővárosa. Budapest vagy Pécs? Élet és Irodalom, XLVIII. Évf. (2004) 14. sz.
A pályázatíró monológja. Lettre Internationale, 57 (2005. nyár), 41-42.
A határtalan város. Gálosi Adrienn beszélgetése Takáts Józseffel. Jelenkor, 2005/9, 855-865.
A próbakő. A Kulturális Főváros-pályázat viszontagságai. Élet és Irodalom, 2005. 09. 10.
Új kulturális térszerkezetet! Nagy Gergely beszélgetése Takáts Józseffel. Műértő, 2005/12
A pécsi kísérlet. Korunk, 2007/1, 83-89.
Kulturális várostervezés és képzőművészeti projektek (Előadás a Műcsarnokban az Ikon születésnapján): http://www.ikon.hu/download/ikOn-nap-2007-08-takats-jozsef.mp3

Vargha Mihály a Kulturális Főváros-programról:
Pécsi térségi start 2010-re. Urbanista alkotómunka város-sámánokkal. Élet és Irodalom. 2005. október 17.
Budapest a tiéd is (truly yours). Budapest pályázata az "Európa kulturális fővárosa 2010" címért. BUKSZ 2005. TÉL

Vélemények (2)
Juhász István
2007.12.09.
19:39

Sajnálom a pécsi EKF körüli zűrzavarokat. (Még ma is szeretem Pécs városát, noha közel 40 éve töltöttem gyakornoki hónapjaim a Pécsi Tervező Vállalatnál.)

Alig néhány hónapja a turizmus világszervezete (NWTO)konferenciát tartott Budapesten, amelynek témája a turisztikai desztináció menedzsment volt. Az előadások egyik témája a grázi EKF volt. Az előadó Takács Józsefhez hasonló gondolatokat fogalmazott meg- már az esemény után. Kiemelte azt, hogyan alakítottak ki egy régitől teljesen eltérő, nagyon sikeres arculatot Gráznak.A konklúziója mégis az volt, hogy a friss szellem az új arculat mégsem élt tovább, a várospolitikusok/politikusok szemléletében nem gyökeresedett meg.

Az utóbb lemondott pécsi koordinátor is az arculattal összefüggő horror példát említett...és olyan döntési kompetencia megvonását róta fel lemondása indokaként, ami az igazgatási munkában jártas emberek számára nem teljesen meggyőző.Természetesen nem állítom, hogy a jelenlegi döntéshozok kulturális felkészültsége kielégíti az elvárható igényeket, de a világnak arról kellene szólni, hogy az együttműködést még ennél kisebb ügyekből sem lehet kiiktatni.

Sajnos, akármennyire is tisztelem a műhelymunkát (nem teljesen jó példa, de Sára Sándor "kulturális diktatúrája" a Duna Tv-ben eredményes volt.), itt olyan finanszírozási felelősség kérdése is felmerül, amelyet csak intézményes keretek között lehet megoldani.

Nem tudom megítélni, hogy a program szellemi megalkotói mögött milyen partneri (nem igazgatási emberekre gondolok) bázis alakult ki.Ha a gráziaknak sem teljes az örömük, miért várjuk el ezt pont minálunk, pont most.

Nagyon drukkolok annak, hogy a ma is vonzó Pécs minél teljesebben valósítsa meg a programot.Tűnjenek el a hivatali diktátorok és haszonlesők, s az "elefántcsont torony" lakói se sértődöttösködjenek.

rokon
2007.12.06.
13:20

"Egyelőre nagyon úgy fest, hogy a Pécs Európa Kulturális Fővárosa 2010 projekt majdani krónikása pár év múlva nyugodtan adhatja írásának az 'Elveszett illúziók' címet. Nem kell hogy könyvében feltétlenül megjelenjenek a korunkra szabott balzaci hősök, elég, ha a szerző Angoulême városának egykori leírását átemeli. Pedig másfél évvel ezelőtt talán nem is tűnt illúziónak, hogy Pécs valódi kulturális fővárossá váljon, és erről a fogalomról ne mindig Párizs jusson a kelet-franciák eszébe." - írja blogján Mélyi József: Pécsi poszt

 

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.