Városmimikri - Fémgőzölt üveg technológia fejlesztése a kortárs üvegművészetben
Szőke Barbara Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíj 3. év
Szőke Barbara
Moholy-Nagy László
Formatervezési Ösztöndíj 3. év
A három éves ösztöndíj anyagának bemutatása.
A három év felépítése:
- technológia és alkalmazás
- színek-képek-raszterek
- léptékváltás
Ösztöndíjasként egy új technológiára alkalmazott mintaalakítási módot kísérleteztem ki, ami kiemeli az üveghasználatban rejlő további vizuális lehetőségeket. Az üveg felületét olyan fényvisszaverő színezett fémréteggel vonom be, amely különböző kitakarási módokkal a legfinomabb motívumok felvitelére is alkalmas. A fémfelület megjelenése eleganciát, egyediséget, a tükröződésből adódóan többrétegű képi játékot kölcsönöz az üvegnek.
Az első év felméréseire támaszkodva két irányban folytattam tovább a munkámat,
egyik részről a technológiai megvalósulás, pontos kidolgozása (beépíthető nagy méretek feldolgozása) volt elsődleges célom. Másrészről a minta és az üveg különböző megjelenési formáival foglalkoztam.
Nagyon fontosnak tartom a gyárilag meghatározott reflexió erősségéhez (% - os arányához) kalibrálni a későbbiekben a felvitelre kerülő minták erősségét is. Így elérhetjük, hogy színben ugyan a minták eltérnek egymástól (tónus különbségek), de a látást, átláthatóságot ez nem befolyásolja.
Elkészült egy raszter mintákat bemutató mintakatalógus, ebből választottam a másodév során kivitelezésre került darabokat, mikro és makro felbontásban (bemutatva a differenciálhatóságot). A nagyléptékű minták egyedi megrendelésre javasoltak, választhatóak, míg a kisméretű ismétlődő terülő minták a gyári termelésben, raszterfelületben jelentkezhetnek. A minták harmadik fajtája a raszteren megjelenő gesztusok, ami már összekötőkapocsként működhet az épület és képzőművészet között.
A minta digitalizálása
A digitális eszközöket gyakran használom a tervezési folyamatban, munkáimban tudatosan nyúlok vissza az építészeti elemek leképezéséhez, transzformálásához, majd a plasztika megjelenítése után fotó eljárással sík felületté alakítom és építészeti méretre nagyítom a képet,
épületegység - üveg objekt - digitális vászon
Ugyanezt az eljárást szerettem volna alkalmazni az épületeken, mint
épületszobrászat – digitális fotó – transzformált kép az üvegen
A raszterminták ugyanúgy, mint a textilgyártásban a különböző színvariációkkal is megsokszorozzák a bennük rejlő lehetőségeket. Cél, új színvilág kidolgozása, - szakítva a füst, zöld, szürke, színek által eddig behatárolt lehetőségekkel. Másik megrendelői igény, - egyedi díszítő elemek létrehozása, ezek jelenleg szitázott beégetett festékek felvitelével történik, illetve vásznak segítségével.
Mit is jelent a valóságban:
A belsőépítészet napjainkban az egyedi térelválasztó falak, világítótestek, üvegbetétek, esetében, ha harmonizálni szeretne a float üveg hatásával, kizárólag a maratott és a rogyasztott üveg technológiájára támaszkodhat, mivel a színesüveg gyártók mind alapanyagiakban mind faktúrájukban elütnek ettől a hi–tech rendszertől.
Harmadéves összegző munkaként visszanyúltam a tradicionális formavilágban rejlő lehetőségekhez, ami egyben csatolás városaink eklektikus építészeti képéhez, alapgondolatként használva a léptékváltás fogalmát. Léptékváltás: egy adott elem konceptuális módon való alakítása, szín és méretbeli változtatással.
A reflexiós üveg mintaalakításánál úgynevezett patronmintát használtam a gyárthatóság érdekében. Terjedő minta kialakítása: a patronminta kialakulása visszanyúlik a középkori ólomüveg művészetig ahol a hátterek, nagyméretű összefüggő felületek evvel az eljárással készültek. A minta jellemzője hogy olyan rácsot alkot ami egy mozdulattal felvihető az üveg felületére, ezt az alap szisztémát használtam fel a fóliák gyártásánál. Emellett a technológia egyedi lógók, emblémák, felíratok gyártására is alkalmazhatóvá vált. Másrészről a fotózott kép felhasználása lehetőséget ad makrovilágok megjelenítésére belsőépítészeti terekben, egyedi képábrázolásra plasztikáimban.
Szőke Barbara