építészet : környezet : innováció

XIII. kerületi városközpont az Árpád hídnál

Rangsorolás nélküli díjban részesült 6. sorszámú pályamű, szerzői:
Pomsár és Társai Kft.
Gerő Balázs, Pomsár András, Zikkert Zoltán, Rhorer Ádám, Hambek Zoltán

Rangsorolás nélküli díjban részesült 6. sorszámú pályamű, szerzői:
Pomsár és Társai Kft.
Gerő Balázs, Pomsár András, Zikkert Zoltán, Rhorer Ádám, Hambek Zoltán

 

XIII. ker. Városközpont
XIII. ker. Városközpont
XIII. ker. Városközpont
XIII. ker. Városközpont
XIII. ker. Városközpont
XIII. ker. Városközpont
Agóra híd mellől

 


Részletes bírálat:

 

A forgalmas csomópontnál új városközpontot vízionál, a jelenlegi forgalmi rendszer megtartása mellett.

A legalsó szinteken (-3-4. szint), elhelyezett parkolók felett, amelyeknek ki-és behajtói jól elhelyezettek, kellően megosztottak. Kedvező és egyedi javaslata, hogy a közönség részére szolgáló (-1-2 szintek) gyalogos forgalmú szinteket egy mesterséges tó (kráter) köré szerkesztett teraszos rendszerrel oldja meg, kapcsolatot teremtve a metró peron és aluljáró szintjeivel.

Jól megszervezi a járda szintre való feljutást, többféle eszközzel (lift, lépcső, rámpa) és több ponton. A járdaszintről szintén több ponton fel lehet jutni, egy szépen megfogalmazott tetőkertbe.

A tetőkertből emelkednek ki a különböző magasságú, de azonos átmérőjű henger alakú iroda tornyok, illetve a szállodai torony a nyugati oldalon. Az építészeti gondolat nem kellően differenciált.

A terület északi sarkán egy szabadtér köré helyezi el a konferencia funkciókhoz is kapcsolódó többcélú, például kulturális rendeltetésű rendezvény teret.

A pályamű közlekedési szempontból kidolgozott, javasolt kapcsolatrendszere széleskörű. A terület közlekedési rendszere a mai állapotot konzerválná, bár jól kapcsolódik hozzá. Jó helyen, az Árbóc utcában teszi le a ma még szükséges távolsági buszmegállókat.

Javaslatot tesz a tetőkert szintjéről az északi térnegyed zöldterülete és a József Attila színház tömbje közötti gyalogos kapcsolatra (üveghíd).
A terv előnye, miszerint a –1-2 szinttel van kapcsolata, egyben hátránya is, hiszen túl mélyre nyomja le a közösségi használati szinteket, a környezetéhez, pl: csomóponthoz képest.

A pályaművet a Bíráló Bizottság elsősorban városépítészeti gondolatai, és annak átgondolt megfogalmazása miatt 2,6 millió forintos rangsorolás nélküli díjazásban részesíti.

6 vélemény | vélemény írásához jelentkezzen be »