Nézőpontok/Vélemény

17 érdekesség a 127 éves Szabadság-hídról

1/19

A híd 1896-ra készült el, még Ferenc József -híd néven, amit egészen 1946-ig viselt. Az október 4-én megtartott átadáson az utolsó, ezüstből készült szegecset maga az uralkodó verte be. 

A statikai terveket a kor legnevesebb acélszerkezeti mérnöke, Feketeházy János készítette, akinek neve a képgalériák közt korábban az Operaház és a Keleti Pályaudvar tetőszerkezete kapcsán szerepelt, de a Szabadság-híd mellett korának további három Dunahídjának tervezésében is főszerepet vállalt.

A távolról függőhídnak kinéző Szabadság-híd valójában két merev rácsos tartó, amit egy rövid befüggesztett középrész kapcsol össze. A skóciai Fort-hídhoz készült illusztráció (amelynek építését a Szabadság-híd későbbi tervezője személyesen tanulmányozta) kisebb eltérésekkel, de szemléletesen bemutatja a híd erőjátékát.  

A középső nyílás belső, 47 méteres darabja, azaz a Gerber-tartó, egy különálló hídszerkezet, ami csupán négy vaskos tengelycsuklóval kapcsolódik a híd többi részéhez.  

A középső tartó miatt aszimmetrikusan terhelt konzolokat a hídfőkbe épített 609 tonnányi ellensúly tartja biztosan a helyükön.

A teherviselő szerkezet Nagy Virgil építész munkájával nyerte el végső, szecessziós stílusú formavilágát. A hídfők négy, bronzból készült turul-szobra a Duna nulla szintje fölött 46 méter magasan adják a híd legmagasabb pontját.  

A második világháborúban a Szabadság-hidat is aláaknázták, azonban a robbanószerkezetek felét idő előtt működésbe hozta egy becsapódó lövedék. A híd így társainál kisebb sérülést szenvedett, három hónap után pontonhidat fektettek rá, újabb másfél év múlva pedig ez lett az első, teljesen újjáépült dunai híd. Forrás: Fortepan

Bár az elsőként megépült dunai átkelő a Lánchíd, ma összességében a Szabadság-híd tekinthető a legöregebbnek, mint az egyetlen nagy híd, ahol a szerkezet nagyobbik felét sem a háborús pusztítás, sem a későbbi felújítások során nem cserélték új gyártásúra.  

A 170 méteres középső támaszköz a legnagyobb rácstartós hídnyílás az országban, ennél nagyobb támaszközt csak függesztett hidak és ívek hidalnak át.  

A híd turisztikai értékét márciusban tovább fokozza a Gellért-hegy déli nyúlványának mandulafája. Óránként akár több száz fotó készül a virágzó lombozat mögött álló Szabadság-hídról.  

Nem kevésbé autentikus a Gerber-tartó felső öve, mint a város egyik legjobb panorámájú, bár nem a legbiztonságosabb szabadtéri kávézója.

Maga a híd a főváros legrövidebb Dunahídja, bár ebben az is szerepet játszik, hogy nem íveli át a felső rakpartokat -szemben a szomszédos Erzsébet-híddal, ami alatt maga a meder bő tíz méterrel keskenyebb.  

A híd acélszerkezetének súlya mintegy 6000 tonna, és még körülbelül tized ekkora terhet képes hordozni csúcsforgalom idején. 330 méteres összhossza a hőtágulás miatt maximum 32 centimétert változhat tél és nyár között.  

A felszerkezet színe az 1946-1980 közti időszakot leszámítva a tradicionális "hídzöld" - a harmincnégy éves kivétel azért volt, mert a világháború utáni évben képtelenég volt ilyen mennyiségű zöld festéket beszerezni. Forrás: Fortepan

A híd utolsó felújítása 2009-re ért véget. Utolsó lépésben, már a villamosforgalom helyreállítása után kerültek a hídra az addigi, egyszerű közvilágítási lámpákat váltó, gazdagon díszített kandeláberek.  

A dunai hidakon fizetendő vámot 1918-ban törölték el, a második világháború végére pedig a város összes vámszedőháza eltűnt. Az egyedüli kivételek a Szabadság-híd pesti épületei.  

A déli vámház ma a hídmester irodája, míg az északi a Múzeum kezelésében áll, ez utóbbiban jelenleg a világ legkisebb közlekedési témájú állandó kiállításának ad otthont. Október 12; 19; és 26. délutánjain a nagyközönség számára is nyitva áll majd.

A teljesség kedvéért érdemes megemlíteni, hogy négy turulmadárral díszített, függőhíd jellegű Szabadság-híd hazánkban nem csak a Dunát, de a pétfürdői Ifjúsági-tavat is átíveli.

A pétfürdői híd elképesztő acél térváza persze már nem Gerber-tartós, konzolos hidat, csupán egy folytatólagos többtámaszú tartót jelent, dilatációs szerkezetek nélkül. A híd története, alkotóinak kiléte az 1940-es évek homályába vész, de ma is, mint a városka egyik büszkesége, kitűnő állapotban szolgál.

?>
A híd 1896-ra készült el, még Ferenc József -híd néven, amit egészen 1946-ig viselt. Az október 4-én megtartott átadáson az utolsó, ezüstből készült szegecset maga az uralkodó verte be. 
?>
A statikai terveket a kor legnevesebb acélszerkezeti mérnöke, Feketeházy János készítette, akinek neve a képgalériák közt korábban az Operaház és a Keleti Pályaudvar tetőszerkezete kapcsán szerepelt, de a Szabadság-híd mellett korának további három Dunahídjának tervezésében is főszerepet vállalt.
?>
A távolról függőhídnak kinéző Szabadság-híd valójában két merev rácsos tartó, amit egy rövid befüggesztett középrész kapcsol össze. A skóciai Fort-hídhoz készült illusztráció (amelynek építését a Szabadság-híd későbbi tervezője személyesen tanulmányozta) kisebb eltérésekkel, de szemléletesen bemutatja a híd erőjátékát.

 
?>
A középső nyílás belső, 47 méteres darabja, azaz a Gerber-tartó, egy különálló hídszerkezet, ami csupán négy vaskos tengelycsuklóval kapcsolódik a híd többi részéhez.

 
?>
A középső tartó miatt aszimmetrikusan terhelt konzolokat a hídfőkbe épített 609 tonnányi ellensúly tartja biztosan a helyükön.
?>
A teherviselő szerkezet Nagy Virgil építész munkájával nyerte el végső, szecessziós stílusú formavilágát. A hídfők négy, bronzból készült turul-szobra a Duna nulla szintje fölött 46 méter magasan adják a híd legmagasabb pontját.

 
?>
A második világháborúban a Szabadság-hidat is aláaknázták, azonban a robbanószerkezetek felét idő előtt működésbe hozta egy becsapódó lövedék. A híd így társainál kisebb sérülést szenvedett, három hónap után pontonhidat fektettek rá, újabb másfél év múlva pedig ez lett az első, teljesen újjáépült dunai híd. Forrás: Fortepan
?>
Bár az elsőként megépült dunai átkelő a Lánchíd, ma összességében a Szabadság-híd tekinthető a legöregebbnek, mint az egyetlen nagy híd, ahol a szerkezet nagyobbik felét sem a háborús pusztítás, sem a későbbi felújítások során nem cserélték új gyártásúra.
 
?>
A 170 méteres középső támaszköz a legnagyobb rácstartós hídnyílás az országban, ennél nagyobb támaszközt csak függesztett hidak és ívek hidalnak át.

 
?>
A híd turisztikai értékét márciusban tovább fokozza a Gellért-hegy déli nyúlványának mandulafája. Óránként akár több száz fotó készül a virágzó lombozat mögött álló Szabadság-hídról.

 
?>
Nem kevésbé autentikus a Gerber-tartó felső öve, mint a város egyik legjobb panorámájú, bár nem a legbiztonságosabb szabadtéri kávézója.
?>
Maga a híd a főváros legrövidebb Dunahídja, bár ebben az is szerepet játszik, hogy nem íveli át a felső rakpartokat -szemben a szomszédos Erzsébet-híddal, ami alatt maga a meder bő tíz méterrel keskenyebb.

 
?>
A híd acélszerkezetének súlya mintegy 6000 tonna, és még körülbelül tized ekkora terhet képes hordozni csúcsforgalom idején. 330 méteres összhossza a hőtágulás miatt maximum 32 centimétert változhat tél és nyár között.

 
?>
A felszerkezet színe az 1946-1980 közti időszakot leszámítva a tradicionális "hídzöld" - a harmincnégy éves kivétel azért volt, mert a világháború utáni évben képtelenég volt ilyen mennyiségű zöld festéket beszerezni. Forrás: Fortepan
?>
A híd utolsó felújítása 2009-re ért véget. Utolsó lépésben, már a villamosforgalom helyreállítása után kerültek a hídra az addigi, egyszerű közvilágítási lámpákat váltó, gazdagon díszített kandeláberek.
 
?>
A dunai hidakon fizetendő vámot 1918-ban törölték el, a második világháború végére pedig a város összes vámszedőháza eltűnt. Az egyedüli kivételek a Szabadság-híd pesti épületei.

 
?>
A déli vámház ma a hídmester irodája, míg az északi a Múzeum kezelésében áll, ez utóbbiban jelenleg a világ legkisebb közlekedési témájú állandó kiállításának ad otthont. Október 12; 19; és 26. délutánjain a nagyközönség számára is nyitva áll majd.
?>
A teljesség kedvéért érdemes megemlíteni, hogy négy turulmadárral díszített, függőhíd jellegű Szabadság-híd hazánkban nem csak a Dunát, de a pétfürdői Ifjúsági-tavat is átíveli.
?>
A pétfürdői híd elképesztő acél térváza persze már nem Gerber-tartós, konzolos hidat, csupán egy folytatólagos többtámaszú tartót jelent, dilatációs szerkezetek nélkül. A híd története, alkotóinak kiléte az 1940-es évek homályába vész, de ma is, mint a városka egyik büszkesége, kitűnő állapotban szolgál.
1/19

A híd 1896-ra készült el, még Ferenc József -híd néven, amit egészen 1946-ig viselt. Az október 4-én megtartott átadáson az utolsó, ezüstből készült szegecset maga az uralkodó verte be. 

A statikai terveket a kor legnevesebb acélszerkezeti mérnöke, Feketeházy János készítette, akinek neve a képgalériák közt korábban az Operaház és a Keleti Pályaudvar tetőszerkezete kapcsán szerepelt, de a Szabadság-híd mellett korának további három Dunahídjának tervezésében is főszerepet vállalt.

A távolról függőhídnak kinéző Szabadság-híd valójában két merev rácsos tartó, amit egy rövid befüggesztett középrész kapcsol össze. A skóciai Fort-hídhoz készült illusztráció (amelynek építését a Szabadság-híd későbbi tervezője személyesen tanulmányozta) kisebb eltérésekkel, de szemléletesen bemutatja a híd erőjátékát.  

A középső nyílás belső, 47 méteres darabja, azaz a Gerber-tartó, egy különálló hídszerkezet, ami csupán négy vaskos tengelycsuklóval kapcsolódik a híd többi részéhez.  

A középső tartó miatt aszimmetrikusan terhelt konzolokat a hídfőkbe épített 609 tonnányi ellensúly tartja biztosan a helyükön.

A teherviselő szerkezet Nagy Virgil építész munkájával nyerte el végső, szecessziós stílusú formavilágát. A hídfők négy, bronzból készült turul-szobra a Duna nulla szintje fölött 46 méter magasan adják a híd legmagasabb pontját.  

A második világháborúban a Szabadság-hidat is aláaknázták, azonban a robbanószerkezetek felét idő előtt működésbe hozta egy becsapódó lövedék. A híd így társainál kisebb sérülést szenvedett, három hónap után pontonhidat fektettek rá, újabb másfél év múlva pedig ez lett az első, teljesen újjáépült dunai híd. Forrás: Fortepan

Bár az elsőként megépült dunai átkelő a Lánchíd, ma összességében a Szabadság-híd tekinthető a legöregebbnek, mint az egyetlen nagy híd, ahol a szerkezet nagyobbik felét sem a háborús pusztítás, sem a későbbi felújítások során nem cserélték új gyártásúra.  

A 170 méteres középső támaszköz a legnagyobb rácstartós hídnyílás az országban, ennél nagyobb támaszközt csak függesztett hidak és ívek hidalnak át.  

A híd turisztikai értékét márciusban tovább fokozza a Gellért-hegy déli nyúlványának mandulafája. Óránként akár több száz fotó készül a virágzó lombozat mögött álló Szabadság-hídról.  

Nem kevésbé autentikus a Gerber-tartó felső öve, mint a város egyik legjobb panorámájú, bár nem a legbiztonságosabb szabadtéri kávézója.

Maga a híd a főváros legrövidebb Dunahídja, bár ebben az is szerepet játszik, hogy nem íveli át a felső rakpartokat -szemben a szomszédos Erzsébet-híddal, ami alatt maga a meder bő tíz méterrel keskenyebb.  

A híd acélszerkezetének súlya mintegy 6000 tonna, és még körülbelül tized ekkora terhet képes hordozni csúcsforgalom idején. 330 méteres összhossza a hőtágulás miatt maximum 32 centimétert változhat tél és nyár között.  

A felszerkezet színe az 1946-1980 közti időszakot leszámítva a tradicionális "hídzöld" - a harmincnégy éves kivétel azért volt, mert a világháború utáni évben képtelenég volt ilyen mennyiségű zöld festéket beszerezni. Forrás: Fortepan

A híd utolsó felújítása 2009-re ért véget. Utolsó lépésben, már a villamosforgalom helyreállítása után kerültek a hídra az addigi, egyszerű közvilágítási lámpákat váltó, gazdagon díszített kandeláberek.  

A dunai hidakon fizetendő vámot 1918-ban törölték el, a második világháború végére pedig a város összes vámszedőháza eltűnt. Az egyedüli kivételek a Szabadság-híd pesti épületei.  

A déli vámház ma a hídmester irodája, míg az északi a Múzeum kezelésében áll, ez utóbbiban jelenleg a világ legkisebb közlekedési témájú állandó kiállításának ad otthont. Október 12; 19; és 26. délutánjain a nagyközönség számára is nyitva áll majd.

A teljesség kedvéért érdemes megemlíteni, hogy négy turulmadárral díszített, függőhíd jellegű Szabadság-híd hazánkban nem csak a Dunát, de a pétfürdői Ifjúsági-tavat is átíveli.

A pétfürdői híd elképesztő acél térváza persze már nem Gerber-tartós, konzolos hidat, csupán egy folytatólagos többtámaszú tartót jelent, dilatációs szerkezetek nélkül. A híd története, alkotóinak kiléte az 1940-es évek homályába vész, de ma is, mint a városka egyik büszkesége, kitűnő állapotban szolgál.

Nézőpontok/Vélemény

17 érdekesség a 127 éves Szabadság-hídról

2023.10.07. 08:27
1/19

A híd 1896-ra készült el, még Ferenc József -híd néven, amit egészen 1946-ig viselt. Az október 4-én megtartott átadáson az utolsó, ezüstből készült szegecset maga az uralkodó verte be. 

A statikai terveket a kor legnevesebb acélszerkezeti mérnöke, Feketeházy János készítette, akinek neve a képgalériák közt korábban az Operaház és a Keleti Pályaudvar tetőszerkezete kapcsán szerepelt, de a Szabadság-híd mellett korának további három Dunahídjának tervezésében is főszerepet vállalt.

A távolról függőhídnak kinéző Szabadság-híd valójában két merev rácsos tartó, amit egy rövid befüggesztett középrész kapcsol össze. A skóciai Fort-hídhoz készült illusztráció (amelynek építését a Szabadság-híd későbbi tervezője személyesen tanulmányozta) kisebb eltérésekkel, de szemléletesen bemutatja a híd erőjátékát.  

A középső nyílás belső, 47 méteres darabja, azaz a Gerber-tartó, egy különálló hídszerkezet, ami csupán négy vaskos tengelycsuklóval kapcsolódik a híd többi részéhez.  

A középső tartó miatt aszimmetrikusan terhelt konzolokat a hídfőkbe épített 609 tonnányi ellensúly tartja biztosan a helyükön.

A teherviselő szerkezet Nagy Virgil építész munkájával nyerte el végső, szecessziós stílusú formavilágát. A hídfők négy, bronzból készült turul-szobra a Duna nulla szintje fölött 46 méter magasan adják a híd legmagasabb pontját.  

A második világháborúban a Szabadság-hidat is aláaknázták, azonban a robbanószerkezetek felét idő előtt működésbe hozta egy becsapódó lövedék. A híd így társainál kisebb sérülést szenvedett, három hónap után pontonhidat fektettek rá, újabb másfél év múlva pedig ez lett az első, teljesen újjáépült dunai híd. Forrás: Fortepan

Bár az elsőként megépült dunai átkelő a Lánchíd, ma összességében a Szabadság-híd tekinthető a legöregebbnek, mint az egyetlen nagy híd, ahol a szerkezet nagyobbik felét sem a háborús pusztítás, sem a későbbi felújítások során nem cserélték új gyártásúra.  

A 170 méteres középső támaszköz a legnagyobb rácstartós hídnyílás az országban, ennél nagyobb támaszközt csak függesztett hidak és ívek hidalnak át.  

A híd turisztikai értékét márciusban tovább fokozza a Gellért-hegy déli nyúlványának mandulafája. Óránként akár több száz fotó készül a virágzó lombozat mögött álló Szabadság-hídról.  

Nem kevésbé autentikus a Gerber-tartó felső öve, mint a város egyik legjobb panorámájú, bár nem a legbiztonságosabb szabadtéri kávézója.

Maga a híd a főváros legrövidebb Dunahídja, bár ebben az is szerepet játszik, hogy nem íveli át a felső rakpartokat -szemben a szomszédos Erzsébet-híddal, ami alatt maga a meder bő tíz méterrel keskenyebb.  

A híd acélszerkezetének súlya mintegy 6000 tonna, és még körülbelül tized ekkora terhet képes hordozni csúcsforgalom idején. 330 méteres összhossza a hőtágulás miatt maximum 32 centimétert változhat tél és nyár között.  

A felszerkezet színe az 1946-1980 közti időszakot leszámítva a tradicionális "hídzöld" - a harmincnégy éves kivétel azért volt, mert a világháború utáni évben képtelenég volt ilyen mennyiségű zöld festéket beszerezni. Forrás: Fortepan

A híd utolsó felújítása 2009-re ért véget. Utolsó lépésben, már a villamosforgalom helyreállítása után kerültek a hídra az addigi, egyszerű közvilágítási lámpákat váltó, gazdagon díszített kandeláberek.  

A dunai hidakon fizetendő vámot 1918-ban törölték el, a második világháború végére pedig a város összes vámszedőháza eltűnt. Az egyedüli kivételek a Szabadság-híd pesti épületei.  

A déli vámház ma a hídmester irodája, míg az északi a Múzeum kezelésében áll, ez utóbbiban jelenleg a világ legkisebb közlekedési témájú állandó kiállításának ad otthont. Október 12; 19; és 26. délutánjain a nagyközönség számára is nyitva áll majd.

A teljesség kedvéért érdemes megemlíteni, hogy négy turulmadárral díszített, függőhíd jellegű Szabadság-híd hazánkban nem csak a Dunát, de a pétfürdői Ifjúsági-tavat is átíveli.

A pétfürdői híd elképesztő acél térváza persze már nem Gerber-tartós, konzolos hidat, csupán egy folytatólagos többtámaszú tartót jelent, dilatációs szerkezetek nélkül. A híd története, alkotóinak kiléte az 1940-es évek homályába vész, de ma is, mint a városka egyik büszkesége, kitűnő állapotban szolgál.

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Nézőpontok/Történet

A Hilton szálló // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:37
9:40

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Az Egy hely soron következő részében a Budai Várnegyed egyik legelutasítottabb épületének, a Hilton szálló építésének történetét mutatja be. A közel fél évszázados hotel mégis a budai látkép fontos részévé vált, különleges architektúrájával egyszerre különül el és illeszkedik a középkori romok, és a szomszédos épületek sokszínűségéhez.

Nézőpontok/Történet

A Tóth Árpád sétány // Egy hely + Építészfórum

2024.06.05. 14:34
9:25

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.

Hadászati célokat szolgáló sikátorból gesztenyesorral és japán cseresznyefákkal tűzdelt gáláns sétány, a Budapestre nyíló egyik legszebb kilátással. A sétány sokszínű, rétegzett történetét az Egy hely csapata mutatja be.