Egyéb cikkek

24 tantermes iskola - Budaörs

1/9

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/9

24 tantermes iskola - Budaörs
Egyéb cikkek

24 tantermes iskola - Budaörs

2006.11.09. 11:47

Cikkinfó

Letölthető dokumentumok:

I. díjban részesült pályamű vezető építész tervezők: Keller Ferenc, Félix Zsolt, Fialovszky Tamás, Sólyom Benedek

13. sz. pályamű -  Építész Stúdió Iroda Kft.
vezető építész tervezők: Keller Ferenc, Félix Zsolt, Fialovszky Tamás, Sólyom Benedek
szakági tervezők: Nagy András, Oltvai András, Bíró Attila, Aczél Pál Tamás
munkatársak: Láris Barnabás, Vajda Barbara, Vesztergom Ádám



Részletes bírálat: 

 

Telepítés
A tervezett, több szárnyból álló, pavilonos jellegű épület remekül használja ki a telek adottságait: a telek belsejébe nyúló tantermi szárnyak jó tájolásúak, egymással intim, védett kis udvarokat hoznak létre, úgy hogy a telek további részei is használhatóak. A ház szintszáma F+2, mely rendkívül kedvező mind a funkciót, mind a talajviszonyokat tekintve. Tömegalakítása, mérete maximálisan „gyermek-léptékű". A különböző bejáratok mindegyikét helyesen a Hársfa u.-ról szervezi, remekül szétválasztja, gazdasági bejáratot a telek É-i részén tervezi. A gyalogos főbejárat előtt rávezető teresedést tervez, a szükséges közterületi elemeket a telken belül oldja meg, figyelembe véve a kiírásban szereplő úttervet. A parkolókat is felszínen helyezi el, nagy részét körben a telekhatár mentén. A szabályozási tervnek megfelel.

Építészet
Az F+2 szintes iskolaépületet szervező, - az aulát, a közlekedő és zsibongó tereket magába foglaló-, játékosan formált tömeggel olyan Hársfa utcai térfalat hoz létre, amely a pályázók mezőnyében kivételes módon igazodik egy általános iskola léptékrendjéhez, másrészt érzékeny átmenetet képez a nagyobb léptékű sportcentrum és a családi házas beépítés között. Terület felhasználása kedvező, a főbejáratot és a gazdasági bejáratot jól választja el egymástól.

Pinceszintet nem tervez. A gépkocsi parkolást a felszínen – részben a határoló utcák mentén, részben a telek északi felén nyitott gazdasági bejáraton elérhető belső parkolóban oldja meg.

Bár közlekedő terei – aula, folyosók, zsibongók – összterülete megfelelő, a lineáris és tagolt aula nagy létszámú rendezvény befogadására nem alkalmas, egy-egy nagyobb teresedése pedig ünnepség tartására alulméretezett. Az aula 3,2 m-es belmagassága ugyancsak megkérdőjelezhető.

A nagy üvegfelületekkel határolt belső terekből az intim belső udvarok fokozatos átmenetet képeznek a közös pihenőkert és a sportudvar felé.

A D-DK-re tájolt és a belső udvarra néző tantermi szárnyak kialakítása korrekt, egyszerű.

A tornaterem kettéosztottan is zavartalanul használható, ugyanakkor az öltözők utcai cipős és sportcipős forgalmát nem választja el egymástól, ami komoly hiányossága a tervnek. A tornaterem mellé helyezett sportpálya használhatósága É-D-i hossztengellyel kedvezőbb lett volna.

A konyha északi traktusba helyezése, gazdasági forgalma kedvező, az iskola életét nem zavarja. Az étteremben a két tagozat különválasztása megoldatlan.

Sok érzékeny, érzelem gazdag architekturális gesztus jellemzi a tervet: a főbejárathoz vezető finoman „betört" földszinti fal, a hangulatos zsibongó öblök, az ablakok finom sík váltásai, a plasztikus bütük stb. Kár, hogy ezt az érzékenységet nem vezeti végig teljes következetességgel a terven. Anyaghasználata egyszerű, költségbecslése reális.

Oktatási-nevelési szakmai kritériumok
Játékos az épület homlokzata. Sajnos az épületnek nincs nagyobb aulája, közösségi helysége, amely a nagy rendezvények megrendezését lehetetlenné teszi, és nehezíti a tömegek kezelését esős, hideg időben. A bejárattól balra közlekedik a közel 700 gyerek reggel azonos időben. Ez rendkívül szűk folyosó erre a célra, ráadásul egy helyen teljesen beszűkül, ami állandó problémát okoz. Az ebédlő alsó/felső bontása nem valósul meg.

Megvalósul az alsó/felső bontás egy-egy oktatási épületszárny három szintjén. Az épületszárnyakat összekötő egységben vannak a közös helységek, és kisebb zsibongók. Az épületszárnyakhoz csatlakozó folyosók nagyon szűkek ahhoz, hogy a gyerekek a szünetekben a folyosókon tartózkodhassanak.

A két tanárit egymás mellé tervezték, és nem az adott épületegységhez csatlakozóan, így nagyon elkülönül a gyerekektől, növekszik a közlekedésre fordított idő. A tornateremi öltözők nem biztosítják a helyes működést. A sportpálya csatlakozik a tornateremhez. Bájosak az épületek közötti udvarok, amelyek játszóudvarok kialakítására kínálnak lehetőséget.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk