24 tantermes iskola - Budaörs
Megvételben részesült 12 sz. pályamű - Unitef 83’ ZRT. vezető építész tervezők: Szoják Balázs, Riedel Miklós
12 sz. pályamű - Unitef 83’ ZRT.
vezető építész tervezők: Szoják Balázs, Riedel Miklós
építész munkatársak: Tuss Réka, Harmath Tamás, Nemes Bertalan, Gyulai Attila
Statika: Csikász Gábor,
épületgépészet: Fok Zoltán,
kerttervezés: Olmosi Katalin
Részletes bírálat:
Telepítés
A terv az É-D téglány tömegű épületet a Hársfa u. mentén, azzal párhuzamosan, a telek D-i sarkán helyezi el, határozott, hosszan elnyúló térfalt képezve. A telekhasználatot tekintve a tömbös kialakítás is kedvezőnek tekinthető, hiszen a telek további területe jól hasznosítható, az intim, védett udvarok pedig a tömbön belül is működőképesek. Az épület szintszáma F+3, a parkolót fedett-nyitottan oldja meg a földszinten. A gazdasági megközelítés jól elkülönül, a legrövidebb úton. A Hársfa u.-t kissé áttervezi (járda), pedig a ház alakja megengedte volna a közterületi elemek telekre telepítését. A főbejárat a felette lévő 1. emelet-belső áttörésével, a biciklitárolóval kellemes, izgalmas teret, látványt hoz létre. A szabályozási terv mutatóit pályázó tiszteletben tartja.
A tervezett általános iskola alápincézetlen, F+3 szintes, egy tömbből fogalmazott épület. Külső tömegét tekintve szabályos fekvő hasáb, amit csak a funkcionálisan indokolt helyeken oldanak be- és kiharapások, áttörések, üregek, nagyobb üvegfelületek, és a kerékpártároló lágyabb falfelülete.
Az épület déli sarkán kialakított fedett, de nyitott iskola előtti térből megközelíthető aula jó arányú, kedvező kapcsolattal mind az iskolakert, mind pedig az átriumba tervezett tornaudvar felé.
Az iskola tantermi egységeket magába foglaló része a klasszikusnak mondható öttraktusos típus továbbgondolt változata, ahol a középső traktus egy 12 m széles, változó szintszámú átrium-belső iskolaudvar térsor. Ezt a térsort teszi még izgalmasabbá a feltüremkedő kétszintes aula, és gazdagít egy-egy üvegezett átkötés.
A tantermek csoportosítása, tájolása megfelelő. A tantermi közlekedők unalmát az érkező lépcsők és a zsibongó öblök oldják.
A konyha alulméretezettnek tűnik, az étteremben a két tagozat külön étkeztetése megoldott.
Az épület északi felére helyezett kettéosztható tornaterem mindkét része a másik zavarása nélkül használható, ugyanakkor komoly hiányossága a tervnek, hogy az utcai és sportcipős forgalmat nem választja szét. Az sem szerencsés, hogy a sportpálya az öltözőkből csak az aulán keresztül közelíthető meg.
A mellékutcából nyitott gazdasági bejárat, illetve a tornaterem alatti felszíni parkoló gépkocsi bejáratának választott helye átgondolt.
Az egy tömbből „faragott" tömeg inkább egy középiskola képzetét idézi, bár ezt a komolyságot az inflexiós helyek kijelölésével és formálásával, valamint a homlokzati anyaghasználattal (faburkolat) oldani igyekszik. A formaképzés és anyaghasználat tovább gondolásával talán közelebb lehet hozni a létesítmény építészeti hangulatát az általános iskola világához és léptékéhez.
Oktatási-nevelési szakmai kritériumok
Két hosszanti épületből álló iskola. Rendkívül előkelő benyomást kelt. Az alsós és felsős osztályok ezekben a különálló épületekben találhatók, amelyeket átjárók kötnek össze. Az épületek között különálló udvarok vannak, amelyek alsó/felső bontásban levegőzési lehetőségre szolgálnak. Ezek a kis udvarok nagyon üde színfoltjai az épületnek.
Az öltözők és a tornaterem bejárat nincsenek azonos szinten, amely önmagában nem probléma, de az öltözőkből való feljutás nem átgondolt. Hiányzik a tiszta folyosó.
Az étkező az első szinten található. Az igazgatási helységek a legmagasabb szinten helyezkednek el, amelyeket helyesen tanácsos az épület epicentrumában elhelyezni.
A tanári elhelyezkedése sem célszerű, hiszen az egyik épületrész nehezen érhető el, növeli a közlekedésre fordított időt.