Emberek/Interjú

25 éve a magyar piacon – Alukönigstahl

1/12

Telephely

?>
Telephely
?>
Oberhuber Monika
?>
Telephely
?>
Telephely
?>
Telephely
?>
Telephely
?>
Telephely
?>
Telephely
?>
Ádám István
?>
Telephely
?>
Telephely
?>
1/12

Telephely

25 éve a magyar piacon – Alukönigstahl
Emberek/Interjú

25 éve a magyar piacon – Alukönigstahl

2016.05.24. 09:51

Cikkinfó

Szerzők:
Lányi András

Földrajzi hely:
Budapest

Cég, szervezet:
Alukönigstahl

Építészek, alkotók:
Oberhuber Monika, Ádám István

Két ügyvezető, szaktanácsadás, aktív részvétel a tervezésben, technikai áttörések, egyedi referenciák. A 150 éve létező, 25 éve pedig a magyar piacon működő Alukönigstahl Kft. két ügyvezetőjével, Oberhuber Monikával és Ádám Istvánnal beszélgetett Lányi András.

LA: Mi jut a piaci szereplők eszébe, amikor meghallják az Alukönigstahl nevet? Milyen termékkel vannak jelen a magyar piacon?

ÁI: Az Alukönigstahl Schüco és Jansen alumínium, acél és műanyag nyílászáró rendszereket forgalmaz, nem csak profilokat, hanem az ahhoz szükséges vasalatokat, gumitömítéseket és kiegészítőket is. Komplett rendszert adunk ügyfeleink számára, akik ezt a gyártó üzemeikben feldolgozzák, majd a helyszínen kiegészítve az üveggel, lemezburkolatokkal és más homlokzati elemekkel együtt szerelik az épületekre.

Telephely
3/12
Telephely

LA: Mi a szerepe az Alukönigstahlnak licencgazdaként?

ÁI: Idén 25 éve vagyunk jelen a magyar piacon, az anyacég pedig több mint 150 éves múltra tekint vissza. Ausztria mellett Magyarországon, Romániában, Bulgáriában, Moldáviában, Albániában és a volt jugoszláv területeken is képviseljük az említett rendszereket. A cégcsoport jelen van továbbá a szlovák, a cseh, a lengyel és részben - acélkereskedelemmel - a holland piacon is.

A mi szerepünk már ott elkezdődik, amikor megszületik egy ötlet egy fejlesztő, egy beruházó, vagy egy tervező fejében. Megpróbáljuk már az előzetes tanácsadásainkkal is segíteni, hogy a legmegfelelőbb megoldásokat, a legmegfelelőbb technológiákat alkalmazzák a tervezés során.

LA: A kivitelezéshez is adnak szaktanácsadói segítséget?

ÁI: Igen, a tervezéstől a kivitelezésig mi erős szaktanácsadói háttérrel szolgáljuk a piacot.

Telephely
1/12
Telephely


LA: A műszaki szaktanácsadó gárda hány főből áll?

ÁI: A tanácsadói kollégákat két nagyobb csoportra lehet felosztani. Amikor az ötletek kialakulnak, a tervezési fázisban 4 fő segíti a tervezők munkáját. A másik területen, amikor a gyártó cégeknek kell tanácsot adni, 12 fő dolgozik. Abban segítenek, hogy milyen technológiával, és milyen anyagok kiválasztásával és használatával valósuljon meg az adott projekt.

LA: Önök két ügyvezetővel dolgoznak. Mi ennek az oka?

OM: A magyar cég megalapítása óta jellemző ez a megoldás a cégcsoportunkra. A két alapvető ügyvezetői feladatkört osztottuk meg egymás között, az egyik az értékesítési és a műszaki terület, a másik a gazdasági területek, a HR, az IT és a kontrolling. Az utóbbi tartozik hozzám.

12/12


LA: Milyen mérföldkövek jellemzik a hazai 25 éves jelenlétet?

ÁI: Az első mérföldkövet Klaus Abl, a cég első ügyvezetője rakta le az Aranykéz utcában Monika közreműködésével.

OM: Igen, a cég alapításakor a belvárosban volt egy egészen kis irodánk, összesen 60 négyzetméteren kezdtük el a munkát. Akkoriban Magyarországon még nem végezhettünk saját jogon importtevékenységet, 2-3 évvel később váltunk önálló külkereskedőkké, ami egy fontos lépés volt.

ÁI: A következő mérföldkő a negyedik évünkben volt, amikor már egy 12 fős csapattal dolgoztunk, és kialakult egy cca 20 cégből álló hazai vállalkozó kör, akik elkezdtek a mi anyagainkkal dolgozni, és megvásárolták tőlünk az első megmunkáló gépeket és a minőségi gyártáshoz szükséges célszerszámokat is.

Telephely
5/12
Telephely


LA: Melyik projekt volt az első jelentősebb referencia?

OM: Egy a Pálya utcában található irodaházat emelnék ki. Ez volt az első Magyarországon megépült strukturális üveggel készített függönyfalas épület. A kivitelező még egy osztrák vállalkozó volt, viszont akkortól kezdve sokasodtak a hasonló épületek, melyeket már magyar vállalkozók építettek magyar ügyfeleknek.

LA: Mikor költöztek a jelenlegi telephelyükre?

OM: Már '96-ban megvásároltuk az első raktárcsarnokunkat, akkor kétlaki módon működött a cég, a központi iroda és az újpesti raktárbázis kapcsolatában. A fejlődés során kinőttük a telephelyet, így 2000-ben megvásároltuk a raktárbázis többi részét, majd 2003 májusában költöztünk ide teljesen. Ez jelenleg 45.000 négyzetméternyi területet jelent.

LA: Ön mikor csatlakozott a céghez?

ÁI: 1994 februárjában csatlakoztam az Alukönigstahlhoz, ez az első igazi munkahelyem.

LA: Az Ön számára mi az, ami emlékezetes mérföldkő az idáig vezető úton?

ÁI: Az első a raktárbázisunk kialakítása, majd a 2000-es évek elején kialakult nagy ingatlanfejlesztési „bumm" az országban. A fejlődést felkészülten vártuk, mind a tanácsadóinkkal, mind a kiváló ügyfél- és tervezői kapcsolatainkkal. Nagyon sok szép épületet sikerült Schüco és Jansen megoldásokkal kivitelezni.

Telephely
7/12
Telephely

LA: Értékesítenek lakossági irányba is?

ÁI: Jellemzően a projekt üzletágban tudunk nagyobb sikereket elérni. Anyagtípus szempontjából pedig az alumínium és az acél termékek jellemzik a projekt üzletágat. A műanyag termékünkkel az elmúlt években próbálunk nyitni a lakosság felé. Ez év márciusában a Schüco kiállított Living 82 néven egy új műanyag rendszert a nürnbergi vásáron, bízunk benne, ez hozzásegít minket, hogy még nagyobb sikereket könyvelhessünk el a műanyag megoldások területén is. Az új Schüco LivIng 82 műanyag nyílászáró rendszer ütköző ill. középtömítéses változatban is elérhető, amely a legmagasabb energetikai követelményeknek is megfelel.

LA: Mennyire intenzíven érintette Önöket a válság?

ÁI: Már a válság előtt is nagyon sok tapasztalatot gyűjtöttünk, és ezt használtuk fel. Ezeket az időket Monikával együtt éltük meg, és együtt hoztuk meg a válságkezelési döntéseket. Úgy gondoljuk, hogy mind a csapatunk együtt-tartását célzó személyi döntéseinket, mind pedig a logisztikai és a szolgáltatási területünket érintő optimalizálási törekvéseinket nagyra értékelték az ügyfeleink is, és sikerült velük közösen átvészelni a válságot.

OM: Már a nagyon erős növekedés időszakában megtanultunk egy nagyon fontos dolgot, ez ugyanúgy igaz maradt a válság kezelésében is. A velünk szemben felmerülő igényekre mindig a lehető leggyorsabban és a legmegfelelőbb döntéssel kellett reagálnunk. Így vált nálunk már 2000 óta napi gyakorlattá a manapság oly divatos fogalom: változás-menedzsment. Ez segített minket abban, hogy megfelelő válaszokat adjunk minden helyzetben.

LA: Marketingkutatók szerint elég sokat változott a fogyasztói magatartás a válság hatására. Önök mit tapasztaltak ebből?

ÁI: A válsággal párhuzamosan szerencsére nem lépett vissza a piac a felső kategóriás, fokozott hőszigetelésű nyílászáró rendszerek területén. 2010 környékén sok olyan állami kiírás jelent meg egyetemekre, kórházakra, iskolákra, óvodákra vonatkozóan, ahol sikerült a fokozott hőszigetelésű rendszereinket betervezni, illetve nagyon sok helyen ez a betervezettek szerint meg is valósult.
Tehát a szakma nem adta lejjebb, sokan nagyon sokat tettek meg azért, hogy minőségi nyílászáró rendszer legyen beépítve, ami egyébként hosszú távon a közjót is szolgálja.

A Schüco és a Jansen külföldi szakembereivel folytatott egyeztetéseink során az derült ki, hogy mind a projekt-, mind a lakossági üzletágban lokálisan erős a piac mérlegelő szerepe, vagyis az, hogy egy adott ország piaca mennyire nyitott az új megoldásokra és az új fejlesztésekre. Magyarországon általánosan igaz a tervezőkre is, hogy nyitottak vagyunk az újra és a jobbra. A lakosság is pozitív változásként élte meg a válság végét, az emberek már jobban odafigyelnek arra, hogy mit vesznek, az mennyire lesz időtálló, és mennyire használható több funkcióra is . Ugyanez igaz a nyílászárókra is.

Kihangsúlyoznám a kormány szerepét is: érezhető az elmúlt 1-1,5 év hatása, az intenzívebb kommunikáció a fejlett építőanyagok támogatására, akár a szellőztetésre, akár a hőszigetelésre, akár a nyílászárók funkcionalitására vonatkozóan. A kormány támogatási csomagjai is támogatják a magasabb szintű műszaki megoldásokat a beruházásokban, például a július elsejétől induló 5 milliárdos vissza nem térítendő támogatást nyújtó Otthon Melege Program, amely a homlokzati nyílászárók cseréjére is vonatkozik.

Telephely
6/12
Telephely

LA: Mit várnak Önöktől az ügyfeleik?

ÁI: Sokat kell tennünk annak érdekében, hogy jól felkészült ügyfeleink legyenek, hiszen ők azok, akik találkoznak a piaci kihívásokkal. A mi szerepünk - amit el is várnak tőlünk - hogy minél jobban felkészítsük őket. Kiváló hazai, és szükség szerint külföldi szakemberek bevonásával folyamatosan a legújabb tudáshalmazt hozzuk el ügyfeleink számára, erre szolgál az oktatóközpontunk és bemutatótermünk.

LA: Mit gondolnak, mi volt az Alukönigstahl szerepe a hazai építési, építészeti kultúra fejlődésében a rendszerváltástól kezdve?

OM: A 90-es évek elején felület-kezeletlen, natur eloxált, rosszul záródó alumínium ajtókon keresztül lehetett bejutni a köz- és a lakóépületek többségébe , innen indultunk. Ma már XXI. századi nyílászárókat használunk magasfokú hőszigeteléssel, hanggátlással, sok-sok extra funkcióval, mint a füst- vagy tűzgátlás vagy az automata szellőztetés és még sorolhatnám. Mindebben jelentős szerepe van a rendszereinknek.

ÁI: Úttörő szerepünk van az elemes homlokzatok meghonosításában, ami előtte inkább a nyugat-európai piacokon volt jellemző. Voltak olyan átfogó szakmai programjaink, amellyel lehetővé tettük a magyar tervezők, fejlesztők, és politikai döntéshozók számára, hogy különböző európai városrész-fejlesztői programokat ismerjenek meg. A 2000-es évek elején egy különösen jól sikerült programsorozat keretében Prága, Lisszabon és Koppenhága különböző városrészeinek fejlesztését tudtuk a helyszínen bemutatni, az ottani gondolkodás szemszögéből.

LA: Volt olyan fejlesztési stratégia, ami visszaköszönt ennek kapcsán?

ÁI: A korábban említett Transzparens Építészeti Körbe mi leheltünk életet és energiát, ezt még mai napig emlegetik a szakmai résztvevők. Az ott összegyűjtött tapasztalatokat és a külföldi működési mechanizmusokat részben adaptálni lehetett.

LA: Az építészek a napi munkájuk során milyen segítségre számíthatnak az Alukönigstahltól?

ÁI: Gyorsan tudunk választ adni az építészeknek olyan kérdésekre, amivel ők a napi munkájuk során nem találkozhatnak. Tudunk mutatni olyan műszaki megoldásokat is a repertoárunkból, amelyek már megvalósultak valahol az adott funkcióra. Ilyen projektekből nagyon szívesen tartunk bemutatót. Az állandóan változó technológiákhoz és követelményrendszerekhez mérten kidolgozunk különböző alternatívákat, javaslatokat, akár többet is - amit a tervezők jó néven vesznek, és nyitottak is erre. Jó a magyar tervezőkkel együtt dolgozni.

LA: Láttam a weboldalukról letölthető TechDoc applikációt. Mire szolgál ez?

ÁI: A Schüco két éve bevezetett egy a szakmában revolúcionális dolgot. A TechDoc online bárhonnan bármikor elérhető naprakész megoldásokat biztosít. Akár építészek, kereskedelmi-szakmai tanácsadók számára, de az ügyfeleink is tudják használni - a műszaki felületeket, dokumentációt, adatállományt azonnal be tudják hívni. Egy tárgyalás folyamán komoly segítséget tud nyújtani.

Telephely
10/12
Telephely


LA: Milyen nemzetközi és hazai trendeket érzékelnek a függönyfalak, illetve a korszerű nyílászáró szegmensekben?

ÁI: Most az üveg győz mindenek felett, a felületek szinte napról napra nőnek, amihez egyre kevesebb keretanyagot szeretnének látni. Ennek megfelelő statikai megoldásokat kell kidolgozni, hogy valami megtartsa az üvegfelületeket. Az elemes homlokzatoknál a műhelymunka intenzitása lett sokkal nagyobb mint korábban. Műhely-körülmények között jobb minőségű terméket lehet előállítani, mint a helyszínen. Igaz ez a nagyon komplikált homlokzati elemek esetén is, ahol például integrált árnyékoló rendszer is van, 9-12 négyzetméteres elemekben. Amikor egy fejlesztő gyorsan meg akar valósítani egy projektet, amíg az épület vasbeton szerkezetét alakítja ki, addig az üzemben párhuzamosan már el tudják készíteni hozzá a homlokzati elemeket. Emellett a helyszínen való szerelés is jelentősen felgyorsult.

LA: Hogyan ünneplik a 25. születésnapjukat?

OM: A munkánkat is jellemzően egy színvonalas rendezvényen minél több régi és új partnerünkkel együtt, a Várkert Bazárban. A múlt, a jelen és a jövő jegyében szeretnénk majd ezt az estét eltöltetni egy modern berendezésű, de nagyon régi épületben, ahol a tulajdonosunk a jövőbe mutató terveinkbe is bepillantást enged.

LA: Mik azok a jövőbe mutató tervek, amelyek már most publikusak?

OM: A válság arra ösztönözte az anyacég vezetőit, főként a délkelet-európai országok és a hazai kiszolgálás viszonyában, hogy újratervezzék a stratégiai működést, és az a döntés született, hogy Magyarország lesz a konszern második központi logisztikai bázisa. Ez azt jelenti, hogy a válságban tanúsított kiváló reakcióink és döntéseink alapján, valamint a kedvező magyarországi gazdasági folyamatok következtében a konszern exportközpontjává válunk.

LA: Mindez mekkora beruházást jelent?

OM: Már ebben az évben elindultak az előkészületei a régi raktárépületek modernizálásának, illetve tervben van egy teljesen új épület építése is. Mindezzel együtt mintegy megháromszorozódik a jelenlegi raktározásra használt területünk.

LA: Melyik a kedvenc referenciájuk?

ÁI: A Fradi stadion. (közben mosolyog)

OM: Érdekes, hogy mint nő és férfi, mennyire hozzuk a saját szerepünket itt, a kedvenc épületek esetén is, mint ahogy a munkák során is. Nekem a Művészetek Palotája a kedvencem. És, persze, mint HR-vezető, különösen kedvelem a „zöld" irodákat is, mint pl. a Skanska Green House. Nagyon kellemes körülmények között lehet ott dolgozni.

ÁI: A Westend egy hatalmas áttörés volt annak idején, még ma is szívesen elsétálok előtte. Európában ez volt az első nagy bevásárlóközpont, amelyet ekkora méretben alumínium nyílászárókkal építettek meg. Van olyan hotel a Duna parton, amit már másodszor építenek Schüco homlokzattal, mert a technológia annyit fejlődött, és az új tulajdonos meg tudta magának engedni. 

Sok projektnél látom azt a törekvést, hogy ne csak műszakilag jót, hanem szépet is hozzunk létre. Ezért nem spórolják ki azokat a minőségi dolgokat, amelyek 10-15 év múlva is a mi gyerekeinket, a következő generációt fogják szolgálni.

Lányi András

További információ a cégről és a termékekről: Alukönigstahl Kft.

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

A MARRIOTT SZÁLLÓ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:04
00:06:01

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Elizabeth Taylor és Richard Burton nyitotta meg a híres vendégek sorát, de lakott itt Woody Allen és Freddy Mercury is. A háború előtti Duna-korzó híres szállodasorának örököseként az egykori Duna Intercontinental, ma Marriott ötvenegy évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit, és több felújítás után még mindig Budapest vendégeit szolgálja. De mennyire szeretik a budapestiek?

Épületek/Örökség

AZ ÓBUDAI FALUHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.08.11. 11:02
00:04:54

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Szovjet technológiájú panelház. Magyarország legnagyobb épülete. Egy falunyi ember lakja – innen kapta közkeletű elnevezését is. Budapest városképének meghatározó eleme, remek kilátó, és nem utolsósorban a legutóbbi felújítás óta egy fenntarthatóbb panelkép közvetítője. Ez az óbudai Faluház, ahova Torma Tamás az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében kalauzol el minket.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk