/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Helyek/Infrastruktúra

A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja

1/39

A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás

?>
A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Tömegmodell
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Modell
?>
Modell
?>
Modell
?>
Tendertervi séma
?>
Látványterv
?>
Látványterv
1/39

A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás

A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja
Helyek/Infrastruktúra

A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja

2013.03.22. 13:31
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Kalmár László, Zsuffa Zsolt, Zsuffa és Kalmár Építész Műterem

Vélemények:
3

Légiforgalmi Irányító Központ, Budapest

URL:
Zsuffa és Kalmár Építész Műterem

Tervezés éve:
2009

Építés éve:
2012

Bruttó szintterület:
11500 m2

Stáblista

megrendelő: HungaroControl Zrt.
vezető építész munkatárs: Nagy Gábor 
építész munkatárs: Papp Glória, Rehus Szilvia (pályázat), Fazekas Katalin, Lázár Zsófia, Kanyó Mihály (engedélyezési és tender tervek), Rose Balázs, Kund Iván Patrik (kiviteli terv)
belsőépítészet: Szokolyai Gábor, Kovács Dénes
épületszerkezetek: Dobszay Gergely, Hadnagy Csaba, Kakassy László, Kácsor Andrea
statika: Harsányi Csaba (engedélyezési és tender tervek), Tamás Gábor (kiviteli terv)
épületgépészet: Fejes Tamás, Szalóky László
nyílászáró konzulens: Dömötör Álmos
közmű: Jordán Péter, Dima András
elektromosság: Bogár Péterné, Bischoff Pál
kerttervezés: Bán Karolin
tűzvédelem: Mészáros János 
úttervezés: Wettstein Miklós
akusztika: Borsiné Arató Éva
makett: Rehus Szilvia
kivitelező: Swietelsky Zrt.- Közgép Zrt. konzorcium (Nagy Balázs főépítésvezető)
országos tervpályázat: 2007. - I. díj

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

2013. február 27-én avatták fel Európa egyik legkorszerűbb légiforgalmi irányítóközpontját, a HungaroControl Zrt. ANS III. épületét, amely Kalmár László, Zsuffa Zsolt és munkatársainak tervei alapján valósult meg. A 2007-ben tartott pályázaton I. díjat nyert koncepció igazodik a Nagy Tamás tervezte ANS II. elrendezéséhez, megjelenését pedig egy különleges kerámia árnyékolórendszer határozza meg.

Az épület telepítésekor a Nagy Tamás tervezte ANS II. épületének szerkesztését vettük alapul. Házunk a 2004-ben átadott, mintaértékű irodaház tömbös-udvaros elrendezésének folytatását és egyúttal befejezését is megkísérli. Az ANS II. épület térbeli rendszerét is folytató nyugati épületszárnyban főleg irodákat alakítottunk ki. Az épület fő funkcióját kiszolgáló kétszintes irányító központ nagyméretű terét és a közvetlen kapcsolatot igénylő technikai kiszolgáló helyiségeket a meglévő épülettől távolabb eső szárnyba, az épület központjába helyeztük. Az épület teljes felső szintje biztosítja a HungaroControl Zrt. igazgatósága számára az irodákat és tárgyalókat. A harmadik emeleti tetőkert tagolja az épülettömeget, és nemcsak barátságos látványt, hanem kellemes mikroklímát is biztosít a dolgozóknak.

A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás
15/39
A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás

Az ANS II. igényes építészeti megjelenése erős hatással volt a tervezett épületre is. A környezet nem igényelt új építészeti karaktert, inkább a meglévő erősítésére lehetett szükség. Az új épület harmonikus viszonyra törekszik, nem ellenpontoz, ugyanakkor a reprezentáció elvárásait is megpróbálja teljesíteni. A homlokzat kialakítása karakterében hasonló, részleteiben viszont határozottan eltérő az ANS II-től, többek közt a funkcionális különbözőség miatt. Egyrészről szerettünk volna valamiféle innovációt behozni az épület megjelenésébe, amely a funkcióból adódó technológiai frissességet közvetítheti, másrészt viszont komolyan igyekeztünk kötődni a szomszéd épület karakteréhez. Az innováció ellenére mindenképp el akartuk kerülni a hűvös high-tech jelleget, inkább szépen öregedő házat igyekeztünk tervezni. A homlokzatokon vízszintesen végigfutó egyedi, kerámia, árnyékoló lamellasor anyagában egyértelmű utalás a szomszédos téglahomlokzatra, színvilága is megegyezik a bővítendő épületével, áttörtsége pedig szándékunk szerint, emlékeztethet az ottani „üvegtollak" könnyedségére és rétegzettségére is.

A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás
18/39
A HungaroControl Zrt. új Légiforgalmi Irányító Központja, fotó: Bujnovszky Tamás

A kerámia árnyékolórendszer megvalósítására a német NBK Ceramic tűnt megfelelő partnernek, mert ők a többi európai gyártó 30 cm-es elemhosszával szemben eleve 120 cm hosszban tudtak üreges kerámia elemeket gyártani, és később további fejlesztésre lehetett őket sarkallni. A tervezés két éve alatt az elemméretet sikerült 180 cm-es hosszig fejleszteni, a háttér tartószerkezet ritkításával pedig biztosíthatóvá vált a megjelenésben elvárt légies könnyedség. Az ehhez kifejlesztett egyedi rögzítőrendszer gyártmányterveit már közösen a kivitelezővel, az építkezés során véglegesítettük. A tervezés tehát nem fejeződött be a rajzasztal mellett, a részletek még alakulhatnak a kivitelezés közben is, sőt sok esetben ott dőlnek el a helyszínen. A kommunikáció és együttműködés tehát kiemelt jelentőségű eleme a folyamatnak, az épülethez, és az épüléshez vezető útnak.

Zsuffa és Kalmár Építész Műterem

 

Vélemények (3)
Pákozdi Imre
2013.03.22.
20:52

Arány, harmónia, karakter, mint minden Kalmár - Zsuffa alkotásnál. Ezt terveztem írni. Azután valahogy besokalltam a rengeteg rácstól. Miért is kell pl. a belső udvar homlokzataira is?

Mészi
2013.03.23.
12:45

@Pákozdi Imre: Kedves Imre !

 

Nem csodálom, hogy besokaltál. A cikk (írója ?) mintha leragadt volna az árnyékolónál. Pedig a ház ennél sokkal több !MJ

Pákozdi Imre
2013.03.23.
18:05

@Mészi: Nekem tetszik ez az épület. A tömegalakítástól a tudatos és sikeres környezeti illeszkedésig, a nyílászárók arányától a felületek színéig (a vízszintes árnyékolók színét, osztássűrűségét, osztásmódját is beleértve) minden klassz, ami a képeken látható. A belsőépítészet egyenesen pazar és láthatóan következik a teljes épület milyenségéből. Egyedül az árnyékolók által megvalósított "kendőzés" mértékét, ha úgy tetszik, a rejtőzködést sokallom. 

Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk