/ MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD Közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Design/Belsőépítészet

A Kastélydombi Luther-kápolna világításterve nyerte A Fény Mestere Nívódíját

1/7

Világítástervezés szakrális térben. LumoConcept és Baló Dániel, Szüts Nóra. Fotó: Bujnovszky Tamás

?>
Világítástervezés szakrális térben. LumoConcept és Baló Dániel, Szüts Nóra. Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Világítástervezés szakrális térben. LumoConcept és Baló Dániel, Szüts Nóra. Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Világítástervezés szakrális térben. LumoConcept és Baló Dániel, Szüts Nóra. Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Világítástervezés szakrális térben. LumoConcept és Baló Dániel, Szüts Nóra. Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Világítástervezés szakrális térben. LumoConcept és Baló Dániel, Szüts Nóra. Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Világítástervezés szakrális térben. LumoConcept és Baló Dániel, Szüts Nóra. Fotó: Bujnovszky Tamás
?>
Lencsés Andrea: Fizikai valóság pályázata
1/7

Világítástervezés szakrális térben. LumoConcept és Baló Dániel, Szüts Nóra. Fotó: Bujnovszky Tamás

A Kastélydombi Luther-kápolna világításterve nyerte A Fény Mestere Nívódíját
Design/Belsőépítészet

A Kastélydombi Luther-kápolna világításterve nyerte A Fény Mestere Nívódíját

2020.02.28. 10:57

Cikkinfó

Szerzők:
Fürdős Zsanett

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
Jánosi András, Dobrovitz István, Baló Dániel, Szüts Nóra

Cég, szervezet:
Lisys-Project

Címkék:
díj

Dosszié:

Változatos fényinstallációk, motiváló világítástechnikai megoldások színesítették A Fény Mestere idei pályázatát. A finalistákat látva Göde András, a zsűri elnöke nem véletlenül hangsúlyozta, hogy a zsűrinek tényleg nehéz dolga volt."

Hogyan formálja egymást a fény és a tér egy kápolnában? Milyen összhangban van egymással egy fesztiválon a zene és a fény? Mi az a new media art és hogyan válik a motivácó eszközévé egy fényinstalláció? Ezeket a kérdéseket járták körül A Fény Mestere – Master of Light 2019 Nívódíj döntőjébe került pályázatok, melyek között egyaránt volt nagy- és kisléptékű projekt valamint izgalmas gondolatkísérlet  is.

A díjátadónak a Thália Télikert adott otthont, mely színes fényárban úszó kiállító- és a függesztett nézőtér alatt kialakított rendezvényterével különleges térélményt nyújtott a résztvevőknek. Ezt fokozta az Élőkép Színház Hullámtér című fény-produkciója, mely a fény nyelvén mesélt térről és mozgásról. Az építészekből, belsőépítészekből, világítástervezőből és építészet kritikusból álló zsűri a Nívódíjra beérkezett pályázatok közül négyet, míg a hallgatói pályázatok közül kettőt juttatott a döntőbe. Az est csúcspontja a finalisták rövid prezentációja és az azt követő kérdezz-felelek volt, ami egyaránt lehetőséget adott a zsűrinek és a közönségnek, hogy a felmerülő kérdésekre választ kapjanak, a zsűri ezt követően hozta meg döntését.

Világítástervezés szakrális térben. LumoConcept és Baló Dániel, Szüts Nóra. Fotó: Bujnovszky Tamás
Világítástervezés szakrális térben. LumoConcept és Baló Dániel, Szüts Nóra. Fotó: Bujnovszky Tamás
3/7
Világítástervezés szakrális térben. LumoConcept és Baló Dániel, Szüts Nóra. Fotó: Bujnovszky Tamás

A Fény Mestere – Master of Light 2019 Nívódíjjal Jánosi András, Dobrovitz István (LumoConcept), Szüts Nóra és Baló Dániel pályázatát, a Kastélydombi Luther-kápolna szakrális terében lévő világításkoncepciót és lámpacsoportot díjazták. „Izgalmas folyamat volt, ahogy közösen megfogalmaztuk azt a gondolatmenetet, hogy milyen formai megoldásai lehetnek egy kortárs szakrális térnek, ez végül a lámpacsoportban öltött testet." – jegyezte meg a díjjal kapcsolatban Jánosi András. „Jelen esetben a fény tartja össze a lámpát. Igyekeztünk mindent nagyon visszafogottan, egyszerűen megtervezni, hogy a fény és a lámpacsoport töltse meg élettel a teret. Emellett ezek az egyszerű formák teret adnak a fantáziának is." – folytatta Baló Dániel. Az épületet egyszerű, racionális szerkesztés, tiszta tömegformálás jellemzi, legfőbb anyagai a nyersbeton, szálcement és a fa (építész: Krizsán András DLA). A belső tér szerkesztését a tető gerincvonala határozza meg, a tervezett lámpatestek V alakban formált elhelyezkedése egyszerre az oltár és az ég felé húzza a figyelmet. A belsőépítészek a tér szakrális minőségét a szerkezeti forma kiemelésén túl az anyaghasználattal és a világítással definiálták tovább. A tervezők az anyaghasználatban hármasságot követtek: a fa (székek, karzat) a földhöz való közvetlen kapcsolódást, támaszkodást, a sárgaréz (kereszt, lámpák) az égi és anyagi tartományok közti átvezetést és elválasztást, míg a homokfújt üveg (lebegő lámpatestek) az éteri síkot, az égi minőséget képviselik. A belső tér egységes törtfehér, strukturált, viaszos mészvakolata kiemeli a fény visszafogott, de különleges játékát. Egy puritán környezetben az egyetlen lehetséges ornamensként a teret lényegében a világítás „szólaltatja meg". 

A prezentációt látva a zsűriben megfogalmazódott, hogy a belsőépítészek és a világítástervezők ezeket az összetett és szép gondolatokat milyen visszafogottan, egyszerűen, arányosan, de mégis magas minőségben mutatták meg. Egy szakrális hely tervezése nagy kötöttségekkel jár, ebben arányosan és szépen viselkedni nagyon nehéz. Farkas János világítástervező hívta fel a zsűritagok figyelmét arra, hogy egy ilyen lámpatest megjelenítése bizony számos technológiai innovációt rejt. 

A zsűri dicséretben részesítette a másik három döntőst is. Szabó Kristóf és Szász Attila (KristofLab) Space of sense pályaműve egy olyan felvetés, mely nemcsak látványos térinstalláció, hanem egy érdekes gamefikációs eszköz is, ami a nézőket is az interaktív installációval való kisérletezésre buzdítja. Szentgyörgyi Szandra Fény és árnyék a motiváció eszközei pályaműve egy irodaházban található mennyezeti fényfelület, ami nem csak a zsűri és a hallgatóság számára volt inspiráló: a prezentáció utáni kérdések során kiderült, hogy a tér hétköznapi használóját is névadásra ihleti. Így a saláta, felhő, fodrozódás nevek is az installációra utalnak. Az eddigi gálaesemények után, az idei díjátadó kötetlenebb irányt vett, de nemcsak az esemény hangulata volt laza, hanem Tóth Bálint Wolfram Sky munkája is. Ez a projekt a Kolorádó fesztivál központi helyén egy csűrben, a zene által vezérelten wolfram izzószálas klasszikus megvilágitásokat vezérel. A csűrbe belógatott lámaptestek gigászi szentjánosbogarakként világítanak az égen, aztán beindul a zene, és a világítótestek lüktetnek, modulálnak annak ritmusára. Ez a kísérleti projekt átirja az izzólámpa konvencióját. Ahogy a bakelit és a kazettás magnó visszajött a divatba, úgy az izzolámpa is új trendként jelenik meg  

Lencsés Andrea: Fizikai valóság pályázata
7/7
Lencsés Andrea: Fizikai valóság pályázata

Junior Master of Light 2019 hallgatói díjat Lencsés Andrea kapta Fizikai valóság pályaművével, ami egyszerre kutatás és kiállítási terv. Vizsgálja a fény, a színek és a tér viszonyát, azt, hogy térérzékelésünk hogyan módosítható és a színtelen testekből hogyan hozható létre fizikai tér. Az érzékelés eszközének pedig egy polárszemüveget képzelt el, ami egyben a kiállítások interaktívvá tételében is fontos szerepet játszik – amennyiben megvalósul. A másik finalista, Balla Tímea Tektonikus fényjáték munkája egy építészeti alapvetésből indult és vált izgalmas lámpaprototípussá. 

A Lisys-Project Kft. 2015-ben a Fény Nemzetközi Éve alkalmából alapította A Fény Mestere – Master of Light Nívódíjat. A pályázathoz több különdíjat támogató szervezet, cég is csatlakozott, ami jelzi, hogy a kezdeményezés széles körben szólítja meg a szakembereket. Ahogy minden eddigi alkalommal, az ERCO által támogatott hallgatói pályázat idén is kiírásra került. A Magyar Belsőépítész Egyesület a Bedécs Sándor és a Borz Kováts Sándor különdíjakat, a Magyar Mérnöki Kamara Elektrotechnikai Tagozata a Fénytechnikai-tervezés különdíjat, a Provim Kft. a Provim Mesterdíjat, a régi-új Magyar Építőművészet folyóirat a Magyar Építőművészet különdíjat támogatta, és saját szakmai zsűrivel választotta ki a győztest. 

„Szeretnénk jó példákkal bemutatni a fénynek, a világításnak a tárgyakkal, épített környezettel való harmóniáját, de ez önmagában nem elég, hiszen minden végén ott áll az ember. Éppen ezért fontos szempont volt, hogy olyan munkákat díjazzunk, amelyekben a világítás pozitívan befolyásolja az emberek komfortérzetét és életét." – mondta el Böröcz Sándor, a Nívódíj alapítója.

Három éve egy technikai innováció, a Healium Decoration végtelen térben egymásba kapcsolódó dodekaéder installációja nyert, két éve Mátrai Erik képzőművészeti installációja, idén egy építészeti térben megjelenő világítás. Mindez jól jelzi, hogy A Fény Mestere Nívódíj a különböző szakterületekről érkező, a fényre vonatkozó gondoatok integrálása, összegzése. 

A Nívódíjra beérkezett pályázatokat a kiírótól független, kilenc tagú szakmai zsűri értékelte. A zsűri tagjai voltak (ABC sorrendben): Bányai Tamás, világítástervező, a 2015. évi győztes pályamű világítástervezője / Botzheim Bálint, építész / Farkas János, világítástervező / Göde András belsőépítész, a zsűri elnöke / Kádár Bálint, építész, a KÉK alapítvány elnöke / Kertész András DLA, építész / Mátrai Erik, a 2017. évi győztes pályamű megalkotója / Somogyi Krisztina, az Építészfórum társ-főszerkesztője, vizuális intelligencia-kutató / Szász László DLA, építész


A Díjazottak

A Fény Mestere – Master of Light 2019 Nívódíj: Jánosi András (Lumoconcept), Dobrovitz István (Lumoconcept), Szüts Nóra, Baló Dániel (Szakrális lámpacsoport a Kastélydombi Luther-kápolnában)

A Fény Mestere – Master of Light 2019 pályázaton a szakmai zsűri dicséretében részesültek: Szentgyörgyi Szandra (Fény és árnyék a motiváció eszközei) / Szabó Kristóf és Szász Attila (Space of Sense) / Tóth Bálint (Wolfram Sky)

Junior Master of Light 2019 hallgatói díj: Lencsés Andrea (Fizikai valóság)

A Junior Master of Light 2019 pályázaton a szakmai zsűri dicséretében részesült: Balla Tímea (Tektonikus fényjáték)

Fénytechnikai-tervezés Különdíj: Varga Balázs és Asztalos Nóra (Only with kinetic lights)

Borz Kováts Sándor Különdíj: Szentgyörgyi Szandra (Fény és árnyék a motiváció eszközei) 

Bedécs Sándor Különdíj: Herédi Győző és Selmeczi György (Corvinus Ybl Palota, Kulturális Rendezvénytér világítási rendszere)

Provim Mesterdíj: Kovács Zoltán, Golda János, Rajkai Ferenc (Kollektív Műterem Kft.) (Zsámbéki Keresztelő Szent János Iskolaközpont)

Magyar Építőművészet Különdíj: Szabó Kristóf és Szász Attila (KristofLab) (Space of sense) 

Magyar Építőművészet Junior Különdíj: Balla Tímea (Tektonikus fényjáték) 

 

(x)

 

Fürdős Zsanett

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk