// EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15.
Épülettervek

A Király utca átépítése

1/7

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/7

A Király utca átépítése
Épülettervek

A Király utca átépítése

2004.11.10. 11:14

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Letölthető dokumentumok:

Budapest VI. és VII. ker. Király utca átépítése (Bajcsy Zs. út - Nagymező utca között) útépítés, forgalomtechnika, zöldfelületrendezés, környezetrendezés és közműépítés. A 1735 tervszámú engedélyezési terv alapján készült korszerűsített egyesített terv

Budapest VI. és VII. ker. Király utca átépítése (Bajcsy Zs. út - Nagymező utca között) útépítés, forgalomtechnika, zöldfelületrendezés, környezetrendezés és közműépítés. A 1735 tervszámú engedélyezési terv alapján készült korszerűsített egyesített terv

Készítette: Közlekedés Fővárosi Tervező Iroda Kft.

Útépítés és zöldfelületrendezés:
Kriskáné Boda Ilona felelős tervező
Csuport Judit (SOLTAIRE Kft.) felelős tervező
Magyar Cecília tervező
Irodavezető: Borsós Ferenc

Forgalomtechnika:
Dr. Maklári Jenő vezető tervező
Sipos Balázs tervező
Irodavezető: Dr. Maklári Jenő

Ügyvezető igazgató: Várady Tamás

Műszaki leírás

Megbízó: Budapest Főváros VII. ker. Erzsébetváros Önkormányzata (1073 Budapest, Erzsébet krt. 6.)

1. Forgalmi vizsgálat
A négyszög rendszerű egyirányú utcák miatt erős a mellékirányú forgalom. A Király utcába a Nagymező utca felől 5700 egységjármű nagyságú forgalom lép be naponta. Az utca forgalma a Vasvári Pál utca és a Kazinczy utca közötti szakaszon éri el a maximumát: az ÁNF értéke 7200 E/nap.

A Székely Mihály utca és a Káldy Gyula utca közötti szakasz forgalma meghaladja az 5000 E/nap-ot. A Káldy Gyula utca felől a Király utcába torkolló 1550 E/nap járműnagyság miatt a főirány forgalma második legnagyobb értéket éri el; az ÁNF értéke 6800 E/nap. A Rumbach Sebestyén utcába 2400 E/nap forgalom kanyarodik, az Anker közön keresztül a Bajcsy-Zsilinszky útra 1500 E/nap járműmennyiség halad. A Király utca Deák téri torkolatában a jelzőlámpás csomópontban 3500 E/nap forgalmat regisztráltunk.

A Király utca forgalom nagysága funkciójához, valamint a környező utcákhoz viszonyítva jelentős, emiatt nem javasolt a vegyes forgalmú utca kialakítása. A gyalogosok biztonsága érdekében szükséges a kiemelt szegély beépítése az útpálya és a járda elválasztására.

A térségbe tervezett parkolási létesítmények (kb. 700 férőhely) kiszolgálása, megközelítése a Király utcán keresztül biztosítható. A térség jelenleg is parkolóhely-hiányban szenved, ezért ezeket elsősorban a jelenlegi forgalom fogja igénybe venni.

 

2/7

3/7

 

 

2. A Király utca távlati közúti szerepének meghatározása
A Király utca jelenleg gyűjtőút, főútvonalként került kijelölésre. Az utca kedvező elhelyezkedése, valamint az itt található kereskedelmi létesítmények miatt jelentős gyalogosforgalommal rendelkezik. A gyalogos-, valamint a zöldfelületek növelése csak az útpálya rovására történhet.

A forgalom nagysága, valamint a kereskedelmi létesítmények kiszolgálás-igénye miatt nem javasolt vegyes forgalmi funkció. Továbbra is megtartandó a kiemelt szegély, azonban biztosítani kell a gyalogosközlekedés biztonságát, valamint az átmenőforgalom csökkentése érdekében forgalomcsillapítási eszközöket kell alkalmazni: pl. sebességcsökkentő küszöbök, elhúzott úttengely, keskenyebb útpálya.

Az Andrássy út - Nagymező utca - Dob utca - Csányi utca - Dob utca - Károly körút - Bajcsy Zsilinszky út által határolt tömbben véleményünk szerint korlátozott sebességű övezet kialakítása indokolt. A belépési pontokon sebességcsökkentő küszöbök alakítandók ki. A korlátozott sebességű övezet kialakításának tervezése nem a jelen dokumentáció része. Az erre vonatkozó tervezés előkészítés alatt van.

A Király utca jelenleg 8,0-5,0 m között változó burkolat szélességű kockakő pályaszerkezetű út. Az út mindkét oldalán gránit szegélyből épült kiemelt útszegély van. A gépkocsival járható udvarokhoz döntött szegélyes kapubehajtók épültek.
Az út jelenlegi nyomvonala követi a beépítési vonalat, a kétoldali járda 2,5-2,0 m között változik. A meglévő útburkolat szélessége lehetővé teszi a szegély melletti parkolást. Az összevont vizsgálatok helyszínrajzán a jelenlegi parkolóhelyeket bejelöltük. A vizsgálatok szerint a Király utca tervezéssel érintett szakaszán jelenleg 145 db parkolóhely van, melynek megoszlása
VI. kerület 46 db
VII. kerület 99 db

 

 

4/7

5/7

 

3. Forgalomtechnika
Véleményünk szerint az Andrássy út - Nagymező utca - Csányi utca - Dob utca - Károly körút - Bajcsy Zsilinszky út által határolt tömbben a 30 km/h korlátozott sebességű övezet kialakítása lenne indokolt. Ez a terület a VI., és a VII. kerületet érinti, így megvalósításáról a két kerület illetékesei között további egyeztetés szükséges. Az övezet bevezetéséig a Király utca tervezett átépítése során forgalomcsillapító eszközként csak vonali szabályozás alkalmazható, ezért a tervezési szakaszon 30 km/h sebességkorlátozást terveztünk. Ezzel a sebességgel a tervezett küszöbök járhatóak. Amennyiben a javasolt korlátozott sebességű övezet a Király utca kivitelezésének megkezdése előtt még nem kerül bevezetésre - akkor javasolt egy kisebb övezet kialakításnak vizsgálata a jelenlegi vonali szabályozás helyett.

A Király utca tervezett átépítésével, a sebességcsökkentés és parkolásszabályozás bevezetésével az utca korábbi védett jellege megszűnik. A tervezési szakaszon a csomópontokban az elsőbbséget a "jobb-kéz szabály" határozza meg. Mivel a Káldy Gyula utcánál a Király utcán haladó járműnek elsőbbséget kell adnia, ezért "Egyenrangú utak kereszteződése" (KRESZ 88. ábra) veszélyt jelző tábla helyezendő ki.

Gyalogátkelőhelyet nem jelöltünk ki. A csomópontokban a gyalogosmozgások biztonságosabbá tétele érdekében a burkolat járdaszintre kerül, így sebességcsökkentő küszöbök alakulnak ki. A küszöbök előtt figyelmeztetésül "Egyenetlen úttest" veszélyt jelző táblák helyezendők ki (KRESZ 76. ábra).

A csatlakozó mellékutcák felöli behajtási pontok előtt (Holló utca, Káldy Gyula utca, Asbóth utca) sebességkorlátozó tiltó, valamint a sebességcsökkentő küszöbre uraló veszélyt jelző tábla helyezendő ki.

A Deák tér - Király utca csomópontban a jelző a jelzőtáblákat Diamond Grade VIP fóliával ellátva kell kihelyezni.

A Király utca Deák téri csomóponti szakaszán a meglévő burkolati jelek eltávolítandók. Az új burkolati jelek tartós kivitelben készülnek.

A kapubehajtókra való beállás tiltásának jelölésére sárga színű "X-jel"-et kell létesíteni azokon a helyeken, ahol a kapubehajtó közvetlenül a kijelölt parkolóhelyek mellett van. A járda, illetve parkolófelületek térkőből készülnek, így célszerű a burkolati jelet sárga színű térkő elemekből készíteni.

 

6/7

7/7

 

 

A Király utca forgalomcsillapítása miatt a Király utca - Nagymező utca lesz a főirány. A csomópontban ezt úttest szélét jelző vonallal jelölni kell.

A Deák tér - Király utca csomópontban az útpálya keskenyebb lett, ezért vizsgáltuk a csomópont jelzőlámpás szabályozásának alakulását. A közbenső időket a gyalogosok biztonsága érdekében nem módosítottuk, csomópont fázisterveit változatlanul hagytuk A gyalogosok gyakran szaladnak be az átmeneti jelzéskép ellenére. Ekkor a járművek számára nem adható ki a szabad jelzés. A jelenlegi állapotban a nagy gyalogos igény miatt sok esetben a tilos jelzésen is áthaladnak.

A Közúti közlekedés szabályai szerint megállási tilalom lép életbe abban az esetben, ha a közlekedés céljára nem áll rendelkezésre legalább 3 m. A tervezett állapotban a folyópálya 3,50 m széles, ezért a kijelölt helyek kivételével tilos megállni az ide vonatkozó tiltó tábla kihelyezése nélkül.

A Király utca tervezési szakaszán - a járdaszintre emelt útpályát kivéve - parkolásgátló oszlopokat nem terveztünk, mert a kialakuló, megszépülő utcaképbe nem illeszkedik. A szabályok betartását más módszerrel (pl. szankcionálással) javasoljuk megoldani. Amennyiben az utólagos felülvizsgálat a pollerek szükségességét igazolja, úgy ezek utólagos kihelyezése lehetséges.
A Deák tér - Király utca csomópontban a tervezett szegélyt "követő" pollersor építendő.

A Király utca átépítése során a tervezett parkolóhelyek
VI. kerület 34 db
VII. kerület 83 db

Budapest, 2004. június

A teljes műszaki leírás a csatolt pdf-ben olvasható. 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.