Épületek/Középület

A kő illúziója - zeneművészeti könyvtár Werdenben

1/13

Helyszínrajz, forrás: Max Dudler Architects

?>
Helyszínrajz, forrás: Max Dudler Architects
?>
A homlokzat képe belülről nézve, fotó: Stefan Müller
?>
A homlokzat részlete Stefan Müller munkáival, fotó: Stefan Müller
?>
A homlokzat belülről, a könyvtár központi terén át, fotó: Stefan Müller
?>
Munkaállomás, fotó: Stefan Müller
?>
Az új épület a Folkwang Universität főépületével, fotó: Stefan Müller
?>
Olvasóterem, fotó: Stefan Müller
?>
A könyvtár déli oldala, fotó: Stefan Müller
?>
Hátsó homlokzat a Klemensborn felől, fotó: Stefan Müller
?>
Az olvasóterem képe, fotó: Stefan Müller
?>
Főhomlokzat az udvar felől, fotó: Stefan Müller
?>
Főhomlokzat az udvar felől, éjjel, fotó: Stefan Müller
?>
A homlokzat részlete a Klemensborn felől, fotó: Stefan Müller
1/13

Helyszínrajz, forrás: Max Dudler Architects

A kő illúziója - zeneművészeti könyvtár Werdenben
Épületek/Középület

A kő illúziója - zeneművészeti könyvtár Werdenben

2014.08.01. 13:45

Projektinfó

Földrajzi hely:
Essen, Németország

Építészek, alkotók:
Max Dudler

Vélemények:
1

Zeneművészeti Könyvtár, Folkwang Universität

URL:
Max Dudler Architects

Tervezés éve:
2006

Építés éve:
2012

Bruttó szintterület:
5603 m2

Stáblista

Projektmenedzsment: Alexander Bonte
Generáltervező az építkezés alatt: Nattler Architects
Szerkezeti tervezés: Leonhardt, Andrä und Partner - Beratende Ingenieure VBI, GmbH, Berlin
Épületgépészet: Winkels Behrens Pospich - Ingenieure für Haustechnik GmbH, Münster
Fotó: Stefan Müller

Letölthető dokumentumok:

Egy történeti épületegyüttes lezárásaként, és három nagy zenei gyűjtemény közös otthonaként valósult meg a Folkwang Universität új könyvtárépülete Németországban. Max Dudler tervező egy fotográfussal együttműködésben különleges kő-üveg homlokzatot hozott létre egy speciális eljárással.

A Folkwang Művészeti Egyetem az egyik legnagyobb zenei gyűjteménnyel rendelkező intézmény Németországban. Eddig a közel 190 000 darabot számláló gyűjtemény – kották, hangfelvételek, képek, könyvek, stb. - különböző archívumokban, könyvtárakban voltak eddig, elszórtan a régióban. Mostantól azonban három különböző intézet – a Folkwang Egyetem, a bochum-i Ruhr Egyetem korábbi Zenetudományi Könyvtára, valamint a Duisberg-Essen Egyetem Zeneművelődési Osztályának – anyaga egyetlen tető alatt érhető el, az új épületben, melyet Max Dudler építész tervezett, és 2012 szeptemberében nyílt meg.

Helyszínrajz, forrás: Max Dudler Architects
1/13
Helyszínrajz, forrás: Max Dudler Architects

A Folkwang Universität der Künste Észak-Rajna-Vesztfália képzőművészeti és zenei szellemi központja. A fő campus a korábbi Szent Ludgerus bencés apátságban található, Essen-Werdenben, a Ruhr-völgy déli részén. A kis 8. századi együttest a 18. században hercegi rezidenciává bővítették, amelyet egy udvar köré szerveztek. Az új könyvtárépület építésébe az udvar déli oldalán fogták bele, amely egy 1969-ben lebontott 19. századi katonai kórházépület helye volt. 2006-ban Max Dudler nyerte meg a kiírt tervpályázatot.

1811-ben, a francia megszállás idején börtönt csináltak a werdeni apátságból. Később a porosz időkben is bővítették, és felépítették a déli oldalon állt, említett katonai kórházépületet. A bontás miatt azonban a megmaradt együttes képe előnytelenül felbillent. Anélkül, hogy a börtön eredeti formáját rekonstruálná, az új könyvtárépület hangsúlyos kristályszerű tömegével lezárja a déli oldalt. Az új épület keleti oldalához csatlakozik az ún. adminisztratív szárnya a régi apátságnak. Az épület léptéke összhangban van a szemközti oldali porosz-szárnnyal.

Az új épület a Folkwang Universität főépületével, fotó: Stefan Müller
6/13
Az új épület a Folkwang Universität főépületével, fotó: Stefan Müller

A Folkwang Könyvtár monolitikus tömege régi, egyenetlen kőfalak fölé épült. Max Dudler koncepciója a múzeumi vitrinből indult ki: egy külső burok védje a belső tartalmat. A kiszolgálóterek az olvasóterem köré vannak csoportosítva, amely az épület központjában helyezkedik el. A könyvespolcok szigorú rendszerben vannak elhelyezve, ezáltal közvetítve a térbe az egész épület arányait és struktúráját. Két bejárattal rendelkezik az épület: a főbejárat az épületegyüttes udvarából nyílik, egy lépcsősoron keresztül közelíthető meg, amely az együttes többi épülete bejáratához közelítő stílusban lett megformálva. A másik bejárata a Klemensbornról (egy útról – a szerk.) nyílik, amely vészkijáratként működik csak. A kölcsönzőpultok, médiakabinok, egy adminisztrációs rész, és a ruhatár a földszinten, az olvasóterem az első emeleten található. A pincében kaptak helyet a raktárak.

A homlokzat képe belülről nézve, fotó: Stefan Müller
2/13
A homlokzat képe belülről nézve, fotó: Stefan Müller

Az épület homlokzati kialakítását a fotós Stefan Müllerrel együttműködésben hozták létre. Minden egyes üvegtábla egy kőfelületről készült nagyméretű fotó mutatja, amely eredeti méretében láttatja a csiszolatlan követ. A fotókat speciális technikával applikálták az üvegre. A tizenkettes szám zenei jelentésére való reflektálásként tizenkét motívumom váltogatja egymást az egész kompozícióban. Ahogyan a reneszánszban a scagliola-technika (stukkómárványozás), úgy ez a speciális fotótechnika is alkalmas arra, hogy azt az illúziót keltse, mintha valódi kővel lenne felöltöztetve a ház. Ugyanakkor izgalmas feszültség keletkezik a rusztikus, feldolgozatlan kő textúrája és a sima üvegfelület valósága között. Az új épület sima üvegfelületei tökéletes illúzióját keltik egy csiszolt, monolit kőfelületnek. Az épület transzparenciája ezáltal megkérdőjelezhető lenne, de inkább játékosan megtöri a kinn-benn határát. Emberi alakok körvonalát láthatjuk mozogni. A beltérben puha, szűrt fényt alkalmaztunk. Esténként az épület kifelé ragyogva megvilágítja saját környezetét.

Olvasóterem, fotó: Stefan Müller
7/13
Olvasóterem, fotó: Stefan Müller

Az épület megerősített, merevített vasbeton vázzal valósult meg. Az üveghomlokzat az épület födémrendszeréhez rögzített. A vasbeton pillérek elhelyezkedése, arányrendszere a könyvespolcok méretéhez lett igazítva. A pilléreket cseresznyefa burkolattal láttuk el, amely anyag használata az olvasótermi polcokra is kiterjed. Nem az összes pillér tömör, némelyeket a légkeringető berendezés részeként belső kürtőkkel építettünk meg. A „csöveket" átvezettük a megerősített betonfödémeken is, így előnyösen kihasználva az épület hőcsapdáit. Ezt párosítva a hőcserélés rendszereivel, egy innovatív módját értük el az energiahatékonyságnak is.

Az épület berendezését – az asztalokat, székeket, polcokat – szintén Max Dudler készítette.

 

Vélemények (1)
Pákozdi Imre
2014.08.03.
06:41

A könyvespolc mint a könytár metaforája... Hm. Rászorul-e egy könyvtárépület, hogy könyvespolcra emlékeztessen? Ad-e többletinfót, elmélyíti-e tudásunkat, érzelmeinket, azonosulásunkat a könyvtárral, ha megjelenésében könyvespolcot idéz? Ekler a vele készült, éppen most olvasható interjúban ( http://epiteszforum.hu/elvek-es-nyelvek ) erről így szól: "Hogy egy könyvtárat hatalmasra nagyított könyvekből képzelsz összerakni? Őszintén, nem hülyeség ez? Dehogynem. De ki mondja meg, hogy ezt vagy azt meg szabad-e építeni, vagy sem?" Mindenesetre ez az esseni épület következetes, beteljesítve ezzel a talán leginkább közkeletű hiedelmet, amelyet a németekről táplálunk:-). Kívül-belül könyvespolc: belül szerencsésen, sőt, megkockáztatom, szépen, mert invenciózus, nagyvonalú a polcrendszerre rímelő, azt felnagyítva mímelő osztásrend és kiváló a színhasználat. Kívül már más a helyzet. Ekler idézett interjújának kezdőképe kínálkozik túlzással magyarázó párhuzamnak. Ha a valóságban egy olyan küllemű könyvtárral találkoznék, ideges lennék, mint minden, a művészet nevében elkövetett szájbarágási kísérlet láttán. Ez az esseni épület valamelyest elvonatkoztatottabb, de még mindíg kiábrándítóan lapos, mert túl közvetlen utalással él az épület funkciójára. Mondjuk olyan, mintha a keresztény templom nem tornyos, hanem Krisztus alakú szobor formájú lenne. Ráadásul a metafora (amely, ha ennyire közhelyes, talán már nem is az...) oltárán feláldoztatott a külső megjelenés összes egyéb funkciója: a környezethez való illeszkedés, a kontraszt-képzés, a tagolás sugallta megközelíthetőség, a belső térgazdálkodás érzékeltetése a tömegek játékával, minden. Van a könyvespolcot mintázó, szögletes épület, rajta az emeletek polc-szintjei, azon a könyvek, az ablakok. Egyszer ránézel, ezzel kész, vége. Másodszorra már csak az ment meg a kómától, ha belépsz....

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk