A környezettel lélegző épület – Robotikai központ terve a Lauder Javne Iskolába
A Lauder Javne Közösségi Iskola szatellitépületében a robotikával és az informatikával kapcsolatos tudást sajátíthatnák el a diákok, miközben maga az épület is a kísérletezés színtereként szolgál. A terveket Z. Halmágyi Judit és Kőszeghy Flóra készítette, a projektet az ő leírásukkal mutatjuk be.
A Lauder Javne Közösségi Iskola Robotikai és Informatikai Kreatív Tanulmányi Központjának kialakítása mögött meghúzódik az a filozófia, amely a természet és az AI technológia közötti érzékeny, intelligens kohézióra törekszik a 21. századi oktatás területén.
Ezen a terven keresztül célunk egy olyan tudományos játszótér kialakítása, ahol a különböző iskolák diákjai meglátogathatják a Központot és megtapasztalhatják az anyaggal való kapcsolatukat. Absztrakt és kreatív kísérleteket is végezhetnek a technológiával, kifejlesztve az innovatív gondolkodás szükséges alapjait.
A koncepcióalkotás során kiemelt figyelmet fordítottunk a „zöld gondolkodás" lehető legteljesebb szintű megvalósítására, a megújuló energia hasznosítási lehetőségek széleskörű felhasználásával. Emellett az épület működését segítő modern ’okosház’ rendszerek és technológiák szintén a természettel való együttműködést erősítik. Szerettük volna ezeket bemutatni az itt tanuló és alkotó gyermekek számára, hiszen ez is szerves részét képzi az itt zajló oktatás célkitűzéseinek.
Ennek megfelelően maga az épület együtt lélegzik a környezetével, tapintatosan kihasználva a helyi természeti adottságokat azáltal, hogy talaj-hőt és napenergiát alkalmaz egy automatizált árnyékoló rendszeren keresztül, amely képes reagálni a külső hőmérsékletekre. Az épület körüli tükörpanelek a nap mozgásának megfelelően vannak programozva, de ez a rendszer lehetőséget adna a diákok számára ennek változtatásra és a saját fényviszonyaik, fényjátékaik megteremtésére is. Kísérletezni tudnak a különböző hűtési és fűtési lehetőségek beállításaival, a hangrendszerek és fényforrások irányításaival.
Négy emelet magas épület, alatta lenne megoldva a szükséges parkolás és a rakodás. Számos funkciót az alagsori szinten helyeznénk el, például a technológiai és az informatikai laboratóriumokat, amelyeket célszerű a közvetlen napfény elől „elrejteni."
A felsőbb szintekre különböző méretű és formájú tantermeket terveztünk, ahol a diákok a tanórák vagy workshopok keretében játékosan tudják fejleszteni tudásukat és készségeiket.
Az ablakok szélesen kitárhatóak, összekapcsolva az osztálytermeket a teraszokkal, lehetővé téve a természet számára, hogy ilyen módon is „beáramoljon" a belső környezetbe.
Az épület körüli lépcsők minden szintjén apró szociális tereket, zugokat biztosítanánk a gyermekek számára, megerősítve az épület közösségformáló jellegét.
Bízunk benne, hogy ez az oktatási helyszín egyaránt teret ad a kísérletezni vágyó fiatalok és felnőttek kreativitásának is.
16:21
Gratulálok, rendkívül izgalmas épület! Nincs kedvük a tervezőknek megvalósítani (valami hasonlót) a Soproni Egyetemen?
11:48
@kávé: Nagyon köszönjük! Örülünk neki, hogy tetszik az épület és gondolatokat ébreszt. Szívesen beszélünk róla, ha megkeres minket a ZHJ Architects facebook oldalán vagy az ott található elérhetőségek valamelyikén.