Közélet, hírek

A legújabb fordulat: 2023-ig megmarad a kedvezményes lakásáfa

1/1

?>
1/1

A legújabb fordulat: 2023-ig megmarad a kedvezményes lakásáfa
Közélet, hírek

A legújabb fordulat: 2023-ig megmarad a kedvezményes lakásáfa

2018.11.08. 11:53

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Magyarország

A kormány javaslata alapján 2023. december 31-ig továbbra is a kedvezményes, 5 százalékos áfakulcs alkalmazható azon új lakóingatlanok értékesítésekor, amelyek 2018. november 1-én végleges építési engedéllyel rendelkeztek. A ratifikálás sem várat magára, az építőipari szakértők kérésére megfogalmazott módosító javaslatot a héten már benyújtják az Országgyűlésnek. Az intézkedés óriási hatással lesz a folyamatban lévő beruházásokra.

A részletes szabályokat a Pénzügyminisztérium az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) és más szakmai szervezetek javaslatai alapján dolgozta ki, a meghosszabbításra tett javaslat egyike volt azoknak, melyeket 8 programpontba szedve az ÉVOSZ a közelmúltban nyújtott be a kormányzat részére. (Koji László, a szervezet elnöke nemrég részletesen ismertette az össz-szakmai konszenzuson nyugvó elképzeléseiket.)

Egyelőre a javaslat megvitatásáig a főszabály van érvényben, mely szerint a kedvezményes adókulcs jövő év végéig hatályban van, ami azt jelenti, hogy 2019. december 31-ig minden –  a törvényi feltételeknek megfelelő –  új építésű lakóingatlan (300 négyzetméternél nem nagyobb egylakásos lakóingatlan, 150 négyzetméternél nem nagyobb többlakásos lakóingatlanban kialakított lakás) értékesítése után a legalacsonyabb mértékű, azaz 5 százalékos áfát számítják fel.

A kezdeményezés várhatóan a lakásépítési láz csökkenésének lassulását fogja eredményezni. Ugyanis amennyiben az Országgyűlés elfogadja, 2019. december 31-ét követően azoknál az új lakóingatlanoknál is alkalmazható az öt százalékos mértékű áfa, amelyek építésére 2018. november elsején már van végleges építési engedély, vagy – a 300 négyzetméter alatti lakóingatlanok esetében – az építését addig bejelentették. A kedvezményes adómérték ebben az esetben is csak akkor alkalmazható, ha legkésőbb 2023. december 31-én eladják az új lakást.

A kitolt határidő egyfelől lehetőséget biztosít arra, hogy az építkezések, beruházások ne maradjanak félben, másfelől zökkenőmentesebb átállást garantál a kedvezményes intervallum utáni időszakra, építtetőknek és lakásvásárlóknak egyaránt. A november 1-jei állapotra utaló kitétel valószínűsíthetően a visszaéléseket (például visszadátumozások) hivatott kiküszöbölni, melyeknek egyébként is táptalaja a folyamatosan változó jogi szabályozási környezet.

Ugyanakkor világosan kiolvasható, hogy a javaslat nem jelent könnyítést azon új lakások vevői és építői számára, amelyek még nem kaptak építési engedélyt (akár önhibájukon kívül, például az elhúzódó, bürokratikus ügyintézés miatt). Az ilyen projektek jó eséllyel 27 százalékos áfateherrel számolhatnak, vagyis nagy differenciák alakulnak ki, melyek természetesen a lakásárakat – hol lefelé, hol felfelé – erősen befolyásolni fogják.

 Építészfórum

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk