Épületek/Irodaépület

A magánszám, a titkos szám és a bűvös szám

1/42

Építés közben.

?>
Építés   közben.
?>
Építés   közben.
?>
Légifotó.
?>
?>
Építés közben.
?>
Az épület, tervezők: Lukács István és Vikár András
?>
Az épület, tervezők: Lukács István és Vikár András
?>
Az Autóklub épülete, fotó: Garai Péter
?>
Az épület, tervezők: Lukács István és Vikár András
?>
Az épület, tervezők: Lukács István és Vikár András
?>
Az épület, tervezők: Lukács István és Vikár András
?>
Az épület, tervezők: Lukács István és Vikár András
?>
Az Autóklub épülete, fotó: Garai Péter
?>
Az Autóklub épülete, fotó: Garai Péter
?>
Az Autóklub épülete, fotó: Garai Péter
?>
Az Autóklub épülete, fotó: Garai Péter
?>
Az Autóklub épülete, fotó: Garai Péter
?>
Az Autóklub épülete, fotó: Garai Péter
?>
Az Autóklub épülete, fotó: Garai Péter
?>
Az Autóklub épülete, fotó: Garai Péter
?>
Az Autóklub épülete, fotó: Garai Péter
?>
Az Autóklub épülete, fotó: Garai Péter
?>
Az Autóklub épülete, fotó: Garai Péter
?>
Az épület, tervezők: Lukács István és Vikár András
?>
Az épület, tervezők: Lukács István és Vikár András
?>
Az épület, tervezők: Lukács István és Vikár András
?>
Átadó, fotó: Garai Péter
?>
Dr. Kovács Zoltán, Dr. Hegedűs Oszkár, fotó: Garai Péter
?>
Átadó, fotó: Garai Péter
?>
Vikár András, fotó: Garai Péter
?>
Lukács István, fotó: Garai Péter
?>
Domokos Balázs, Dr. Kovács Zoltán, fotó: Garai Péter
?>
Szerződés az ELMŰ-vel, fotó: Garai Péter
?>
Elektromos autó, fotó: Garai Péter
?>
Elektromos autó, fotó: Garai Péter
?>
Elektromos autó, fotó: Garai Péter
?>
Szerződés a Magnetti Marellivel, fotó: Garai Péter
?>
Töltőállomás, fotó: Garai Péter
?>
Az Autóklub épülete, fotó: Garai Péter
?>
Az Autóklub épülete, fotó: Garai Péter
?>
Az Autóklub épülete, fotó: Garai Péter
?>
1/42

Építés közben.

A magánszám, a titkos szám és a bűvös szám
Épületek/Irodaépület

A magánszám, a titkos szám és a bűvös szám

2011.11.14. 14:55

Projektinfó

Magyar Autóklub Szolgáltató Központ

URL:
Lukács és Vikár Építészstúdió

Tervezés éve:
2007

Építés éve:
2010-2011

Bruttó szintterület:
3430 m2

Stáblista

vezető tervezők: Lukács István, Vikár András DLA
építész munkatársak: Domokos Balázs, Klopp András
statika: Hegedűs Péter - Hegedűs és Mizere Kft.
gépészet: Görgeyné Bihary Erzsébet, Terék Tamás, Hajnal Zsolt - G&B Plan Kft.,
elektromos: Kelemen Ferenc, Üveges Zoltán, Piatkó Tamás - Kelevill-FZ Kft.,
tájépítészet: Szloszjár György, Vastagh Gabi, Kontra Dániel - Garten Stúdió Kft.
nyílászáró konzulens: Dömötör Álmos
generáltervező: Lukács és Vikár Építészstúdió Kft.
építtető: Magyar Autóklub
generálkivitelező: Újlaki Építő Kft.

Az Autóklub új Szolgáltató Központjának átadása a híradókba is bekerült. No nem a ház, hanem egy botrány miatt, ami figyelem-terelési céllal valakinek mindig jó, a háznak persze kevésbé használ. A Lukács István, Vikár András DLA, Domokos Balázs és Klopp András építészek tervei alapján elkészült épületet 2011. november 11-én, 11 óra 11 perckor avatták fel Újpesten.

Az Autóklub új Szolgáltató Központjának átadása a híradókba is bekerült. No nem a ház, hanem egy botrány miatt, ami figyelem-terelési céllal valakinek mindig jó, a háznak persze kevésbé használ. A Lukács István, Vikár András DLA, Domokos Balázs és Klopp András építészek tervei alapján elkészült épületet 2011. november 11-én, 11 óra 11 perckor avatták fel Újpesten.

4/42

Dömsödi Gábort nem engedték be a sajtótájékoztatóra, de kérdései eljutottak az érintettekhez. A választ a Totálkár rögzítette és közzétette, így most az újságíró, lapkiadó-showmen és az Autóklub vezetői közötti vitát itt nem elevenítenénk föl. Dömsödi igen kritikus magánszámában a székház presztízsberuházás és sérelmezi, hogy titok, mennyibe került. A ház szokatlan formájával a hétköznapi ember számára valóban vérlázító luxusnak tűnhet, mert minek is az Autóklubnak egy ilyen feltűnő és biztosan méregdrága, új központ?

A hír maga alá gyűri az üdítő építészeti minőséget, amit – véletlenül? - épp itt sikerült összehozni. Pont akkor, amikor egy kicsit örülhetnénk annak, hogy lám, még Magyarországon is lehet másképp gondolkozni egy unalmas irodaház projektről és lehet hatásos, nagyvonalú, de egyáltalán nem túllihegett ikont faragni egy épületből. S mindez megvalósulhatott Budapesten, magyar fejlesztők, tervezők, mérnökök és kivitelezők által 2011-ben, majdnem azzal az örömmel és lendülettel, ahogy a tervező - első ötletéből született - vázlatát egy papírszalvéta sarkára felskicceli. No persze a történet nem lenne kerek, ha a híradókba azért került volna be az épület átadása, mert klassz házat avattak, amin több százan dolgoztak együtt, hogy komoly, hosszú távra szóló értéket hozzanak létre. No nem, ez nem hír, mert kit érdekel egy ház és az általa képviselt fizikai és eszmei érték, ha egy újságíró-celebet kitiltanak a megnyitó előtti sajtótájékoztatóról, és kiderül, hogy a civakodás díszleteként a háttérben kunkorodó „A" mint Autóklub épület hovatovább ékes bizonyítéka a tagok által befizetett tagdíjak gyanús felhasználásának?  

Az Autóklub épülete, fotó: Garai Péter
15/42
Az Autóklub épülete, fotó: Garai Péter

Az „A" betűt formáló házba beépített gépészeti és épületszerkezeti megoldásokat ma már minden komolyabb irodaházban alkalmazzák a hosszú távú fenntartási-üzemeltetési költségek minimalizálása érdekében. Az más kérdés, és jelenleg is folyik a szakmai vita arról, hogy ezek tényleg meg is térülnek vagy sem. Az épület  tulajdonképpen passzívház, ami a jelenlegi számítások és tervek szerint nulla CO2 emisszióval fog üzemelni. Ez csupán annyit jelent, hogy a kor technológiai színvonalán és a környezettudatos építés elvárásai szerint épült meg egy olyan irodaház, ami – a tervezők szerint – semmivel nem került többe, mintha egy kockát építettek volna a Berda József utcába. Lehet, hogy ez luxus, de passzívház-szakértők szerint az a luxus, ha éveken keresztül olyan költségeket finanszírozunk, amelyeket ma már az új technológiákkal el lehet kerülni. Az is luxusnak tűnhet, hogy jó – és persze, hogy drága - anyagokból építkezünk, de egy házat hosszú távra nem lehet silány anyagokból összerakni. Ha ez presztízsberuházás, akkor igen, minden házat presztízsberuházásként kell építeni, mert a gagyival csak szennyezzük a környezetet.

Az Autóklub a gazdasági válság és az építőipar mélyrepülése közben, egy folyamatosan egyre bizonytalanabbá váló környezetben hozott újat, elkezdett és befejezett egy építkezést,végigcsinált egy sikeres projektet. Ami sok más irodaház fejlesztésről nem mondható el. S ez nem csak „egy" a sok közül, de egy megjegyzésre méltó, kortárs építészeti alkotás  - amit az évszázad utolsó előtti, bűvös pillanatában sikerült átadni.

Pásztor Erika Katalina

Az Autóklub épülete, fotó: Garai Péter
18/42
Az Autóklub épülete, fotó: Garai Péter

A Magyar Autóklub újpesti bázisán felépült, „A" betűt formázó Szolgáltató Központ Lukács István és Vikár András DLAépítészek koncepciója alapján készült el. A nonprofit rendszerben működő szervezet ~102.000 fős tagságának közel fele, a budapestiek immár egy helyen megtalálhatnak mindent, ami ügyeik intézéséhez szükséges. Az épületben kapott helyet többek között a teljes adminisztráció, a menedzsment, a kibővült ügyfélszolgálat és a call center. A központ tervezésénél nagy hangsúlyt fektettek a környezettudatosságra, a költséghatékonyságra, ugyanakkor egy karakteres jelet kívánt az Autóklub itt elhelyezni, amely akár Újpest új motívumává is válhat. A minőségi anyaghasználat mellett a ház energiafogyasztása igen alacsony, a fokozott hang-, és hőszigetelésnek, valamint a föld hőjét hasznosító hűtő-fűtő rendszernek köszönhetően.

Dr. Kovács Zoltán, a Magyar Autóklub főtitkára ünnepi beszédében elmondta, hogy az elmúlt hat évben nyolc szolgáltató központot építettek az országban - zöldmezős beruházásként -, a most átadott új központ pedig kilencedik ingatlanként - építészeti kialakításával is - az előretekintést és a jövőbe vetett hitet szimbolizálja. A fejlesztéseket elsősorban a klub eredményes gazdálkodása és megtakarításai tették lehetővé. A megújulás jegyében a főtitkár bemutatta a szervezet új arculatát, és a közeljövőben számos internetes szolgáltatással kibővítve a szervezet honlapja is átalakul. Az Autóklub stratégiaváltás mellett részt vállal az alternatív közlekedési módok népszerűsítésében is, így pl. az évfordulóhoz kapcsolódóan 100 kerékpárt és 11 elektromos kerékpárt sorsolnak ki az évforduló keretében szervezett eseményeken.

Az Autóklub épülete, fotó: Garai Péter
16/42
Az Autóklub épülete, fotó: Garai Péter

Hegedűs Oszkár, a Magyar Autóklub elnöke felidézte az elmúlt bő évszázad történetét, kiemelve, hogy a Magyar Automobile Club 1900. november 30-án alakult meg a Royal Szálló különtermében, s első elnöke gróf Szapáry Pál volt. Az 1911-től Királyi Magyar Automobile Club néven működő szervezet túlélte az I. világháborút és a nagy gazdasági válságot, a II. világháború után azonban hosszabb időre volt szüksége a talpra álláshoz. Az 1960-as évektől kezdve indult meg országszerte a mintegy 50 műszaki állomásból álló szerviz hálózat kiépítése, amely jelentősen hozzájárult a biztonságos autós közlekedéshez. A háromhektáros újpesti helyszínen 1999. májusának végén adták át a Közlekedésbiztonsági és Oktatási Parkot, amelyet azóta folyamatosan fejlesztettek - legutóbb 2009-ben bővítették egy újabb hektárnyi területtel. Hegedűs Oszkár elismerő okleveleket adott át a ház tervezésében és kivitelezésében kiemelkedő érdemeket szerzett szakembereknek; többek között Vikár András DLA, Lukács István és Domokos Balázs építészek részesültek az elismerésben.

A számos külföldi vendég között több európai autós egyesület képviselői is jelen voltak. Klaus Werner, az osztrák autóklub (ÖAMTC), és a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) I. régiójának (Európa, Közel-Kelet és Afrika) elnöke európai tekintetben is mérföldkőnek nevezte az új központot. A rendezvényen részt vett és beszédet mondott Uwe Koch, Németország budapesti nagykövetségének megbízottja, valamint Wintermantel Zsolt országgyűlési képviselő, a IV. kerület polgármestere is.

Az Autóklub épülete, fotó: Garai Péter
39/42
Az Autóklub épülete, fotó: Garai Péter

Az ünnepélyes megnyitó napján a Magyar Autóklub írásban is csatlakozott az Elektromos Mobilitás Programhoz. A megállapodást Dr. Kövesdi Zoltán, az ELMŰ Nyrt. igazgatósági tagja, és Dr. Kovács Zoltán, a MAK főtitkára látta el kézjegyével. Az Elektromos Mobilitás Program egy olyan kezdeményezés, amely támogatja az elektromos energia felhasználásával történő közlekedést, valamint az energiatudatos, a környezetért és a jövőért felelős gondolkodásmód terjesztését, tudatosítását. Ennek jegyében a Magyar Autóklub új Szolgáltató Központjának parkolójában állították fel Magyarország harmadik elektromos autó (e-car) töltőoszlopát, amelyre jelenleg még elsősorban a társadalmi tudatformálás eszközeként tekintenek.

Ezen a napon írták alá az Autóklub és a Magneti Marelli közötti együttműködési megállapodást is, melynek értelmében az Autóklub műszaki állomásai közül egy éven belül minimum húsz csatlakozik az Európában már sikeresen működő „Check Star" márkafüggetlen szerviz hálózathoz. A Magneti Marelli komoly piaci elemzés után választotta az Autóklubot, mint az új brand megtestesítőjének nagy hagyományokkal és stabil háttérrel rendelkező, hiteles arcát. A FIAT csoport tagjaként tevékenykedő, 92 éves szervezet jelenleg mintegy 5000 szervizzel rendelkezik Latin-Amerikában és Nyugat-Európában, hazánk az első állomást jelenti keleti irányú terjeszkedésükben. A szerződést a Magneti Marelli hálózatigazgatója, Mr. Radowski és Dr. Kovács Zoltán, a Magyar Autóklub főtitkára írta alá.

Garai Péter

 

Vélemények (3)
Schvan Magyar Beatrix
2011.11.15.
17:15

BRAVO! Nagy buszkeseggel tolt el az Autoklub uj epuletenek latvanya. Budapest egy ujabb epiteszeti remekmuvel gazdagodott. A Vikar Andras, Lukacs Istvan, Domonkos Balazs es Klopp Andras altal tervezett epulet uj utakat nyit meg az irodahaz epiteszeteben Magyarorszagon. Dicseretes a megrendelo es tervezok batorsaga. Azonban sajnalatosnak tartom, hogy a hangsuly az epulet nagyszerusegerol elterelodott Domsodi Gabor kerdeses szereplese fele.

sponcsak
2011.11.15.
13:40

Gyonyoru, elegans, latvanyos, ilyesmit tessék tervezni, minnél tobbet! Az elottem szolo észrevételeivel pedig tokéletesen egyetértek, foleg a doboz vs érdekes forma szembeallitasanak tekintetében.

nagylaszlo71
2011.11.15.
08:59

Nem vagyok Autóklubos, úgyhogy nem is érdekel a pénz eredete, a ház viszont üdítően kellemes látvány, végre nem a szabvány téglatest 100% helykihasználtságú egyen sablonját alkalmazták itt is. Meglepő módon a lemezborítás is egészen jó minőségben született meg, ami az ilyen házaknál elemi fontosságú. Amivel viszont nem értek egyet: az a betű alsó, laposan ívelő része több, mint öncélú, amolyan mocskos hátsóbejárat fílinget áraszt már most is magából. Miért nem kapott az is üvegfalat, lenne benne egy kávézó vagy étterem, vagy bármi más. Fedett parkolónak azért egy kicsit túl hangsúlyos és túlságosan is pazarló, én egy laza (és persze ferde ;-) ) tetőkertet varázsoltam volna rá, az aljába meg vendéglőt.

Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk