A Mérték Építészeti Stúdió III. díjas terve a Puskás Stadionra és környékére
Az Istvánmező rendezésére kiírt városépítészeti ötletpályázaton III. helyezést ért el a Mérték Építészeti Stúdió pályaműve, amelyet a Dr. Reith András, Burián Gergő, Heltai Xavér és Nyírő Zsolt építészek vezette csapat készített. Koncepciójukban kiemelt figyelmet kapott a meglévő épületállomány megőrzése-újrahasznosítása, a helyszín megközelítésének újragondolása, valamint a terület integrálása a környező városszövetbe.
Részlet a műleírásból
Építészet/Urbanisztika
Az Istvánmező sportközpont jelenlegi állapota rendkívül vegyes képet mutat. Egyrészt érezhető a múlt valamikori dicső állapota: a Puskás Ferenc Stadion szikár pilonjai még mindig meghatározzák a környék összképét, a „Dávid-tengely"-re szerkesztett Stadion, Dromosz és az új Papp László Sportaréna hármasa különös térélményt jelent, a nyugati oldalon lévő sportcsarnokokban aktív sportélet folyik és más területeken is lelkes sportolók készülnek fel aktuális versenyükre. Azonban a terület jelenlegi állapota rendelkezik jó néhány negatív jellemzővel is: a legtöbb sportlétesítmény állapota nem kielégítő, az épített állomány nem biztosíthatja a magas színvonalú felkészülés lehetőségét, a terület egésze rendezetlen, sok kihasználatlan terület zárványként van jelen a városrészben és az egész terület inkább elzárt, nehezen megközelíthető világként értelmezhető, mint a környező városrészekkel szorosan egybefonódó sportközpontként.
A tervezés során olyan sport-városrészt szerettünk volna kialakítani, mely nemcsak a verseny-, tömeg-, és szabadidősport helyszínéül szolgálhat, de egyben egész Budapest lakóinak is biztosítja a fizikai-szellemi kikapcsolódási lehetőséget. Célunk volt, hogy nemzetközi szinten is példaértékű, a sport szeretetére, az egészséges életmódra és az aktív kikapcsolódásra ösztönző tematikus sportparkot hozzunk létre. Olyan adni akaró, pozitív szemléletű, minden szempontból fenntartható városközpontot vizionáltunk, ahol új értelmet nyer a „sport mindenkié!" jelmondat.
A tervezés során különös figyelmet fordítottunk a műemléki értékek tiszteletben tartására. Az új labdarúgó stadion tervezésénél vizsgáltuk a kijelölt területen belüli elhelyezhetőség lehetséges módjait, és arra a következtetésre jutottunk, hogy a déli területen lévő vasúti mosók és szervíz-vágányok felszámolásával helyezhető el optimálisan az új 65.000 férőhelyes létesítmény. Ezzel nemcsak megtartjuk a műemléki szempontokból oly különleges Dromosz térrendszerét, de új, felértékelődő területeket is nyerhetünk a barnamezős MÁV-területek integrálásával. Az új labdarúgó stadion helyzete benapozási szempontból, áramlástechnológiailag, tér-, és térfalképzés tekintetében is a legjobb megoldásra vezetett. Ezen felül a Dózsa György út Asztalos Sándor utca felé történő átirányításával a jelenlegi helyzetnél kedvezőbb forgalomtechnikai állapot érhető el.
További fontos szempont volt számunkra a terület megközelítése és aktív bekapcsolása a környező városszövetbe. A új ikonikus labdarúgó stadion köré olyan gyalogos és kerékpáros közlekedési rendszert hoztunk létre, amely külön szinten biztosítja a stadionba érkező szurkolók bejutását és a stadion VIP-, játékos- és média megközelítését, és szervíz jellegű feltöltését. A VIP és média lelátó így az optimálisnak tekinthető déli hosszoldalon kapott helyet, ezzel a lehető leggyorsabban és legbiztonságosabb módon megközelíthető a stadion a speciális vendégek számára. Az emelt szintű rámpa méltó felvezetést jelent egészen a Keleti pályaudvar, a Papp László Sportaréna és az új elővárosi vasúti megálló felől érkező nézők számára. A nem mélyépítéssel épített parkolók alkalmazásával ezeken az előnyökön túl jelentős költségek is megtakaríthatóak. A FIFA és az UEFA által megkövetelt ideális terület-felhasználási igények a városias jellegű beépítés, és a szűkös telekterület miatt nem teljesíthetők teljes mértékben. Javasoljuk a csúcsesemények idején a környező utcák, és az éppen használatban nem lévő sportlétesítmények területeinek felhasználását az ilyen szervíz és logisztikai funkciókra.
A nyugati oldalon lévő sportváros telepítésénél figyelmet fordítottunk a Puskás Ferenc Stadion „aurájának" tiszteletben tartására és felerősítésére. A tervezést a környékbeli beépítés méretéhez, térfal-képzéséhez és jellegéhez igazítva alakítottuk ki. Olyan hibrid telepítést hoztunk létre, mely a lehető legszélesebb körben ki tudja szolgálni az ide látogató sportolók és környékbeli lakók igényeit. Ehhez a kor szellemének megfelelő színvonalú szolgáltatásokat tervezünk. A telepített funkciókat úgy terveztük, hogy a lehető leggazdaságosabb módon, egymás hatását felerősítve, dominó-elven fejlődhessen a városrész. Ennek érdekében a legnagyobb mértékben megtartottuk és újrahasznosítottuk a megtartásra ítélt épített állományt. Az egész terület nyitva áll nemcsak a sportolók számára, de az aktív köztérhasználat segítségével a terület magas színvonalú zöldterületté válhat, mely a civilek számára is értékes területeket fog jelenteni. A terület sportesemények esetén megfelelően elzárható és a szükséges biztonsági zónák kialakíthatóak.
építész tervezők: Dr. Reith András, Burián Gergő, Heltai Xavér, Nyírő Zsolt
tervezés éve: 2012
bruttó szintterület: 145.700 m2
generáltervező: Mérték Építészeti Stúdió Kft.
építtető/Megbízó/Fejlesztő neve: Nemzeti Sportközpontok
látványtervek: Lukács Zsombor
ügyvezetők: Tákos Tamás, Fábián László
stadiontervezés: Michael Wagner - Michael Wagner Architekten
fenntarthatóság: Gelesz Adrienn, Bélafi Zsófia - Abud Kft.
városépítészet: Albrecht Ute, Szűcs András - BFVT Kft.
közlekedéstervezés: Pető Zoltán, Rubus Zoltán - BFVT Kft.
kert- és tájépítészet, fenntarthatóság: Dr. Barcza Dániel - Neuron Kft.
település-közgazdaságtan: Varga-Ötvös Béla - Értéktérkép Kft.
sporttechnológia: Judik Zoltán
műemlékvédelem: Dávid Ferenc
12:36
Tisztelt Építészfórum, Szeretnék egypár laikus gondolatot megosztani a pályázattal és tervekkel kapcsolatban. Érdeklődöm az urbanisztikával és szűkebb-tágabb lakóhelyem (Zugló) fejlesztési elképzeléseivel kapcsolatban és úgy gondoltam, hogy nézőpontomat megfogalmazom. Amikor a pályázatról és a tervekről először hallottam, a jelenleg is zajló londoni Olimpia és helyszínei jutottak eszembe, talán ez volt a szándéka a téma időzítésének is. Másodsorban úgy gondoltam, hogy a néhány éve elvetett budapesti Olimpia lehetőségét gondolták újra, porolták le - ez utóbbinak nem olvastam utána, de a projekt komplexitása azt mutatta számomra, hogy egy ilyen világrendezvény is szóba kerülhetett a megfogalmazásakor. Azon kívül, hogy egy új labdarúgó stadiont álmodnak a régi Puskás Stadion megmentése mellett, úgy látom, hogy nagyobb, "magasztosabb" célok is körvonalazódtak. Ezeket figyelembe véve az észrevételeim a következők. A rendezetlen terület rehabilitációjának beindítása üdvözlendő, mert mind a Papp László Aréna, mind a Puskás Stadion környéke fölött eljárt kissé az idő, lelakott, lehasznált, korszerűtlen és sok szempontból gusztustalan városi környezet jellemző a területre, ipari elemekkel vegyesen átszőve. A terület kapcsolatai szinte minden irányban kívánni valót hagynak maguk után - Keleti pu. és vasúti rendező, Dózsa György út , Kerepesi út ellenoldala (Stróbl, Asztalos utcák, ill. Utász-Tábornok tömb. A környezet építészeti megjelenése igen vegyes és rossz minőségű, kivételt talán csak az Arena Corner irodaépülete jelent. A sportkomplexum kihasználtságáról nem tudok sokat, de a Puskás stadioné biztosan elmarad a kívánatostól. Zöldterület alig található, sem itt, sem közvetlen környezetében ( a legközelebbi igazi rekreáció terület a Városliget). Ez egyébként egész Pesten problémát jelent véleményem szerint. Az ingatlanfejlesztések - láthatólag - a rendszerváltás óta sem szándékoznak zöldebb, élhetőbb környezetet teremteni. Tisztelgés szükséges a kivételek előtt. Egész Budapest a leterhelt úthálózattól, az óriási gépjárműforgalom okozta zaj és környezetterheléstől szenved. A Kerepesi-Hungária sarok normál hétköznapokon is forgalmi dugókkal terhelt, a legkisebb probléma megoldása is óriási akadályt jelent minden forgalmi irányban. A problémára adott jó válaszok váratnak még magukra. A lakókörnyezet mégolyan frekventáltnak mondható utcákban is igen leromlott, mint a Stefánia és Hungária körút közé esőkben. Ezek után nem érthető számomra, hogy miért gondolják a pályázat kiírói, hogy ennyire centralizált, szinte olimpiai központként funkcionáló területté kellene fejleszteni az Istvánmezőt. Belegondoltak-e abba, hogy egy ilyen központ működtetése - esetleg világesemény szervezése és lebonyolítása mekkora gyalogos, személygépkocsi, busz és teherforgalommal jár, az úthálózati fejlesztésről álmodozó kerékpárosokról nem is beszélve? Ha csak a hivatalosan a rendezvényre érkezőket számoljuk, nem kevés-e a tervezett kapacitás? Nem számolva az erre tévedő érdeklődőket és a napi rutin forgalmat - alternatív közlekedési útvonalak híján ugyebár. Már önmagában a napi forgalomnál megmutatkozik a csomópont elégtelensége és a projekt nem igazán javít ezen az oldalon. Jól mutat persze a látványterveken az új stadion, de mennyire telepszik rá a környezetére és ezt milyen áron teszi? Zöldfelületek szűkítése helyett bővíteni kellene ezt a városi funkciót - már ha egyáltalán fontosnak tekintjük a budapestiek életminőségét és nem azzal számolunk, hogy csak nappalra munkába jönnek az utcákra, azután gyorsan hazamennek és magukra zárják az ajtót vagy valamelyik plázában töltik el délutánjaikat - dobozba zárva. Véleményem szerint hibás döntés a terület ilyen irányú és százalékú beépítése és további funkciók árán a belvároshoz tartozó, kertvárosiasodó zóna további jelentős forgalommal történő terhelése. Olimpia számára teljességgel alkalmatlan a terület, nem érthető, hogy miért kell ennyi gyökeresen más karakterű sportfunkciót és szurkolói tábort ("futball-rajongók" ill. sportszeretők) kényszerházasítani ilyen szerencsétlen lokalizációban. Kerékpársport????? Aquacenter???? Miért itt? Ha már nagyot akarunk álmodni és felhívni magunkra a figyelmet, javasolnám a Csepel sziget északi részén kialakítani valami hasonlót hosszú távon, ami egyben emblematikus - Dunára, hegyekre is reflektáló - igazi szimbólumává válhatna Budapestnek - egy szép stadionnal és a köré csoportosuló funkciókkal. A közúti kapocslatok fejlesztésére is nagyobb lehetőség adódna, nem beszélve a feltörekvő vízi utakról. Rehabilitálhatóvá válna a Duna-part jelenleg igen elhanyagolt, méltatlan állapotban lévő része, új irodai és lakónegyedek születhetnének túlzott beépítettség érzete nélkül (a folyó, mint pufferközeg), lendületet kaphatna az 5-ös metró is. Az Istvánmezőn pedig rekreációs - hobbisport számára is inkább kedvező multifunkcionális parkot - vagy egész egyszerűen zöldfelületet, fákkal, fűvel, padokkal - lehetne létrehozni, akár a jelenlegi Puskás Stadion és más pályák megtartásával, akár bontásával; rendezhető lenne az Aréna környezete, anélkül, hogy egy elképzelt Olimpia elképzelt helyszíne agyonnyomná környezetét és a város mindennapjait. A belvárosba nem illeszkedő vasúti rendezők és lepusztult csarnokok szanálásával (v. átköltöztetésével más, kevésbé értékes városi területekre, pl.-k számosak lehetnének) kibővíthető lenne a terület és a funkciókat is jobban fel lehetne osztani, magasabb minőséget elérve ezzel. Említettem, laikus vagyok, több időm jelenleg nem volt a téma kibontására, részletekbe talán egy köv. alkalommal tudnék bocsátkozni. Tisztelettel akosujvari UI: "Make no little plans. They have no magic to stir men's blood and probably will not themselves be realized." Daniel Burnham