Közélet, hírek

A nagy parabolaív - a Metró4 Tétényi úti állomása ma

1/11

4-es metró, Tétényi úti építkezés

4-es metró, Tétényi úti építkezés

4-es metró, Tétényi úti építkezés

4-es metró, Tétényi úti építkezés

4-es metró, Tétényi úti építkezés

4-es metró, Tétényi úti építkezés

4-es metró, Tétényi úti építkezés

4-es metró, Tétényi úti építkezés

4-es metró, Tétényi úti építkezés

4-es metró, Tétényi úti építkezés

?>
4-es metró, Tétényi úti építkezés
?>
4-es metró, Tétényi úti építkezés
?>
4-es metró, Tétényi úti építkezés
?>
4-es metró, Tétényi úti építkezés
?>
4-es metró, Tétényi úti építkezés
?>
4-es metró, Tétényi úti építkezés
?>
4-es metró, Tétényi úti építkezés
?>
4-es metró, Tétényi úti építkezés
?>
4-es metró, Tétényi úti építkezés
?>
4-es metró, Tétényi úti építkezés
?>
1/11

4-es metró, Tétényi úti építkezés

4-es metró, Tétényi úti építkezés

4-es metró, Tétényi úti építkezés

4-es metró, Tétényi úti építkezés

4-es metró, Tétényi úti építkezés

4-es metró, Tétényi úti építkezés

4-es metró, Tétényi úti építkezés

4-es metró, Tétényi úti építkezés

4-es metró, Tétényi úti építkezés

4-es metró, Tétényi úti építkezés

A nagy parabolaív - a Metró4 Tétényi úti állomása ma
Közélet, hírek

A nagy parabolaív - a Metró4 Tétényi úti állomása ma

2008.02.21. 12:10

Cikkinfó

Szerzők:
Haba Péter

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Palatium Stúdió Kft.

Vélemények:
15

Dosszié:

Hétvégén bejárásokat szerveztek a 4-es metró építkezéseire. A magunk részéről a három lehetséges helyszín közül a Tétényi úti terepet választottuk – a vendégeket az építész tervező Brückner Dóra és a Palatium Stúdió Kft. más munkatársai fogadták.

Az Infra szimpózium második napján a témához kapcsolódva bejárásokat szerveztek a 4-es metró építkezéseire. A magunk részéről a három lehetséges helyszín közül a Tétényi úti terepet választottuk – a vendégeket az építész tervező Brückner Dóra és a Palatium Stúdió Kft. más munkatársai fogadták. Arra nem számítottunk hogy az állomás térrendszeréből már meglehetősen sokat lehet érzékelni: a Bártfai utca – Vahot utca – Tétényi út által határolt park északi sarkánál helyezkedik el a létesítmény központi eleme: az a hatalmas parabolaívű nyílás, mely majd biztosítja, hogy a peronokat természetes fény öntse el. Készül a peronokra levezető mozgólépcsőkhöz merőlegesen csatlakozó lejáró vasbeton struktúrája is.

 

4-es metró, Tétényi úti építkezés
1/11
4-es metró, Tétényi úti építkezés

4-es metró, Tétényi úti építkezés
2/11
4-es metró, Tétényi úti építkezés

4-es metró, Tétényi úti építkezés
3/11
4-es metró, Tétényi úti építkezés

4-es metró, Tétényi úti építkezés
4/11
4-es metró, Tétényi úti építkezés

4-es metró, Tétényi úti építkezés
5/11
4-es metró, Tétényi úti építkezés

4-es metró, Tétényi úti építkezés
6/11
4-es metró, Tétényi úti építkezés

4-es metró, Tétényi úti építkezés
7/11
4-es metró, Tétényi úti építkezés

 

Az egyelőre szédítő mélységű gödörnek tűnő állomástér két végén már ott tátonganak a majdnem kész alagútszakaszok, s fölfelé tekintve már el tudtuk képzelni, milyen is lesz az összkép: a mennyezetet zárt sík helyett élénk fény-árnyék hatású gerendarendszerrel alakították ki. Ugyanakkor a parabolaívű nyílás alatt felfutó mozgólépcsők helyén ma még csak a munkások számára megépített, rozoga állványlépcső függ (ezt kellett használniuk a bejárás résztvevőinek is…). Egyelőre jóval a peronszint alatt tart az építkezés – az alapozásokon, alépítményeken még javában dolgoznak. Az alagútban pedig csak kis terhermozdonyok száguldoznak.

 

4-es metró, Tétényi úti építkezés
8/11
4-es metró, Tétényi úti építkezés

4-es metró, Tétényi úti építkezés
9/11
4-es metró, Tétényi úti építkezés

4-es metró, Tétényi úti építkezés
10/11
4-es metró, Tétényi úti építkezés

 

szöveg és fotó: Haba Péter

Vélemények (15)
kemtam
2008.02.22.
10:37

Kedves Haba Péter!

Természetesen alapvető joga visszautasítani a feltételezésem, nekem viszont ugyanilyen jogom megtenni azt. (Hozzáteszem, hogy mélypolitikai összefonódásra nem céloztam a hozzászólásomban.)

Mert lehet egy bemutató írás a legobjektívebb szakcikk, ha a mögöttes összefüggésekről, azok eleve elhibázott voltáról szendén hallgat.

S hogy visszakérdezzek: vajon miért van az, hogy a nem kívánt nagyberuházások érdemi részével soha senki nem foglalkozik mélyrehatóbban, s a szakmai orgánumok csakis a felszínt mutatják be?

Lásd Erzsébet tér esete. A Volánpályaudvar épületének méltatásán túl vajon mikor jut végre eszébe a szaksajtónak az is, hogy utána kéne végre menni az egész projekt létjogosulatlanságának is? Hogy tele van  Budapest olyan közberuházással, melyere akkora szüksége van az itt élőknek, mint Quasimodonak még egy púpra a hátán... Viszont iszonyatos pénzbe kerülnek, és még részhasznot sem hoznak senkinek.

A metrónak meg kell épülnie, mert meg kell épülnie? Valóban? Én pedig hadd mondjam ez, hogy NEM! Még akkor sem, ha a Tétényi úti állomás a maga nemében egydülálló mélyépítési szinvonalat képviselne - pláne ha nem is.

Üdvözlettel

haba.peter
2008.02.22.
11:10

@kemtam: Kedves kemtam, ennek a cikknek nem volt célja a politikai-gazdasági-társadalmi összefüggések feltárása. Ez egy szakmai tájékoztatás, amely fotók alapján igyekezett bemutatni, hogy milyen építészeti szerkezetek készülnek a Tétényi úton. A többi észrevétele és kifogása tekintetében nem áll módomban állást foglalni. Természetesen a vélemény szabad, viszont szerintem a cikket a politikai propagandával kapcsolatos szövegkontextusba - talán nem is tudatosan - helyező fogalmazás, a hitelt megrontó gyanúsítgatás nem korrekt (noha persze bárhol, bármikor megteheti ezt természetesen). Már csak azért sem korrekt, mert ön azt írta, hogy a kivitelező reklámozza itt magát e cikk révén, miközben a kivitelező cég neve sehol nem szerepel a szövegben... Üdvözlettel

kemtam
2008.02.22.
13:43

@haba.peter: Kedves Péter, igaza van. Kissé erősen fogalmaztam. De ez van, ha a tisztelt Főváros és a mégtiszteltebb Állam felbőszíti az eccerű pógár agyát - a sorozatos ámításaival, pénzpocsékolásaival presztizsberuházásaival és arcátlan megszorításaival...

Nem tartozom egyik klikkhez sem. Nem kell megfeleljek írott, vagy íratlan szabályoknak. Kimondhatom a véleményem - mely nem ritkán megegyezik jónéhány középszintű fogaskerekecske véleményével. Vegyük úgy, hogy "kirohanásommal" őket is képviseltem. Addig mindeképp, míg végre hangot nem adnak maguk is titkolt álláspontjaiknak.

beton
2008.02.21.
12:12

az infrán kívül is van lehetőség az objektumok megtekintésére?

bardóczi
2008.02.21.
12:27

@beton: itt van rá a válasz: http://www.metro4.hu/infokozpont.php

"Számukra nagy vonzerő lehet, hogy az információs központ nemcsak kiállítóterem, hanem egyben kiinduló pontja a szakmai túráknak. Az alagútépítés megindulása után, szakképzett vezetőkkel, megfelelő védőfelszereléssel lehetőség lesz arra, hogy bejelentkezést követően csoportosan megtekintsék az építési területet és az alagútépítést. „Élesben, testközelben” láthatják tehát az érdeklődők, hogyan épül a metró, s ez bizonyára mindenki számára izgalmas program lehet."

 

kemtam
2008.02.21.
16:36

@bardóczi: Nagyszerű éptészeti alkotás - meglehet. Ettől függetlenül most kéne leállítani az egészet! Minden reklám cikk írója - akár tudatosan, akár nem - kollaboránsa demszky monomániájának. Nem reklámozni kell az ilyet, hanem betiltani a további munkát!

gramercy
2008.02.21.
19:10

@kemtam: ez tipikusan a 'too much invested to quit' szituáció

most már meg kell építeni, mert különben elveszik kb. 200 milliárd befektetett pénz

 

az állomás építészeti értékét meg a politikától külön is meg lehet ítélni (én pl. lesz@rom hogy miért ott és úgy épült meg a nemzeti; anélkül is agyvérzést tudok kapni ha mondjuk Valenciával vagy Luzernnel vagy Dubaijal hasonlítom) 

kemtam
2008.02.21.
22:09

@gramercy: tú máccs?!

Ennyiből ma nem kell metró! Mert nincs rá pénz! A máshonnan elvonandó összeg sokkal több kárt okoz, mint a legszebb álmokban a 4-es metró által elérhetőnek vélt "nyereség"!

gramercy
2008.02.21.
22:49

@kemtam: szóval szerinted a megoldás egy 'lineáris gödör'? 

 

az én meglátásom, mint aki autodidakta módon ért egy kicsit a közlekedéshez, infrastruktúrához (is):

1. valóban forrást von el máshonnan

2. ugyanakkor téves az a felfogás, hogy ha a négyesmetró nem lenne, akkor az a pénz ELÉG volna budapesti tömegközlekedésre

3. általában keveset költünk (abszolút, gdp arányosan is) közlekedési infrastruktúrára (vs. más európai országok)

4. a budapesti s-bahnra kellene legalább évente 100 Mrd Ft, például, +villamos, busz

--

5. négyes metróra igenis szükség van, csak sorrendileg nem így kellene megvalósítani, első lépés az s-bahn volna, a második lépés az 5-ös metró és csak utána a 4-es, kb. 2020 körül.

6. A Keleti-Móricz között szükséges a metró kapacitás, azon lehet vitatkozni hogy kell e pl. a Fővám tér. A két oldalon pedig hosszú távon kell a 4-es metró egészen Budaörsig / Újpalotáig (esetleg Csömörig). 

--

7. Ha keserű szájízzel is, de el kell fogadni (én is ezt teszem) hogy too much invested to quit.

Az állomások fele kész, az alagútból is kb. 1 kilométer kész. A legrosszabb döntés most az lenne, ha itt sóval behintenénk, ugyanis a kivitelezőnek legalább a profitját ígyis-úgyis ki kéne fizetni; ha pedig -mert tényleg szükség LESZ rá- 2020 környékén megint újra kezdjük az építkezést, többe fog kerülni (nemcsak nominálisan, hanem mert egy rakás dolgot újra kell kezdeni, pl. új fúrópajzsokat kell venni). 

kemtam
2008.02.21.
23:11

@gramercy: Az eddig kidobott pénzt soha nem fogja visszahozni az M4. Ráadásul az alacsony kapacitásra terveztetett vonal a városlakókat sem fogja szolgálni. Tudod, azt sem hiszem már el, hogy a Tétényin kívül bármelyik állomás valóban olyan szinten állna, hogy ne lehetne kiszállni belőle. (Annak ellenére is, hogy a kivitelező ezerrel reklámozza magát - lásd ezt a cikket is) A Bocskain, Móriczon, Rákóczin szerintem csak alibiznek. Persze ahhoz képest már elég nagy gödröket gyártottak, de ha azokat másra használnák (mélygarázs), máris sokkal jobban járnánk. És tudodmit? Még azt is megkockáztatom, hogy kifizteni sem kéne a a kivitelezőket (az elmaradt profitjukat semmiképp). Pereljék be az államot/fővárost... Majd megunják!

Te magad is leírtad, mennyire elhibázott a közlekedési fejlesztések sorrendisége. Én sem alagútellenes, vagy metrógyűlölö vagyok - csak látom, érzem, hogy mennyi kárt fog okozni ha ez a vonal így és itt és ennyiért fog megvalósulni.

Ráaádsul olvasva, hogy a BKV miféle megszorításokra készül - az irreális nullszaldósság hazug céálja okán... egyenesen vérlázító 4-es metróról egyáltalán álmodozni.

Ez ugyan egy építészeti site, ahol elvileg nincs helye politikának, meg gazdasági nyűgöknek, de - mivel a cikk sem más, mint öntömjénezés - ennyi szubjektív objektivitást bocsássatok meg nekem.

gramercy
2008.02.21.
23:20

@kemtam: Hát, nem tudom. Demszky nem hiszem hogy kihátrál, 2010 októberéig. Kivéve ha pénzügyileg megszorítják (akár az EU, akár a kormány), akkor kimagyarázná valahogy.

MZ
2008.02.22.
07:14

@kemtam: Attól függetlenül, hogy most kell-e 4-es metro vagy nem, néhány apróság:

"Persze ahhoz képest már elég nagy gödröket gyártottak, de ha azokat másra használnák (mélygarázs), máris sokkal jobban járnánk."

Mélygarázs?! Te jó ég! A belvárosban egyetlen további parkolót sem szabadna építeni! Csakis külvárosi Park+Ride parkolókat (ami persze fejlett tömegközlekedést feltételez). Egyetlen további autót sem szabad a városba csalogatni! S-Bahn (magyarul egyébként HÉV...) kellene, meg kerékpárutak és -sávok! Mikor fogjátok már fel: Aki utat vet, forgalmat arat!

"Még azt is megkockáztatom, hogy kifizteni sem kéne a a kivitelezőket (az elmaradt profitjukat semmiképp). Pereljék be az államot/fővárost... Majd megunják!"

De igen, szerencsére ez egy jogállam. Ha te például egy utazást egy nappal indulás elött lemondasz, teljesen természetes, hogy elöleget elbukod. Ha pedig három nap után hazajössz, akkor természetesen nem kapod vissza a pénzed.

 

haba.peter
2008.02.22.
08:15

@kemtam: A leghatározottabban visszautasítom, hogy ez a szöveg reklámcikk volna: mi csak tájékoztatunk, megmutattuk, milyen szinte áll a beruházás egyik fontosabb eleme. Véleményem szerint a szövegben nem tettem utalást valami olyasmit, hogy na, most aztán itt a "szép új világ"... És egyáltalán: vajon miért van az, hogy Magyarországon a közberuházásokról szóló tájékoztató cikkeket az emberek egy része azonnal a "politikai propaganda" pecsétjével látja el, anélkül, hogy higgadtan végigolvasná ...??? A szerző

kemtam
2008.02.22.
10:33

@MZ: Egyetlen mondat a mélygarázsról. Nem ördögtől való az - ha értelmesen szabályozzák a mibenlétét. Már miért ne lehetne mondjuk a Rákóczi téren eddig is parkoló autókat - pláne a csarnokhoz érkezőket -  eltűntetni a feszínről?

MZ
2008.02.22.
10:54

@kemtam: A mélygarázzsal semmi baj. A baj a sok autóval van, ami oda/onnan megy. Ha az emberek biciklivel, villamossal (esetleg metróval) mennek, akkor egyáltalán nem is kellene mélygarázs, nem lennének autók, amiket el kellene tüntetni. Ha viszont épül, akkor, mivel van parkoló, mindenki kocsiba ül, és kész a dugó. Ilyen egyszerü.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.