Épületek/Örökség

A nagyterem már oda – mi pusztul el még a Teherelosztóból?

1/5

A Teherelosztó második emeleti nagyterme néhány évvel ezelőtt (fotó: Branczik Márta) és 2019 végén, a belső bontási munkák közben

?>
A Teherelosztó második emeleti nagyterme néhány évvel ezelőtt (fotó: Branczik Márta) és 2019 végén, a belső bontási munkák közben
?>
A nagyterem mennyezetének részlete néhány évvel ezelőtt (fotó: Branczik Márta), és az azbesztmentesítési munkákat követően
?>
A nagyterem összképe archív felvételen. Magyar Építőművészet 1979/6. Fotó: Penner Gyuláné
?>
A nagyterem összképe néhány évvel ezelőtt. Fotó: Branczik Márta, Virtuális leletmentés
?>
A nagyterem az azbesztmentesítési munkákat követően. Fotó: Kovács Dániel
1/5

A Teherelosztó második emeleti nagyterme néhány évvel ezelőtt (fotó: Branczik Márta) és 2019 végén, a belső bontási munkák közben

A nagyterem már oda – mi pusztul el még a Teherelosztóból?
Épületek/Örökség

A nagyterem már oda – mi pusztul el még a Teherelosztóból?

2020.05.01. 13:05

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Virág Csaba, Virág Csaba (1933-2015)

Vélemények:
2

Dosszié:

A Virág Csaba tervezte Országos Villamos Teherelosztó Központ épülete az egyik tárgya a 2020-as Velencei Építészeti Biennále Magyar Pavilonjában megvalósuló, Othernity – Modern örökségünk újrakondicionálása című projektnek. A projekt több folyamatot indított el – azon túl, hogy a lengyel-svájci-dán A-A Collective foglalkozik az épület újra gondolásával, a Kiscelli Múzeum Virtuális leletmentés programja is felméri mind a 12 érintett budapesti házat. Branczik Márta fotói mára dokumentumértékűek: az épület fantasztikus nagyterme nagyrészt a múlté. 

„Az építész (Virág Csaba,1933-2015) szándéka az volt, hogy a műemléki környezetben kortárs épületet hozzon létre, ezért alkalmazkodott a beépítéshez, ugyanakkor a ház formálása, a homlokzatok roncsolt felületű műkőborítása (betonborítása), tükröződő üvegfelülete korszerű megoldásokat mutat. A szűk, ék alakú telken álló épület tömegkontúrja az utca felől jól illeszkedik a többi klasszicista házhoz, a levéltárral szomszédos, alumínium függönyfalas homlokzata pedig visszatükrözi annak historizáló architektúráját. A belső terek különlegessége is figyelmet érdemel: az előtérben a vári házak gótikus ülőfülkéi köszönnek vissza, a nagyterem falait, mennyezetét egyedi faburkolat borítja" – olvasható a Virtuális leletmentés program honlapján Branczik Márta leírása (az oldalon a korábbi állapotot dokumentáló, számos fénykép is elérhető). 

A nagyterem mennyezetének részlete néhány évvel ezelőtt (fotó: Branczik Márta), és az azbesztmentesítési munkákat követően
2/5
A nagyterem mennyezetének részlete néhány évvel ezelőtt (fotó: Branczik Márta), és az azbesztmentesítési munkákat követően

Az épület legfontosabb, a közelmúltig eredetit megközelítő állapotban fennmaradt belsőépítészeti részlete a második emeleten található nagyterem, amelynek hullámzó mennyezetkialakítása párját ritkítja Magyarországon. A nagyterem belsőépítészete már a 2019-ben lezajlott azbesztmentesítés során súlyosan károsodott, mint azt cikkünk fotói is dokumentálják. Akkor azonban még reménykedni lehetett abban, hogy ez egy helyreállítás első lépcsőfoka. 

A nagyterem összképe archív felvételen. Magyar Építőművészet 1979/6. Fotó: Penner Gyuláné
3/5
A nagyterem összképe archív felvételen. Magyar Építőművészet 1979/6. Fotó: Penner Gyuláné

A nagyterem összképe néhány évvel ezelőtt. Fotó: Branczik Márta, Virtuális leletmentés
4/5
A nagyterem összképe néhány évvel ezelőtt. Fotó: Branczik Márta, Virtuális leletmentés

A nagyterem az azbesztmentesítési munkákat követően. Fotó: Kovács Dániel
5/5
A nagyterem az azbesztmentesítési munkákat követően. Fotó: Kovács Dániel

Mint az az Építészfórumon nemrég megjelent cikkünkből kiderült, ez nem így van: a Kormány 2018-ban a nyilvánosság bevonása nélkül döntött az épület lebontásáról. A döntéssel kapcsolatban a Magyar Építőművészek Szövetsége újra állásfoglalást adott ki és aláírásgyűjtést indított, a Megfagyott Muzsikus egyetemi diáklap pedig villámpályázatot írt ki az épület újrahasznosítására. Talán még mindig van remény arra, hogy a folyamat leállítható, és a budai Vár egyedülálló modern emléke valamilyen módon megmenekülhet.


 

Vélemények (2)
omx
2020.11.29.
01:17

Könyörgöm, kedves Úristen, takarítsd már el az urm... nevű rohadt patkányt, ha már a szerkesztőség nem teszi meg.

Urmanczy
2020.05.06.
11:22

Könyörgöm, takarítsák már el ezt a ronda épületet, ami köszönő viszonyban sincs a környezetével. Építsék fel Petz Samu épületét a helyére, ami a Levéltárral együtt lett tervezve, vagy maradjon meg kertnek a terület.

Új hozzászólás
Épületek/Örökség

VÁRKERT BAZÁR // Egy hely + Építészfórum

2021.03.24. 18:04
00:07:03

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk