/ ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 – AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! / Május 25-26., A38 Hajó / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 – AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! / Május 25-26., A38 Hajó / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 – AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! / Május 25-26., A38 Hajó / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 – AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! / Május 25-26., A38 Hajó / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 – AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! / Május 25-26., A38 Hajó / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 – AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! / Május 25-26., A38 Hajó
Nézőpontok/Kritika

A Normafa pavilonok margójára

1/10

Normafa - jelenlegi állapot

Normafa - jelenlegi állapot

Normafa - jelenlegi állapot

Normafa - jelenlegi állapot

Normafa - jelenlegi állapot

Normafa - jelenlegi állapot

Normafa - jelenlegi állapot

Normafa - jelenlegi állapot

?>
Normafa - jelenlegi állapot
?>
Normafa - jelenlegi állapot
?>
Normafa - jelenlegi állapot
?>
Normafa - jelenlegi állapot
?>
Normafa - jelenlegi állapot
?>
Normafa - jelenlegi állapot
?>
Normafa - jelenlegi állapot
?>
Normafa - jelenlegi állapot
?>
?>
1/10

Normafa - jelenlegi állapot

Normafa - jelenlegi állapot

Normafa - jelenlegi állapot

Normafa - jelenlegi állapot

Normafa - jelenlegi állapot

Normafa - jelenlegi állapot

Normafa - jelenlegi állapot

Normafa - jelenlegi állapot

A Normafa pavilonok margójára
Nézőpontok/Kritika

A Normafa pavilonok margójára

2016.07.11. 08:14

Cikkinfó

Szerzők:
Sámsondi Kiss Gergely

Földrajzi hely:
Budapest

A Normafa pavilonok és esőbeállók elhelyezésére kiírt ötletpályázat célja olyan építmények kidolgozása volt, amelyek illeszkednek a környezethez, egységes arculatot kapnak és különböző funkciókat látnak el. A pavilonokkal kapcsolatos gondolatait Sámsondi Kiss Gergely építész most egy csokorba gyűjtötte.

Normafa észrevételek

A Normafa ügyben az nagyon jó, hogy (egyelőre) nem építik be, szemben a többi parkunkkal, megmarad pihenő, élő területnek, dacolva az „ingatlanfejlesztő" akarattal. A pavilonpályázatnál rokonszenves volt, hogy „jogosítvány" (építész diploma) nélkül is lehetett (volna) ötleteket adni.

Azonban:

  • A kiírás sok-sok fölösleges tennivalót sorolt fel, ami - gondolom - a nagy többség kedvét eleve elvette az indulástól.
  • Előírták, hogy a meglévő új elemek stílusához kell igazodni. A kocka padokhoz, vas oszlopokhoz, vasszélű utakhoz. Akik szerint ezek - ott legalábbis - csúnyák, eleve nem indulhattak. Lehet, hogy a lakosság 90%-a szerint csúf dolgok épülnek? (Erről is lehetne népszavazás.)
  • Egy igazán jó ötlet esetén akár a padokat is eladhatták volna máshová. Talán nem a padokhoz kéne az épületekkel igazodni.
  • Pazarlás és fölösleges is az egy - kocka - stílusra törekvés. Akkor a jelenlegi összes építményt, a régi rétesest és a vadonatúj játszóteret, a János-hegyi kilátót is le kéne bontani.
  • Furcsa, hogy a sorolhatóság, a modulrendszer fő szempont volt. E nélkül százszor szebb, barátságosabb épület tervek érkezhettek volna.
  • A bírálati szöveg is a „kortárs, modernizált, nagyon mai konstrukciókat" dicsérte. De miért szebb vagy jobb az másnál?


A meglévő új elemek

  • A padok: Bár sokkal drágábbak egy hagyományosnál és állandóan csiszolni, kezelni kell őket, kényelmetlenek, hiszen a két gerenda közti résbe ül az ember. Az acél összekötő elem, és az egész nem túl szép. Formája azt sugallja: „Bár nagyrészt fából vagyok, tökéletesebb vagyok a természetnél." Sík felületei rongálásra ingerelnek.
  • Az út: Mintha szándékosan el akarna különülni a természettől. A vasszegély - ami mellett a víz kimossa a kavicsot és ha nem javítják állandóan, veszélyes buktató - próbál szép ívet rajzolni, de - talán kivitelezési hibából - nem sikerül neki. Tehát a szegély közé zárás fölöslegesnek, pazarlásnak tűnik. (Préda a fém maffiának is.) Valóban: a természet mára több helyen el is takarta azt, átmosva felette a követ. Máshol több centis luk keletkezett. A kiálló éles elágazások - főleg mezítláb - külön veszélyesek, főleg, ha megsérül, elrozsdásodik. Az eddig is a fősétány mellett - a puhább földön - közlekedő futókra, kerékpárosokra nem gondoltak.
  • Az irányjelzők: látványra kellemetlenül hegyes fémlapok, és helyenként elég alacsonyan ahhoz, hogy esetleg balesetet okozzanak.
  • A szemetesek: nincs megoldva a válogatott gyűjtés - akár tábortűznél elégethető papír, komposztálható dolgok, ételmaradék, még ehető maradék rászorulóknak - és főként a cigarettacsikk kérdése.


Javaslat
A környék átjárhatóvá tétele, a kerítések lebontása - Sport hotel -, a részben illegálisan épült házak folyamatos felvásárlása - Mátyás király út, Harang-völgy - és a polgároknak megfizethető természetjáró közcélokra - turista pihenő, étkező, szállás stb. - átadása.
Sok ingyenes nyilvános, egyszerű, takarékos mellékhelyiség telepítése -komposzt wc-k kézmosóval.
Az apró csúfító elemek szépítése: villanyoszlop, vezeték, beton fedlapok, csatornazaj, telefonfülke, kresz oszlopok, szemetesek, sorompók, korlátok.
Minden reklám eltávolítása, kivéve a helyi információkat.
Minimális mesterséges fényt, csak egy-egy futóútra, mert a természetben, sétánál ez inkább zavaró tényező. A lámpák égjenek folyamatosan - ne a járókelők feje fölött kapcsolgassanak ki-be, legyenek gyengék (1-2 lux), vagy izzók, de leginkább gázlámpák.

És ami a ritkább jó hírekhez tartozik: Örvendetes dolog és jó példa, hogy sok évtized után közterületen, parkban is létesült, van, és (nappal) is nyitva van; emellett rendes, tiszta, és ingyenes: mosdó! Hogy lehetne-e szebb, mint ez a konténer, az más kérdés.

Sámsondi Kiss Gergely
építész,népzenész
2016. június 26.

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.