A Posehuset stúdió
Építészeti gyöngyszem hagyományos burkolással. A Dánia fővárosától, Koppenhágától 20 kilométerre északra fekvő kisváros, Farum külterületén a Posehuset birtok csak egy kőhajításnyira fekszik az országúttól. Az erdő közvetlen szélén álló meszelt, nádfedelű ház első ránézésre semmiben sem különbözik a hagyományos dán vidéki stílustól.
Az épületet egy művész házaspár lakja, akik zenestúdiót alakítottak ki benne. A régi pajtaépület egyszerű falai pedig egy modern műhelystúdiót rejtenek. A ház jellegzetes fekete alumíniumtetején tetőtéri ablakok és napkollektorok helyezkednek el, mely egy dizájner kincsesláda tetejére hasonlít.
A posehuset jelentése zacskóház. A név a birtok előző tulajdonosától származik, aki szenvedélyesen gyűjtötte a nejlonzacskókat. Amikor a művész házaspár, Lone és Sören Asmusson megvásárolták a helyet néhány évvel ezelőtt, megtartották ezt az egyedi elnevezést. Mára a Posehuset stúdió a változatos művészeti tevékenységekről és zenei produkciókról vált ismertté. A dolgozószobák és a zenestúdió egész egyszerűen nem tudtak elég helyet biztosítani az összes tevékenységhez, kísérlethez és produkcióhoz, a párnak így a nappaliját is hadrendbe kellett állítania. A két művész végül úgy döntött, hogy a szomszédos pajtaépületet természetes fényben úszó műhelystúdióvá alakítja.
Eleinte a pár úgy tervezte, hogy saját maguk alakítják át a pajtát; a főépületet korábban már sikeresen felújították. „Nekiálltunk az alapzat kiásásának, de hamarosan rájöttünk, hogy a családról, a gyerekekről való gondoskodás és a számtalan művészeti projektünk mellett nem jut elég időnk építészeti elképzeléseink megvalósítására" – meséli Lone. Így hát megbíztak egy benapozás-tervezéssel foglalkozó tervezőkből és építészekből álló csapatot az átalakítás végrehajtásával.
Az alapötlet az volt, hogy a régi pajtából egy tetőszerkezetes, előépített „épületdoboz" felállításával többfunkciós munkahelyet hoznak létre. A dobozt egy daru segítségével akarták a meglévő falakon belül elhelyezni. A tervezési folyamat során azonban világossá vált, hogy az előregyártott dobozt nehéz lesz a meglévő pajta belsejébe illeszteni. A stúdiót így aztán a helyszínen építették fel a régi téglafalakon belül, amely fából készült új tetőszerkezettel egészült ki. A különböző méretű fekete alumíniumlemezekből álló tető kialakítása és finomítása több mint egy évig tartott. „A szűkös alapterület miatt az egész koncepciót és minden egyes részletet is különös gondossággal kellett finomhangolni, mintha drágakövet vágnánk és csiszolnánk. A tető átlépi az épület korlátjait, és kontrasztot állít minden más építészeti elemmel szemben. Az új tetőnek még a dőlésszöge is különbözik a főépületétől" – magyarázza Brian Wendin, a VELUX Dánia építésze és természetes fénnyel foglalkozó szaktanácsadója.
A tető nyugati homlokzatán a szegély nélküli tetőrészeket és a napkollektor moduljait gyakorlatilag illesztésmentesen rendezték el. A tető keleti homlokzatán három eltérő méretű VELUX tetőtéri ablak látja el az épület belsejét a lehető legtöbb természetes fénnyel. Az üvegajtóval együtt ezek az egyedüli fényforrások a térben. Bár az áttervezés során a pajta eredeti nyílászáróinak helyét meghagyták – ezek kívülről még mindig láthatók –, belülről teljesen beburkolták azokat. Kívülről a különféle régi és új anyagokat és eltérő síkokat ötvöző új stúdió úgy néz ki, mint a régi pajtaépületből kikandikáló prizma vagy drágakő.
A stúdió belsejében a falakat és a mennyezet felét tükrök borítják, amelyek mintha egy nagy camera obscurává változtatnák a helyiséget. A természetes fény, a fényvisszaverő felületek és a bútorozatlan stúdió egyszerűségének elegye egy olyan 25 négyzetméteres helyiséget alkot, amely látszólag állandóan változik, és művészi kreativitásra sarkall.
„A fény és árnyék összjátéka, a folytonosan változó fényviszonyok és téreffektek tökéletesen illeszkednek a munkamódszerünkhöz" – magyarázza Sören. „A tükörképek és az, hogy milyen bámulatosan integrálódik a természet a tetőtéri ablakokon keresztül a helyiségbe, újra meg újra inspirálóan hat rám. Annak ellenére, hogy a stúdiót szigorúan csak a kísérleteinkhez, munkahelyként használjuk, a gyerekeink is szeretnek itt lenni és játszani, a padlón még el is alszanak" – teszi hozzá Lone.
Projektadatok
építés éve: 2010
építész: Svendborg Architects, Koppenhága
épülettulajdonos: Lone és Sören Asmusson
kivitelező cég: A & C Byg
bruttó alapterület: 25 m2
termékek: 3 db VELUX tetőtéri ablak