Egyéb cikkek

A Szegedi Tudományegyetem 255 ágyas klinika új épületének építészeti tervezése

1/6

Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió

Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió

Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió

Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió

Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió

?>
Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió
?>
Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió
?>
Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió
?>
Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió
?>
Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió
?>
1/6

Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió

Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió

Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió

Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió

Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió

A Szegedi Tudományegyetem 255 ágyas klinika új épületének építészeti tervezése
Egyéb cikkek

A Szegedi Tudományegyetem 255 ágyas klinika új épületének építészeti tervezése

2009.01.11. 19:33

költségtérítésben részesült: a 19. sz. pályamű: ArkTOON Építész Stúdió vezető építész tervező: Dúzs Sándor

költségtérítésben részesült:
a 19. sz. pályamű: ArkTOON Építész Stúdió
vezető építész tervező: Dúzs Sándor
szakági tervezők: Bondor Gabriella, Kanosik Ilona, Kaknics Tamás, Máthé József, Mangel Zoárd
munkatársak: Schändl Zsófia, Heigl Kata, Havasi Tamás

 

Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió
1/6
Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió

Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió
2/6
Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió

Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió
3/6
Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió

Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió
4/6
Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió

Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió
5/6
Szegedi Klinika - ArkTOON Építész Stúdió

 

 


Részletes bírálat:

Az épületegyüttes a szabályozási tervben rögzített 10,00 m széles tervezett közműsávra a parkoló területtel és az összekötő folyosókkal rátelepül, így az előírásoknak nem tud megfelelni. Az előretolt főbejárat szerepét nem tudja betölteni, csupán „előszobája" az egyébként nagyvonalú aulának. Sajnálatos, hogy a gépkocsiparkolók elhelyezése a tömbbelső felé nem ad bővítési lehetőséget, ellentétben a szabályozási terv elvárásával. Az épület tájolása – betegszobák szempontjából – (É-D-i) nem a legelőnyösebb, azonban ez árnyékoló elemekkel megoldott.

A tervező a kiszolgáló funkciókat az alagsorba telepíti. Jó megoldással a középső kiszolgáló sávot továbbtervezi, mely az eltérő űrszelvény kialakításával gazdaságos alagsori megvalósítást eredményez. A földszinti aulából nyíló szakambulanciák várói tágasak, kényelmesek, ugyanakkor nem terjengősek. Hátránya azonban, hogy a tömbbelső felőli – tervezett – kerti szintre való kijutást a tervező elhanyagolta, nem kezelte pozitív lehetőségként.

Az orvosi szobák egy szintre helyezése lehet előny, ugyanakkor jó lett volna, ha az egyes osztályokhoz is biztosítottak volna orvosi helyiségeket. A műtők tömbösítése nem sikerült, a hosszú folyosó a munkakörülményeket rontja.

A terv építészeti jellemzője 3 db Bánomkert sorra merőleges épületszárny, mely karakteresen meghatározza mind az utcaképet, mind a tömbbelső felőli térfalat. Az így elért építészeti megjelenés azonban ellentétes a kialakult – kialakulófélben lévő – utcaképpel. A tervező kísérlete az egységes térfal képzésére az „alagsor – földszint - 1. emelet" magasságban a közterület felől sikertelen, és a bejárat hangsúlyozása is félszeg, esetlen. További homlokzatai rendszerezettek, kiegyensúlyozottak.

A terv orvosszakmai szempontból kevésbé megfelelő.

Megfelelően kialakított a funkcionális kapcsolat a meglévő műtőegységgel.

A pályamű üzemeltetési és gazdaságossági szempontból közepes minősítést ért el a bírálaton.

Az előírásoknak, azon belül két fontos behatároló tényezőnek – mint alapterület és költség – részben megfelelt.

A terv komplexitását tekintve a program szerinti célkitűzéseket közepes szinten teljesítette.

Irreálisan magas a felvonók száma, de jó az elhelyezésük.

Nem értékelhető a pályázó által megadott üzemeltetési költség.

A pályázat kielégíti a TIOP-2.2.7 pályázatban előírtakat. A szabályozási tervben előírt közműsávot a terv nem biztosítja.

A pályaművet a Bíráló Bizottság 1 200 000 Ft-os költségtérítésben részesítette.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.