/ AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024
Épületek/Örökség

A tihanyi "motelváros”

1/14

A Tihanyi rév, balra a Kis Tihany Szállót (Motel), mögötte pedig a Motel favázas épületeit láthatjuk - fotó: Lechner Tudásközpont

A tihanyi rév. A légi felvétel a kempinget, a Motel Étteremet, a Motelt és a Kis Tihany szállót mutatja - fotó: Lechner Tudásközpont

A tihanyi rév, a távolban a Tihany Szálló és a Kis Tihany Szálló - fotó: Lechner Tudásközpont

Az 1963-ban megnyílt Tihany Szálló - fotó: Lechner Tudásközpont

A favázas Tihany Motel épületei - fotó: Lechner Tudásközpont

A favázas Tihany Motel épületei - fotó: Lechner Tudásközpont

A Motel Étterem - fotó: Lechner Tudásközpont

A Motel Étterem - fotó: Lechner Tudásközpont

A Motel Étterem - fotó: Lechner Tudásközpont

A Tihany Szálló - fotó: Lechner Tudásközpont

A Tihany Szálló - fotó: Lechner Tudásközpont

A Tihany Szálló - fotó: Lechner Tudásközpont

A Tihany Szálló - fotó: Lechner Tudásközpont

A Tihany Szálló egyik szobája - fotó: Lechner Tudásközpont

?>
A Tihanyi rév, balra a Kis Tihany Szállót (Motel), mögötte pedig a Motel favázas épületeit láthatjuk - fotó: Lechner Tudásközpont
?>
A tihanyi rév. A légi felvétel a kempinget, a Motel Étteremet, a Motelt és a Kis Tihany szállót mutatja  - fotó: Lechner Tudásközpont
?>
A tihanyi rév, a távolban a Tihany Szálló és a Kis Tihany Szálló - fotó: Lechner Tudásközpont
?>
Az 1963-ban megnyílt Tihany Szálló - fotó: Lechner Tudásközpont
?>
A favázas Tihany Motel épületei - fotó: Lechner Tudásközpont
?>
A favázas Tihany Motel épületei - fotó: Lechner Tudásközpont
?>
A Motel Étterem - fotó: Lechner Tudásközpont
?>
A Motel Étterem - fotó: Lechner Tudásközpont
?>
A Motel Étterem - fotó: Lechner Tudásközpont
?>
A Tihany Szálló - fotó: Lechner Tudásközpont
?>
A Tihany Szálló - fotó: Lechner Tudásközpont
?>
A Tihany Szálló - fotó: Lechner Tudásközpont
?>
A Tihany Szálló - fotó: Lechner Tudásközpont
?>
A Tihany Szálló egyik szobája - fotó: Lechner Tudásközpont
1/14

A Tihanyi rév, balra a Kis Tihany Szállót (Motel), mögötte pedig a Motel favázas épületeit láthatjuk - fotó: Lechner Tudásközpont

A tihanyi rév. A légi felvétel a kempinget, a Motel Étteremet, a Motelt és a Kis Tihany szállót mutatja - fotó: Lechner Tudásközpont

A tihanyi rév, a távolban a Tihany Szálló és a Kis Tihany Szálló - fotó: Lechner Tudásközpont

Az 1963-ban megnyílt Tihany Szálló - fotó: Lechner Tudásközpont

A favázas Tihany Motel épületei - fotó: Lechner Tudásközpont

A favázas Tihany Motel épületei - fotó: Lechner Tudásközpont

A Motel Étterem - fotó: Lechner Tudásközpont

A Motel Étterem - fotó: Lechner Tudásközpont

A Motel Étterem - fotó: Lechner Tudásközpont

A Tihany Szálló - fotó: Lechner Tudásközpont

A Tihany Szálló - fotó: Lechner Tudásközpont

A Tihany Szálló - fotó: Lechner Tudásközpont

A Tihany Szálló - fotó: Lechner Tudásközpont

A Tihany Szálló egyik szobája - fotó: Lechner Tudásközpont

A tihanyi
Épületek/Örökség

A tihanyi "motelváros”

2017.08.14. 11:33

Cikkinfó

Szerzők:
Jancsó Ágnes

Földrajzi hely:
Tihany

Cég, szervezet:
Lechner Tudásközpont

Az 1960-as években jelentősen átalakult a balatoni nyár arculata a tó népszerűségének fellendülésével. A felfrissülésre vágyó turisták tömegei az egymás után nyíló szállodák és kempingek közül válogathattak Balaton-szerte. A Tihanyban kiépült "motelvárosban", a Tihany Motelben, a Kis Tihany Szállóban és a ma Club Tihanyként ismert Tihany Szállóban több százezer belföldi és külföldi turista fordult meg már működésük első 10 évében. Jancsó Ágnes írása. 

Az 1950-es évek végére jelentősen megváltozott a Balaton hangulata, a tömegek üdülési célpontja lett. Míg 1941-ben "csupán" 86000, 1959 nyarán már 800000 ember töltötte szabad hétvégéjét a Balaton partján. A balatoni fejlesztés és regionális tervezés keretében számos létesítmény épült, ezek közé tartoztak a belföldi és külföldi turisták kényelmét szolgáló szállók és kempingek, így a Tihany Motel, a Kis Tihany Szálló és a Tihany Szálló is. Az új szállodákhoz, panziókhoz, SZOT üdülőkhöz hétvégi különvonatok repítették a hűsölni vágyókat, míg a ’70-es évek közepétől az autósok az M7-es úton már egészen a Balatonig vezethettek.


A tihanyi rév. A légi felvétel a kempinget, a Motel Étteremet, a Motelt és a Kis Tihany szállót mutatja  - fotó: Lechner Tudásközpont
2/14
A tihanyi rév. A légi felvétel a kempinget, a Motel Étteremet, a Motelt és a Kis Tihany szállót mutatja - fotó: Lechner Tudásközpont




Polónyi Károly, az IPARTERV tervezője, az 1957-1960 közötti Balaton regionális tervezésének aktív szereplője így emlékszik vissza a Tihany Motel építésre: "Az igazi áttöréshez az 1958-as brüsszeli világkiállítás segített bennünket. A magyar pavilon vendéglőjének terven felüli nyereségéből a Pannónia Vendéglátóipari Vállalat hirtelen elhatározással megvett négyet abból a tíz előregyártott szállodából, amely a vártnál esetleg nagyobb csúcsforgalom kielégítésére készenlétben állt az expó idejére. Így az 1959-es szezont Siófokon, Földváron, Keszthelyen és Tihanyban összesen 1600 új szállodai férőhellyel nyithattuk, a hozzá tartozó éttermekkel és egyéb létesítményekkel együtt."

A favázas Tihany Motel épületei - fotó: Lechner Tudásközpont
6/14
A favázas Tihany Motel épületei - fotó: Lechner Tudásközpont



Az 1959 nyarára felépült tihanyi favázas motelépületekben összesen 480 ember elszállásolására volt lehetőség. A balatoni moteleket a vendégek visszajelzései alapján évről évre fejlesztették. A Dunántúli Napló 1960 májusi számában arról olvashatunk, hogy a kicsinosított motelekben szappanra, tisztálkodó szerekre, törölközőre és levélpapírra nem volt gondja a nyaralóknak. Az autók őrzése mellett pedig autómosó szolgáltatással bővült a repertoár. A Motelhez kapcsolódva, a tihanyi kikötő mögött nyílt meg a könnyűszerkezetes, szintén a brüsszeli világkiállításon vásárolt mintaépület, a Motel Étterem, ami Füredi Lajos, az IPARTERV építészének tervei alapján készült 1964-ben.

A szintén Polónyi Károly tervei alapján épült Kis Tihany Szálló 1960 júniusában fogadta első vendégeit, az üdülőt eredetileg a Külügyminisztérium üdülőjének szánták. "A félsziget csúcsán épült szálló emeletén húsz darab kétágyas, vécét, mosdót, zuhanyzót tartalmazó szoba délre néző loggiáiról gyönyörű kilátás nyílt a tó mindkét medencéjére. A nagy üvegfelületeket fix fa naptörők árnyékolják, és a szobákban biztosított fej fölötti léghuzat pótolja a szokottnál gyengébb hőszigetelést. Meleg víz csak a két fürdőszobában van, míg a tető fölötti feketére festett csőben keringő vizet a nap temperálja a vizesfülkék zuhanyzója számára. Az oszlopokon a táj fölé emelt „privát szféra" alatt az épületet körülvevő környező táj szintjén találhatók a közösségi élet számára kialakított helyiségek: a foyer, az étterem és a fedett teraszok." – olvashatjuk a Magyar Építőipar, 1961. 1. számában. 1960-ra a Kis Tihany Szálló már 20 új szobával bővült, 1978-ban pedig 2000 vendég fogadására vált alkalmassá. 


A Tihany Szálló - fotó: Lechner Tudásközpont
12/14
A Tihany Szálló - fotó: Lechner Tudásközpont



A Balaton népszerűsége töretlenül nőtt, ezt bizonyítja az is, hogy 1963 májusában, még a nyitás előtt a teljes főszezonra lefoglalták az építés alatt álló Tihany Szálló 238 ágyát. A korszerű hatemeletes, 270 ágyas Tihany Szálló Kun Attila tervei alapján épült az 1961-1962-ben Siófokon létesült Balaton szálló terveinek felhasználásával (Czigler Endre, UVATERV). A továbbfejlesztett terv egyik új megoldása az épület földszinti vasbetonszerkezetének megváltoztatása volt, így a szálló alatti tér kihasználhatóvá vált. Az oszlopokkal határolt, fedett részben 1971-ben a "Mopresso" kertmozi kezdte meg működését.

A Tihany Szállóban 138 db kétágyas szoba volt, hideg-melegvizes fürdőszobával, emeletenként szervizszobákkal, az épület déli oldalán minden emeleten üvegfalú napozóterasszal. A szobák három fekvőhelyre is berendezhetők voltak az üvegfalak helyzetének megváltoztatásával. A nagy népszerűségnek örvendő szálló nem csak mozipresszóval csábította a pihenni vágyókat, az aktív kikapcsolódás kedvelői a vízisíelést vagy a tenisztanfolyamot is kipróbálhatták. A Dunántúli Napló 1973. márciusi számában megjelent IBUSZ hirdetéséből megtudhatjuk, hogy az előszezonban kedvezményes áron kínált balatoni nyaralás, 7 nap szállás reggelivel a Tihany Szállóban 710 Forintba került, míg a siófoki Lidó és Hungária Szálló csupán 555 Ft volt. Közel 20 országból érkeztek turisták a szállóba, ami működésének ötödik évében fogadta kétszázezredik vendégét.


A Tihany Szálló - fotó: Lechner Tudásközpont
10/14
A Tihany Szálló - fotó: Lechner Tudásközpont




1984-ben újdonságként bukkant fel a klubüdültetés, a szállás és étkezés mellett a kikapcsolódási és sportolási lehetőségek megteremtésére egy üdülőfalu jött létre. A Club Tihanyt magyar-osztrák-dán részvénytársaság alapította meg a 13 hektáros ősparkban. Az üdülőfaluban 161 luxus faház épült, a Tihany Szállót átalakították, a bővítéssel összesen 1400 vendéget tudtak elszállásolni télen is fűthető szobákban.

"A volt Tihany Szálló mellé épült egy hétemeletes rész, most összesen 330 négycsillagos besorolású szoba áll a vendégek rendelkezésére. A Levendula elnevezésű étterem 500 adagos konyhájú, a legkorszerűbb berendezéssel. Elkészült a Barack csárda, ahol a vendégek flekkent süthetnek és válogathatnak a legjobb balatoni borok közül. Strand, fedett uszoda és teniszpálya, szauna, szolárium, tekepálya, gyermekjátszótér, külön üzletsor, nagy autóparkoló, stb. várja a vendégeket." – írta az 1989-ben megjelent Balaton című útikönyv a Club Tihanyról.

Jancsó Ágnes


 

Források:

Képek forrása: Lechner Tudásközpont fotótára

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.