Épületek/Örökség

Nyárvégi révbeérés - állami dizájn Tihanyban 4. rész

1/7

A tihanyi rév kikötőépülete az üzletsorral - forrás: Lechner Tudásközpont fotótára

?>
A tihanyi rév kikötőépülete az üzletsorral - forrás: Lechner Tudásközpont fotótára
?>
Előkészítő tanulmány a tihanyi rév autóbuszvárójának tervéhez, 1971 - forrás: Lechner Tudásközpont fotótára
?>
védőtető terv a tihanyi rév autóbuszvárójához -forrás: Tihany-rév autóbuszváró védőtető kialakítása. UVATERV/Dobroszláv József, 1971.
?>
a tihanyi rév kikötőépületének nyugati homlokzata - forrás: Lechner Tudásközpont fotótára
?>
 - forrás: Lechner Tudásközpont fotótára
?>
a tihanyi rév kikötőépülete - forrás: Lechner Tudásközpont fotótára
?>
A tihanyi rév kikötőépülete belülről - forrás: Lechner Tudásközpont fotótára
1/7

A tihanyi rév kikötőépülete az üzletsorral - forrás: Lechner Tudásközpont fotótára

Nyárvégi révbeérés - állami dizájn Tihanyban 4. rész
Épületek/Örökség

Nyárvégi révbeérés - állami dizájn Tihanyban 4. rész

2017.09.15. 12:00

Cikkinfó

Szerzők:
Mádl Janka

Földrajzi hely:
Tihany, Magyarország

Cég, szervezet:
Lechner Tudásközpont

Építészek, alkotók:
Dianóczki János

Befejezéséhez ért a nyár végén megkezdett tihanyi körsétánk, amely a II. világháború utáni modern építészet emlékeit mutatta be. Az apátság kincseit rejtő vonzáskörzetét magunk mögött hagyva busszal csurgunk a révig. A '70-es évek elején olyan buszfordulót terveztek ide, mely formavilágával illeszkedett volna a helyi építészeti megoldásokhoz, köztük ahhoz a komp- és hajóutasokat fogadó jellegzetes állomásépülethez, melyet ezúttal ugyancsak körbejárunk. Mádl Janka írása.

A balatoni üdülőforgalom fellendülésével egyidejűleg Tihany a maga hamisítatlan hangulatával, kulturális és természeti örökségével a turisták elsődleges célpontjai közé került. A forgalom növekedésével szükségessé vált, hogy a Veszprémből Tihanyba érkező, illetve a helyi buszjáratokat szétválasszák. Ennek érdekében a rév közelében egy végállomás-átszállóhely funkciójú autóbuszforduló létesítését tűzték ki célul nyári üzemeltetésre. 

A tervezési programban helyet kapott 4 autóbusz álláshely, egy körülbelül 30 négyzetméteres fedett-nyitott, mégis szélvédett várakozóhely, egy kicsi, ám fűthető forgalmi-jegyváltó iroda, valamint megfogalmazódott a környező faállomány megóvásának igénye is.

A tervezést előkészítő tanulmányában Dobroszláv József építész azokat a modern formai megoldásokat tükröző építményeket sorakoztatta fel, amelyek a tervezési terület közelében találhatók. A számos kiállításon szereplő, festőművészként is jegyzett Dobroszláv festői vénája ezeken a művészi igényű terveken is megmutatkozott. Szerepelt az előképek között a tihanyi móló várója és postaállomása, a hajóállomás (amelyet a cikkben szintén bemutatunk), a túlpart látképét meghatározó szántódi rév és néhány modern nyaralóépület. Az egyes példák esetében a funkciót és a szerkezeti megoldásokat vizsgálta az építész. Ezekből inspirálódva készítette el az autóbuszváró épületének és védőtetejének lehetséges alternatíváit, amelyek sajnálatos módon végül nem valósultak meg.


Előkészítő tanulmány a tihanyi rév autóbuszvárójának tervéhez, 1971 - forrás: Lechner Tudásközpont fotótára
2/7
Előkészítő tanulmány a tihanyi rév autóbuszvárójának tervéhez, 1971 - forrás: Lechner Tudásközpont fotótára



A turizmus térhódításának következtében nemcsak a szárazföldi buszforgalom normalizálásának szükséglete merült föl: gondolni kellett a déli part felől "vízibusszal" érkező utasokra is. "A tihanyi és szántódi révnél naponta 14-16 ezer utas, kétezernél több személyautó, ötven autóbusz és negyven tehergépkocsi kel át a kompok fedélzetén egyik partról a másikra." – írja a Petőfi Népe napilap 1966 augusztusában.

Meglepőnek tűnhet, de a tihanyi rév már évszázadokkal korábban is komoly átkelőhelynek számított, hiszen az 1055-ös alapítólevél is beszél róla és révészeiről. A Balatonon való átkelés még a század első harmadában is primitív módon, fából készült nagy dereglyékkel történt. 1927-ben gyorsabb és nagyobb teherbírású motoros komp került a vízre, véget vetve a több évszázados hagyománnyal bíró révészmesterségnek. A motoros kompot azután 1962-ben felváltotta a nagyteljesítményű komphajó, amelyen 24 személygépkocsit vagy 4 nagy autóbuszt vagy 8 teherkocsit és egyidejűleg 300 személyt lehet szállítani. A mai napig csak Tihany és Szántód között van kompközlekedés a Balatonon. A jármű alig 10 perc alatt teszi meg az utat az északi és déli part között, s az átkelés csak akkor szünetel, ha befagy a tó.

Mindkét település állomása építészeti remekműnek tekinthető: mind a szántódi rév nyeregfelülete, mind a tihanyi váró lebegő, tányérszerű héjszerkezete gondolati gazdagságot és játékosságot tükröz. A hatvanas évek elején emelt épületek egyazon tervező, az UVATERV-es Dianóczki János kezének és szellemének munkáját dicsérik.


védőtető terv a tihanyi rév autóbuszvárójához -forrás: Tihany-rév autóbuszváró védőtető kialakítása. UVATERV/Dobroszláv József, 1971.
3/7
védőtető terv a tihanyi rév autóbuszvárójához -forrás: Tihany-rév autóbuszváró védőtető kialakítása. UVATERV/Dobroszláv József, 1971.



A tihanyi állomás épületének egyrészt a meglévő – a "motelek" építése során megmaradt szerkezeti elemek és anyagok felhasználásával készült – üzletházhoz, másrészt a bővítésre kijelölt kikötőöbölhöz kellett csatlakoznia. Ezen összetett igény kielégítéséhez a legmegfelelőbb építészeti formának a kör alakú elrendezés bizonyult.

Dianóczki János egy légies, alátámasztás nélküli héjszerkezetes épületet álmodott meg, mely 1962-re készült el. Az egyedi, kúp alakú betonlemezzel befedett létesítmény belső terében kis vízmedencét és fölötte vízlevezető vályút alakítottak ki.


A tihanyi rév kikötőépülete belülről - forrás: Lechner Tudásközpont fotótára
7/7
A tihanyi rév kikötőépülete belülről - forrás: Lechner Tudásközpont fotótára



A hajóállomás hengeres, üvegezett épületét, melyben váróterem, pénztár, pihenő, információ, poggyászraktár és mellékhelyiség kapott helyet, télen hősugárzókkal fűtötték. A maga korában igazi látványosságnak számító kikötő eredeti karakteréből ma már sajnos nem sokat látunk: az épülethez nem méltó és illő emeletráépítést és színeket kapott, funkciója a vendéglátás lett.

Mádl Janka


Források:

  • Tihany-rév autóbuszváró védőtető kialakítása. UVATERV/Dobroszláv József, 1971. – Lechner Tudásközpont tervtára
  • Tihanyi rév hajókikötő kiviteli terve. UVATERV/Dianóczki János, 1960. – Lechner Tudásközpont tervtára
  • Üzletsor és hajóállomás, Tihany-rév. Magyar Építőművészet, 1963/5. 46.
  • Zákonyi Ferenc: Tihany és környéke. Panoráma,1965.
  • Garai Péter: Múlt és jövő a nyersbeton-építészetben
  • Építészkorzó: Tima Zoltán építésszel beszélget Csontos János
  • balatoniepiteszet.hu
  • balcsi.net/kompmenetrend
  • Dr. Hajtó Ödön: Utasváró épület a Tihanyi révnél
  • Dunántúli Napló, 1966. augusztus 11.

Képek forrása:

  • Lechner Tudásközpont fotótára

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk