Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Közélet, hírek

A promenádok zöldítését és kreatívabb megoldásokat! Vélemények a rakpartról

1/7

Forrás: Budapest.hu

Forrás: Budapest.hu

Forrás: Budapest.hu

Forrás: Budapest.hu

Forrás: Budapest.hu

Forrás: Budapest.hu

Forrás: Budapest.hu

?>
Forrás: Budapest.hu
?>
Forrás: Budapest.hu
?>
Forrás: Budapest.hu
?>
Forrás: Budapest.hu
?>
Forrás: Budapest.hu
?>
Forrás: Budapest.hu
?>
Forrás: Budapest.hu
1/7

Forrás: Budapest.hu

Forrás: Budapest.hu

Forrás: Budapest.hu

Forrás: Budapest.hu

Forrás: Budapest.hu

Forrás: Budapest.hu

Forrás: Budapest.hu

A promenádok zöldítését és kreatívabb megoldásokat! Vélemények a rakpartról
Közélet, hírek

A promenádok zöldítését és kreatívabb megoldásokat! Vélemények a rakpartról

2024.08.23. 11:41

Nemrég tette közzé a Fővárosi Önkormányzat a pesti alsó rakpart megújításának látványterveit. A társadalmi egyeztetések során kialakított átalakítási tervek több gyalogos és zöld területet, közvetlen vízparti hozzáférést és csökkentett autóforgalmat ígérnek. Az alábbiakban a Valyo, város és folyó egyesület, valamint Lánszki Regő építészeti államtitkár véleményét közöljük a tervekről.

A fejlesztések részeként többek között mentesítenék a Jane Haining rakpartot az átmenő autóforgalomtól, visszaépítenék az Erzsébet-híd alatti rész régen elbontott lépcsősorát és a viaduktot is megújítanák, a Belgrád-rakpart tervezése azonban még folyamatban van. A tervekről itt írtunk részletesebben.

Forrás: Budapest.hu
2/7
Forrás: Budapest.hu

A Valyo a következőkre hívja fel a figyelmet:

  • Körültekintően legyenek kiaknázva a Duna-part és a rakpart adta értékek, lehetőségek, hogy sokszínűbben, mindenki számára elérhető módon valósuljon meg az átalakítás.
  • Szabad, változatos térhasználatot biztosító, játékos, kreatív megoldásokat is szeretnének látni a terveken. Az elmúlt években a Jane Haining rakparton szerzett élmények során bebizonyosodott, hogy a rakpart nem csupán egy sétány, hanem egy olyan hely, mely színes köztéri tevékenységekre alkalmas. Jelenjenek meg a tervben ezt szolgáló elemek, terek, például homokozó, pingpong asztal, nagyobb, összefüggő, gyepes zöldfelületek.
  • Az egyesület üdvözli a Viaduktok megnyitását és helyreállítását. Fontosnak tartják, hogy ezek hosszú távú hasznosítására készüljön egy átfogó és megalapozott koncepció.
  • A Valyo az egyeztetések során hangot adott tapasztalatainak és kritikát fogalmazott meg például a burkolatokkal kapcsolatban. Az egyesület szerint érdemes lenne integrálni a tervekbe a városlakó közösség és a fővárosba látogatók rakpart-használatának több szezonnyi visszajelzését, hiszen értékes információ és támpont lehetne egy még közösségibb, zöldebb és élhetőbb rakpart felé.
  • Ahogy írják, szívesen állnak a döntéshozók rendelkezésére, legyen szó olyan városüzemeltetési ötletekről, mellyel mérsékelhető a gentrifikáció, vagy fogyasztásmentes területek kialakításáról, viadukt-hasznosításról, Dunafürdőről.
  • Szerintük a rakpartot közvetlenebb, kreatívabb megoldásokkal lehet(ne) olyan hellyé alakítani, mely valóban felkerülhet a városlakó közösség mentális térképre.

Forrás: Budapest.hu
3/7
Forrás: Budapest.hu

Lánszki Regő a következőket írja:

  • Mind a budai, mind a pesti oldalon, a felső szinten lévő promenádok mai állapotukban méltatlan állapotban vannak jelen az eredeti egyedülálló szépséghez viszonyítva. Az államtitkár szerint a promenád részről elfeledkeznek a városvezetők, noha zöldítése, egységes kialakítása és szolgáltatásokkal megtöltése még vonzóbbá tehetné a Duna partot, megteremtve egy valódi Duna korzót.
  • Bár a főváros tervei a pesti alsó rakpartról szólnak, Lánszki kritizálja a Margit híd lábánál lévő fonódó villamos megvalósítását, ami újabb szakaszon épített villamosvágányokat a potenciális promenádra. Szerinte egy ilyen városrésznek központként kellene működnie, nem közlekedési tengelyként, és terveket kellene kialakítani arra vonatkozóan, hogyan lehetne áthelyezni a villamoshálózatot innen. A villamosközlekedés átszervezésének köszönhetően nagyobb hely szabadulhatna fel a sétánynak és a kitelepülő szolgáltatásoknak, a látképet élvezőknek, az ittlakóknak és a közösségi élményeknek egyaránt. 

Forrás: Budapest.hu
7/7
Forrás: Budapest.hu

  • Az alsó rakpartok kapcsán arról ír, hogy a legfontosabb észak-déli közlekedési tengelyt úgy lehet csak felszámolni, ha azt megelőzi egy városfejlesztői döntés. Ha időben kialakulnak városi alközpontok, amelyek biztosítják a megfelelő városi funkciókat: munkahelyeket, szolgáltatásokat, hogy az ott lakóknak ne kelljen minden nap átmenniük a városon. Ha kialakulnak olyan pesti és budai tehermentesítő utak, amelyek megfelelő alternatívái lehetnek a rakparti elvezetésnek.
  • Az államtitkár kritizálja a Főváros döntését, amiért alternatív megoldás kínálása, a forgalmi rend átalakítása nélkül zárta le (Szerk.:átmenetileg!) a pesti alsó rakpartot az autósforgalom elől, aminek következtében megnőtt a forgalom a Hungária körúton belül, a Kiskörúton mintegy 50%-kal, dugókat okozva a városban. Szerinte az oda merészkedők számára felkínált lehetőségek, a raklapokból készült padok, és hogy sétálhatnak az aszfalton, kevés a forgalom terén hozott áldozatokhoz képest. (Szerk.: Ezen a ponton fontos megjegyezni, hogy az egyszerű, raklapokból készült bútorokat a lezárás ideiglenessége is indokolja. Nem lehet állandó bútorokat kihelyezni, amíg nem születik meg a döntés a rakpart végleges lezárásáról, amelyet a BKK a forgalmi adatok elemzését magában foglaló tesztidőszak eredményeinek függvényében tervez meghozni. Ahogy a júliusi sajtóközlemény írja, a BKK folyamatosan méri és értékeli a forgalmi adatokat a rakparton, mellyel a fejlesztések hatékonyságát is mérik, és szükség esetén módosításokat eszközölhetnek a tervekben. Az autómentes szakaszok kérdésében adatalapon születhet meg a döntés a hosszabb tesztidőszakot követően, amely az évközi nyitást is magában foglalja. A mérési rendszerek a forgalom mennyiségét, sebességét és a járművek típusait is figyelik, így pontos képet adnak a rakpart forgalmi helyzetéről, ideértve a gyalogos és kerékpáros forgalmat is.
  • A rakpart elsősorban nem kő és beton kell legyen, hanem megfelelő mértékű és méretű zöldítés kell, hogy történjen, írja. (Szerk.: Itt úgy tűnik, Lánszki egyetért a Főváros céljaival, hiszen a tervek egyik fontos pontja a zöldfelületek növelése.) A zöldfelületekkel kapcsolatban Lánszki fontosnak tartja, hogy ne korlátozza a kilátást. Végül így fogalmaz: “Az átalakításnak nagyszabásúnak kell lennie, ízléses utcabútorokkal, a használaton kívüli helyiségek, nem méltón használt épületek, konténerek és a kikötők bevonásával. Sőt néhol, akár magának a Dunának a vízfelületét is be lehetne lakni egyedi, az összképet nem romboló, inkább izgalmasabbá tevő látványosság formájában."

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.