Nézőpontok/Kritika

Adj teret, hagyj helyet – Lacaton és Vassal Freedom of Use című könyve

1/3

?>
?>
?>
1/3

Adj teret, hagyj helyet – Lacaton és Vassal Freedom of Use című könyve
Nézőpontok/Kritika

Adj teret, hagyj helyet – Lacaton és Vassal Freedom of Use című könyve

2020.10.15. 07:59

A Freedom of Use című kötet Anne Lacaton és Jean-Philippe Vassal 2015-ös, a Harvard Egyetemen tartott előadásának kivonata. The Incidents sorozat részeként jelent meg, amely az egyetem különleges eseményeit örökíti meg. A könyvet Deichler Tímea építész ajánlja.

Anne Lacaton és Jean-Philippe Vassal francia tervezőpáros 1987-ben alapított közös irodát, azóta együtt dolgoznak. Pályaművük következetes, fő törekvéseik között, a gazdaságosság, fenntarthatóság mellett – az előbbieket támogatva – jelentős az igényük arra, hogy a használók szabadságát is biztosítsák. Az általuk létrehozott nagyvonalú, nyitott terek esetén ez a szabadság elsősorban azt jelenti, hogy épületeik az aktuális használói igények szerint gyorsan, egyszerűen, olcsón alakíthatók legyenek. Hozzáállásuk példaértékű. A tudomány és technológia egyre gyorsabb ütemű fejlődésével az épületek hagyományos rendeltetése és szerepe folyamatosan változik. Mára ezek a változások sok esetben az épületek élettartamánál jóval gyorsabban mennek végbe. Ezáltal korunk egyik meghatározó problémájává vált az épületállomány merevségének, valamint a technológiai, funkcionális fejlődés gyorsuló iramának ellentéte. A Lacaton és Vassal tervezőpáros munkáira jellemző nyitott, szabadon elérhető, könnyen alakítható terek segíthetnek a funkciók gyors változásának kezelésében, mind a rövidtávú használat minőségének optimalizálásában, mind hosszútávú kihasználhatóság biztosításában.

Könyvük alapvetően három részre tagolódik. Indulásként a rövid bevezetőt a Harvardon tartott első (2015-ös) előadás házigadája, Iñaki Ábalos spanyol építész, a Harvard University professzora írta, ezt követi a tervezőpáros manifesztója. Az olvasó ebben az első részben válogatott munkáikon keresztül ismerheti meg Lacaton és Vassal tervezési filozófiáját. Az egységes elveket követő, gazdag pályaműből a bemutatás során csak a számukra legfontosabbakat emelik ki; gondolataikat kulcsszavakkal hangsúlyozzák.

Mik ezek a gondolatok?

A tér megduplázása... avagy miként tudtak egy teljesen átlagos programmal rendelkező lakásban élők számára plusz helyet teremteni.

A lehetőségek megnyitása... tehát a nantes-i építészkar megbízásuk, ahol az eredeti költségkeretet tartva a kiíráshoz képest több mint kétszer akkora épületet, jelentős mennyiségű szabadon használható és belakható teret hoztak létre. Itt a többlet tér nem csupán mennyiségi kérdés, hanem radikálisan új használati módokat, váratlan helyzeteket eredményez. A diákok folyamatosan interakcióban vannak az épülettel, mely létrehozza a közösség dimenzióját, új lehetőségeket teremt az oktatás terén is.

Használd azt, amid van... Tehát az, hogy egyfajta kihívásként tekintenek arra, hogy a helyszín adottságait tökéletesen megőrizve hozzák létre a beavatkozást. Ennek eredményeként például az építési területen lévő ötven fából ötvenet megőriztek.

A kiemelt fogalmak, kulcsszavak közül építészként talán a legmegdöbbentőbb: ne csinálj semmit... Fő példája egy bordeaux-i projekt. Arra kaptak megbízást, hogy egy a városban található teret tegyenek szebbé, jobbá. A problémát alaposan körbejárva, a kezdeti megérzésükkel összhangban a projektjük az volt, hogy nem változtatnának rajta semmit.

3/3

A könyv második részében kérdések és válaszok kapnak helyet. A kérdéseket Iñaki Ábalos teszi fel, több ponton kiegészítve, könnyebben értelmezhetővé téve a tömörsége, sűrűsége okán részleteiben néhol kevésbé érthető manifesztót.

A könyvet a tervezők rövid portfólió zárja kétoldalon kifutó nagy fényképekkel, szöveg nélkül. Roland Bartes a Világoskamra című művében úgy fogalmaz, hogy a képzőművészetek olyan dolgokat is létrehozhatnak, melyek sosem léteztek, csupán a művész képzeletének szüleményei. A beszéd karaktere is sok esetben ilyen „önkényes", hiszen a megfogalmazás valami újat vetít elő, azaz nem ábrázol, hanem teremt. Barthes rámutat arra, hogy leginkább a fotográfia műfaja az, amely kapcsán a valósághoz való viszony nem megkérdőjelezhető, hisz amit lefényképeznek, az az adott pillanatban az adott helyen biztosan létezett. Ebben a tekintetben a fotó a leghitelesebb ábrázolási mód. Ennél a könyvnél biztosan az, mert a valóságábrázolás kiemelten fontos szempont. Bár vitathatatlan, hogy a Világoskamra 1979-es megjelenése óta lehetővé vált fotómanipulációs lehetőségek ezt jelentősen árnyalják az ábrázolt és az ábrázoló közötti viszony hitelességét, de ebben a kötetben a fotográfia nyelv az eredeti, valódi, hiteles őszinteséggel jelenik meg. Nem szokásos „szép" építész fotókat látunk, hanem beállítás nélküli nyers képeket, az épületet a használatban, benne a lényeggel a tereket a használókkal.

2/3

E képi nyelvezethez hasonlatosan, a könyv írásos részeinek szerkesztésére a portfólió őszinteségével egyezően tiszta, egyszerű, bármiféle céltalan díszítéstől mentes. A szövegek lényegre törő, tömör megfogalmazásúak, melyek inkább összképet adnak a tervezők szemléletéről, de az egyes projektek megismerésére kevésbé alkalmasak. Ezek a tervezői szövegek rendre a könyv bal oldalon egy hasábban jelennek meg körben széles margókkal határolva. A szöveg és kép pozíciója így a könyv kapcsán fontos szerepet kap: a szöveg a jobb oldalra szerkesztett a manifesztó részén, azt kiegészítve egy-egy kis ikonszerű kép kap helyet, míg az interjú szövegrészben a jobb oldal a kérdések helye.

Az említett szöveges és képi elemek mellett egy valami tűnik még fel a könyv lapozgatása során: a szellősen tördelt szövegek és kis méretű képek mellett jelentős a „szabadon hagyott" hely. Nagy üres tér jellemzi ezt a könyvet – mindez tökéletes összhangban van a tervezők elveivel, amelyet így fogalmaznak meg: „Should offer more space, free space, space to expand – to enable other possibilities.", azaz saját fordításban „több teret, szabad teret, a kiterjesztésre alkamas tere kell létrehozni, hogy új lehetőségeknek adjunk helyet.

Deichler Tímea, építész a BME Építőművészeti Doktori Iskola hallgatója

 

A könyv paraméterei: LACATON, Anne – VASSAL, Jean-Philippe: Freedom of Use. Berlin: Sternberg Press, 2015.

Szerk.: Somogyi Krisztina

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.