Egyéb cikkek

Algyői 16 tantermes általános iskola

1/14

Algyő helyszínrajz

Algyő, madártávlat

Algyő, főhomlokzat

Algyő, ifj. Benczúr László és Újirány Csoport

Algyő, tornaterem

Algyő, udvari nézet

Algyő, udvar

Algyő, utcai nézet

Algyő, utcai nézet

Algyő, utcai nézet

Algyő, kisudvar

Algyő bejárat

Algyő, udvar

?>
Algyő helyszínrajz
?>
Algyő, madártávlat
?>
Algyő, főhomlokzat
?>
Algyő, ifj. Benczúr László és Újirány Csoport
?>
Algyő, tornaterem
?>
Algyő, udvari nézet
?>
Algyő, udvar
?>
Algyő, utcai nézet
?>
Algyő, utcai nézet
?>
Algyő, utcai nézet
?>
Algyő, kisudvar
?>
Algyő bejárat
?>
Algyő, udvar
?>
1/14

Algyő helyszínrajz

Algyő, madártávlat

Algyő, főhomlokzat

Algyő, ifj. Benczúr László és Újirány Csoport

Algyő, tornaterem

Algyő, udvari nézet

Algyő, udvar

Algyő, utcai nézet

Algyő, utcai nézet

Algyő, utcai nézet

Algyő, kisudvar

Algyő bejárat

Algyő, udvar

Algyői 16 tantermes általános iskola
Egyéb cikkek

Algyői 16 tantermes általános iskola

2009.06.10. 10:25

Díjazásban nem részesült pályaműtervezők: ifj. Benczúr László; Újirány csoport: Muszbek Johanna, Thurnay Dorottya, Tihanyi Dominika, Pozsár Péter, Komlósi Bence

Díjazásban nem részesült pályamű (10. sz.)
tervezők:
ifj. Benczúr László
Újirány csoport: Muszbek Johanna, Thurnay Dorottya, Tihanyi Dominika, Pozsár Péter, Komlósi Bence
társtervezők:
gépészet: Tóth Zoltán
statika: Horváth Gergely

 

Algyő helyszínrajz
1/14
Algyő helyszínrajz

Algyő, madártávlat
2/14
Algyő, madártávlat

Algyő, főhomlokzat
3/14
Algyő, főhomlokzat

Algyő, ifj. Benczúr László és Újirány Csoport
4/14
Algyő, ifj. Benczúr László és Újirány Csoport

Algyő, tornaterem
5/14
Algyő, tornaterem

Algyő, udvari nézet
6/14
Algyő, udvari nézet

Algyő, udvar
7/14
Algyő, udvar

Algyő, utcai nézet
8/14
Algyő, utcai nézet

Algyő, utcai nézet
9/14
Algyő, utcai nézet

Algyő, utcai nézet
10/14
Algyő, utcai nézet

Algyő, kisudvar
11/14
Algyő, kisudvar

Algyő bejárat
12/14
Algyő bejárat

Algyő, udvar
13/14
Algyő, udvar


 


részlet a műleírásból

Az épület kialakítása nem csupán az iskola funkcióinak maradéktalan ellátását szolgálja.

A feladat kettős. Egyrészről egy városi köztér kialakítása, másrészt a hagyományos városszerkezet tiszteletben tartása a célunk.

Algyő városszerkezete tiszta és egységes, a fésűs beépítést szinte semmi nem szakítja meg, minden ebbe a hagyományosan tiszta rendszerbe illeszkedik. A település szélén azonban a Borbálafürdő és sportpályák által határolt nagy terület kilóg e rendszerből.

Jelen épület kialakításával lehetőséget látunk arra, hogy ezt a kialakuló térszerkezetet a hagyományos struktúrához szervesen illesszük. A Borbálafürdő előtti terület a szabályozás szerint szabadon marad, és ezzel lehetőség nyílik arra, hogy a hátrahúzott homlokzat olyan térfalat alkosson, ami egy zártabb, egységes köztér kialakítását teszi lehetővé. A kialakuló köztér felé ezért zárt, városias homlokzatot terveztünk. Azt gondoljuk, hogy a középületek ilyen összehangolása egy új fórum születését teheti lehetővé.

Az előretolt erős homlokzatok egy jól artikulált közteret alakítanak ki, mely a telepített funkciók hatására a település egy lehetséges új központja. Teret kap itt a pihenés, fürdőzés, sport, rekreáció, oktatás és a fedett tornacsarnoknak köszönhetően a község kulturális életének is meghatározó központjává válik.

A tervezett épület egyik arca tehát a városias köztér felé városias homlokzattal fordul, de ez csak a telepítés egyik fontos eleme. A frissen kiszabályozásra kerülő utca túlsó oldalán lakó családi- és társasházak kerülnek majd elhelyezésre, melyek alapvetően a település hagyományos beépítését követik.

A tervezett épület erre az oldalra egészen más arcát mutatja. A hagyományos beépítést követve a homlokzat felszakadozik, kisebb elemei a hagyományos beépítési formát idézik. Az így kialakult épülettömeg tehát egyrészt egy kialakuló városias közteret határol és egyben épít, másrészt őrzi a hagyományos településszerkezetet és integrálja az új épülettömeget és a hozzá kapcsolódó városias közteret.

A telepítésnek van egy harmadik arca is, mely befelé fordul, a funkció következménye.
Egy iskola üzenete ma szintén kettős feladat. Feladata egyrészt, hogy felkészítse tanulóit a kor, a 21. század követelményeinek megfelelően, másrészt, hogy a hagyományos értékeket, tapasztalatokat átadja és az értékekkel megismertesse őket. E kettősség ma alapvetően fontos üzenet. A globalizáció korában a globális problémák ismeretében ugyanis elengedhetetlen a helyi értékek még elmélyültebb megismerése, annak érdekében, hogy saját otthonunk, lakókörnyezetünk problémáira, kérdéseire minden tekintetben kielégítő választ adhassunk. A gyerekek felkészítése e kettős feladatra mindannyiunk elemi érdeke.

Az épített környezet az egyik legfontosabb, legprimerebb üzenet a diákok felé. Nem véletlen hogy az iskola, mint második otthon, ebben kiemelkedő szerepet kell, hogy vállaljon. Az épület ezen feladatok tudatosításában is komoly szerepet vállalhat. Kialakításával szeretné reprezentálni és egyben újraértelmezni a helyi szokásokat. A beépítés ezen kívül, ezzel egy időben, egy városi helyzetet is reprezentálni kíván. Ezen kívül az iskola helyi jelentését is igyekszik újraértelmezni.

Az épületet a funkcióknak megfelelően három részre osztottuk. A közösségi terek a nagy kapcsolódó funkciók, a városias köztér felé néznek. Az étkező-, a sportcsarnok-, a zsibongó-egység leválasztható, komplex egységet alkot.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.