| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Design/Formatervezés

Álom luxuskivitelben

1/13

Boom&Brass étterem, fotó Darabos György

Boom&Brass étterem, fotó Darabos György

Boom&Brass étterem, fotó Darabos György

Boom&Brass étterem, fotó Darabos György

Boom&Brass étterem, fotó Darabos György

Boom&Brass étterem, Csavarga Rózsa

Boom&Brass étterem, Csavarga Rózsa

Boom&Brass étterem, Csavarga Rózsa

Boom&Brass étterem, Csavarga Rózsa

Boom&Brass étterem, fotó Darabos György

Boom&Brass étterem, fotó Darabos György

Boom&Brass étterem, fotó Darabos György

Boom&Brass étterem, fotó Darabos György

?>
Boom&Brass étterem, fotó Darabos György
?>
Boom&Brass étterem, fotó Darabos György
?>
Boom&Brass étterem, fotó Darabos György
?>
Boom&Brass étterem, fotó Darabos György
?>
Boom&Brass étterem, fotó Darabos György
?>
Boom&Brass étterem, Csavarga Rózsa
?>
Boom&Brass étterem, Csavarga Rózsa
?>
Boom&Brass étterem, Csavarga Rózsa
?>
Boom&Brass étterem, Csavarga Rózsa
?>
Boom&Brass étterem, fotó Darabos György
?>
Boom&Brass étterem, fotó Darabos György
?>
Boom&Brass étterem, fotó Darabos György
?>
Boom&Brass étterem, fotó Darabos György
1/13

Boom&Brass étterem, fotó Darabos György

Boom&Brass étterem, fotó Darabos György

Boom&Brass étterem, fotó Darabos György

Boom&Brass étterem, fotó Darabos György

Boom&Brass étterem, fotó Darabos György

Boom&Brass étterem, Csavarga Rózsa

Boom&Brass étterem, Csavarga Rózsa

Boom&Brass étterem, Csavarga Rózsa

Boom&Brass étterem, Csavarga Rózsa

Boom&Brass étterem, fotó Darabos György

Boom&Brass étterem, fotó Darabos György

Boom&Brass étterem, fotó Darabos György

Boom&Brass étterem, fotó Darabos György

Álom luxuskivitelben
Design/Formatervezés

Álom luxuskivitelben

2009.05.04. 11:01

Cikkinfó

A Design rovatot támogatja a 

Szerzők:
Zöldi Anna

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Csavarga Rózsa

Álomképet, hangulatot adni – ez a legtöbb, ami egy étteremtől elvárható. Ma, a mágikus irodalom és az álomfilmek világában milyen legyen egy belső tér? Díszlet? Keleti hangulatú? Laza? Érzelemmentes minimál design?Zöldi Anna írása a Vörösmarty téri Boom&Brass étteremről.

Gondolat-párbeszéd a Boom&Brass étterem belsőépítészetének ürügyén.

Szinte közhelyszerűen visszatérő gondolat (itt az építészfórumon is), hogy szenvedünk a kommunikáció hiányától. Dacára a globalizált világot beszövő különféle hálók és hálózatok eredményes működésének, ember emberrel ritkán ért szót, s fájdalmasan így van ez, ha építész embe®-ről van szó. Az alábbi írás kísérlet a párbeszédre, még ha csak virtuális formában is, - megszólít és reagál.

Boom&Brass étterem, fotó Darabos György
1/13
Boom&Brass étterem, fotó Darabos György

Boom&Brass étterem, fotó Darabos György
13/13
Boom&Brass étterem, fotó Darabos György

Boom&Brass étterem, fotó Darabos György
2/13
Boom&Brass étterem, fotó Darabos György


Hosszú, keskeny, „L" alakú térből éttermet varázsolni a Belváros közepén, a Vörösmarty téren, műemlék épületben - nyilvánvalóan nem a „gyorsan kapjunk be valamit" kategória számára. Az elvárások magasak, luxus-közönség luxusigényei luxus-színvonalon kielégítve. A tér maga szimpla, nem csábít izgalmas vizuális kalandra - fel kell öltöztetni a hölgyet, hogy vonzónak látsszék. Kérdés, milyen legyen a ruhája? Mit sugall az egyénisége – ha van egyáltalán! Problémás a bejárat elhelyezése – sarkon nem szerencsés, mert a belépőnek azonnal választania kell, marad tehát a mellékutca felőli megközelítés; így nem kell dönteni, viszont nem kiegyenlített a forgalom, mindenki rögtön itt ül le. A kirakaton keresztül misztikus félhomályban sejlenek fel a gazdagon és minőségi anyagokkal kialakított részletek: világító kőfelületek, aranyozott bakszarv alakú széklábak, csillogó csillárok visszfénye a kígyóbőr bevonatú pultokon - szuverén alkotói látomás és filozófia.

Álomképet, hangulatot adni – ez a legtöbb, ami egy étteremtől elvárható. Ma, a mágikus irodalom és az álomfilmek világában milyen legyen egy belső tér? Díszlet? Keleti hangulatú? Laza? Érzelemmentes minimál design?

Boom&Brass étterem, fotó Darabos György
3/13
Boom&Brass étterem, fotó Darabos György

Boom&Brass étterem, fotó Darabos György
4/13
Boom&Brass étterem, fotó Darabos György

Boom&Brass étterem, fotó Darabos György
5/13
Boom&Brass étterem, fotó Darabos György



Vajon mi hitelesíti egy közönségnek (közösségnek?) szánt műalkotás esetében a szubjektív stílus-választást? A szubjektum, az individuum szabadsága korunkban – hála a múlt század analitikusainak, lélekgyógyászainak, feministáinak és emberi jogi aktivistáinak – mindeneknél előbbre való, megkérdőjelezhetetlen járandóságunk, - mégis elveszetten, apa kezét keresve botorkálunk, ki-ki a maga magányos ösvényén. Felértékelődött minden, ami a káoszban kapaszkodót nyújthat: a szimpla trend, a kötődés a múlthoz, a hagyományokhoz, az állandónak hitt helyi és időbeni értékekhez, holott ezek viszonylagosságára tudományos érvek sokasága figyelmeztet – akkor hát jöjjön a tudományos érvelés, mint végső kapaszkodó. Csakhogy a vizuális hatások befogadása nem az analitikus gondolkodás terepe, a sokkoló képek archetipikus jelenségek tükröződései.
Egy belvárosi étterem kapcsán archetípusokról elmélkedni túlzásnak tetszhet, mégis, minden alkotó elme szembesül a fenti dilemmával, lett légyen akár a kerti sufni kialakítása a feladat. Szerencsés esetben megtalál az igazán jó munka, és csatasorba állítható a hosszú évek következetes munkájával megszerzett személyes belső tapasztalat a világról. Ez a legtöbb, ami egy alkotótól elvárható. Hogy díszlet, vagy több születik, kizárólag az alkotói hozzáálláson, az önismeret mélységén és az önvizsgálat kíméletlenségén múlik.

Boom&Brass étterem, Csavarga Rózsa
6/13
Boom&Brass étterem, Csavarga Rózsa

Boom&Brass étterem, Csavarga Rózsa
7/13
Boom&Brass étterem, Csavarga Rózsa

Boom&Brass étterem, Csavarga Rózsa
8/13
Boom&Brass étterem, Csavarga Rózsa

Boom&Brass étterem, Csavarga Rózsa
9/13
Boom&Brass étterem, Csavarga Rózsa



A Vörösmarty tér számomra érték, amelyet ki kell fejezni, meg kell jeleníteni, olyan anyagokkal, amelyek az időt magukban foglalják: millió éves kövek, kézműves falfestés és a természet emlékei.

Vajon az időt az állandóság, az örökkévalóság szinonimájának kell tekintenünk? Nem csupán a mindent múlandó jelenséggé degradáló jelenkor kétségbeesett próbálkozása ez is, hogy transzformálja az időtlenséget egy kézzelfogható tartományba? Vajon nem épp olyan attribútuma-e az időnek az illékonyság, a megfoghatatlanság? Rohan az idő, vagy megáll az idő? És a pusztulás - amiről makacsul igyekszünk megfeledkezni, többek közt épp az éttermekben eltöltött kellemes esték testet-melengető bódulata révén - vajon nem ugyanolyan természetes jelenség-e mint a születés? Vajon nem éppenséggel feltétele-e a születésnek?

A természet már csak állati álomkép: gyíkbőr-minta, hal-kép, gyöngyöző kavics – amire könyökölünk, amire a mogyorót, a kávét felszolgálják. Az évmilliók a pillanatba vannak besűrítve – közel kell menni hozzájuk, meg kell őket simogatni.

Nem hazudhatjuk tovább az örökkévalót, kénytelenek vagyunk díszletet imitálni, de abban még felsejlik az elveszett Atlantisz, ha úgy tetszik, a Paradicsom, vagy akár az örök vadászmezők, nyargalászó bölényekkel. A kollektív tudattalan őrzi a természet képeit, minden utalás rájuk akaratlanul is az ősi egységre, annak fájdalmas hiányára emlékeztet. Jól esik a szemnek és az agynak minden, ami a természetből merít, még olyan profán rituálé közben is, mint az evés, ami pedig nem egyéb, mint a természet pusztítása, önmagunkba gyömöszölése.

 

Boom&Brass étterem, fotó Darabos György
10/13
Boom&Brass étterem, fotó Darabos György

Boom&Brass étterem, fotó Darabos György
11/13
Boom&Brass étterem, fotó Darabos György

Boom&Brass étterem, fotó Darabos György
12/13
Boom&Brass étterem, fotó Darabos György


 

Kérdés, hogy a műanyagok korában, a szellős, áttetsző plexi világában szabad-e, érdemes-e súlyos, drága anyagokat használni? A kőüveg ennek az ellentmondásnak a feloldására tesz kísérletet: 5 mm vastagra vágott üvegre ragasztott felületével, a modern technológia segítségével. De ami mellé leülünk, az közelről érezhetően súlyos kő, az anyagok töménysége érzékelhető feldolgozott állapotban is. Az „olyan, mint" anyagok koréban, a plexi gyertya-csillár utánzatok, és a habkönnyű öntöttvas bútorok és csipkefalak korában minek ez az egész kő-világ?

Az építtetők véleménye szerint étteremben sötét színek, kevés világítás kívánatos – vagyis igazi barlang-élmény. Az őskori barlang falára festett bölények köré rituálét szőttek, hogy a vad erőket megszelídítsék. A halacskák az étterem-barlang falán szelíden úszkálva emlékeztetnek az ős-óceán fortyogására. Helyénvaló-e, ha az amúgy jóízűen bekebelezett állatok maradványainak imitációjával teremtünk díszletet a kollektív fogyasztáshoz? Ha leheletvékonyságú, amúgy gyönyörűséges csiszolt kőfelületek profin megkomponált hullámzása helyettesíti a súlyos falakat? Vagy épp a technológia révén kíméljük a természetet, nem pazarolunk, és nem szennyezzük műanyaggal fizikailag és a műanyag sokszoros látványával vizuálisan. Mikor járunk el őszintén, ha vállaljuk a profanitást és az átmenetiséget, vagy ha legalább a látszat szintjén szembeszállunk vele, a bensőnkben zajló rezonanciában bízva? A fent lógó kristálycsillár vajon valódi? Ha közelről megnézzük, láthatjuk, hogy kanalak és villák alkotják, igazi posztmodern alkotás, nem bóvli, vagyonokat ér.
Már nem maga az anyag értékes, a befektetett technika révén válik azzá, nincs súlya, csak megjelenése. Ha nívós, luxust sugalló teret szeretnénk létrehozni, méregdrága design-termékek sokasága közül választhatunk, de fajsúlyossá mindez csak akkor válik, ha hozzákeverünk némi személyes jelenlétet is. Az 5 mm vastag követ a megmunkálás technikája emeli luxus-kategóriába, a szellemi alkotást a gondolatok hitelessége és hiteles tolmácsolása.

"Az idő fogságba ejtése és fény általi felszabadítása – ez az én mágiám." (Csavarga Rózsa, belsőépítész)

Zöldi Anna (szöveg); Darabos György (fotó)


Boom&Brass étterem
Budapest V., Vigadó utca 4–6.
tervező: M-TEAMPANNON
vezető tervező: Csavarga Rózsa
építész munkatárs: Szűcs Zsófia, Tóth Krisztián
látvány: Légár Ágnes

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.