Design/Formatervezés

San Daniel sonka kockás abroszon tálalva — A Café Dorottya belsőépítészete

1/12

Café Dorottya

Café Dorottya

Café Dorottya, fotó vm

Café Dorottya, fotó vm

Café Dorottya, fotó vm

Café Dorottya, fotó vm

Café Dorottya, fotó vm

A bécsi tálaló, fotó vm

Café Dorottya, fotó vm

Café Dorottya, fotó vm

Café Dorottya, fotó vm

?>
Café Dorottya
?>
Café Dorottya
?>
Café Dorottya, fotó vm
?>
Café Dorottya, fotó vm
?>
Café Dorottya, fotó vm
?>
Café Dorottya, fotó vm
?>
Café Dorottya, fotó vm
?>
A bécsi tálaló, fotó vm
?>
Café Dorottya, fotó vm
?>
Café Dorottya, fotó vm
?>
Café Dorottya, fotó vm
?>
1/12

Café Dorottya

Café Dorottya

Café Dorottya, fotó vm

Café Dorottya, fotó vm

Café Dorottya, fotó vm

Café Dorottya, fotó vm

Café Dorottya, fotó vm

A bécsi tálaló, fotó vm

Café Dorottya, fotó vm

Café Dorottya, fotó vm

Café Dorottya, fotó vm

San Daniel sonka kockás abroszon tálalva — A Café Dorottya belsőépítészete
Design/Formatervezés

San Daniel sonka kockás abroszon tálalva — A Café Dorottya belsőépítészete

2009.06.16. 09:33

Cikkinfó

A Design rovatot támogatja a 

Szerzők:
Zöldi Anna

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

A megújuló Dorottya utca egyelőre még korántsem csábít andalgásra – homokban, nyúlháló-korlátok közt kell botladoznia a Vörösmarty tér felől idetévedő turistának. Az akadályokon átvergődve elegánsan úri kávézó várja őket, amely – mily meglepő - a Café Dorottya nevet viseli.Dorottya utcai minisorozatunk következő darabja Zöldi Anna tollából.

A névválasztás során József nádor feleségének, Mária Dorottya Lujza Vilma Karolina württembergi hercegnő emlékének adóztak a tulajdonosok, aki az utca névadója és egyben a magyarság odaadó támogatója volt. A belső tér kialakításakor viszont a Gerbeaud ház (melynek oldalában az említett műintézmény található) igényes berendezése lebegett a szemük előtt. A Dorottya Café tulajdonosa a cukrászda egykori alapítóihoz hasonló nagyvonalúsággal bánt a parányi helyiségben megjelenő anyagokkal és berendezésekkel.

 

Café Dorottya, fotó vm
3/12
Café Dorottya, fotó vm

Café Dorottya, fotó vm
4/12
Café Dorottya, fotó vm

 

A belvárosi szórakozóhelyek tengerében nyilván sajátos profillal kell bírnia egy nem túl nagy alapterületű kávézó tulajdonosának, különösen, ha szomszédja söröző, szemben a Boom & Brass fényűzése, a sarkon túl pedig a Gerbeaud nosztalgikus pompája versengenek vele. Ezt a profilt személyes olasz kötődés révén a hajszálvékony San Daniel sonkát és mozzarellát csemegéző, hozzá a ház különleges bort kortyolgató, vagy különféle kávékat komótosan szürcsölgető úri közönség jelenti – semmi harsányság, töménység, jóllakottság, helyette meleg és bensőséges elegancia.
Az építészekben méltán kelt gyanakvást, ha a tervező személye nem szakmabeli, ezúttal azonban nincs rá ok a fanyalgásra. Bár a belépőt nem vágják mellbe meghökkentően szellemes belsőépítészeti ötletek, az összhatás megnyugtatóan harmonikus és kellemes.

A tér nem ad lehetőséget bombasztikus megoldásokra, lényegében keskeny, L alakú helyiség, ahol trükközni kellett, hogy mindennek jusson hely. Keresztben egyenes vonalú pult osztja meg, amely egyben konyha is: kívülről magasfényű lakkal kezelt, sima vonalú fa bárpult, belül rozsdamentes acél konyhapult, a híres-neves sonkát hajszálvékonyra szeletelő csodagéppel. Szerencsés alaprajzi búvárkodás során rábukkantak a falban egy üregre, ahova a hűtőt besüllyeszthették, jól kihasználva az amúgy szűkös lehetőségeket.

A falak ezen túl is sok meglepetéssel szolgáltak. A korábban itt működő ruhaüzlet gipszkartonnal burkolta körbe a helyiséget. Ennek lebontása után derült ki, hogy a doboz mögött stukkódíszes, pilaszterekkel osztott falakon nyugvó boltíves tér bújik meg. Ezt mintaszerűen helyreállították, az oszlopfők ornamentális díszeit aranyozták, ahogyan ez a Gebaud épületében másutt is megjelenik.

 

Café Dorottya, fotó vm
5/12
Café Dorottya, fotó vm

Café Dorottya, fotó vm
6/12
Café Dorottya, fotó vm

Café Dorottya, fotó vm
7/12
Café Dorottya, fotó vm

A bécsi tálaló, fotó vm
8/12
A bécsi tálaló, fotó vm

 

 

Az oszlopfők fogazásra emlékeztető díszítése adta az ötletet a belső tér leghangsúlyosabb elemének, a kockás padlószőnyegnek a mintázatához.  Gyártója egy dán cég, amely színminták alapján bármilyen egyedi mintázatot szőnyegbe sző. Itt a mintázattal nem volt gond, a színek viszont sokszori levél és rajz-váltás során nyerték el végső harmóniájukat: a padlizsán, a terrakotta, a mohazöld és a jégkék egymással összecsengő árnyalatai a jól megválasztott léptékű raszter révén kedvezően befolyásolják a tér arányait. A szőnyeg töretlenül fut fel a hátulsó térrészbe felvetető néhány lépcsőfokon is, ez a nagyvonalú megoldás összekapcsolja szintben megosztott, kisméretű tereket.

A fogyasztóhelyek kialakítása komfortos üldögélésre csábít.  A kényelmes ülőbútorok részben a Balaton Bútorgyár termékei – bár a tulajdonos szinte mindent külföldről hozatott, ami itthon is jó, azt megvette itthon. Hozzájuk készültek a falak mentén körbefutó, kárpitozott padok, készítésük során olyan műhelytitkokat is bevetett az asztalos, amelyekről csak a beavatottak tudnak – a beavatatlanok csak élvezik. Nevezetesen, hogy az ülőrész keményebb szivaccsal, a háttámla puhább kárpitozással kell, hogy készüljön. Apróság, mégis vall a készítők igényességéről, ahogy az is, hogy hosszas üldögélés során alakították ki a végleges ülőmagasságot és dőlésszöget. A szakember egyetemen tanulja az ilyesmit, a mezei üldögélőnek a saját bőrén kell kitapasztalnia, és Vathy Tamás, az üzlet tulajdonosa nem sajnálta a fáradságot az üldögélésre. Az elegáns és puha kárpitok Angliából érkeztek, színük a szőnyegre rímel, padlizsán, terrakotta és mélylila váltakozik garnitúránként. Finom gesztusként az ülőfelület sima, a háttámla anyagában szövött, növényi mintázatú. Az ülőbútorok stílusa egyszerre idézi a 20. (nem 21.!) századot és utal a szecesszió, illetve az Art Deco stílusára, idézve az épület fénykorát, igazodva a belső tér eredeti megjelenéséhez.

A mobil bútorzat legnemesebb darabja egy 1910-ben készült bécsi tálalószekrény, amelyet eléggé nemtelen módon egy kapualjban tárolt a kereskedő, mielőtt ide került volna. Mint Andersen kis fenyőfája, bizonyára maga sem álmodott arról a pompáról, amibe öltöztették: fekete lakk felületkezelést kapott, aranyozott díszítéssel, s megújult külseje kiemeli az eredetileg is nemes részleteket: a metszett üvegezést, a míves fogantyúkat.  A lábaiként szolgáló aranyozott golyóbisok ihlették a bejárat tengelyében elhelyezett, térnövelő hatású magas tükör gömbölyded lábait, s ugyanez a motívum jelenik meg a mosdóban is. A tálaló kistestvére egy beugróban, a házi diszpécser-központban kapott helyett, az eredetik mintájára pedig a ház saját borát is rejtő, megszólalásig hasonlító új darabok készültek, a lépcső két oldalára, mintegy kapuzatként közrefogva a beszűkülő átjárót.

 

Café Dorottya, fotó vm
9/12
Café Dorottya, fotó vm

Café Dorottya, fotó vm
10/12
Café Dorottya, fotó vm

Café Dorottya, fotó vm
11/12
Café Dorottya, fotó vm

 

 

A bejárat tengelyében, a végfalon nyílik a mosdó és a szolgálati helyiség, ez a fal nemes anyagokkal kialakított, modern, mondhatni minimál hatású – a pithon fantázianevű, mostanság divatos kígyóbőr tükörkeret két oldalán két keskeny, sötét faborítású ajtó nyílik. A tükör mögött további tároló-felületet alakítottak ki a borosüvegek számára, hogy a mosdóba menet is kedvünk szottyanjon a nedű utánpótlására. A mosdó maga szinte minimál: a padlón különleges, hihetetlen kopásállóságú műanyag burkolat, amely megszólalásig hasonlít  a famintázatú csempéhez – íme a poszt-poszt-poszt modern. A stílustörést elkerülendő itt is megjelenik a falon a magas, aranygolyóbisokon álló, kígyóbőr keretezésű tükör.

A nagy belmagasságú térben középen kristálycsillár függ – hiszen kávéház kristálycsillár nélkül olyan, mint a mese happyend nélkül. A boltozatba süllyesztett apró szögletes spotok adják a fényt – talán ez az egyetlen elem, ami belsőépítész szemmel nézve nincs a helyén, vagy túl kicsi, vagy túl nagy, vagy túl kevés – de valami nincs rendben vele. Szépek viszont a falikarok és az asztali lámpák – kicsit az Art Decora emlékeztető anyag- és formai tobzódás jellemzi mindegyiküket.

A 21. század csúcstechnológiáját a zenét szolgáltató berendezés jelenti, a Bang & Oluffsen terméke – a kis fali konzolos szerkentyű nagy hangot produkál, a design hangszórók pedig ékszerekként függnek a falakon.

Külön említést érdemel a kiegészítők ízléses kivitelezése. Az étlap, a borlap, a névjegy, a bejárati felirat a belső tér színeit és motívumait idéző tipográfiája mind egységes design alapján készült, és Domé Eszter grafikus ízlését dicséri. S a kellemes bevezető után a kávé kiváló minőségű, formatervezett edényzetben érkezik, csakúgy az étkek és borok – minden a nívós kényelmet szolgálja. A padlót borító nagy kockás abroszon elfogyasztott ínyencségek nem csak testi, hanem vizuális élvezetet is nyújtanak, s mindezt szolidan, elegánsan, úri módon.

Zöldi Anna

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.