Aszklépiosznak szentelve – Dialízis Központ és Nephrológiai Akadémia
A Szent Imre Kórház fokozatos terjeszkedése újabb és újabb, egymásra rakódó koncepció-rétegek kialakulását eredményezte. Ezek közül az egyik legfiatalabb épület a Varga Tamás DLA által a BBRAUN nemzetközi cégcsoport számára tervezett Dialízis Központ és Nephrológiai Akadémia. A finom ellentétek sorolásából alkotott házat Mizsei Anett mutatja be.
Ellenpontok harmóniában – BBRAUN, XI. kerület
A XI. kerületi Szent Imre Kórház területén számos épületen ütközik körülbelül ugyanennyi stílus és forma. A kórház fokozatos terjeszkedése újabb és újabb, egymásra rakódó koncepció-rétegeket hozott létre.
Az egyik legfiatalabb, és talán elmondható, hogy szemléletében is legfrissebb épülete a kórház északi oldalán található Dialízis Központ és Nephrológiai Akadémia. Telepítésében és tömegformálásában nem kisebb feladatot vállal magára, mint a nyolc-tízemeletes korábbi szárnyak és az egy-kétszintes, szabadon álló beépítésű családi házas környezet közti átvezetést. Varga Tamás DLA olyan megoldást választott, ami megnyugtató választ ad a felvetett, nagyon is nehezen kezelhető kérdésre.
Földszint + kétemeletes beépítéssel magassági átvezetést ad az utcai nézetből. Monolitikus, fajsúlyos, ugyanakkor finoman formált épületkubust helyezett el, melynek hosszabb oldala fekszik az utcával párhuzamosan, így – a szigorúbb, telkes beépítéssel szemközt – határozott térfalat képezve a lazább, oldottabb beépítésű kórházi tömb előtt. Nemcsak az utcai oldalon van fontos kiegyensúlyozó szerepe. A kórház parkjának is jó lezárása, ellensúlyozva az utcára merőlegesen futó nagyon magas és nagyon hosszú klinikai épületeket. Az utca felől érkezve, perspektivikus érzékcsalódásként, a sokemeletes tömböket kisebbnek érzékeljük a közelebb fekvő kétemeletes épület mögött.
Takarékos, egyszerű, letisztult hatást kelt a ház. Megjelenésében finom ellentétek feszülnek a tömör és átlyukasztott, a matt és fényes, a sima és érdes felületek közt. Pozitív és negatív formák váltakozása adja a tömeg mozgalmasságát, az egyszerű, homokszínre vakolt felület pedig az egységességét. A nyílások képzésénél kétféle eszközzel élt az építész. A falba simuló ablakok kissé mélyített, bemetszett fülkébe kerültek, a metszés síkján az érdesített homlokzati vakolatstruktúra sima felületbe vált, ezzel pontos éleket és finom árnyékhatásokat eredményezve. Más nyílások játékosan kiugranak a síkból, vastagabb, szürke kerettel. A bádogos szerkezeteket átgondoltan, a kompozíció részeként igyekezett kezelni az építész. Negatív betonlábazattal elemelte a vakolt tömeget a talajtól, ezzel könnyedebbnek mutatva azt. A homlokzati kiugrók az alaprajzzal összhangot alkotnak, ezáltal az egész épületet a hitelesség érzete hatja át.
A ház szerkesztése, alaprajzi rendszere tiszta, világos, funkcionális. A földszinten gépkocsitároló található, fedett, de félig nyitott megoldással. Itt található a bejárat, porta és az üzemeltetéshez szükséges egyéb funkciók egy része is. A bejárati fogadótér attraktív eleme az üveglamellás mennyezetszerkezet. Az emeletre egyenes karú lépcsővel juthatunk, amely két tömör fal közé ékelődik feszesen. A kívül már bemutatott, visszametszett lyukarchitektúra jelenik meg itt is, ezzel a lépcsőt kitüntetett szerephez juttatva, afféle „ház a házban" hatást keltve.
Az első emeleten találhatók a kezelőhelyiségek, amelyek szigorú előírások szerint a tulajdonképpeni technológiának biztosítanak hátteret. A kezelők sora a homlokzatra finoman döntött fallal határolt kiugróval „érkezik meg". Nagy ablakaik az utcai főhomlokzat ritmusát adó legfontosabb elemekként jelennek meg, sötétebb, előrelépő négyzetes formában. A páciensek számára esetlegesen kellemetlenül erős napfényt az északi tájolás teljesen kiküszöböli. Ezen a szinten az épület összeköttetésben van a klinikai tömbbel, hogy a fekvőbetegek házon belül maradva juthassanak el a kezelőkig.
A második emeleten a Gáspár Géza szobrászművész által készített kisméretű Aesculap bronzszobor fogadja az érkezőket. (Aesculap vagy Aszklépiosz görög orvos), akit i.e. VII. századtól istenként tiszteltek, templomai orvosképző kórházak voltak.) Ez a szint teljes egészében az Aesculap Akadémia irodai és oktatási funkcióit látja el. Mobilfallal kettéválasztható nagyelőadó, irodák és tárgyalók találhatók itt, a főhomlokzattól erősen hátrahúzva, ezáltal tágas, részben növényzettel telepített tetőteraszt kialakítva. Így az utcafront magasságát egyemeletesre mérsékelte az építész, csökkentve az intézményi épületek és a lakóházak közti léptékváltás hatását.
A beltérben az érdes, rusztikusabb külső felületekre sima és fényes burkolatok reagálnak. A finoman strukturált beltéri üvegfalak fényt, átláthatóságot és oldottságot visznek az egyébként szigorúan szerkesztett belső terekbe. A nagy belmagasságú, reprezentatív tárgyalóban keskeny, lőrésszerű ablakokkal a kilátást, belső árnyékolókkal ellátott mennyezeti felülvilágítókkal a bevilágítást oldotta meg. A nyíláskiosztás itt is a funkcióból ered: tárgyalás közben nem volna ideális, ha nagy falfelületeken helyezte volna el az ablakokat, hiszen a tárgyaló felek számára ez igen kellemetlen fényhatásokat eredményezhet.
Összességében elmondható, hogy a II. kerületi Szépvölgyi úton fekvő épület mellett újabb hasonlóan nívós, visszafogott, mégis reprezentatív létesítményt mondhat magáénak a BBRAUN nemzetközi cégcsoport magyarországi leányvállalata.
Mizsei Anett
BBRAUN Dialízis Központ és Nephrológia Akadémia
Szent Imre Kórház, Budapest Tétényi út
vezető tervező: Varga Tamás DLA V.T. Arch Kft.
beruházás vezető: Bábiczki Sándor ACC Beruházó Kft.
szakmai konzulens: Fabók József
kórháztechnológia: Kerese János Procont Kft.
tartószerkezettervező: Bősze Béla BőszeTerv Kft.
üvegfödém terv: Dr. Becker Gábor
épületgépész tervező: Bokor András Vizaterv Kft.
épületvillamosság tervező: Somlai Zoltán Procont Kft.
14:26
Varga Tamást igen tisztelve, ezt az épületet azért nem kellett volna az átadás után néhány évvel, szinte direkt piszkos vakolatot mutató képekkel bemutatni. Ennél már csak az érdekesebb, amikor az üvegdobozok mögött fekvő betegeket nézik az utcán járók. Mert ha ez óvoda, akkor legyen, de egy intenzív osztály és utai járókelők, nem hiszem hogy integetős viszonyban vannak egymással. Sokszor jobb képeket lehet készíteni a valóságnál, itt fordítva történt, bár az épület nem tartozik a kedvenceim közé, sajnos.
16:10
@figyeljcsak: Kedves Figyeljcsak, járt ön a helyszínen? Csak mert legalább az üvegdobozokat illetően megnyugtató választ adhatok: a kezelőkbe az utcáról nem lehet belátni. A kilátást pedig nem gondolom, hogy bármi módon korlátozni kéne, még ha integetős viszony nincs is... A fotók minőségére rányomta bélyegét a decemberi félhomály, ezt készséggel elismerem, ugyanakkor nem hiszem, hogy csak addig szabad vagy érdemes bemutatni valamit, amíg az frissen festve csillog-villog. Az épületek élettartamuk jelentős részét nem ebben az állapotban töltik. Ettől függetlenül törekszem friss(ebb) épületek bemutatására, néha sikerül, néha nem. :)
15:55
@Mizsei Anett: Kedves Anett! -mindennap arra járok, az üvegdoboz kezelőkbe az utcáról szép belátás nyílik, ott fekszenek a kezeltek mindenféle csövekkel -megszoktuk valóban hogy egy vakolat új és tiszta, vagy ha már nem akkor nem fényképezzük, így, vagy éppen nem új épületként