Közélet, hírek

Autómentes lesz a Városliget, híd köti össze Zuglót és Angyalföldet – indul a tervezés

1/3

A tervezett fejlesztések. Forrás: Vitézy Dávid Facebook

Hirdetés
?>
A tervezett fejlesztések. Forrás: Vitézy Dávid Facebook
?>
Itt kezdik meg 1500 férőhely P+R parkoló építésének tervezését, részben a csomópontban, annak átépítésével, részben a mai parkoló és buszvégállomás felülépítésével. Forrás: Vitézy Dávid Facebook
?>
A Kós Károly sétány, ahol keresztülvezet az M3-as autópálya bevezető szakaszának forgalma, a Városligeten át. Forrás: Vitézy Dávid Facebook
1/3

A tervezett fejlesztések. Forrás: Vitézy Dávid Facebook

Autómentes lesz a Városliget, híd köti össze Zuglót és Angyalföldet – indul a tervezés
Közélet, hírek

Autómentes lesz a Városliget, híd köti össze Zuglót és Angyalföldet – indul a tervezés

2021.05.04. 11:33

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Magyarország, Budapest

Cég, szervezet:
Budapest Fejlesztési Központ

Vélemények:
2

Hatvan éve hoztak arról döntést, hogy az M3-as autópálya bevezető szakasza a Városliget közepén vezessen keresztül, ahol ma már akkora forgalom, mint a Petőfi hídon. Budapest történelmi parkját autómentesíteni fogják, a szükséges közlekedési fejlesztések tervezése elindult. 

Kezdődik a Városliget autómentesítéséhez szükséges közlekedési fejlesztések tervezése, aminek előzményeiről korábban mi is beszámoltunk. A Kisföldalatti végállomásánál az M3-as autópályáról érkező 1500 autónak P+R-parkoló, Rákosrendező déli vége fölött új híd épül majd villamossal, kerékpárutakkal, járdákkal. Ennek keretében kiírták a közbeszerzést a P+R-parkolóházak tervezésére a Kisföldalatti Mexikói úti végállomásánál, ami 1500 autósnak ad majd lehetőséget tömegközlekedésre váltani az M3-as autópálya felől, illetve aláírták a szerződést a Rákosrendező fölötti, Szegedi úti új híd tervezésére, amin a 3-as villamosgyűrű, kerékpárosok, gyalogosok és a két kerület közötti autóforgalom is áthajthat a mai, fél órán túl is zárva tartható szintbeli vasúti átjáró helyett külön szintben Rákosrendező vágányai fölött. A nyertes tervező a Speciálterv lett. A Budapest Fejlesztési Központ a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa és a kormány döntése alapján, Fürjes Balázs államtitkár irányítása mellett végzi az autómentesítést szolgáló a térségben szükséges közlekedési fejlesztések előkészítését.

A tervezett fejlesztések. Forrás: Vitézy Dávid Facebook
1/3
A tervezett fejlesztések. Forrás: Vitézy Dávid Facebook



Hatvan éve hoztak arról döntést, hogy az M3-as autópálya bevezető szakasza a Városliget közepén vezessen keresztül, így Budapest történelmi parkját kettészelő Kós Károly sétányon ma akkora forgalom, mint a Petőfi hídon. A Városliget megújításával ezen változtatni kell, Budapest első számú közparkjának autómentesítése kormányzati cél lett, amit a Fővárosi Önkormányzat is támogat. Az FKT javaslatát elfogadva 2020 nyarán a kormány arról döntött, hogy a Kós Károly sétányt lezárja az autóforgalom elől, és a Városligetet teljes egészében a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak adja át. „A cél világos: a Városligetet teljes egészében vissza kell adni a gyalogosoknak, pihenni vágyóknak, a park intézményeit látogatóknak, futóknak, sportolóknak és a kerékpárosoknak. Autómentessé válik a Hősök tere és a Kós Károly sétány, csúcsidőn kívül pedig az Állatkerti körút is. A felszíni parkolás – az Állatkerti körút egy rövid szakaszát kivéve – a Városliget teljes területén megszűnik, helyette új mélygarázs nyílt kormányzati beruházásban a Dózsa György út mentén, a korábbi 56-osok tere alatt" – mondta Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár.

Ahogy Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatójának közösségi oldalán pontokba szedve olvasható, az 1415/2020. (VII.16.) kormányhatározatban rögzített közlekedéspolitikai célok és intézkedések az alábbiak:

1. Teljesen autómentessé válik a Városliget, lezárják az autóforgalom elől a Kós Károly sétányt és csúcsidőn kívül az Állatkerti körutat is (a forgalmi korlátozás a trolibuszokat nem érinti).

2. Teljesen autómentes lesz a város ikonikus történelmi tere, a Hősök tere, mind a Műcsarnok, mind a Szépművészeti Múzeum előtt.

3. Megszűnik a felszíni parkolás a Városligetben (az Állatkerti körút egy rövid szakaszát kivéve), a célforgalmi parkolási igényeket a Liget Budapest projektben épült, nemrég megnyílt új Dózsa György úti mélygarázs és a tervezett új Mexikói úti P+R látja el.

4. Az M3-as autópálya felől érkező autóforgalom számára összesen 1500 férőhelyes új P+R-parkoló épülhet az M3 autópálya-bevezető – Hungária gyűrű – Mexikói út csomópontjában, a Mexikói úti Kisföldalatti-végállomásnál. A külső kerületekből és az észak-pesti elővárosokból érkezők így könnyebben válthatnak majd az autóról kisföldalattira, villamosra vagy trolibuszra, sőt a jövőben akár vasútra is. Az új parkolók tervezésére kiírt tender május 3-án jelent meg. A Liget északi határán létesülő Mexikói úti P+R-parkolóházak egyaránt csökkentik majd az átmenő- és a célforgalmat is. Egyrészt a Mexikói úti busz- és trolimegállónál ma is P+R-ként használt területére építhető parkolóház az M1 kisföldalatti végállomásánál, másrészt az M3-as sztrádabevezető végcsomópontjának ágai közé emelhető ilyen épület. A parkolóházakból jó lehetőséget kínál a kisföldalatti, a trolibusz és az 1-es villamos a tovább utazásra, természetesen ehhez szükséges a gyalogos- és kerékpáros kapcsolatrendszer átfogó fejlesztése is, mind az átszállások elősegítésére, mind a Városliget elérésének javítására. A parkolóházakat és megközelítésüket mindenképp a Kisföldalatti esetleges meghosszabbítását és új Hungária körúti állomását is figyelembe véve kell megtervezni. A tervezett épületek elhelyezkedésükből adódóan városkapu funkciót töltenek be, az építészeti arculat megfogalmazására a tervezés során külön gondot kell fordítani.

Itt kezdik meg 1500 férőhely P+R parkoló építésének tervezését, részben a csomópontban, annak átépítésével, részben a mai parkoló és buszvégállomás felülépítésével. Forrás: Vitézy Dávid Facebook
2/3
Itt kezdik meg 1500 férőhely P+R parkoló építésének tervezését, részben a csomópontban, annak átépítésével, részben a mai parkoló és buszvégállomás felülépítésével. Forrás: Vitézy Dávid Facebook



5. Új közúti és villamosfelüljáró tervezését kezdi meg a BFK a Nagy Lajos király útja és Szegedi út vonalában, így a váci vasútvonal és Rákosrendező fölött átívelő felüljárón a Béke térig. Az új felüljáró összeköti Zuglót Angyalfölddel, tehermentesítheti a Hungária körutat. Az új villamoskapcsolat pedig a 3-as villamos-körgyűrű folytatását jelenti majd Angyalföld felé. A Rákosrendező déli végén tervezett közúti híd villamossal, kerékpársávokkal, járdákkal köti majd össze a két városrészt, segítve a közlekedésüket, és tehermentesítve a Hungária körutat. A Szegedi út vonalában tervezett felüljárót a BFK azt szem előtt tartva tervezteti meg, hogy ne szolgálja az M3 felől érkező forgalom átáramlását Angyalföld és Zugló belseje felé, az ott élő emberek lakóterületeire. Ezért a vasúti sínek keresztezése mellett lehajtó épül, amely a vasúttal párhuzamosan vezeti el az autókat. Az új híd áttételesen járul hozzá a Városliget forgalomcsillapításához a Hungária körút tehermentesítése révén. Ezt a tervezési munkát végzi majd a most aláírt szerződés keretében a Speciálterv. A szerződés értéke nettó 1 728 000 000 millió forint, amit teljes egészében a kormány finanszíroz a fővárossal megkötött megállapodás szerint.

Az M3-as autópályán a térségbe érkező autók számának csökkentésére és első lépésben a forgalomnövekedés megállítására azonban ezek az intézkedések önmagukban nem elégségesek, ezért az északkeleti régió vasútvonalainak (veresegyházi, hatvani vonal, gödöllői hév) fejlesztésével, az agglomerációs megállókban és állomásokban létesülő P+R-parkolókkal együtt kell ezeket az intézkedéseket megvalósítani. A felsorolt fejlesztéseken a BFK jelenleg is dolgozik.

„A felüljárón átvezetett villamos az egyik leghatékonyabb fővárosi villamosfejlesztés, a most csonka 3-as villamosgyűrű tovább vezetése révén fontos kapcsolatok jönnek létre a hálózaton. Az új felüljárón folytatódhat a külsőbb pesti kerületek összekötése. A BFK a Bosnyák tér felől érkező villamosvonalat az új hídon és a Szegedi úton át a Béke térig tervezteti meg, itt kapcsolódni fog a Lehel utca – Béke utca tengelyén haladó vonalhoz" – mondta Vitézy Dávid. Arról, hogy a villamos onnan pontosan merre, milyen viszonylatként közlekedik majd, a most induló tervezési folyamat során a BFK a BKK-val közösen hoz majd döntést. A cél az, hogy az új villamosvonal a lehető legjobb közlekedési és hálózati kapcsolatokat biztosítsa. A beruházás részeként a 82-es trolibusz meghosszabbítását is tervezi a BFK a Kassai térig, a BKK javaslatára és velük együttműködésben.

A tervezési folyamat elindulásával párhuzamosan a BFK a tervező bevonásával kérdőíves igényfelmérést kezdeményez majd a most közzétett új honlapon, hogy a környék lakói és az itt közlekedők elmondhassák a véleményüket azokról a közlekedési fejlesztésekről, amelyek szükségesek ahhoz, hogy egy hat évtizeddel ezelőtti döntést korrigálva a Városliget megszabaduljon az autóforgalomtól.

Szerk.: Nemes D. Nikolett

Vélemények (2)
Kompakt
2021.05.04.
16:25

Csak nehogy az Ajtósi Dürer sor és a Thököly út legyen túlterhelt! Meg kellene hosszabbítani a Vágány utcát a Ferdinánd térig, esetleg 2x2 sávosítani a vasúti területek rovására. Amúgy a tervezett Rákosrendező-Kelenföld vasúti alagutat mennyibe érinti a felüljáró?

Reki
2021.05.04.
15:10

Végre megépül a Szegedi úti felüljáró! A 3-as villamost meghosszabbítják a felüljárón át a Béke tér felé. Szerintem tovább kéne vinni a Honvéd kórház érintésével, az Árpád híd-ig, a metró elérése érdekében.

Új hozzászólás
Épületek/Örökség

VÁRKERT BAZÁR // Egy hely + Építészfórum

2021.03.24. 18:04
00:07:03

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk