Épülettervek

Az ABFLab iroda nyertes pályázati terve Seattle új közparkjára

1/16

Helyszín

Koncepció

Koncepció

Metszet

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Energiaszintek

Napenergia

Esővízfelhasználás

Kibocsátás

Paul Azzopardi, Noé Basch, Etienne Feher

?>
Helyszín
?>
Koncepció
?>
Koncepció
?>
Metszet
?>
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Energiaszintek
?>
Napenergia
?>
Esővízfelhasználás
?>
Kibocsátás
?>
Paul Azzopardi, Noé Basch, Etienne Feher
1/16

Helyszín

Koncepció

Koncepció

Metszet

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Energiaszintek

Napenergia

Esővízfelhasználás

Kibocsátás

Paul Azzopardi, Noé Basch, Etienne Feher

Az ABFLab iroda nyertes pályázati terve Seattle új közparkjára
Épülettervek

Az ABFLab iroda nyertes pályázati terve Seattle új közparkjára

2013.01.31. 13:18

Projektinfó

Földrajzi hely:
Egyesült Államok, Seattle

Építészek, alkotók:
Paul Azzopardi, Noé Basch, Etienne Feher

Az ABFLab iroda nyertes pályázati terve Seattle új közparkjára

Tervezés éve:
2012

Bruttó szintterület:
35000 m2

Stáblista

munkatársak: Paulin Girard, Nicolas Pomet, Jeremy Tosseghini, Simone Colucci, Julien Cottier, Sarah Tardy, Benjamin Laurent, Snoop Martin
kiíró: Grousemont Foundation / nextfifty / AIA Seattle / SeattleCenter
beruházási költség: 15 M USD

Paul Azzopardi várostervező, Noé Basch klímadesigner és Etienne Feher építész [In]-Closure koncepciója nyerte a Seattle új közterületére kiírt Urban Intervention nemzetközi pályázatot. Tervükben variálható konténer-rendszerbe rendezett funkciókkal keretezték a jövőbeli pezsgő, vonzó helyszínt, ahol 2050-re egy „városi erdő" alakulhat ki.

A next50, a Seattle Center és az AIA Seattle által kiírt, kétfordulós nemzetközi építészeti és városrendezési pályázatra 107 terv érkezett be 24 országból. A díjazásra összesen 120.000 dollár állt rendelkezésre, amelyet a Grousemont Foundation ajánlott fel. A párizsi székhelyű ABFLab iroda nyertes terve mellett díjazásban részesült a Los Angeles-i Koning Eizenberg Architecture és az ARUP közös, „Park" jeligéjű pályaműve, valamint a bostoni PRAUD iroda „Seattle Jelly Bean" koncepciója.

Helyszín
1/16
Helyszín

Seattle központjának északkeleti részében egy 35.000 m2-nyi alulhasznosítottt területet jelöltek ki a pályázat helyszínéül. 1962-ben itt rendezték meg - Washingtonnal közösen - a „Century 21" világkiállítást, ennek eredményeként a terület a város kulturális központjává vált. 2012-ben az esemény 50 éves jubileuma újabb apropót adott a helyszín újragondolására. Az elmúlt évtizedekben fokozatosan, lassú és megfontolt beavatkozások során, apró lépésekben fejlesztették a régi kiállítási területet. A 2008-ban elfogadott rendezési terv már tartalmazta az évfordulót és ezzel kapcsolatban elképzelt nagyobb léptékű átalakítások lehetőségét. A területen található egy elöregedett vasbeton szerkezetű futballstadion, amely szintén az 1962-es kiállításra készült. A létesítmény jelenleg a seattle-i iskolák tulajdonában van, esetleges elbontása és a játéktér másik helyszínre költöztetése (amivel a nyertes terv számol) a jövőbeli tárgyalások függvénye. A környező területeken számos magánberuházás van folyamatban.

Koncepció
3/16
Koncepció

Az ABFLab tervében moduláris rendszerben elhelyezett, variálható, multifunkcionális egységek sorakoznak egy óriási téglalap kerülete mentén, kihasználva a mély fekvésű terület szintkülönbségeit - minimális földmunkával megvalósítva. A teherforgalomban használt konténerek méretével megegyező pavilonok egyfajta „kifordított utcát" alkotnának, a közrezárt területre ültetendő fák sokasága pedig 2050-re valódi „városi erdővé" változtatná a helyszínt. Az „event box" névvel illetett egységek előregyártva érkeznének ide, ahonnan később el is távolíthatók. A kijelölt helyszínnel határos telkek megaberuházásaival szemben a tervezők egy józan, visszafogott építészeti választ adnak a terület fejlesztésére, ahol a jövőben szervezett események jelentik majd a fő vonzerőt a város lakói számára. A koncepció egyik hívószava a terület „anyagtalanná tétele" (dematerializációja) és az állandóan változó összkép, amelynek révén egy színes kínálatú, jó hangulatú, békés közpark jöhetne létre. A tervezők az árusító standoktól a kis könyvtárakig, múzeumokig, kifőzdékig és köztéri bútorokig bármit elképzelhetőnek tartanak. A kis dobozok mindennap kinyílnak az ide látogatók előtt, különféle előtetőkkel, ponyvákkal és cégérekkel.

Látványterv
7/16
Látványterv


Látványterv
11/16
Látványterv



A terv másik alapelve az alázat: tisztelettel viszonyul a város történetéhez és identitásához, a felvázolt beavatkozással „keretbe foglalva" a területet. Mindezt szerény beavatkozásokkal kívánják megvalósítani, nagy hangsúlyt helyezve az alacsony költségvetésű, fenntartható módszerekre. Energetikai koncepciójuk szerint a 3.000 m2-nyi napelemmel évente 320 kWh elektromos áramot lehetne termelni, továbbá 3.000 m2-en mintegy 2650 m3-nyi esővizet összegyűjteni. A működés és az építés során keletkezett cca. 6650 t CO2-t a napenergia felhasználása és az ültetett fák abszorpciója ellensúlyozná, így a projekt elérhetné a zéró CO2-kibocsátást.

Etienne Feher, a vezető tervezők egyike szerint a terv „alacsony költséggel nagy társadalmi értéket hoz létre és az embereket helyezi a folyamat középpontjába."

A zsűri a bírálatnál elsősorban a fenntartható köztér eszméjét, az emberi léptékű tervezési szemléletet és a közösségi részvétel magas fokát értékelte, amellyel kialakulhat a lakók által magukénak érzett köztér - sajátos, campust idéző keretek között. Az értékelésben jelentős szerepet játszott a terv adaptálható volta, az időbeli fejlesztés, a helyszín és a funkcionális kínálat változtatásának lehetősége, valamint a város ökológiai állapotára tett, jövőbeli pozitív hatása is.


Részlet a zsűri értékeléséből: „50 évvel ezelőtt Seattle központja a jövőről szólt, a fejlődésbe vetett pozitív hittel. Manapság újabb kihívások előtt állunk. Ami egyedül biztos a jövőben, az a változás. Az [In]-Closure pályamű az állandó változást sugallja egy olyan többszörözhető, organikus rendszer létrehozásával, amely növekedhet és átalakulhat, felismerve az ökológiai rugalmasságot, amely magából a közösség szívéből fakad."

A zsűri tagjai
August de los Reyes, designer, író, oktató
Gene Duvernoy, a Forterra - korábban Cascade Land Conservancy - elnöke
Tom Leader tájépítész, a Berkeley-i Tom Leader Studio vezetője
Mia Lehrer tájépítész, a Los Angeles-i Mia Lehrer+Associates iroda alapítója
Rick Lowe, elismert köztéri művész
Patricia Patkau, a vancouveri Patkau Architects alapítója

fordította: Garai Péter


Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.