Nézőpontok/Kritika

Az én (fordított) pályázatom — fordítva ülök, vagy a ló megy hátrafelé? | Pécs EKF-2010 sorozat / 2

1/1

Hirdetés
?>
1/1

Az én (fordított) pályázatom — fordítva ülök, vagy a ló megy hátrafelé? | Pécs EKF-2010 sorozat / 2
Nézőpontok/Kritika

Az én (fordított) pályázatom — fordítva ülök, vagy a ló megy hátrafelé? | Pécs EKF-2010 sorozat / 2

2009.10.09. 05:40

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Pécs, Magyarország

Építészek, alkotók:
Patartics Zorán

Dosszié:

Letölthető dokumentumok:

Ott voltam az ideák születésénél. Elhittem őket. Ma is hiszem. De a megvalósulásukban nem hihetek. • Patartics Zorán pályázati kiírása a finisébe érkezett Pécs2010 EKF programhoz kapcsolódik...

2010-ben Pécs Európa Kulturális Fővárosa (EKF) lesz. Keresem benne a helyem. Fogy az idő. Tele vagyok tervvel, de mi lesz velük? Nem tudom már magamba visszatuszkolni őket, és tartogatni sem. Gondolataimat szeretném közzé tenni és megvalósulni látni. Nem ellopva, hanem méltó módon hasznosítva. A nevemmel együtt, mint ötletgazda – ahogyan az járna, s amitől szívesen adnám. Már annyiszor megloptak, vagy láttam viszont szavaimat kifordítva. Bizalmatlan vagyok, és határán a kiábrándultságnak. Mi lesz, ha az ötleteimet magamba kell temessem? Akarok-e örülni majd úgy az EKF-nek? Vagy az lesz nekem az EKF, hogy mellőzött ötleteimet barátaimnak mindig felemlegetem?

Ott voltam az ideák születésénél. Elhittem őket. Ma is hiszem. De a megvalósulásukban nem hihetek. Az EKF évéig már túl kevés az idő. Valóban társadalmi, közösségi szempontból is nagy hatású program a jelenlegi rendszertől alig remélhető. Véglegesen elveszni látszik az egykori, Pécs város EKF pályázatában körvonalazódó szellemiség. Az, amely nem pusztán programok megrendezésén alapult, hanem a programok megtervezésének társadalmasításán, a nyilvánosság megteremtésén, és olyan folyamatok beindításán, segítésén, melyek lényegesen túlmutatnak magukon a programokon. Az eredeti koncepció szerint a programok – ahogy a beruházások is – nem célok voltak, hanem eszközök: a kulturális fogyasztás élénkítéséhez, a közösségi párbeszédek, az önértelmezési kísérletek ösztönzéséhez, a potenciálok felébresztéséhez, az együttgondolkodás, az együttműködési kultúra fejlesztéséhez. És a kezdeményező készség megteremtéséhez is. Hát kezdeményezek.

Próbálkoznék, de kilátástalan. A jelen pénzelosztási és finanszírozási rendszer alkalmatlan a kezdeményezéseim támogatására. A kulturális intézmények átalakítása is elmaradt – azok nem alakultak befogadó intézményekké, melyeknek az ötleteimet odaadhatnám, hogy megvalósítsák. S a rendszerből hiányoznak a szakemberek. Így jó ötletekkel nem pályázom a meghirdetett forrásokért. Nem látom értelmét. Nem akarok projekteket megtervezni költségeivel, hogy majd utána a harmadát ajánlják nekem. Nem akarom, hogy akkor alkudozzunk, s a harmad pénzből ócskaság legyen, miközben nem mondhatom, hogy úgy tartalmilag is a harmadát éri majd. Magam miatt nem mondhatom. És miért volna természetes, hogy a saját munkám ingyen adom? Miért tennék az életemből a közösbe újabb féléveket? A pályázók amúgy többnyire a pénzszűkében lévő intézmények, civil egyesületek, ritkán magán vállalkozások. Ők tudnak pénzt pályázni és felhasználni. Én csak én vagyok. Nekem csak ötleteim vannak.

Ismerek még olyanokat, akiknek ötleteik vannak. Magukba temetik őket. Pedig jó ötletek. Sokan mások kiírták magukból a civil ötletpályázatokon. Melyikből lett valami is? A csalódottak sokan vannak. Ha lehetett volna módjuk az ötleteiket megmutatni, kifejteni, nevükkel együtt megvalósulni látni, akkor most ők volnának az EKF projekt bázisa. Mi lehetett volna nagyobb eredmény?

Persze messzire mutató programok ötletei ott is megszülethetnének, ahol a pénz van. És az ötletgazdák, a hozzáértők is lehetnének gazdagok. De nem így van. Ahol a pénz, ott se ötlet, se szakértelem. Akkor miért a pénzért lehet pályázni csak, miért nem lehet az ötletért, meg a szakértelemért? Miért számít az a jónak, ami a rossz, és miért nem fordítva van?

 

Támogatói pályázat

Kiíró támogatói pályázatot hirdet az általa kidolgozott kulturális programok, projektek támogatására, a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa (EKF) programjához kapcsolódóan, az alábbiak szerint:

1. A kiíró
A Kiíró én vagyok. Nevem: Patartics Zorán.
Azzal a céllal lettem Kiíró, hogy az EKF eredeti szellemiségét megjeleníteni képes saját programokat valósítsak meg a 2010-es évben annak ellenére, hogy lényegében az elmúlt időszakban az ilyen törekvések sokszor, s az én törekvéseim különösen ellehetetlenültek.

Ki vagyok én?
Patartics Zorán – építész, publicista. Az EKF cím elnyeréséhez vezető munkában a pályázatíró kabinet közvetlen munkatársaként, a pályázatíró team ’titkos’ építész tagjaként1 vettem részt. Rendszeresen kezdeményezem a szakmai diskurzusok különböző formáit, a pályázatírás során pedig elsősorban szakmai és szakmaközi stratégiai kérdésekben, valamint fórumokon fejtettem ki véleményemet, illetve készítettem tanulmányokat.

Az EKF cím elnyerését követően a közvélemény által is ismert okok miatt nem vettem részt az EKF hivatalos munkálataiban.

2. A Kiíró célja, szándéka
A Kiíró a helyzetet elemezve, és annak eredményét felismerve az alábbi szándékokat és célokat fogalmazza meg:

Felismerve az utolsó pillanat jelentőségét, és mérlegelve a megvalósítás lehetőségeit, valamint korlátait, felkínálom tudásomat, ismereteimet és munkámat olyan programok megvalósítására, melyek az EKF eredeti szellemiségét képesek felmutatni, és melyek így pozitívan befolyásolják az EKF amúgy rossz társadalmi megélését és megítélését. Mindezt teszem azért, mert az EKF eredeti céljai mellett elkötelezett vagyok, és ez arra ösztönöz, hogy tegyek egy utolsó kísérletet legalább részbeni megvalósításukra, miközben ezt érdemben sok más programtól alig remélhetjük.

Célom, hogy a programjaimmal létrejöjjenek olyan minták, amelyek a jövőre nézve példaként szolgálhatnak, és amelyek hiánya egyik oka az EKF eddigi negatív megítélésének. Ennek érdekében a tervezett programjaim kifejezetten célozzák, hogy a felvetett témák generálják és motiválják a kulturális tartalmú párbeszédeket, illetve maga a projekt a megvalósítása során is lehetőséget biztosítson a vélemények megfogalmazására, diskurzusok lefolytatására. Mindezek táplálják a városban élők kötődését, a közbizalmat, a konstruktivitást.
Mivel a jelenlegi támogatási rendszer és a programok logikája nem ad módot arra, hogy ötleteimet megvalósíthassam, azok finanszírozására támogatói pályázatot hirdetek meg.
"

3. A pályázó
Pályázó lehet minden olyan szervezet, jogi, vagy természetes személy, amely/aki a pályázatát a meghatározott módon és tartalommal benyújtja, és ezzel a pályázati kiírást magára nézve elfogadja, valamint akinek esetében a kizáró okok egyike sem áll fenn.

Pályázó lehet több szervezet, illetve jogi személy alkotta konzorcium is, akik így a támogatást együttesen nyújtják. Ebben az esetben a konzorciumot egy szervezet, illetve jogi személy képviselheti, de a támogatási szerződésben meghatározottak alapján minden támogatót megilletnek a támogatói jogok. A támogatói oldalról a megnevezett képviselő köteles helytállni a Kiíró felé, mind jogilag, mind pénzügyileg.

Kizáró okok:
Nem vehet részt a pályázaton az a szervezet,

  • amelynek tulajdonosa, résztulajdonosa, vagy döntéshozója a közeli hozzátartozóm,
  • amelynek tulajdonosa, résztulajdonosa, vagy döntéshozója bármilyen vállalkozásomban cégtársam,
  • amellyel kapcsolatban felmerülhet, hogy rám munkaviszony okán nyomás gyakorolható, vagy amelyre hasonló képpen jómagam nyomást gyakorolhatok.

Nem vehet részt a pályázaton az a személy,

  • aki közeli hozzátartozóm,
  • vagy rám munkaviszonyából fakadóan nyomást gyakorolhat, avagy
  • akire jómagam, munkaviszonyunkból adódóan nyomást gyakorolhatok.

4. A pályázat közzététele
A Kiíró a pályázatot az alábbi módokon, illetve felületeken teszi közzé:

a) A Kiíró megjelenteti a kiírást az Echo 2009/3. számában (2009. október 5.).
A kiírás teljes egészében és mellékletével együtt olvasható és letölthető az Echo honlapjáról is (www.echopecs.hu), 2009. október 19-től.

b) A Kiíró a pályázati kiírást e-mailben megküldi számos országos és helyi médiumnak.

c) A Kiíró a pályázati kiírást e-mailben megküldi az alábbi szervezeteknek:
Pécs MJ. Város Polgármesteri Hivatal
Baranya Megyei Önkormányzat
Pécs2010 Nonprofit Kft.
Hungarofest Nonprofit Kft.
Magyar Turizmus Zrt.
Nemzeti Kulturális Alap (NKA)

d) A Kiíró a pályázati kiírást írásban megküldi az alábbi szakmai szervezeteknek:
Dél-Dunántúli Építész Kamara
Magyar Építész Kamara
Budapesti Építész Kamara
Magyar Építőművészek Szövetsége

5. A pályázatok tartalmi kérdései
A benyújtandó pályázatoknak az alábbiakat kell tartalmazniuk:

1. A pályázó megnevezését, illetve több támogató esetén a konzorcium tagjainak megnevezését, valamint a támogatási arányok feltüntetését.
2. A pályázó képviselőjének megnevezését, valamint postai, telefonos és elektronikus elérhetőségeit (esetleg fax számát).
3. Nyilatkozatot arról, hogy a pályázó a pályázati kiírás feltételeit elfogadja.
4. Rövid indoklást arról, hogy a Pályázó az adott programelemet miért támogatja.
5. Ajánlatot a támogatandó programelem megnevezésével, és a támogatásra fordítandó összeg megjelölésével, mely minimálösszege nem lehet kevesebb a „6. Programelemek" című fejezetben az adott programelemhez rendelt, támogatási összegnél.
A támogatási összeg a programelemeknél feltüntetett összegeket meghaladhatja.
6. Nyilatkozatot arról, hogy a támogatási összeg felett a támogató az eredményhirdetés idejére, de legfeljebb a szerződéskötés idejére rendelkezik, illetve az a rendelkezésére áll.
7. A beadott dokumentáción a hitelességet igazoló megnevezést és aláírást. (Szkennelve.)
8. A Pályázó kultúra támogatói, támogatási tevékenysége, referenciái. (Rövid ismertetés.)

A Kiíró eredménytelennek minősíti azt a pályázatot, amely az általa megjelölt programelem meghirdetett támogatási összegét el nem érő támogatást kíván nyújtani. A Kiíró nem kívánja felvállalni annak pénzügyi és jogi nehézségeit, hogy több kisebb ajánlatot egyesítve finanszíroztassa a meghirdetett programelemek megvalósulását. Ilyen támogatói szándék esetén Kiíró javasolja a Pályázóknak, hogy alakítsanak konzorciumot, miként azt a kiírás lehetővé tette.

Egy Pályázó több projekt elem támogatására is benyújthat pályázatot. Több ajánlat esetén a Pályázó az ajánlatát benyújthatja programelemenként (azaz több pályázatként), avagy összevontan is, amennyiben egyértelműen megjelöli, hogy mely programelemeket milyen mértékben támogatja, valamint hogy ajánlata csak egy, avagy minden megjelölt programelemre akár együttesen is értendő.

6. A programelemek
A pályázatokat az alábbi programelemek támogatására lehet benyújtani, a megjelölt támogatási összegekkel kalkulálva:

1. Építészet és piac – diskurzus-építő rendezvény sorozat 45 millió forint
2. Rejtőzködő helyek – könyv 12 millió forint
3. Pécsi séták – guide (nyomtatott) 17 millió forint
4. Pécsi séták – guide (internetes modul) 12 millió forint
5. ’EL’ ( A|WAY ) – Pécsről indult építészek máshol
(A JP Múzeum Bauhaus kiállításához kacsolódó modul) 28 millió forint

A programelemek kifejtését az 1. számú melléklet tartalmazza.

7. A pályázat benyújátásának módja, és az eljárásban meghirdetett határidők

A pályázat meghirdetésének időpontja: 2009. október 5.

Kérdések:
A Pályázók a kiírással kapcsolatos kérdéseket írásban tehetnek fel az alábbi
e-mail címen: ekfpalyazatom/kukac/gmail.com

A kérdéseket a Pályázók legkésőbb 2009. november 1-én éjfélig tehetik fel.

A kérdéseket a Kiíró számozottan kéri benyújtani, a Pályázó egyértelmű azonosítása mellett (név, cím, telefon, e-mail cím feltüntetésével), és az értesítési e-mail cím megjelölésével, ahová a választ a Pályázó várja.

A Kiíró a beérkezett kérdéseket legkésőbb november 10-ig megválaszolja e-mailen. A Kiíró minden választ minden kérdezőnek megküld.

A pályázatok benyújtásának határideje: 2009. november 20. 24.00 óra.

A pályázatok benyújtásának módja: e-mailen, az ekfpalyazatom/kukac/gmail.com címre megküldve.

8. A pályázatok elbírálása
A beérkező pályázatokat a Kiíró bírálja el, legkésőbb 2009. november 30-ig.
A Kiíró szakértőket a bírálatba bevonhat.

Kiíró az elbírálás során az alábbi szempontokat mérlegeli, a felsorolás sorrendjében:
1. A megajánlott támogatási összeg mértéke.
2. A Pályázó elkötelezettsége a támogatandó projektelem mellett, támogatási szándékának kifejtése.
3. A Pályázó kultúra támogatói, támogatási referenciái.

Több támogatási ajánlat esetén a Kiíró fenntartja magának a jogot, hogy a kiírás feltételeit teljesítő, ám a nem a legjobb ajánlatot tevő Pályázó számára a felajánlott támogatási összeg felhasználására új programelemet dolgozhat ki, illetve ajánlhat fel. Pályázó ezt nem köteles elfogadni, de elfogadás esetén újabb pályázat benyújtása nélkül, tárgyalásos úton Pályázó és Kiíró megegyezhetnek az új programelem (projekt) támogatásáról.

A Kiíró kizárja azt a pályázatot, amelynek benyújtójával szemben megállapítható a kizáró okok bármelyike.

A Kiíró érvénytelennek minősítheti azt a pályázatot, amely a megjelölt programelemre a kiírásban meghatározott támogatási összegnél kisebb támogatást ajánl meg.

A Kiíró kizárhatja azt a pályázatot, amely az egyéb tartalmi követelményeknek nem tesz eleget. Különösen indokolt esetben Kiíró a hiányos pályázatot benyújtó pályázót hiánypótlásra kérheti fel.

A Kiíró képviseletében az adott programelem megvalósítását végző – a fentebb leírt – gazdasági szervezet a győztes Pályázókkal támogatási szerződést kíván kötni, 2009. december 30-ig.

9. Az eredmény kihirdetése
Az eredményről szóló értesítést Kiíró minden pályázatot benyújtó Pályázónak megküldi e-mailben, a Pályázó pályázatában megadott e-mail címre, illetve annak hiányában a beérkező pályázat feladójának.

Kiíró megküldi továbbá a pályázat eredményét azon médiumoknak, kiknek a pályázati kiírást is megküldte.

Kiíró fenntartja magának a jogot, hogy az eredményt sajtótájékoztatón is bejelentheti.

10. A finanszírozás kérdései
A támogatás folyósítása előfinanszírozási modell szerint történik, mely folyamatosan fedezi a projektelemek készítésének költségeit. A finanszírozás ütemezése a támogatási szerződésben kerül rögzítésre.

Kiíró a támogatás fejében a megkötendő támogatási szerződésben rögzítettek szerint a projekt megvalósítása során a Támogató számára megjelenési felületet biztosít, mely meghatározása és rögzítése szintén az adott programelemre vonatkozó szerződésben valósul meg.

kelt Pécsett, 2009. október 1-én

a Kiíró
Patartics Zorán

megjelent az Echo 2009/3.számában


1 Takáts József fogalmazott így egy nyilvános fórumon. A titkosság annak volt köszönhető, hogy az EKF kezdeti szakaszában a politika ’nem kedvelt meg’.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.