Design/Formatervezés

Az Uffizi új lépcsője - kézműves, antikolt rézből

1/4

A lépcső fő karakterét a sötétbarna szín és az antik hatás adja, mely a réz speciális polírozásának köszönhető. - forrás: ItalG - a KME vállalatcsoport gyűjteményéből

A lépcső fő karakterét a sötétbarna szín és az antik hatás adja, mely a réz speciális polírozásának köszönhető. - forrás: ItalG - a KME vállalatcsoport gyűjteményéből

A lépcső fő karakterét a sötétbarna szín és az antik hatás adja, mely a réz speciális polírozásának köszönhető. - forrás: ItalG - a KME vállalatcsoport gyűjteményéből

?>
A lépcső fő karakterét a sötétbarna szín és az antik hatás adja, mely a réz speciális polírozásának köszönhető. - forrás: ItalG - a KME vállalatcsoport gyűjteményéből
?>
A lépcső fő karakterét a sötétbarna szín és az antik hatás adja, mely a  réz speciális polírozásának köszönhető. - forrás: ItalG - a KME  vállalatcsoport gyűjteményéből
?>
A lépcső fő karakterét a sötétbarna szín és az antik hatás adja, mely a  réz speciális polírozásának köszönhető. - forrás: ItalG - a KME  vállalatcsoport gyűjteményéből
?>
1/4

A lépcső fő karakterét a sötétbarna szín és az antik hatás adja, mely a réz speciális polírozásának köszönhető. - forrás: ItalG - a KME vállalatcsoport gyűjteményéből

A lépcső fő karakterét a sötétbarna szín és az antik hatás adja, mely a réz speciális polírozásának köszönhető. - forrás: ItalG - a KME vállalatcsoport gyűjteményéből

A lépcső fő karakterét a sötétbarna szín és az antik hatás adja, mely a réz speciális polírozásának köszönhető. - forrás: ItalG - a KME vállalatcsoport gyűjteményéből

Az Uffizi új lépcsője - kézműves, antikolt rézből
Design/Formatervezés

Az Uffizi új lépcsője - kézműves, antikolt rézből

2012.06.22. 08:48

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Olaszország, Firenze

Építészek, alkotók:
Adolfo Natalini

A közelmúltban befejeződött bővítés eredményeként a firenzei Gallera degli Uffizi együttese nyolc új teremmel és a Vecchia Posta udvarára épített, sárgaréz borítású lépcsővel gazdagodott, amelyet Adolfo Natalini építész tervezett. A nemes, időtálló anyag választása a reneszánsz esztétikájához igazodik, kortárs értéket és közlekedési kapcsolatokat teremtve a műemlék épületben.

A firenzei Galleria degli Uffizi presztízs értékű felújítása és bővítése során a réz sokoldalúságát kiaknázva teremtettek harmóniát a világhírű képtár reneszánsz stílusú épületében. AZ Uffizi képtárat eredetileg Giorgio Vasari tervezte a híres Medici család óriási magángyűjteménye számára, amely a világ első nyilvánosan látogatható múzeuma lett - napjainkban 1,5 millió látogatót fogad évente. A művészetkedvelők körében ismert kollekciója magában foglalja Botticelli Primavera és Vénusz születése című alkotásait csakúgy, mint Tiziano Urbinói Vénuszát.

 

A lépcső fő karakterét a sötétbarna szín és az antik hatás adja, mely a réz speciális polírozásának köszönhető. - forrás: ItalG - a KME vállalatcsoport gyűjteményéből
1/4
A lépcső fő karakterét a sötétbarna szín és az antik hatás adja, mely a réz speciális polírozásának köszönhető. - forrás: ItalG - a KME vállalatcsoport gyűjteményéből

A lépcső fő karakterét a sötétbarna szín és az antik hatás adja, mely a  réz speciális polírozásának köszönhető. - forrás: ItalG - a KME  vállalatcsoport gyűjteményéből
2/4
A lépcső fő karakterét a sötétbarna szín és az antik hatás adja, mely a réz speciális polírozásának köszönhető. - forrás: ItalG - a KME vállalatcsoport gyűjteményéből

 

 

A 2011 decemberében elkészült átalakítás során 45 tonna rezet és a réznek cinkkel alkotott ötvözetét (az arany színéről ismer sárgarezet) használták fel. A sárgarezet lemezek formájában építették be, amelyeket antikoltak, majd políroztak. Így alakították ki a nyugati lépcsőt, amely a második emeleten található nyolc, külföldi festők műveinek szentelt teremhez, összesen 480 m2 alapterületű kiállítótérhez vezet.

Az Uffizi az itáliai és különösen a reneszánsz művészet legfontosabb múzeuma a világon. A gazdag itáliai művészeti kincset létrehozó alkotók közül szinte mindegyikük keze munkája megtalálható itt - Leonardo da Vinci, Giotto, Michelangelo, Botticelli, Piero della Francesca, Caravaggio, és Rafaello művei. A reneszánsz esztétikához alkalmazkodva Adolfo Natalini építész a rezet választotta az újonnan befejezett épületrészek között meghatározó látványt nyújtó lépcső anyagaként. A réz sokoldalúsága mellett könnyen alakítható szinte bármilyen kívánt formára, értéket képvisel, és harmonikus látványt kölcsönöz a színvonalas építészeti megoldásoknak.

A lépcső fő karakterét a sötétbarna szín és az antik hatás adja, mely a réz speciális polírozásának köszönhető. A reneszánszban is előszeretettel alkalmazott eljárás során a polírozó anyagot a gyakorlott kézművesek a helyszínen hordták fel a rézfelületre. A felületkezelésnek eme különleges, már-már művészi módja adja a lépcső egyedi  megjelenését, mely tökéletesen illik egy olyan magasztos helyszínre, mint az Uffizi képtár. A 2.700 sárgaréz lemez felszerelése és kezelése körülbelül 11.000 munkaórát vett igénybe.  

 

A lépcső fő karakterét a sötétbarna szín és az antik hatás adja, mely a  réz speciális polírozásának köszönhető. - forrás: ItalG - a KME  vállalatcsoport gyűjteményéből
3/4
A lépcső fő karakterét a sötétbarna szín és az antik hatás adja, mely a réz speciális polírozásának köszönhető. - forrás: ItalG - a KME vállalatcsoport gyűjteményéből

 

 

A Vecchia Posta udvarára épített új lépcsőt az építész maga így jellemezte: „mint kőtorony, melynek széles nyílásain át barnított sárgaréz lépcsősorok tűnnek fel." Az építmény többfunkciós abban az értelemben, hogy menekülési útvonalként is szolgál, melyet a bővítés által vonzott, várhatóan több látogató jelenléte indokol. Végül ezen át érhetők majd el a fogadások helyszínéül szolgáló terek, amelyek a lépcsőhöz kapcsolódóan a földszinten kaptak helyet.

A projekt során építészeti és szerkezeti felújítási munkákra, valamint a mechanikai, elektronikai és speciális rendszerek funkcionális átszervezésére került sor a firenzei Uffizi műemlék épületében. A tulajdonos az olasz állam, a megbízó a kulturális tevékenység és örökség minisztériuma volt, az átalakítás felügyeletét a Firenze, Pistoia és Prato környéki építészeti, tájképi, történelmi, művészeti, és etno-antropológiai vagyonkezelők látták el.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.