Emberek/Portré

Balkrishna Doshi, a valóság építésze

1/27

Balkrisha Doshi a Sangath Építészirodában. Fotó © Iwan Baan, 2018

?>
Balkrisha Doshi a Sangath Építészirodában. Fotó © Iwan Baan, 2018
?>
Balkrishna Doshi, Sangath Építésziroda, Ahmadábád, 1980. Fotó © Iwan Baan, 2018
?>
A Doshi tervezte Sangath Építésziroda építése 1980. Kép 1980© Vastushilpa Foundation, Ahmadábád
?>
Balkrishna Doshi: Sangath Építésziroda, Ahmadábád, 1980. Kép © Vastushilpa Foundation, Ahmadábád
?>
Balkrishna Doshi illusztrációja a Sangath Építésziroda épületéről, 1980. Kép © Vastushilpa Foundation, Ahmadábád
?>
Balkrishna Doshi és M.F. Husain: Amdavad Ni Gufa művészeti galéria, Ahmadábád, 1994.  Ahmedabad, 1994. Kép © Iwan Baan, 2018
?>
Balkrishna Doshi és M.F. Husain: Amdavad Ni Gufa művészeti galéria, Ahmadábád, 1994.  Ahmedabad, 1994. Kép © Iwan Baan, 2018
?>
Balkrishna Doshi és M.F. Husain: Amdavad Ni Gufa művészeti galéria, Ahmadábád, 1994.  Ahmedabad, 1994. Kép © Iwan Baan, 2018
?>
Balkrishna Doshi: Indiai Menedzsment-intézet, Bengaluru, 1977, 1992. Fotó © Iwan Baan, 2018
?>
Balkrishna Doshi: Indiai Menedzsment-intézet, Bengaluru, 1977, 1992. Fotó © Vinay Panjwani India
?>
Balkrishna Doshi: Indiai Menedzsment-intézet, Bengaluru, 1977, 1992. Fotó © Vinay Panjwani India
?>
Balkrishna Doshi: Indiai Menedzsment-intézet, Bengaluru, 1977, 1992. Fotó © Iwan Baan, 2018
?>
Balkrishna Doshi: Építészeti Iskola, Centre for Environmental Planning and Technology, Ahmedábád, 1968. Fotó © Vinay Panjwani India
?>
Balkrishna Doshi skicce az Építészeti Iskolához, Ahmedábád, 1968. Kép © Vastushilpa Foundation, Ahmadábád
?>
Balkrishna Doshi: Lalbhai Dalpatbhai Indológiai Intézet, Ahmedábád, 1962. Fotó © Iwan Baan, 2018
?>
Balkrishna Doshi: Lalbhai Dalpatbhai Indológiai Intézet, Ahmedábád, 1962. Fotó © Vinay Panjwani India
?>
Balkrishna Doshi: Lalbhai Dalpatbhai Indológiai Intézet, Ahmedábád, 1962. Fotó © Fabien Charuau
?>
Balkrishna Doshi: Aranya lakónegyed, Indaur, 1989. Fotó © Vastushilpa Foundation, Ahmadábád
?>
Balkrishna Doshi: Aranya lakónegyed, Indaur, 1989. Fotó © Iwan Baan, 2018
?>
Doshi skicce az Aranya-projekthez. Kép © Vastushilpa Foundation, Ahmadábád
?>
Balkrishna Doshi: Premabhai-csarnok, Ahmadábád, 1976. Kép © Vinay Panjwani India
?>
Balkrishna Doshi: Premabhai-csarnok, Ahmadábád, 1976. Kép © Iwan Baan, 2018
?>
A Premabhai-csarnok hosszmetszete. Kép © Vastushilpa Foundation, Ahmadábád
?>
Balkrishna Doshi: Kamala-ház,Ahmadábád (1963, 1986). Kép © Vastushilpa Foundation, Ahmadábád
?>
Balkrishna Doshi: A Life Insurance Corporation of India lakónegyede, ismertebb nevén a „Bima Nagar”, Ahmadábád, 1973. Kép © Vastushilpa Foundation, Ahmadábád
?>
Balkrishna Doshi: Ompuri-templom, Matar, 1998. Kép © Vinay Panjwani India
?>
Balkrishna Doshi: Tagore-emlékcsarnok,Ahmadábád, 1967. © Vastushilpa Foundation, Ahmadábád
1/27

Balkrisha Doshi a Sangath Építészirodában. Fotó © Iwan Baan, 2018

Balkrishna Doshi, a valóság építésze
Emberek/Portré

Balkrishna Doshi, a valóság építésze

2019.08.31. 06:37

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Weil am Rhein, India

Építészek, alkotók:
Balkrishna Doshi

Dosszié:

A Vitra Design Museum ad otthont a 2018-ban Pritzker-díjjal elismert indiai építész és várostervező, Balkrishna Doshi első retrospektív kiállításának Ázsián kívül. Ideje volt: az idén 92 éves indiai mester azon kevesek egyike, akik egyszerre tudnak álmodni és két lábbal a földön állva megvalósítani.

Szeptember elejéig látható Weil am Rheinben, majd Münchenbe vándorol a Balkrisha Doshi munkásságát bemutató, átfogó tárlat. Az elsősorban a 2018-ban megkapott Pritzker-díjnak köszönhetően mára világszerte ismertté vált építész-urbanista az indiai modernizmus egyik úttörője. Az európai szakmabeli számára a kiállítás elsősorban a művek léptéke és mennyisége miatt lehet megdöbbentő. Az 1958 és 2014 közötti munkákkal foglalkozó tárlat több százezres városnegyedektől kulturális és közösségi nagyberuházásokon át a lakás-léptékű beavatkozásokig terjed. Emellett az építész irodájából származó munkaanyagokon túl Doshi kiterjedt kapcsolatrendszerét is bemutatja, kiemelve azokat a mestereket, akik rá hatottak – mindenekelőtt Le Corbusier-t és a Doshinál tíz évvel fiatalabb, a humánközpontú design prófétájaként ismertté vált brit-amerikai Christopher Alexandert.


Balkrisha Doshi a Sangath Építészirodában. Fotó © Iwan Baan, 2018
1/27
Balkrisha Doshi a Sangath Építészirodában. Fotó © Iwan Baan, 2018

 

Doshi humanista életfilozófiáját indiai gyökerei és a helyi társadalomban az ötvenes évektől felgyorsult változások éppúgy befolyásolták, mint nyugati iskolázottsága. Egyszerre lírai és funkcionális épületei, az indiai modernizmustól nem meglepő módon mutatják Le Corbusier hatását – akivel négy évig együtt is dolgozott Párizsban Csandígarh tervezésén és más helyi projekteken. Letagadhatatlan inspirációt jelentett számára Louis Kahn is, akitől átvette az Indiai Menedzsment-intézet tervezését (1977, 1992).

Doshi azonban képes volt kilépni a modernizmus nagymestereinek árnyékából, és olyan saját formanyelvet kidolgozni, amely egyensúlyt teremt az ipari technológiák és a kézműves formák között. Ez az építészet nem csupán a szó legszorosabb értelmében véve fenntartható – azaz tartós és olcsó –, de ezáltal érzékennyé válik környezetére, a felhasználók társadalmi státuszára, sőt, adott esetben még személyesebb jellemzőire, mint a vallás.


Balkrishna Doshi és M.F. Husain: Amdavad Ni Gufa művészeti galéria, Ahmadábád, 1994.  Ahmedabad, 1994. Kép © Iwan Baan, 2018
7/27
Balkrishna Doshi és M.F. Husain: Amdavad Ni Gufa művészeti galéria, Ahmadábád, 1994. Ahmedabad, 1994. Kép © Iwan Baan, 2018


 

A kiállítás négy alapvető témát jár körbe, kezdve Doshi oktatási munkáival. A kulcsmű, a Center for Environmental Planning and Technology (CEPT) Ahmadábádban épült fel, campusán Doshi több mint negyven évig dolgozott. 1968-ban itt alapította meg azt az Építészeti Iskolát, amely multidiszciplináris szemléletével úttörőnek bizonyult az indiai oktatásban. Hogy támogassa a diákok és oktatók közötti párbeszédet, a találkozás inspiráló lehetőségét, az Építészeti Iskola épületét Doshi választófalak nélküli, nyitott terekkel tervezte meg.

A nem messze fekvő „Amdavad Ni Gufa" művészeti galéria épülete (1994) félig a földbe bújik – ez a megoldás az épületbelső temperálásában nyújt komoly támogatást. A galéria építésében Doshi számítógéppel tervezett, előregyártott elemekre támaszkodott, a kivitelezést viszont képzetlen munkások végezték, a helyszínen talált anyagokból, egyszerű kéziszerszámokkal.

Mahátma Gandhi példájából inspirálódva Doshi nagy energiákat fektetett abba, hogy új utakat keressen a majdani használók igényeit figyelembe vevő szociális lakásépítés terén. A kiállítás második szekciója erre a területre fókuszál, olyan fontos projektekkel, mint az ahmadábádi „Bima Nagar" (1973), illetve a híres Aranya-lakónegyed (1989, Indaur, Madhja Prades).


Doshi skicce az Aranya-projekthez. Kép © Vastushilpa Foundation, Ahmadábád
20/27
Doshi skicce az Aranya-projekthez. Kép © Vastushilpa Foundation, Ahmadábád


 

Aranya modellberuházásként indult, és ma 80 ezer embernek ad otthont. A Doshi által kifejlesztett moduláris rendszer lehetségessé teszi, hogy a lakók testre (és pénztársára) szabják otthonaikat. A beruházás az alapvető infrastruktúra (víz, villany, csatornázás) mellett minimális alapterületű lakásokat kínált, amelyeket a lakók fejleszthettek tovább. A beruházást Aga Kán-díjjal ismerték el.

Doshi kisebb léptékű munkáira saját háza, az 1963-as Kamala-ház kínál remek példát. A nagyvonalú terekkel, de gazdaságos módon megtervezett épült kereszt alakú alaprajza optimalizálja a belsők természetes megvilágítását, míg a szigetelt téglafalak ellenállnak a rekkenő nyári hőségnek.


Balkrishna Doshi: Indiai Menedzsment-intézet, Bengaluru, 1977, 1992. Fotó © Iwan Baan, 2018
9/27
Balkrishna Doshi: Indiai Menedzsment-intézet, Bengaluru, 1977, 1992. Fotó © Iwan Baan, 2018


 

Az építész hatvan esztendőre terjedő munkásságában ugyancsak fontos szerepet kaptak a középületek. A Bengaluruban (korábban Bangalor, Karnátaka) emelt Indiai Menedzsment-intézet hatalmas campusát szintén hosszan, két évtizeden keresztül fejlesztették, számos változtatással. Az udvarokat zárt kertekként, a folyosókat a spontán találkozás és kommunikáció helyszíneként értelmezte az építész – mindkét tértípus egyben az oktatás kiterjesztett tere is. Míg maga az intézmény India egyik legfontosabb gazdasági think-tankja lett az elmúlt évtizedekben, az épület szintén klasszikussá érett és Doshi főművei között tartják számon.


Balkrishna Doshi: Sangath Építésziroda, Ahmadábád, 1980. Kép © Vastushilpa Foundation, Ahmadábád
4/27
Balkrishna Doshi: Sangath Építésziroda, Ahmadábád, 1980. Kép © Vastushilpa Foundation, Ahmadábád


 

Egy másik intézményi mérföldkő Doshi saját irodájának otthona, a „Sangath" Ahmadábádban (1980). A név gudzsaráti nyelven annyit tesz: „összeköltözni". A sajátos belső térben, amelyben ma a Doshi-család három generációja dolgozik, az építész saját gyermekkori otthonának emlékei és Le Corbusier párizsi stúdiójának hatása olvad eggyé. A környező kert, a hely klímája itt is tudatosan formált és figyelembe vett tényezője az építészetnek.

Doshi városépítészként is komoly életművet hagy maga után. A kiállítás utolsó szekciója több ilyen művével foglalkozik, köztük a Vidhyadhar Nagarral, a rádzsasztáni főváros Dzsaipur egy új, 150 ezer lakás és 400 ezer lakó számára tervezett városnegyedével. Az 1984-es terv energiatudatos szemlélete a maga korában kifejezetten előremutatónak számított, városépítészeti eszméi pedig az ősi indiai települések felépítését ötvözik a kortárs társadalmi elvárásokkal. A terület gerincét egy négyzetes, nyitott tér képezi, erre fűződnek fel a fontosabb középületek: az iskolák, az egészségügyi épületek és a játszóterek. A természetes kő használata, az árnyékolók és az erkélyek nem csupán az épületek és az utca kellemesebb mikroklímáját támogatják, de a hagyományos építészet elemeit is megidézik.

 

A Balkrishna Doshi: Architecture for the People című kiállítás a Vitra Design Museum és a Wüstenrot Stiftung projektje a Vastulshilpa Foundation-nel együttműködésben, és 2019. szeptember 8-ig látható a Weil am Rhein-i Vitra Design Museumban. Ezt követően október 17-től 2020. január 19-ig a TU München Építészeti Múzeumában mutatják be. 

A Vitra Design Museum anyaga alapján készített cikkben azokat az indiai helyiség- és személyneveket, amelyeknek nincs bevett magyar átírása, az angol forma szerint használtuk.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Épületek/Középület

SZÉPMŰVÉSZETI MÚZEUM // Egy hely + Építészfórum

2021.01.06. 17:41
00:08:06

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő része a budapesti Szépművészeti Múzeum 114 éves épületét mutatja be. Kiváló alkalom, hogy a pandémia miatt zárva tartó múzeum tereit virtuálisan is megcsodálhassuk. Így mikor következőnek ott járunk, olyan részletekre is rácsodálkozhatunk, melyek ezidáig elkerülhették figyelmünket.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk